Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen smågutter som er ute og kjører HB-registrert GT86 i Elverum nå........ Ikke sjalu.......

Kom en hit og sist uke, fin bil.

Edit:

[ Bilde ]

Har en svart GT86 stående på jobb. Litt fin, litt ok interiør, men man pisser ikke på seg når man tar en tur i den. Og da syns jeg poenget er.. Hmm.. Ikke tilstede..

Det har jeg tenkt på som et "problem" helt siden jeg fikk vite litt specs rundt den. Selv om det er et kult konsept tho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Norge og her har de aller fleste biler rundt 100 hk, så når jeg skal kjøre sportsbil så vil jeg gjerne ha mest mulig krefter! I England, USA, Tyskland, Japan, Sverige osv osv får man billige, kraftfulle biler og her i Norge koster alle inngangsprisene altfor mye! Så de andre kan godt være fornøyd med bare kjøreegenskaper, men jeg vil ha motor med pakken.

Tjohoo, da er det treff snart :D Satte på sommerdekka og vaskeketbbilen i går - og sola skinner nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svart GT86 stående på jobb. Litt fin, litt ok interiør, men man pisser ikke på seg når man tar en tur i den. Og da syns jeg poenget er.. Hmm.. Ikke tilstede..

Det må nesten være fordi du ikke helt har skjønt poenget. Hvor mange andre nye sportsbiler til en pris på knapt 450K vet du om som har bakhjulstrekk, nesten perfekt vektbalanse og et vekt/hestekraftforhold på 6,15?

Bare for å illustrere poenget så har BMW F30 328i et identisk vekt/hestekraftforhold, men koster minst 150K mer. I tillegg kommer det faktum at F30 328i ikke er en sportsbil. Årsaken til GT86' gode kjøreegenskaper og vekt/hestekraftforhold er naturligvis den lave vekten på kun 1230 Kg. Vekten er også lavt plassert i bilen iom. at motoren er en flat boxerfirer. Ergo er det mindre interessant at den ikke ser ut som lynet og heller ikke river skinnet av pølsen i forhold til en Ferrari, men du verden så fine kjøreegenskaper den har for relativt små penger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svart GT86 stående på jobb. Litt fin, litt ok interiør, men man pisser ikke på seg når man tar en tur i den. Og da syns jeg poenget er.. Hmm.. Ikke tilstede..

Det må nesten være fordi du ikke helt har skjønt poenget. Hvor mange andre nye sportsbiler til en pris på knapt 450K vet du om som har bakhjulstrekk, nesten perfekt vektbalanse og et vekt/hestekraftforhold på 6,15?

Bare for å illustrere poenget så har BMW F30 328i et identisk vekt/hestekraftforhold, men koster minst 150K mer. I tillegg kommer det faktum at F30 328i ikke er en sportsbil. Årsaken til GT86' gode kjøreegenskaper og vekt/hestekraftforhold er naturligvis den lave vekten på kun 1230 Kg. Vekten er også lavt plassert i bilen iom. at motoren er en flat boxerfirer. Ergo er det mindre interessant at den ikke ser ut som lynet og heller ikke river skinnet av pølsen i forhold til en Ferrari, men du verden så fine kjøreegenskaper den har for relativt små penger... :)

Gt86 er en genial liten sak, men for nesten en halv million i Norge, hadde jeg heller kjøpt f eks e30m3 og en morro bil til. f eks honda med V tec motor..

Gt86 blir solgt til 22 000 pund i england om jeg ikke tar feil, ny... så til 220 000kr eller si 300 000kr , da hadde jeg skjønt konseptet, men pga prisene i Norge, så blir den ikke like appelerende for mange av oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gt86 er en genial liten sak, men for nesten en halv million i Norge, hadde jeg heller kjøpt f eks e30m3 og en morro bil til. f eks honda med V tec motor..

Gt86 blir solgt til 22 000 pund i england om jeg ikke tar feil, ny... så til 220 000kr eller si 300 000kr , da hadde jeg skjønt konseptet, men pga prisene i Norge, så blir den ikke like appelerende for mange av oss

Jeg liker generelt ikke å sammenligne helt nye biler med såpass gamle konstruksjoner som E30 M3 selv om det helt klart er en kjøredynamisk referanse involvert. Jeg tror egentlig at svært få seriøst vurderer en ny GT86 opp mot en snart 30 år gammel E30 M3. Det er enten eller i de fleste tilfellene vil jeg mene.

