Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget med den turen er vel ikke at de med litt mer motorsterke biler skal dra fra de svakere på strekkene, men at alle skal kjøre en samlet opplevelsestur gjennom det vidstrakte land. :) Så ser ikke for meg at det blir et problem, Noekult :)

Hadde vært kult å bli med på den der, men tørr ikke med prøveskilt på M3n, og aner ikke om den andre er ferdig til da, så tørr ikke si noe :P

Skrevet

Ikke på en slik tur nei..

Har visst blitt helt sinnsyke regler på det nå. Fikk beskjed om at hvis jeg ble stoppa på på tur til rudskogen i år med passasjer, eller så mye som en bærepose med ting som ikke var absolutt nødvendig, så kom jeg til å få kjøreforbud om jeg ble stoppa i kontroll. Da fikk jeg heller ikke ut nye prøveskilter til å komme meg hjem. Da måtte den hentes på henger, siden "fornøyelseskjøring" var strengt forbudt på prøveskilter, og det var innskjerping på de reglene nå.

Så å forklare hvorfor jeg skal kjøre fra trøndelag, eventuelt nordover et stykke, før det bærer nedover landet til rudskogen, og opp igjen via vestlandet kan bli litt vrient tror jeg..

Har jo en annen E30 med skilter *host* men det tørr jeg ikke! Vet ikke hvilken straff det er for å kjøre med falske skilter sånn jeg, men ser for meg at det kan bli slått hardt ned på. Pluss regress på forsikring om det eventuelt skulle skje noe osvosv.. Nei, da får det heller vente til jeg har fått på den skilt på den dyre måten.. :P

Skrevet

Hehehe, kanskje det ja? :)

Sveise på en hengerkrok først.. :P:-k

Takk for det ja! :) Har endelig fått retta opp bulken på døra nå, da det var en som rygga på den i vår.. Så da var halve bilen nylakkert igjen. :P

Edit: Gratulerer med jubileum til selveste

happy-sloth-647x400.jpg

:happybday::happybday::beer::beer:

Skrevet
Det er helt korrekt! haha Det er noe med amerikanere og deres tro om at de ligger forran alle andre verdensdeler når det kommer til teknologi og slike ting.

Så kommer business-folk fra statene til Norge, så har de selvfølgelig bare amerikanske kredittkort som ikke fungerer i Europa(erfaring) :)

Har de fått RDS(radio) i USA enda? MMS og SMS er vel heller ikke akkurat gammelt der borte.

USA er et kontinent med over 300 millioner innbyggere. Ergo finner du "alt" i USA. Fra verdens kanskje mest avanserte og høyteknologiske områder til steder som ligger så langt ute på landet at selv den mest bortgjemte bygden i Norge oppleves som en metropol. USA er kontrastenes land der noen er så rike at man knapt fatter det, mens andre er så fattige at det bare er trist. I USA sitter til enhver tid flere mennesker enn hele Norges befolkning fengslet, men landet har også verdens største og mest kjøpesterke middelklasse. USA har også verdens høyest utdannede befolkning og disse har nesten fostret flere nobelpristakere enn resten av verden tilsammen (USA mangler kun seks nobelpriser for å ha klart dette).

USA og amerikanerne har på godt og vondt ofte nok med seg selv... mest i kraft av landets størrelse. De snakker det samme språket, har stort sett den samme kulturen og bruker amerikanske dollar enten de befinner seg på Hawaii, Alaska, Nebraska eller New York. Hele landet er et jobbmarked og hele landet har mer eller mindre den samme kulturelle og økonomiske referanserammen. USA er kort og godt hva EU ønsker å være. En superstat der alle trekker i den samme retningen politisk, økonomisk og kulturelt.

Like lite som de fleste i Norge vet hva hovedstaden i Nord Dakota heter vet mange i USA ikke hva hovedstaden i Norge heter. Nord Dakota er ellers en av de mest "norske" statene i USA der ca. 30% av innbyggerne har norske aner. Forøvrig så bor det idag flere etnisk norske mennesker i USA enn i Norge (ca. 4,6 millioner).

