Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Du nevner forresten ingenting om andre nøkkeltall som db pr enhet i prosent av salgspris. Noe som er ganske vesentlig i denne sammenhengen siden porsche gjennomsnittlig er dyrere enn bmw.

Jeg kunne fortsatt i et bedriftsøkonomisk perspektiv å plukket fra hverandre denne forherligheten av vag med solide argument, men det krever langt mer informasjon enn hva som er tilgjengelig på nett. Utgangspunktet ditt for diskusjonen er også langt fra mitt. Så jeg setter strek her.

Det vil jeg absolutt anbefale at du gjør iom. at mer eller mindre en samlet finansverden er ganske så imponert over Porsches nettomarginer på bilproduksjonen. Den er suverent i verdenstoppen og det vil derfor nesten bare være dumt hvis du forsøker å argumentere for noe annet.

Forøvrig er det verdt å merke seg at dekningsbidraget er et uttrykk for salgsinntekt minus variable kostnader. Dekningsbidraget inneholder dermed faste kostnader (som alltid vil være der i kraft av produksjonen) + evt. et overskudd. Porsche har et brutto overskudd på 2 millarder Euro før skatt. Ergo er både de variable og de faste kostnadene allerede dekket inn. Porsche tjener med andre ord nesten 3 ganger så mye pr. produserte bil enn BMW gjør og dette er selvfølgelig svært gode nyheter for både eiere og finansmarkedet.

Porsches store utfordring er med andre ord ikke fortjenestemarginene, men derimot en manglende produksjonskapasitet for spesielt Cayenne (som altså står for over 50% av Porsches salg). Derfor er den nye spinoff modellen Macan (som er basert på Audi Q5) viktig for Porsche. Den skal konkurrere mot bl.a X3 og vil (hvis den blir like populær som Cayenne) øke Porsches produksjonsvolum betydelig. I tillegg har Porsche en pågående rettslig kontrovers mot div. amerikanske hedgefond i relasjon til finansielle disposisjoner under Wendelin Wiedeking som var Porsches CEO i perioden 1993-09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

Vel, jeg ble sånn passelig fornøyd med nye fekk/felger. Må kanskje senke bilen litt mer.

Hva slags bil er det? :)

Du er bruker på Supercars.net? :lol: Der pleide jeg å lese og pugge stat's på tidlig 2000-tallet, superbiler var det kuleste som fantes :lol:

Ser på regnværet og tenker på hvor mange effektive dager man faktisk kan bruke en skikkelig sportsbil i Norge i året! Kan ikke være mer enn 60 dager med perfekte solforhold...! 1/7 av året liksom... Og har man tid til å dra på tur akkurat de dagene det er pent vær?

Ser for meg at CRXen (som tar inn vann, akkurat som alle andre CRXer i hele verden) blir stående en god stund i år...

Ps. God 17. mai :) Her regner det, wohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer på utrykkene fredrik.

Salgsinntekt minus variable kostnader=dekningsbidrag. Minus faste kostnader =overskudd pr enhet.

Det er vag jeg stiller spørsmålstegn med, ikke porsche i seg selv.

Porsche gjør det for all del bra, ikke misforstå, men pr definisjon er bmw en langt bedre butikk.

Porsche er på vei vekk fra hva merket en gang var (uten touraeg med porscheemblem) og det er grenser for hvor stort man kan bygge modellskalaen vekk fra nischeproduktene man er kjent for, før markedsverdien (hva man assosierer porsche med) faller bort. Noe som feks forringer mercedes sin verdi mtp nyttekjøretøy)

Her er bmw langt mer tro mot sine egne verdier.

Grunnen til at jeg trenger mer tall, er at man må vite blant annet hvor mye porsche må betale av utviklingskostnadene til cayenne, og hvordan disse fordeles. Det er lett for vag og jukse opp gode tall for porsche når de relativt sett kun er en liten del av et så stort konsern. Dette kan feks gå på husleie osv.

Det er en interessant diskusjon fredrik, og porsche/vag gjør det beste ut av sin situasjon (ganske klart styrt av en realøkonomisk strategi, hvor man vil ha mest mulig penger ut av minst mulig ressurser) men denne tankegangen er farlig når man skal konkurrere med branding mot feks ferrari.

Bmw tenker branding all the way, og tar tilsynelatende aldri valg som er i mot dette. Det er derfor jeg ikke tror bmw vil dele vitale komponenter (les markedets oppfatning av funksjon/form/følelse) med andre produsenter. Jeg har mer tro på å øke modellsortimentet for å vinne flere markeder, men det er de jo i full gang med, og er noe de tilstadighet gjør.. Også kommer vag og hermer noen år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du lagt ut det bildet i sånn...litt mer lysere farge så hadde det faktisk sett ut som ett bilde fra da bilen var ny :P

Tatt med iPhone kamera fra trappa hos mine foreldre, litt sånn i full fart så bildet er nok ikke det beste :wink:

Gratulerer med dagen folkens :D

[ Bilde ]

nydelig!

