Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se helt hva jeg overdriver på, det må du nesten fortelle når du først sier at jeg gjør det. Jeg har egentlig ikke noe i mot Mercedes, de lager for det meste pene biler og har mye bra å by på. De har de siste åra også utviklet noen meget bra og interessante motorer som jeg synes BMW burde ta lærdom av. Det er mange Mercedeser inne på min drømmebil liste, så forsøket på å sette meg i bås med å si at det er allmennhet at jeg ikke liker Mercedes, blir feil.

Buick var faktisk først til å tilby airbag, dette tilbød de på sin Electra modell i 1975 og den gang kalte dem det for ACRS (Air Cushion Resistant System), så der bommet jeg med ett årstall og ett merke. Det at du selv bestemmer at det er fra da Mercedes kom med Airbag som gjelder får gå på din egen urimelighet. Joda, Jensen sin ABS var mekanisk men den var først ute med det. Noe annet har jeg ikke påstått heller annet en at det er feil at Mercedes kom først med det, fordi de gjorde de ikke.

Ja Mercedes kom med elektronisk stabilitets kontroll i 1995, akkurat samme år som BMW gjorde det :mrgreen: BMW satte det også som standard på E39 året etter...

Selvsagt har Mercedes en betydelig plass i bilhistorien, langt større enn den BMW har. Men det jeg i utgangspunktet ville fram til er om S klassen er noe overopphypet. Har den virkelig gitt bilverdenen så mange tekniske nyvinninger som folk skal ha det til, hvis vi ser på hva som befinner seg i en moderene bil i dag? De som virkelig har utviklet bilene det er Americanerene med merker som Cadillac og Lincoln i spissen. På en 1959 Cadillac Eldorado Biarritz så kunne man få EL seter med minne, cruisecontrol, automatisk klimaanlegg, EL vinduer, varmeseter, automatisk dimming av fjernlys og Auto kjørelys. De var også først ute med elektronisk insprøytning og bruk av ventilerte skivebremser, ja også kom de ut med den første serieproduserte Turbobilen i 1961 (Chevrolet Corvair).

Så er det noen vi skal takke så er det amerikanere som utviklet bilen til det den er i dag, ikke selvskrytene karer fra Stuttgart. Nigth vision skrøt de jo også på seg ved lansering av W221 i 2005, med dette jobbet Cadillac med allerede på slutten av 80 tallet. Datidens teknologi var ikke der enda at de var økonomisk forsvarlig å sette dette i en bil, Lexus var forøvrig først ute med dette i 2003. BMW lanserte dette på facelift E65 i 2005, samme år som Mercedes kom med dette. Integrert GPS var nok en gang Amerikanerene først ute med i 1995 på Oldsmobile Eighty Eigth, her kom også BMW Mercedes i forkjøpet da de lanserte dette på E38 i 1995. Og når de var førte ute med Xenon lys i 1992, eller når de var først ute med 6 trinns manuell kasse på en V12er

Jeg kan virkelig ikke se hva S klassen har kommet opp med av banebrytende utstyr :?

Først og fremst gratulerer med snart ny bil Wicky. Tesla Model S er utvilsomt en av de mer sexy bilene man kan kjøpe idag og jeg tror også at det skal bli vanskelig å tape penger på den (iallefall ikke mer enn man normalt har i verditap på en ny S-klasse eller 7-serie). Dette blir spennende og jeg håper at du deler erfaringene med bilen her inne selv om bimmers primært er et BMW forum (det kommer sikkert et elbil/hybrid subforum en vakker dag)... :)

Fredrik: Mitt poeng med at du overdriver kritikken mot Mercedes-Benz er at den er helt ute av proporsjoner og direkte unyansert. I dette tilfellet snakker vi tross alt om en bilserie som har vært state of art i mer enn 50 år (altså S-klassen). Mercedes-Benz har vært det beste Tyskland har kunnet oppvise av ingeniørkunst helt siden 20-tallet og S-klassen inkl. W100 var de facto den beste (litt avhengig av hvordan man måler) bilen på 50, 60, 70 og 80-tallet.

