Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
ikkesant...sykt at innbyggerne finner seg i det...nesten så man skulle gjort ett voldelig opprør mot regjeringen...

I et demokrati får folket de politikerne de fortjener. Husk at noen en gang i tiden har stemt på disse udugelige politikerne. Trøsten får så være at de samme velgerne kan stemme på noen andre politikere neste gang det er valg, men spørsmålet er om de kommer til å gjøre dette. Ergo får folket de politikerne de fortjener.

Skrevet

Folka kan fint stemme på andre politikere med gode valgløfter...dessverre er dette tomme løfter, og når politikeren er inne på stortinget, endrer dem mening på alt...og skylder på global oppvarming...

Skrevet
Folka kan fint stemme på andre politikere med gode valgløfter...dessverre er dette tomme løfter, og når politikeren er inne på stortinget, endrer dem mening på alt...og skylder på global oppvarming...

Så ut med disse politikerne neste gang det er valg. Utfordringen er at folk ikke er kritiske nok til de politikerne de stemmer på. Det er heller ingen minstekrav til politikerne når det gjelder formel utdannelse og erfaring slik som det er i næringslivet forøvrig og dette tror jeg er noe av årsaken til elendigheten.

Jeg synes ikke at man i 2011 skal kunne sitte i viktige komiteer på Stortinget med vidtgående beslutningsmyndighet for folk flest uten et minimum av høyere utdannelse og praktisk arbeids/organisasjonserfaring.

Skrevet
ikkesant...sykt at innbyggerne finner seg i det...nesten så man skulle gjort ett voldelig opprør mot regjeringen...

I et demokrati får folket de politikerne de fortjener. Husk at noen en gang i tiden har stemt på disse udugelige politikerne. Trøsten får så være at de samme velgerne kan stemme på noen andre politikere neste gang det er valg, men spørsmålet er om de kommer til å gjøre dette. Ergo får folket de politikerne de fortjener.

Flertallet i Norge stemte jo ikke rød-grønt ved forrige valg. Problemet er bare at en stemme i Finnmark teller omtrent dobbelt så mye som en i Oslo, og dermed ble det % hvis overtall. :twisted:

Men klarer folk å stemme frem samme regjering neste gang så lurer jeg virkelig på hva folk driver med. Makan til udugelige folk.

Skrevet

Synes egentlig kjernen i regjeringen har vært den samme i alt for lang tid...greit nok vi trenger kulturelle tilbud...men opera til flere millioner..og nå...oppussing av operaen..

fordelingen av bistand til forskjellige sektorer innad i staten er ganske skeivt fordelt...bilister/transportbransjen blir egentlig tråkka på...og sugd tom for penger...

Skrevet

Flertallet i Norge stemte jo ikke rød-grønt ved forrige valg. Problemet er bare at en stemme i Finnmark teller omtrent dobbelt så mye som en i Oslo, og dermed ble det % hvis overtall. :twisted:

Men klarer folk å stemme frem samme regjering neste gang så lurer jeg virkelig på hva folk driver med. Makan til udugelige folk.

Ja... systemet med utjevningsmandater er en prøvelse for de av oss som bor i de folketunge områdene av landet (eller skal jeg si landene iom. at vi har et lignenede system her i Danmark også). Det burde være mulig å utvikle et annet system som er mer rettferdig og som også tar hensyn til de av oss som bor mer avsides.

Skrevet

Så ut med disse politikerne neste gang det er valg. Utfordringen er at folk ikke er kritiske nok til de politikerne de stemmer på. Det er heller ingen minstekrav til politikerne når det gjelder formel utdannelse og erfaring slik som det er i næringslivet forøvrig og dette tror jeg er noe av årsaken til elendigheten.

Jeg synes ikke at man i 2011 skal kunne sitte i viktige komiteer på Stortinget med vidtgående beslutningsmyndighet for folk flest uten et minimum av høyere utdannelse og praktisk arbeids/organisasjonserfaring.

Dette er noe jeg har påpekt mange ganger, og som jeg synes dagens regjering understreket meget godt ved plutselig å omrokkere de fleste statsrådene nærmest tilfeldig. Er jo en veldig tydelig innrømmelse av at ingen av de hadde noe spesiell kompetanse å stille opp med.

Yrkespolitikere har definitivt mye vanskeligere for å få min respekt!

Likevel, om velgere flest faktisk hadde satt seg litt inn i politikken og vært flinkere til å se de lange linjene, i stedet for å bli slått av en gullfisk når det kommer til politisk hukommelse, så hadde vi kanskje med tiden fått en sunnere seleksjon av landets politikere.

Skrevet
Er nesten skremmende hvor lite intellekt det er i øvre maktelite i Norge...

Det er jeg ikke enig i. Noen politikere holder et relativt lavt nivå og minner mest om administrative papirflyttere, men de aller fleste holder et jevnt høyt intellektuelt nivå. Spesielt synes jeg at politikerne holder et høyt etisk og moralsk nivå i Norge. Man ønsker virkelig at alle i Norge (og verden forøvrig) skal ha det godt og dette gjenspeiler seg i alle internasjonale levekårsundersøkelser der Norge ligger helt på topp. Slik er det ikke nødvendigvis i andre land der korrupsjon og nepotisme mer hører til dagsordenen.

Her i Danmark er det langt større forskjell på folk enn det er i Norge og mange folketingsmedlemmer (tilsvarende stortingsrepresentanter) ønsker at det skal være slik... sogar gjerne en enda større forskjell på folk. Uttrykket "working poor" er nesten ukjent i Norge, men dessverre en realitet her i Danmark. Det finnes mange som har en jobb som de ikke kan leve av i Danmark og det er en politisk beslutning at det er slik. Jeg har som dere sikkert forstår ikke den helt store respekten for enkelte av partiene i det danske folketinget.

Skrevet

Tror nok det heller står på kompetanse og passende evner enn intelektet, og vi har definitivt mange politkere som vil mye mer enn de får mulighet til å oppnå, men jeg synes mange av politierne er altfor flinke til å mele sin egen kake, eller sørge for å beholde melet på kaken de kommer til, noe man jo jevnlig har sett de siste par årene. Mange norske politikere er definitivt ikke for at lover og regler gjelder dem i samme grad som andre.

Er vel heller ikke uten grunn at EU har etterforsket nivået av korrupsjon i Norge pga. mistanke om at vi har mye av det?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...