Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Medlemskontigent er det få som vil like. Jeg er bruker på bilforum der det fungerer godt i praksis (gratis å diskutere ting rundt bilmerket, men koster å ta del av forumdelene der man kan dele off topic). Jeg betaler 15 $ i året (kan da ha avatar, vedlegge masse bilder i en tråd og ta del i det meste off topic) og toppmedlemsskapet koster 50 $, som gir tilgang til enda flere ting (signatur, stor PM-innboks, stor og avlang avatar og egen ekslusiv forumdel). Men der har det vært sånn i over 10 år nå. Innehaver klarer nesten å klare seg bare på forumdriften for å si det sånn.

Der er moderering kjempestrengt. Det er helt forbudt å banne, peke fingere uten grunn og moderatorene er svært aktive med saklige begrunnelser om utestengelser (folk får alt fra et par timers ban til for alltid avhenging av sakens grovhet). Bedrifter får lov til å drive reklame og de som betaler mye for f. eks. annonsere biler i egne seksjoner (potensial for BMW-forhandlere!), men da må de kjøpe seg sponsor-medlemsskap. Ikke-medlemmer får Google-reklamer mellom innlegg, betalende medlemmer slipper.

Jeg tror ikke medlemskap hadde fungert bra på bimmers. 100 kr. til eller fra i året betyr ingenting, men vi hadde helt sikkert sett en medlemsflukt med mindre bimmers uppet gamet og begynte å tilby klare medlemsfordeler. Funker ikke som BMWCCN gjorde; satt opp medlemsprisen uten å gi noe mer.

250.000 kr. ja, da bør du ha oppegående plan på hvordan man skal tjene de pengene tilbake... Selv om 250.000 kr. for et veldig aktivt og ekstremt målrettet nettsted egentlig ikke er så mye penger i det store og hele! Jeg vil ikke at GS, Schmiedemann o.l. skal kjøpe forumet, heller et nøytralt parti med interesse for å forbedre innhold og communitien. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg gått inn for bygge Norges overlegent beste bilforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskontigent er det få som vil like. Jeg er bruker på bilforum der det fungerer godt i praksis (gratis å diskutere ting rundt bilmerket, men koster å ta del av forumdelene der man kan dele off topic). Jeg betaler 15 $ i året (kan da ha avatar, vedlegge masse bilder i en tråd og ta del i det meste off topic) og toppmedlemsskapet koster 50 $, som gir tilgang til enda flere ting (signatur, stor PM-innboks, stor og avlang avatar og egen ekslusiv forumdel). Men der har det vært sånn i over 10 år nå. Innehaver klarer nesten å klare seg bare på forumdriften for å si det sånn.

Der er moderering kjempestrengt. Det er helt forbudt å banne, peke fingere uten grunn og moderatorene er svært aktive med saklige begrunnelser om utestengelser (folk får alt fra et par timers ban til for alltid avhenging av sakens grovhet). Bedrifter får lov til å drive reklame og de som betaler mye for f. eks. annonsere biler i egne seksjoner (potensial for BMW-forhandlere!), men da må de kjøpe seg sponsor-medlemsskap. Ikke-medlemmer får Google-reklamer mellom innlegg, betalende medlemmer slipper.

Jeg tror ikke medlemskap hadde fungert bra på bimmers. 100 kr. til eller fra i året betyr ingenting, men vi hadde helt sikkert sett en medlemsflukt med mindre bimmers uppet gamet og begynte å tilby klare medlemsfordeler. Funker ikke som BMWCCN gjorde; satt opp medlemsprisen uten å gi noe mer.

250.000 kr. ja, da bør du ha oppegående plan på hvordan man skal tjene de pengene tilbake... Selv om 250.000 kr. for et veldig aktivt og ekstremt målrettet nettsted egentlig ikke er så mye penger i det store og hele! Jeg vil ikke at GS, Schmiedemann o.l. skal kjøpe forumet, heller et nøytralt parti med interesse for å forbedre innhold og communitien. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg gått inn for bygge Norges overlegent beste bilforum.

Thumbs up på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thumbs up på den.

Hjertelig takk :)

***

Kom over noe kult (får alltid litt sånn "eh! Haha" påminnelse hver gang jeg skriver det); Helt i slutten av forrige generasjon Vanquish sin produksjon laget Aston Martin en spesialserie som het Ultimate Black Edition. På en av de bilene ble dette spottet under verkstedbesøk... :)

6y0tuo88xjqtwsfkoxx9.jpg

It's all in the details :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med meg da? :o Du har til og med fått en "turbowhistler" av meg en gang i tiden :mrgreen:

ahahahahha faen sant!!! Den må jeg finne og montere på s-klassen...da sklier jeg vel rett inn i lillestrømgjengen :lol:

Gjør det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskontigent er det få som vil like. Jeg er bruker på bilforum der det fungerer godt i praksis (gratis å diskutere ting rundt bilmerket, men koster å ta del av forumdelene der man kan dele off topic).