USA er en supertanker der Norge er en speedbåt. En supertanker bruker lang tid på å få opp farten, men når den først har fått opp farten er den nesten ikke til å stoppe. Dette fenomenet ser vi utspille seg på de fleste områder enten det handler om økonomisk styrke, vitenskapelige milepæler, politikk, kulturell innflytelse eller militære maktdemonstrasjoner. Man kan mene mye om USA, men jeg tror at vi har sett det beste i relasjon til at landet er en superstat. Jeg tror dessverre ikke at vi om noen år vil sitte med det samme inntrykket av Kina som en superstat.

Skrevet
13 000 bmwer gjennom landet.. Hehe ja hadde vært greit :-P men la oss nå være realistiske!

Del det på 10 og trekk fra et par stykk, så tenker jeg vi har mer realistiske tall :mrgreen: Uansett, over 1000 hadde vært rått!

Er vell 1/10 av alle brukere som er aktiv på forumet? :P

Skrevet
USA er kort og godt hva EU ønsker å være. En superstat der alle trekker i den samme retningen politisk, økonomisk og kulturelt.

EU ender nok heldigvis bare som et ruinert drømmeprosjekt for globalistene. Europa har på mange måter større problemer å stri med enn USA og det er lite felles mål om hvor individets ståsted er i den store staten. I USA var dette temmelig klart, alle skulle være sin egen lykkes smed. Kulturene er også så forskjellige at jeg ikke kan realistisk tenke meg at vi kan fungere sammen som et storsamfunn. Det er altfor mye religiøse spenninger til å løse noe sånt. Er stygt redd for at vi må gjennom en hinsides borgerkrig skal det bli felles plattform i Europa. I USA har de også temmelig god plass geografisk, noe som ikke kan sies om sentral-Europa. Befolkningsveksten er også noe som taler Europa imot og vil bidra til en ytterligere destabilisering og polarisering Er det noe amerikanerne kan så er det å dimensjonere infrastruktur. Siste nytt er faktisk at de må nedskalere boligbyggingen, for folk har ikke råd til å bo "the american way". Men det er liten vilje til å bygge smått, spesielt ikke når landet styres av Wall Street og deres utspekulerte buisnessmodeller.

Apropos flere nordmenn i USA - verden øker med omtrent et Norge (5 millioner) hver 25. dag... Er det rart man kan bli noe urolig i innvandringspolitikken.. Et land som Nigeria øker med 6 millioner hvert år.. Og Afghanistan vil være omtrent 80 millioner (idag drøyt 31 mill) innen 2070. Glem humanitær katastrofe begrepet. Det heter KRIG. Også skal alle disse inn i Europa på trygd. Hei og god natt EU.

Skrevet
EU ender nok heldigvis bare som et ruinert drømmeprosjekt for globalistene. Europa har på mange måter større problemer å stri med enn USA og det er lite felles mål om hvor individets ståsted er i den store staten. I USA var dette temmelig klart, alle skulle være sin egen lykkes smed. Kulturene er også så forskjellige at jeg ikke kan realistisk tenke meg at vi kan fungere sammen som et storsamfunn. Det er altfor mye religiøse spenninger til å løse noe sånt. Er stygt redd for at vi må gjennom en hinsides borgerkrig skal det bli felles plattform i Europa. I USA har de også temmelig god plass geografisk, noe som ikke kan sies om sentral-Europa. Befolkningsveksten er også noe som taler Europa imot og vil bidra til en ytterligere destabilisering og polarisering.

