Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Går bedre og er litt gøy å trø på foran div hvite hybrid/el-biler og syklister syns noen :D

Hvor mye bedre? Skal nedover Europa med den til Sommern, vil neppe legge svarte røyktepper langs bakken når man i utgangspunktet må kjøpe seg adgang til bykjernene på grunn av forurensning. Hvilken skrue snakker vi om? en i bakkant av pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bedre? Skal nedover Europa med den til Sommern, vil neppe legge svarte røyktepper langs bakken når man i utgangspunktet må kjøpe seg adgang til bykjernene på grunn av forurensning. Hvilken skrue snakker vi om? en i bakkant av pumpa?

Da må du lage reisebrev tråd :) Skal selv til Tyskland med E34en i Mars ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen! Skal bli gøy :P Skal kjøre ned til Kroatia med en hel moped i bagasjerommet, så blir det vel litt tysklandsreising på tur opp igjen til Norge :)

Det er bra, reisebrev er alltid gøy å lese og man får mange nye og gode impulser :) Kroatia er jo ett godt stykke, jeg skal selv ikke lengere ned en halvveis i Tyskland jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøpe deg adgang til bykjernene på kontinentet med mindre bilen/motoren tilfredstiller utslippkravene til Euro3 (diesel). Vår tidligere 2003 318d Touring med M47D20 motor klarte såvidt dette jmf. gul oblat. Dette er godkjent i noen få byer, men f.eks ikke Stuttgart og München. De fleste byene krever grønn oblat jmf. Euro4. I BMW sammenheng betyr dette dieselbiler med partikkelfilter. Altså minst E90 og E60 generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøpe deg adgang til bykjernene på kontinentet med mindre bilen/motoren tilfredstiller utslippkravene til Euro3 (diesel). Vår tidligere 2003 318d Touring med M47D20 motor klarte såvidt dette jmf. gul oblat. Dette er godkjent i noen få byer, men f.eks ikke Stuttgart og München. De fleste byene krever grønn oblat jmf. Euro4. I BMW sammenheng betyr dette dieselbiler med partikkelfilter. Altså minst E90 og E60 generasjonene.

Finnes det måter å få plassert bilen utenfor sonen og reise kollektivt inn i disse byene? München er en by jeg har ønske om å avlegge et besøk nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det måter å få plassert bilen utenfor sonen og reise kollektivt inn i disse byene? München er en by jeg har ønske om å avlegge et besøk nemlig :P

Jada... og dette var et relativt stort tema da vi kjørte til disse byene i sommer. Som regel kan man kjøre bil frem tom. en indre ringvei (som f.eks Ring 3 i Oslo) og hvis man planlegger litt er det ganske enkelt å ta trikk eller T-bane videre. BMW i München ligger akkurat ved en slik ringvei så der kjører man helt lovlig. Porsche ligger 4-500 meter innenfor miljøsonen så der tok vi en spansk en og kjørte fort inn i garasjen under museet. Jeg tror imidlertid ikke at dette er så veldig strengt når det gjelder turister, men regler er regler og plutselig møter man en jævel av en politimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenkte ikke jeg på da vi var på tur med 325en i fjor sommer, kjøpte kun en oblat og det var motorvei vignetten for Østerike. Blir dette noe problem med 520en tro...

Det som er mest spennende er å reise med en bil som har kjørt litt vel mange kilometer i Norge og skal få kjørt seg på AutoBahn 15 timer i strekk.. Har skaffet diff med høyere utveksling, så får man litt lavere turtall nedover..

Ja jeg har jo selv litt betenkeligheter med å kjøre så lang med en 20 år gammel bil men jeg tror ikke det blir noe problem så lenge bilen er i god stand. E34 er jo forsåvidt vant til motorveikjøring ett par tre ganger i uka med tempo på rundt 120 km/t, har forsøkt meg litt fram her på firefelts motorveien her hjemme (fyfy) og kommet fram til at den kan trives godt i 130 km/t som cruising hastighet. Da bruker den ikke for mye og ligger godt og stødig på veien uten for mye støy :)

Utfordringen ligger som sagt i å holde disse hastighetene time etter time da dette er noe motorene ikke er vant med, men ellers så tror jeg ikke det blir noe problem. Vi kjører jo tross alt begge gode tyske kvalitetsbiler av edelt merke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen ligger som sagt i å holde disse hastighetene time etter time da dette er noe motorene ikke er vant med, men ellers så tror jeg ikke det blir noe problem. Vi kjører jo tross alt begge gode tyske kvalitetsbiler av edelt merke :D

Det skal nok gå veldig bra! Jeg antar at min km. stand er ca. 505 000km ved avreise, jeg er allerede igang med forberedelsene.. Og det sier vel sitt om hvor mye jeg gleder/gruer meg.. haha.

Skal bytte diff, registerkjede(disse strekker seg over tid, evt. ryker noe som ikke er så veldig heldig..), jeg har ikke byttet en pøkk i drivlinjen på mine snart 50 000 km, og bytter derfor olje på automaten, noe som etter hva jeg kan se ikke har blitt gjort sålangt tilbake som jeg kan se i kvitteringsbunken(starter ved 308 000km ca.), så skal jeg ha ut mellomakslingen og bytte lager opp oppheng her og inspisere hardykoblinger/balatkoblinger(på mercedes fagspråket).

Så skal diffen få ny olje, motoren skal selvsagt  få ny olje før avreise.. Med på turen skal jeg nok ha med diverse ting å hjelpe meg med, men jeg tror nok uansett at en gammel 124 ikke er det aller verste å få driftstans med nede i Tyskland.. Kan være verkstedene ler høyt når de ser doningen og ikke helt forstår at nordmenn fremdeles kjører rundt i disse gamle utdaterte bilene.. Ikke minst er den både stygg og rusten og se på, tross alt kjører den som ny :P

Det er godt at mor og far kjører nedover med E39en på sin første Kroatia-tur neste sommer, bilen står der nede når jeg reiser nedover, så kan man eventuelt få litt bistand fra familie om noe skulle skjære seg.. Da er det hvertfall ikke så altfor langt unna(noen timer er det jo, men jaja..)..

En ting jeg også går og tenker litt på i forkant av en slik tur er selvfølgelig NRK serien som gikk.. En palme ved reisens slutt.. Hva om noe så dramatisk skjer at bilen ender sine dager der nede? I sitt hjemland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår E46 hadde kjørt rundt 340000 Km da vi satte nesen sydover i sommer. Bilen fikk i forkant alminnelig service med oljeskift samt at den fikk ny gearolje og etterfyllt gass til klimaanlegget. I tillegg gikk jeg over samtlige slanger og ledninger i motorrommet. Det er ellers alltid smart å starte turen på Autobahn i rolig tempo (rundt 130 Km/t) og så kan man etter et par timer øke tempoet til 150-160 Km/t. Vi var på høyde med Kassel da jeg for første gang klemte til med topphastigheten på bilen. Bilen kjørte kjempefint uten problemer av noe slag på hele turen... :)

Fredrik: Hvis det er vrakpanten du tenker på tror jeg at det er billigere å ikke transportere bilen tilbake til Norge. Selg den heller til en lokal høgger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...