Samtlige S-klasser har tilført markedssegmentet den tilhører noe ekstra i form av raffinert teknikk, komfort og sikkerhetsutstyr. Helt konkret har S-klassen vært først med bl.a beltestrammere, airbag som en del av et totalt sikkerhetsutstyr (SRS) og elektronisk stabilitetskontroll. I mange tilfeller har S-klassen ikke vært den første med ny teknologi, men den har ofte vært først med ny teknologi som er implementert i resten av bilen på en måte som virker og ikke minst virkelig holder hva det lover. Dette er en stor og viktig forskjell fra f.eks amerikanske biler som ofte kommer til kort på dette området (grovt konstruert og lite raffinert teknikk). At enkelte senere S-klasser ikke har vært like imponerende som tidligere modeller endrer ikke på dette bildet. Mercedes-Benz har adressert problemet og har fokus på utfordringen med å bringe bilmerket tilbake til store høyder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ørst og fremst gratulerer med snart ny bil Wicky. Tesla Model S er utvilsomt en av de mer sexy bilene man kan kjøpe idag og jeg tror også at det skal bli vanskelig å tape penger på den (iallefall ikke mer enn man normalt har i verditap på en ny S-klasse eller 7-serie). Dette blir spennende og jeg håper at du deler erfaringene med bilen her inne selv om bimmers primært er et BMW forum (det kommer sikkert et elbil/hybrid subforum en vakker dag)... :)

Takktakk!

Å tape penger på ny bil gjør man vel uansett...Men ser at veldig mange overpriser bilene foreløpig..en brukt koster drøyt 100k mer enn en splitter ny en...Og de blir solgt nettop fordi folk ikke orker å vente ett år på å få bilen sin..

Er vel en del år frem i tid at "i-forum" delen blir åpnet ja :lol: Men erfaringene blir nok delt her i tulletråden mest sannsynlig!

Tesla er forresten en salig blanding av bmw/mercedes... Rattstammen, hendler,brytere på døren og andre knapper kommer fra Mercedes. Luftfjæringen er laget av Continental som også leverer til Mercedes.. Store deler av understell og drivverk kommer fra BMW (boltsirkel 5x120 ET40)...Så det blir nok noen store bmwfelger på Teslaen min ja 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat el-bil entusiast...er fremdeles petrolhead... Men Teslaen er såpass vakker at jeg ser bort ifra at det er en el-bil... Også er det heller ikke dumt at man sparer ganske mye penger relatert til forbruk/service etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Ble nettopp forsøkt svindlet for 1200,- via Paypal-kontoen. Fikk en mail fra pay-pal angående en nylig utført betaling for noen timer siden. Viser seg at noen har fått tilgang til mitt passord og dermed min konto, for så å overført penger til sin egen hotmail-konto.

Kansellerte overføringen og ringte inn nå når kontoret åpnet. Kundeservice sa de kunne se at folk hadde logget seg på min konto fra flere land :shock:

Kontoen var fdreinfeldhana@hotmail.com i tilfellet noen googler dette en gang.

Eneste de kunne anbefale meg var å kjøre en virus-scan og endre passord, og AVG fant ingenting mistenkelig og da får jeg litt noia. Noen som har noe tips til hvordan dette kan skje, og om AVG kanskje ikke er den beste antivirus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, såpass! Tror jeg skal ta å sette opp Paypalen min litt annerledes her nå ja. Slik at man må godkjenne hver transaksjon manuelt, evt må sette over pengene manuelt og ikke slik at det trekkes fra kortet automatisk.

Ville byttet alt av passord fort, samt kjørt et SpyBot-søk og muligens Avast bare for å være sikker.

Vil tippe du har vært på noen lugubre sider en sen kveld etter jobb.. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alltid en mulighet det ja ;)

Det eneste viktige passordet for min del blir jo da pay-pal. Nettbanken må jo man ha kodebrikke og div forumet er det ikke så farlig med.

Takk og lov for at det piper på tlf når jeg får mail, ellers hadde jeg sikkert ikke merket så mye pga mye nye utgifter mtp leiligheten. Lurer på om jeg må endre pay-pal litt jeg også.

Edit: Og Avast er allerede i full gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.. :D Husk SpyBot også, da den er laget for slike tilfeller.. ;)

Spørsmål til folket: Selge 330en med kompressor eller uten? Hva tror dere er lurest og mest økonomisk korrekt? Og ville dere fått tak i et annet interiør enn det grønne M3-interiøret? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julianv: om du har tenkt å opplyse om at den har gått med kompressor, er det vel like greit å selge den med. Eventuelt ha den på og opplyse at den kan fjernes før salg?

Wicky: skulle ikke du ha en bil som var raskere enn m5?

riat8xk985kp0w7pi4rt.jpg

Ca 180 hester i 200km/t, tror den sliter med å holde følge med m5 da, som sikkert ikke ligger så langt unna toppeffekten pga girkasse. Men fet bil, og det er jo ikke så ofte at du må kjøre fortere enn 200 i norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...