Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

For å si det sånn - det er ikke uten grunn at jeg helst ikke selger biler til innvandrere, no offence, men slik er det dessverre.

Elsker det kleine ansiktsutrykket til nordmenn når de ser at det er en ''innvandrer" som møter opp, forventer ikke det når de prater på tlf hæ :lol:, bli jo litt vanskelig å bli kvitt når jeg allerede har møtt opp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper eldre biler, uansett om det er for 100K eller 10K, så regner jeg med det er og plutselig kommer en haug med feil. Går ut ifra at jeg må bytte bremser og støtdempere/fjærer, og går utifra at ting som clutch og turbo er slitt. Også felger og dekk, Eksos, Reimer, strammere, løpehjul,alt av pumper, div elektrisk. Det er en risk, og det er derfor det er billig. Selv om selger sier at alt er tipp-topp har han mest sannsynlig ikke byttet ut hver minste del på bilen, så det er fortsatt mye som er gammelt og kan ryke når som helst. Sånn er det bare. Jeg pleier å se på prutingen som sparte penger for kommende vedlikehold/reparasjon :)

Sånn gjennomsnittlig kostnader på billigbiler jeg har hatt: bil til 5k=20-30K for teknisk strøken tilstand, 10K=15-20K, 15K=15K, 20K=10K. Er som regel minst 10K som må til. Så har man visse mandagsbiler, der du fikser én ting, så ryker det 3 andre ting dagen etter. Hehehe. Kan så klart være heldig også.

Så på ekstremt billige biler, fikser jeg gjerne det som gjør at den ikke er forsvarlig å kjøre med, så driter jeg i resten. Det blir litt sånn billig=midlertidig, så punger man ut hvis man har tenkt å ha bilen i litt lengre perioder.

Folk flest som selger bilene sine er ikke mekanikere, og det kan være mye feil som de ikke har merket. Så med mindre du tar NAF test, er det opp til kjøper å sjekke at bilen står til forventningene og pris. Hvis man hopper over dette leddet, bør man hvert fall ikke kreve noe tilbake i ettertid. (med mindre man åpenbart har blitt svindlet). Ryker motoren 20 meter utenfor innkjørselen til selger, skjønner jeg at folk vil heve kjøpet. Men andre vanlige slitedeler er ikke så mye å klage over. :)

Bilen kan være lovet bra, den kan se bra ut og den kan kjennes bra ut. Men har du litt teknisk innsikt og setter den på bukk etter kjøp, skal jeg love deg du finner feil. Den som leter, den finner! Hehehe. Men folk flest furter nå rundt og tror at alt er greit. Helt til EU kommer om et år eller to. Da får de sjokk og kontakter selger igjen.

Vi betalte rett over 200 for vår, og den hadde også slitt clutch, henger seg på ene bakbremsen til tider, støtdempere som var på vei ut, gåen termostat, morkne reimer osv. Men den er også 11 år gammel, så hadde regnet med litt småplukk. Litt mindre enn jeg skulle ønske til den prisen, men sånn er nå den saken. Tok det på egen regning og har ikke kontaktet selger om det. Den er nå min bil og mitt problem, og det var jeg som skulle sjekket bedre. Selger hadde ikke innsikt. I tillegg sto det at årsavgift var betalt i annonsen, så jeg ble litt sur når jeg fikk den i posten med purringer. Spurte pent om han kunne ordne opp, og da var han frekk tilbake. Lot det bare passere og betalte den selv. Er ikke vits i sløse en kalori eller et minutt på sånt. Må sjekke grundig selv, eller ta det som en mann i ettertid. Hehehe. (PS. Ikke kjøp bilen mentalt og ta finansiering før du har sjekket den grundig)

Men som sagt, blir du rundlurt stiller saken seg såklart annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte en gammel bil til 10 000,-

Dagen etterpå ringer kjøper (kl 01.30 på en hverdag) og klager på at batteriet var flatt (kan legge til historien at han nok var en smule narkoman).

Han ville såklart at jeg skulle betale for redningsbil og nytt batteri.

Skjønte jo at han har stått med tenning/lys på da det aldri hadde vært noe problem med batteriet på den, men han ville ikke høre.

Så jeg tok kontakt med advokat neste dag (via NAF) og som han så fint sa:

"Hvis man kjøper en gammel bil (da spesiellt en i den prisklassen) og det ikke er opplyst at en del er byttet, må man gå utifra at den er like gammel som bilen og dermed kan gå i stykker når som helst."