Hva disse bilene evt. koster i England er heller ikke så interessant for oss som bor i land med høye bilavgifter. De har noen fordeler i England når det gjelder prisen på biler og vi har noen fordeler i Norge og Danmark når det gjelder f.eks muligheter for utdannelse og sosialt sikkerhetsnett. Sånn er det bare ganske enkelt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gt86 er en genial liten sak, men for nesten en halv million i Norge, hadde jeg heller kjøpt f eks e30m3 og en morro bil til. f eks honda med V tec motor..

Gt86 blir solgt til 22 000 pund i england om jeg ikke tar feil, ny... så til 220 000kr eller si 300 000kr , da hadde jeg skjønt konseptet, men pga prisene i Norge, så blir den ikke like appelerende for mange av oss

Jeg liker generelt ikke å sammenligne helt nye biler med såpass gamle konstruksjoner som E30 M3 selv om det helt klart er en kjøredynamisk referanse involvert. Jeg tror egentlig at svært få seriøst vurderer en ny GT86 opp mot en snart 30 år gammel E30 M3. Det er enten eller i de fleste tilfellene vil jeg mene.

Hva disse bilene evt. koster i England er heller ikke så interessant for oss som bor i land med høye bilavgifter. De har noen fordeler i England når det gjelder prisen på biler og vi har noen fordeler i Norge og Danmark når det gjelder f.eks muligheter for utdannelse og sosialt sikkerhetsnett. Sånn er det bare ganske enkelt... :)

Nja vil ikke si at muligheter for utdannelse og sosialt sikkerhetsnett er så mye bedre i Norske/skandinavia enn i f. eks England og andre vestlige land. La oss ikke sammenligne med england da, men heller Sverige. Og ja, klar over arbeidsledigheten der. Men la oss ikke skeive ut.

Jeg skrev bare hva jeg ville ha gjort, ikke nødvendigvis hva andre ville ha gjort. Men Toyota ville at gt86 skulle være billig, var hele baktanken bak det fantastiske bygget de har. Med å dobble prisen i Norge, så blir det ganske så kjipt. Men skjønner hva du også mente :) Men man får så sykt mange bedre biler og med kjempegode kjøreegenskaper til under en halv mill, så Toyotaen er ikke så tiltrekkende for oss, slik den er i andre land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....man får så sykt mange bedre biler og med kjempegode kjøreegenskaper til under en halv mill, så Toyotaen er ikke så tiltrekkende for oss, slik den er i andre land :)

Hvilke nye bilmodeller er det du evt. sikter til i denne sammenhengen?... :?

At man evt. kan kjøpe eldre biler med mer motor og status til den samme eller lavere pris er selvfølgelig korrekt, men hvor mange vil egentlig gjøre dette hvis de først vurderer en GT86? Ikke særlig mange tror jeg... iallefall ikke hvis det er en ekte sportsbil de er ute etter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....man får så sykt mange bedre biler og med kjempegode kjøreegenskaper til under en halv mill, så Toyotaen er ikke så tiltrekkende for oss, slik den er i andre land :)

Hvilke nye bilmodeller er det du evt. sikter til i denne sammenhengen?... :?

At man evt. kan kjøpe eldre biler med mer motor og status til den samme eller lavere pris er selvfølgelig korrekt, men hvor mange vil egentlig gjøre dette hvis de først vurderer en GT86? Ikke særlig mange tror jeg... iallefall ikke hvis det er en ekte sportsbil de er ute etter... :)

Jeg vil ikke si at det er mange nye, men ''nyere biler fra 2000 f eks e36m3 e46 m3, e39m5, gti biler, mx5, s2000, div s modeller fra audi, og ja kan nevne en hel rekke. Men er det mange som vurderer en ny gt86 i Norge? HAr det blitt solgt mange? Skriver ikke ironisk nå, for jeg vet faktisk ikke svaret.