Takk for det :D Synes nå gamlevogna måtte ha litt flagg på seg, var vanskelig å få det til på E90en så denne får være flagg bærer i dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer på utrykkene fredrik.

Salgsinntekt minus variable kostnader=dekningsbidrag. Minus faste kostnader =overskudd pr enhet.

Det er vag jeg stiller spørsmålstegn med, ikke porsche i seg selv.

Porsche gjør det for all del bra, ikke misforstå, men pr definisjon er bmw en langt bedre butikk.

Porsche er på vei vekk fra hva merket en gang var (uten touraeg med porscheemblem) og det er grenser for hvor stort man kan bygge modellskalaen vekk fra nischeproduktene man er kjent for, før markedsverdien (hva man assosierer porsche med) faller bort. Noe som feks forringer mercedes sin verdi mtp nyttekjøretøy)

Her er bmw langt mer tro mot sine egne verdier.

Grunnen til at jeg trenger mer tall, er at man må vite blant annet hvor mye porsche må betale av utviklingskostnadene til cayenne, og hvordan disse fordeles. Det er lett for vag og jukse opp gode tall for porsche når de relativt sett kun er en liten del av et så stort konsern. Dette kan feks gå på husleie osv.

Det er en interessant diskusjon fredrik, og porsche/vag gjør det beste ut av sin situasjon (ganske klart styrt av en realøkonomisk strategi, hvor man vil ha mest mulig penger ut av minst mulig ressurser) men denne tankegangen er farlig når man skal konkurrere med branding mot feks ferrari.

Bmw tenker branding all the way, og tar tilsynelatende aldri valg som er i mot dette. Det er derfor jeg ikke tror bmw vil dele vitale komponenter (les markedets oppfatning av funksjon/form/følelse) med andre produsenter. Jeg har mer tro på å øke modellsortimentet for å vinne flere markeder, men det er de jo i full gang med, og er noe de tilstadighet gjør.. Også kommer vag og hermer noen år etterpå.

Jeg kan ikke se at det skulle være en signifikant forskjell på uttrykket: "Dekningsbidraget er et uttrykk for salgsinntekt minus variable kostnader. Dekningsbidraget inneholder dermed faste kostnader (som alltid vil være der i kraft av produksjonen) + evt. et overskudd"... kontra uttrykket: "Salgsinntekt minus variable kostnader=dekningsbidrag. Minus faste kostnader =overskudd pr enhet".

Bortsett fra at man ikke automatisk får overskuddet pr. enhet hvis man ikke dividerer med antall solgte enheter, men ellers er vi sikkert ganske enige når det gjelder disse teoretiske begrepene. Jeg har min fartstid fra BI jeg også... :)

Når det gjelder din skepsis vedr. Volkswagen AG er jeg også tilbøyelig til å være enig med deg, men det aktuelle overskuddet i denne sammenhengen gjelder kun Porsche AG og er dermed offisielt. Jeg er også enig med deg i at bilbransjen i et økonomisk og strategisk fokus er veldig interessant. Spesielt caset Cayenne er verdt å bruke litt ekstra tid på. Porsche har tjent enorme summer på modellen siden den ble lansert i 2002. Det interessante er at de aller fleste mente at Wendelin Wiedeking med modellen (Porsche 955) kom til å ødelegge alt hva Porsche står for, men det helt motsatte skjedde og Wiedeking ble nærmest geniforklart. Porsche fikk chassis, deler av drivlinjen og flere motorer nærmest gratis av Volkswagen (les: de var bare glade for å kunne øke produksjonen). De første 6 årene ble samtlige produserte modeller solgt tiltross for en temmelig stiv pris. Porsche traff SUV bølgen med en innertier og de kunne nesten ikke følge etterspørselen.

Noe av det smarte Porsche gjorde var å markedsmessig fronte Cayenne Turbo fom. dag nummer en i 2002 da modellen kom på markedet. 0-100 Km/t gikk løs på rundt 5,4 sekunder og topphastigheten var ca. 260 Km/t. Dette var på en tid da innstegsmodellen i 996 programmet klarte 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og i denne sammenhengen hadde kun 25 Km/t høyere topphastighet. Dette var tall som var svært enkle å markedsføre og spesielt amerikanerne kunne derfor ikke få nok av modellen. BMW´s pendant X5 (E53) X5 4.6is hadde ikke en sjanse mot Cayenne Turbo og vi skal helt frem til 2010 før BMW fikk en reell konkurrent. Her sov BMW markedsmessig helt klart i timen og dette profitterte Porsche enormt på med Cayenne.

Det store spørsmålet idag er hvordan Volkswagen AG vil utøve eierskapet av Porsche AG, men jeg er egentlig ikke så bekymret. Porsche Automobil Holding SE... som er eierfamiliene Porsche og Piëch's private holdingselskap har 50,73% av de stemmeberettige aksjene i Volkswagen AG. De eier også 50,1% av Porsche Zwischenholding GmbH... som eier 100% av Porsche AG. Ergo har familene Porsche og Piëch stadig full negativ kontroll med alt hva Volkswagen AG gjør med Porsche AG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...