Dette er mest et spørsmål om perspektiver. En ting som jeg finner interessant er at grensen for hva vi normalt oppfatter som Europa igjennom de siste 10 årene har blitt flyttet betydelig østover. Idag blir Europa´s østligste grense politisk og kulturelt oppfattet som Uralfjellene som ligger ca. 1000 Km øst for Moskva. Dette betyr at Vinter OL i 2014, som finner sted i byen Sotsji ved foten av Kaukasusfjellene ved Svartehavskysten, faktisk gjennomføres i Europa. Selv et såpass fjernt land som Georgia ligger pr. definisjon i Europa. Interessant nok er dette landet også et kristent land selv om alle andre land rundt bortsett fra Russland er muslimske. Landområdet som hører inn under Europa er med andre ord stort nok... faktisk er det litt større enn USA inkl. Alaska.

Jeg er ingen stor tilhenger av EU og jeg frykter at politikerne i Bryssel har god tid. USA brukte 83 år på å bli de forente stater inkl. flere mindre kriger samt en brutal borgerkrig. De 13 første statene ble forente i 1783 og Alaska ble kjøpt fra den russiske tsar i 1867 (verdens desidert beste eiendomshandel). I dette perspektivet er EU kun i støpeskjeen, men utgangspunktet er på mange måter bedre enn det var da de første statene i New England ble forent. Idag er EU prosjektet mest et politisk spørsmål og hvis Tyrkia innenfor noen få år blir medlem av EU vil dette utvilsomt markere en større politisk milepæl med seriøse økonomiske, militære og religiøse ringvirkninger. Dette vil bl.a også bety at EU kommer til å ha felles grense med land som f.eks Iran, Irak, og Syria.

Skrevet
Det er helt korrekt! haha Det er noe med amerikanere og deres tro om at de ligger forran alle andre verdensdeler når det kommer til teknologi og slike ting.

Så kommer business-folk fra statene til Norge, så har de selvfølgelig bare amerikanske kredittkort som ikke fungerer i Europa(erfaring) :)

Har de fått RDS(radio) i USA enda? MMS og SMS er vel heller ikke akkurat gammelt der borte.

USA er et kontinent med over 300 millioner innbyggere. Ergo finner du "alt" i USA. Fra verdens kanskje mest avanserte og høyteknologiske områder til steder som ligger så langt ute på landet at selv den mest bortgjemte bygden i Norge oppleves som en metropol. USA er kontrastenes land der noen er så rike at man knapt fatter det, mens andre er så fattige at det bare er trist. I USA sitter til enhver tid flere mennesker enn hele Norges befolkning fengslet, men landet har også verdens største og mest kjøpesterke middelklasse. USA har også verdens høyest utdannede befolkning og disse har nesten fostret flere nobelpristakere enn resten av verden tilsammen (USA mangler kun seks nobelpriser for å ha klart dette).

USA og amerikanerne har på godt og vondt ofte nok med seg selv... mest i kraft av landets størrelse. De snakker det samme språket, har stort sett den samme kulturen og bruker amerikanske dollar enten de befinner seg på Hawaii, Alaska, Nebraska eller New York. Hele landet er et jobbmarked og hele landet har mer eller mindre den samme kulturelle og økonomiske referanserammen. USA er kort og godt hva EU ønsker å være. En superstat der alle trekker i den samme retningen politisk, økonomisk og kulturelt.

Like lite som de fleste i Norge vet hva hovedstaden i Nord Dakota heter vet mange i USA ikke hva hovedstaden i Norge heter. Nord Dakota er ellers en av de mest "norske" statene i USA der ca. 30% av innbyggerne har norske aner. Forøvrig så bor det idag flere etnisk norske mennesker i USA enn i Norge (ca. 4,6 millioner).

USA er en supertanker der Norge er en speedbåt. En supertanker bruker lang tid på å få opp farten, men når den først har fått opp farten er den nesten ikke til å stoppe. Dette fenomenet ser vi utspille seg på de fleste områder enten det handler om økonomisk styrke, vitenskapelige milepæler, politikk, kulturell innflytelse eller militære maktdemonstrasjoner. Man kan mene mye om USA, men jeg tror at vi har sett det beste i relasjon til at landet er en superstat. Jeg tror dessverre ikke at vi om noen år vil sitte med det samme inntrykket av Kina som en superstat.

