Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Sålenge det finnes bakhjulstrekkede biler å få kjøpt kommer jeg til å ha dette i all fremtid! Forhjulstrekk er bare noe mig, så senest idag at det ikke duger til en skit.. Det er så mange fordeler med å ha bakhjulstrekk kontra framhjulstrekk(som jeg selv har konkludert med og er mine meninger om saken, men de kan være annerledes andres meninger. Mange har forskjellige meninger og behov) at jeg ikke kan tenke på å kjøpe en fwd bil noen gang..

Det verste jeg ser for meg er tverstilt motor(kjedelig firer er nesten utelukkende et valg fra produsenten), tilhørende drivknuter forran som krever oftere ettersyn med tanke på mansjetter og knuter, et helvette å komme til. Det samme er måten bilen kjører på.. Torque-steer, understyring, spinning etc. Vinterføre er bare et kapittel for seg selv.. Kjørte firmabil med FWD i flere år og irriterte meg hver eneste dag på glatt vei.. Hjelpesløs følte jeg meg når jeg ikke kom opp bakker etc. Noe jeg kjente hver dag var torquesteer i rattet på sporete vei og når man gav fullt jern... Rattet spant vilt om man ikke tok i og holdt godt fast!

BMW kan bare begynne å utvide modellsortimentet deres(jeg forstår dem godt, mer penger å tjene), bare de beholder enkelte volummodeller med bakhjulstrekk fremdeles. For mange spiller ikke dette store rollen, bare sjekk hvor mange framhjulstrekkede BMWer som ligger på Finn...

Jeg synes firehjulsdrift er fine greier, er bare det at jeg aldri har sett noen fordel med å ha det for min egen del. Jeg kunne ha trengt firehjulsdrift 2 ganger iløpet av min fartstid med billappen, kaster istedefor på kjettinger på 2 minutter per hjul og kjører enkelt opp, tar de så av på toppen av bakken. Det er dyrere i innkjøp og mer vedlikeholdkostnader og økte drivstoffutgifter. Derfor er firehjulstrekk utelukket for meg, dermed er bakhjulstrekk eneste alternativ..

Samtidig synes jeg det er ille at det skal være så vanskelig å skru på nye biler selv. Skulle bytte pærer på en ny Audi A4, det var jo spesialverktøybehov fra ende til annen.. Endte med at eier sendte den inn til merkeverksted for bytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i det du skriver der E24bimmer628csi :) Overlat styringen til framdekka og driften til bakdekka så går alt så mye bedre og i kontrollerte former. Prøv å hent inn en framhjulstrekker som har mista feste og fortsetter rett frem mens du styrer, fikk selv en mindre skrens her om dagen med E34en. Lå i ca 70 km/t og kom inn på ett glatt parti i en sving og rompa gikk litt ut, merket umiddelbart at bilen sklei og ett lite rattutslag på noen få centimeter var det som skulle til for å få bilen tilbake i stabilitet. Man har så sykt mye mer kontroll med en bakhjulstrekker og man merker med en gang at bilen er i "ulage" og det er like lett å rette opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...