EDIT: ja mange av de jeg nevnte er ikke rene sportsbiler men, som du var enig i, biler med mer status mer motor, og vil gi mer kjøreglede for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesentligste her er hvordan man prioriterer i forbindelse med et bilkjøp og ikke minst hvordan man definerer kjøreglede. Bortsett fra MX-5 og S2000 (under tvil) er det ingen av de aktuelle bilmodellene som matcher GT86 når det gjelder kjøredynamiske egenskaper. De er hurtigere og signaliserer mer status (avhengig av den sosiale konteksten), men oppviser ikke de samme egenskapene når det gjelder kjøregenskaper på f.eks svingete landeveier og/eller trange baner. For noen er det første viktigst, mens for andre er det andre viktigst.

Mitt poeng er at folk som er ute etter mest mulig hestekrefter og status for pengene i utgangspunktet neppe ville ha vurdert en GT86. Til det har den for liten motor med for få hestekrefter. Den er hverken hurtig nok på en rett vei eller som skryteobjekt blandt vennene. Ergo er det en annen type bilinteresserte som ønsker seg en GT86. Disse har et annet fokus der selve kjøreopplevelsen er det viktigste (ikke helt ulikt MX-5) og da spiller det ingen rolle om den ikke kan matche en E39 M5 på Autobahn eller på "stripa" i hjembyen.

Jeg er ganske sikker på at GT86 kommer til å få et godt salg blandt bilentusiaster som prioriterer selve kjøreopplevelsen, men jeg tror også at det er avgjørende hvordan bruktmarkedet for biler som Porsche Boxster/Cayman og BMW Z4 (E85) utvikler seg. Dette er bilmodeller iallefall jeg hadde vurdert som et alternativ til GT86... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....man får så sykt mange bedre biler og med kjempegode kjøreegenskaper til under en halv mill, så Toyotaen er ikke så tiltrekkende for oss, slik den er i andre land :)

Hvilke nye bilmodeller er det du evt. sikter til i denne sammenhengen?... :?

At man evt. kan kjøpe eldre biler med mer motor og status til den samme eller lavere pris er selvfølgelig korrekt, men hvor mange vil egentlig gjøre dette hvis de først vurderer en GT86? Ikke særlig mange tror jeg... iallefall ikke hvis det er en ekte sportsbil de er ute etter... :)

Jeg vil ikke si at det er mange nye, men ''nyere biler fra 2000 f eks e36m3 e46 m3, e39m5, gti biler, mx5, s2000, div s modeller fra audi, og ja kan nevne en hel rekke. Men er det mange som vurderer en ny gt86 i Norge? HAr det blitt solgt mange? Skriver ikke ironisk nå, for jeg vet faktisk ikke svaret.

EDIT: ja mange av de jeg nevnte er ikke rene sportsbiler men, som du var enig i, biler med mer status mer motor, og vil gi mer kjøreglede for mange.

Vurderer GT86 om et år eller to, når de dukker opp som brukte med noen kilometer på klokka og verste prisfallet er over. Ikke fordi jeg synes den er så vanvittig dyr nå, men fordi bil generelt taper seg mye første tida, og like greit å la andre ta det første prisfallet. Det som frister mest med gt86 er å ha en bil som får så vanvittig skryt av alle som liker å kjøre bil, samt at med 200 hester og 1250kg går det an å satse friskt på bane uten å risikere liv og bil. Så får det heller være at den blir frakjørt i lyskryssrace mot en A6 3.0tdi som understyrer rett inn i nærmeste innsjø ved antydning til kombinasjon av sving og gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bimmers folk som befinner seg i elverum? Bor på terningmoen leir og skulle likt å truffet noen fellow bmw mennesker :D

sent from a galaxy far far away...

Hm... Fremtidig gardist? Isåfall gled deg til de første ukene på Huseby :roll:

Var der for 2 år siden selv.

Vært her i to uker nå, spennende lært å demontere og pusse våpenet i neste uke turer vi hen på skytebanen ;) er tålig strengt ja lange dager er det og :P

sent from a galaxy far far away...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får det heller være at den blir frakjørt i lyskryssrace mot en A6 3.0tdi som understyrer rett inn i nærmeste innsjø ved antydning til kombinasjon av sving og gasspådrag.

Haha :lol: ^

En GT86 kunne vært interessant som bruktbil for meg også om ett par år, forutsatt at det finnes holdbare ettermarkedsturbokit. Men dette er vel allerede kommet på markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...