Flott post, Fredrik. Er enig med deg om at USA er landet der "alt" skjer og der "alt" finnes (på godt og vondt). Spiller ingen rolle hva som interesserer deg: du vil finne det i USA. Det er ingenting som heter en typisk amerikaner!

Jeg er mest fascinert av den amerikanske drømmen og mulighetene man har over der - muligheter som absolutt ikke finnes i Europa for hvermannsen...

Det finnes kanskje en egen definisjon på den (from rags to ritches?), men faktum er det at det markedet er helt enormt og helt uten grensebarrierer (som i Europa) - ergo: klarer en å få kontrakt med f. eks. en nasjonal butikkjede om kun et eneste produkt, så er man så godt som millionær innen veldig kort tid. Det finnes så mange kjeder deg som har distribusjon over hele landet, med 1000-5000 butikker... Da tar det ikke lange tiden før man får enorme ordre og tjener latterlig mye penger bokstavelig talt over natten i noen tilfeller. Summer det er nærmest umulig å få til i Norge på samme basis - går bare ikke ann... Man kan jo se på antall norske kjeder/merkevarer som har prøvd å etablere seg i Sverige eller antall svensker som har prøvd seg på norske markedet og ikke klart å overleve... Tenk deg utfordringene når en norsk bedrift skal prøve å etablere seg i Portugal, Hellas, Romania, Finland osv. - så mye tid, energi, risiko og penger det krever!

Er en grunn til at det er fleste millionærer i USA - de har den beste grunnmuren for suksess...

Politikken er en ting, men kontrastene er helt ekstreme i forhold til f. eks. Europa, Afrika, Sør-Amerika og Asia innad seg selv (kontinentmessig)... For min del er det komplett idioti å dra amerikanere over med en kam - det er for kontrastfylt til å kunne lage en stereotype...

Skrevet

Takk for hyggelige ord Noekult, men spørsmålet er hva som egentlig er den amerikanske drømmen. Altså hva den konkret innebærer og betyr for en gjennomsnitlig amerikaner som ikke er født med en sølvskje i munnen. Det finnes flere definisjoner, men det er spesielt en som blir brukt i sosialantropologiske termer og det er hvor lett det er for en amerikaner å avansere mellom de sosiale klassene økonomisk og sosialt. Dette har tradisjonelt vært relativt enkelt i USA, men etter at finanskrisen begynte i 2008 har det dessverre skjedd store endringer.

Finanskrisen har bl.a medført store endringer i hvordan de private formuene i USA er fordelt. De virkelig rike har blitt mye rikere og de eier nå ca. 80% av den disponible private formuen. Dette er det man populært omtaler som at de 10% rikeste eier 80% av den private formuen. Situasjonen er dessverre ikke så veldig mye mer oppløftende i Europa... dog er bildet ikke fullt så dystert i Skandinavia ennå, men dette endrer seg dessverre hurtig og hurtigst i Norge. I USA tjener den 1% rikeste delen av befolkningen nå 93% av de totale inntektene. I resten av den vestlige verden er det kun i Sveits og faktisk i Danmark at situasjonen er like håpløst urettferdig.

Det er med andre ord middelklassen som er den store taperen i dette spillet og det er normalt middelklassen som står for den største andelen av avanseringen mellom de sosiale klassene. Ergo er dette ikke lenger like enkelt som det var før i tiden. Resultatet er et voldsomt press på alt som heter skoler og universiteter. Spesielt de offentlige skolene som ikke koster like mye som de private opplever en tilstrømming av studenter som aldri tidligere. Dette bildet ser vi også i Europa. Årsaken er den store arbeidsledigheten blandt de unge under 30 år (de teller 25 millioner bare i EU), men også håpet om at en utdannelse skal gjøre det lettere å avansere mellom de sosiale klassene.