Synes det er en grei regel mtp. kjøp av gamle drittbiler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få her inne som har hatt en bil fra den var ny til den er 10 år gammel med 340000 Km på telleren. Jeg er ikke spesielt pertentlig, men jeg følger serviceintervallene og jeg skifter/bytter deler som er utslitte. Som man kan lese ut av tallene kjører vi ca. 35000 Km årlig. Vi har kun vår E46 318d Touring og den brukes til alt (pendling, skole/sfo, shopping, ferier etc.). Dette betyr at bilen blir brukt intensivt med påfølgende slitasje. Hvis jeg ikke følger opp med jevnlig vedlikehold vil dette medføre problemer og i værste fall driftsstans. Dette ønsker jeg ikke for da står vi uten bil. Ergo er det viktig å vite hva som blir slitt og ikke minst hvordan de ulike delene på bilen blir slitt ved alminnelig bruk og litt sund fornuft.

Bremseklosser, bremseskiver, støtdempere, clutch samt diverse foringer/stag i understelet er alminnelige slitasjedeler og skal skiftes med jevne mellomrom. Ingen clutch holder evig og i vårt tilfelle holder den ca. 200K kilometer. Støtdempere (standard) holder 130-150K kilometer og ditto gjør også bremseskivene. Dieselmotorer "spiser" svinghjul og i vårt tilfelle holdt det ca. 200K kilometer, men det er store variasjoner. BMW her i DK innrømmer at de bytter svinghjul på biler som kun har kjørt 50-60K kilometer. Svinghjul er med andre ord en slitasjedel, men ikke i samme grad som f.eks en clutch (selv om det faktisk lønner seg å skifte clutch og svinghjul samtidig).

Hardyskiven er en slitasjedel som holder ca. 200K kilometer hvis bilen brukes normalt. Hjullagere er en slitasjedel, men det er store variasjoner hvor lenge de holder. Store hjul fordrer kanskje et skifte etter 50-60K kilometer, mens alle våre hjullagere stadig er originale etter 340K kilometer.

Ellers vil jeg mene at man spesielt bør sjekke dynamoen (spenningen), vannpumpen (ulyder), vinduspusserne (mekanismen) samt alle andre tegn til ulyder når man kjøper en eldre bil med mange kilometer på telleren (200000+). Man kan ikke forvente at bilen fremstår og kjører som ny, men ting skal virke etter hensikten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når får man opp dårlige drivledd/bærekule o.l med diagnoseverktøy? :wink:

En diagnose kan vel bety mer enn å sjekke med diagnoseverktøy? Hva er det leger pleier å stille om pasientene sine?

Jeg har aldri noensinne hørt at en generell sjekk blir omtalt som diagnose. Jeg vet jo at mannen er i krise og at samfunnet regelrett flommer over av østrogen i alle retninger, men du mener ikke å si at verkstedfolka omtaler en understellsjekk med ordet diagnose? :D

Joda, en diagnose er å finne feilen.. ;) Såklart kan man også kalle det for en kontroll..

Uansett, hva ville du gitt pris på når han ber om deler som fikser den lyden som kommer av og til når han svinger? :lol: Han ga seg jo ikke, så endte opp med å gi han pris på begge drivaksler.. 22k takk, nei det var han ikke interressert i såklart. Ser på meg selv som god kundebehandler, har snakket med verksmester osv og alle har konkludert med at bilen må inn for diagnose (Ja bruker dette ordet for å plage deg nå.. :) ) som jeg sa. Er vanskelig å fjernsjekke en bil utifra en kunde som ikke kan noe om bil sine forklaringer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk vis de hadde tapt de 2900kr sine.. DET kan vi ikke ha noe av.. Jeg har enda ikke betalt en krone på boten jeg fikk nylig, utsetter den hele tiden.. :lol:

De skal jaggu ikke få inn ekstra penger til julebordet i år.. Det er helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, spesiser i innleggene deres at dere er etnisk hvite nordmenn. Man kan ikke la Werther tro at de som ikke betaler bøtene er utlendinger....

Etnisk hvit nordlending her!

Som du vet, så skriver du i kontrakten at du har prøvekjørt og besiktiget bilen. En utslitt clutch har du like mye grunnlag for å oppdage som selger har, og det er ditt eget ansvar å besiktige bilen tilstrekkelig før et kjøp.

Når bilen i tillegg er solgt så langt under listepris som den er, så tviler jeg sterkt på at du vil vinne frem med en klage.

I praksis må du si at selger var klar over at clutchen var utslitt med samme forutsetninger som du ikke var klar over at den var utslitt. Det er reinspikka uflaks, og slikt skjer når man kjøper gamle biler.

Bit det i deg, bytt clutch, og smil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...