Jeg tror ikke medlemskap hadde fungert bra på bimmers. 100 kr. til eller fra i året betyr ingenting, men vi hadde helt sikkert sett en medlemsflukt med mindre bimmers uppet gamet og begynte å tilby klare medlemsfordeler. Funker ikke som BMWCCN gjorde; satt opp medlemsprisen uten å gi noe mer.

250.000 kr. ja, da bør du ha oppegående plan på hvordan man skal tjene de pengene tilbake... Selv om 250.000 kr. for et veldig aktivt og ekstremt målrettet nettsted egentlig ikke er så mye penger i det store og hele! Jeg vil ikke at GS, Schmiedemann o.l. skal kjøpe forumet, heller et nøytralt parti med interesse for å forbedre innhold og communitien. Hadde jeg hatt pengene hadde jeg gått inn for bygge Norges overlegent beste bilforum.

Det finnes selvfølgelig mange forskjellige meninger og modeller for hvordan bimmers bør drives. Jeg har flere tanker om hva som evt. kan gjøres for å bringe både forumet og selve domenet fremover og opp på et høyere nivå uten at det vesentligste går tapt. Poenget er å analysere hva slags brukere som ferdes her inne og hva disse tilfører av verdier. Som Gunnar erkjente for mange år siden er bimmers mest av alt et communityforum... og ikke nødvendigvis med BMW som ramme for hvordan forumet brukes. Stenges f.eks tulletråden forsvinner ganske sikkert en god del av brukerne og trafikken i forumet, men tilfører kanskje andre brukere som er mer fokusert på BMW. Her er det verdt å merke seg at svært mange kun leser i forumet.

Jeg tror på en modell med et mindre medlemsgebyr, men som du er inne på må brukerne få noe ekstra igjen for pengene. Hva dette evt. skal være og hvordan man bør gå frem vil jeg ikke si noe om her, men jeg mener at forumet bør bli mer fokusert i forhold til hva som var Gunnars utgangspunkt og det tror jeg absolutt kan bli attraktivt i relasjon til et mindre medlemsgebyr. Det er noen aktiviteter i denne sammenhengen som fordrer større driftsutgifter for å kunne tilføre forumet ekstra verdier og dette skal finansieres på en eller annen måte uten å kommersialisere hele forumet. Spesielt det siste er viktig å unngå for min del og jeg har noen tanker om hvordan man skal klare dette samtidig som bimmers blir bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenges f.eks tulletråden forsvinner ganske sikkert en god del av brukerne og trafikken i forumet, men tilfører kanskje andre brukere som er mer fokusert på BMW. Her er det verdt å merke seg at svært mange kun leser i forumet.

Beklager, men den tankegangen der er feil. Å tro at man automatisk fyller tomrommet det vil skape med nye engasjerte og kunnskapsrike brukere er i beste fall naivt. Man vil antagelig få et fall i aktiviteten som du sier, som igjen ganske sikkert vil ha en ringvirkning. Kanskje spesielt gjelder dette ved innførsel av kontigent.

Tulletråden og lignende tråder er som en billig lokkevare hos en butikk. Butikken tjener gjerne ikke på varen, kanskje går de i minus på selve varen, men man belager seg på at kunden handler flere varer når de først er i butikken.

Denne tråden skaper aktivitet, og om den så ikke skaper det mest konstruktive innholdet, så er det aktivitet. Dette også skaper en ringvirkning, bare at den er positiv.

At fjerning av tulletråden og/eller innføring av medlemskontigent vil være nok til å fullstendig drepe forumet vil jeg ikke påstå, men om det fører oss i en positiv retning kan man diskutere. Man må tenke på at de som kanskje stort sett er å finne i tulletråden o.l. kan sitte på nyttig informasjon de også.

Jeg har mye jeg kunne tilføyd dette korte innlegget, men klokken er tidlig på morgenen, jeg er ferdig på jobb og har funnet sengen. Neste stopp; drømmeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre nå, men jeg mener ikke at tulletråden nødvendigvis bør stenges (jeg har ikke tenkt igjennom tanken). Mitt poeng er at den tråden understreker at bimmers idag først og fremst er et communityforum og dette bør man etter min mening på godt og vondt ha som utgangspunkt når man evt. skal vurdere hvordan forumet skal utvikle seg videre. Jeg må forøvrig understreke at dette kun er mine tanker og ikke noe forumets ledelse står bak (såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...