Problemet er bare at hverken det amerikanske eller det europeiske samfunnet har bruk for så mange nyutdannede akademikere. Noen skal også utføre de enklere jobbene og med mindre vi vil ha en ny massiv innvandring av billig arbeidskraft (med alt hva dette totalt sett koster samfunnet økonomisk og sosialt) må noe gjøres hurtig. Slik situasjonen er nå er det mange middelklasseforeldre i USA som er på full fart inn i en ny gjeldskrise. Årsaken er at de låner opp til over pipen for å betale skolepenger for deres håpefulle. Et år på et velrenommert universitet koster nå ca. en kvart million kroner årlig + kost, losji og alt annet som følger med. Konkurransesamfunnet har kommet for alvor og det blir mange tapere.

Skrevet

Konkurransesamfunnet står også snart ved en korsvei i Norge. Med blåblått flertall vil det blir en betraktelig omlegging av NAVs trygdevilkår, noe jeg mener er på tide. Arbeidsføre mennesker kan ikke lenger sitte i sofaen og motta trygd og nekte å flytte på seg for å komme i arbeid. Til det er lønningene alt for store i dette landet. Statsbudsjettet er nesten til å miste nattesøvnen av under trygdeposten. Jeg blir mildt sagt provosert da jeg ser ungdom/unge voksne kan sitte hjemme foran PCn og motta bortimot 20 000kr i mnd+. Jeg fatter ikke hvordan disse har mage til å se storsamfunnet i øyet der det skranter på sykehjemsplasser, lærere, politi. Om vi ikke snart finner en felles vei så vil forskjellene mellom fattig og rik bli ekstremt stor. I Oslo slår forskjellene ut vanvittig. At NAV er med å gir bostøtte til arbeidsføre mennesker i Oslo med det vanvittige boligpris nivået er for meg et helt bakvendt tanke. Her fører man mer eller mindre statlig investeringspolitikk til fordel for vedkommende. Hvem F skal ha 14.000kr i bostøtte i mnd når de bor sentralt på Majorstuen? For oss som bor i utkanten og ikke har reel prisstigning på våre boliger blir de mer og mer fristende å kjøpe en leilighet i byen å leie ut bare for å være med på profittkarusellen. Det må man nesten om man ikke skal bli diskriminert økonomisk. Og det er et høylytt varsel om at noe er feil. Spesielt når NAV hjelper til å forsterke et allerede inflatert boligmarked i storbyene. Det river i alle kapitalistiske fibre i kroppen da jeg ser sånt Et samfunn bør ikke være basert på å sy puter, men å dele ut gulrøtter.

I minst er all denne putesyingen en ekstrem pådriver til å ødelegge skattemoralen for oppegående mennesker.

Ta en titt på programmet Luksusfellen på TV3, så forstår dere at Norge er et idiotisk snilt land. Mye av saneringsvikårene samfunnet utviser ovenfor disse menneskene er mildt sagt blodig urettferdige for oss andre. Det minner på mange måter om måten vi behandler våre kriminelle - bedre enn de eldre. Og det er så feil!!!

Skrevet

Jeg tror også at myndighetene når det gjelder NAV har en større oppgave å rydde opp i et system som langt fra virker som det skal, men det er viktig å ikke rette baker for smed i denne sammenhengen. Det er dessverre noen mennesker som av forskjellige årsaker trenger elementær hjelp til å overleve. Folk med psykiske problemer (og det kan ramme oss alle) og diverse ufrivillige arbeidsløse (og det kan også ramme oss alle) er bare noen av disse menneskene. Selvfølgelig finnes det snyltere, men det vil det finnes i ethvert samfunn... også under en evt. regjering ledet av Erna Solberg.

Jeg er ikke så bekymret når det gjelder disse snylterne. De skal selvfølgelig tas som best kan, men i forhold til den regningen staten får når det gjelder f.eks de nye F35 Joint Strike Fighter jagerflyene (anslagsvis ca. 35 milliarder kroner) er snyltingen i NAV peanuts. For ikke å snakke om den meningsløse krigen i Afghanistan og tildels Irak... mye tullball og enorme kostnader for ingenting. Det er viktig å beholde perspektivet når vi først snakker om offentlige utgifter... :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...