Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor mye koster det for ordentlig poleringspads og guffe? Har biltemas to hodede etter fattern så kan vel bruke den. Tenkte å hjelpe til med vår pussen på ene bilen her i gården og vil gjøre det med ordentlige greier og ikke turtle wax. Blir jo endel timer med gnukking, så betaler heller litt mer for at det holder 3 ganger så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har OCD tendenser, men skjønner meg absolutt ikke på vaskenerdismen... Bare jeg vasker de sorte bilene mine helt vanlig så er de blanke i ca. to timer før det regner litt, jeg kjører over en vanndam, bylufta legger igjen støv på lakken osv.

Jeg har forståelse for en skikkelig vårrengjøring og en klargjøring for en røff vinter, men ikke supervask av bilen hver helg for å få ut shinen... Men men, har ikke noe i mot den gjengen, veldig fascinerende hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor har ikke bilene dine noe shine og du kaller di for rustvrak :P

E46'en ser igrunn rimelig bra ut på 100m avstand :) Jeg er litt som noekult. For nøye til å eie fine biler, har prøvd det og takla det rettogslett ikke. Dessuten kjører jeg altfor mye til å tenke på dette med ren bil til enhver tid :wink:

 

Det er litt som Karl Pilkington påpeker i dette klippet:

 

 

"Your better off living in the hole looking at the palace, than living in the palace looking at the hole."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da ikke være nazi for å ha utstyret noelunde i orden. Kjøpte selv 20l bøtte med gritguard og en grei vaskehanske for noen hundrelapper hos scandicshine, dette kombinert med ei skikkelig skumkanon og såpe på prislinje med den du bruker fra meguiars blir det jo faktisk gøy å vaske bil.

 

Enig i at slike to-bøtters system blir litt mye for di fleste, men den bøtta jeg betalte noen hundrelapper for har jo foreksempel tilbehør som skrudd lokk med gummitettning, slik at man kan dra med seg 20l vaskevann i baksetet uten bekymringer. Ikke noe jeg drar nytte av, men sikkert greit for de benytter seg av slike selvvaske ordninger på bensinstasjoner o.l

Bøtte med lokk! Det kunne jeg veldig gjerne tenkt meg, her har man 0 muligheter til vintervask annet enn den begredelige maskinvasken og den enda mer begredelige superdyre selvvasken som faktisk har FORBUD mot bøttevask :lol: 

 

Jeg må bare påpeke at jeg troller litt, bloggebøtte var et lite sleivspark i retning de som demonterer innerskjermer og lister for vask :wink: Et vennlig sleivspark! Lovetap! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BMWn brukte jeg:

 

- Jeg brukte alltid vaskehandske fra Meguiars, denne ble vasket i maskin etter bruk.

- Meguiars NXT Shampoo.

- En svart 10L industribøtte i plast fyllt med kokende vann og shampo.

- Vasket bilen i partier, lot vaskehandsken ligge et annet sted på bilen enn der jeg faktisk spylte ved avspyling.

- Vasket under nederste list og nederste del av spoilere/støtfangere tilslutt

 

Aldri vaskeriper, aldri problemer med harde partikler i handsken på de 4 årene.

 

For en som vasker bil en gang i uka vil jeg nå si at det funker å kunne bruke 20 minutter på vaskingen kun ved hjelp av hageslangen, vaskehandsken og bøtta :) Resultatet ble også alltid perfekt!

 

Mercedesen har jeg aldri vasket skikkelig, kjører oppvasksåpe i såpebeholderen på høytrykkspylern og dusjer oppvasksåpe over den, lar dette virke i 5 minutter og spyler av, det blir helt rent og fint :D Jeg har aldri rørt lakken med verken svamp eller vaskehandske! :mrgreen:

 

Det skal sies at jeg hater all type lakkbehandling, pussing, lakkering, polering osv. Jeg fikser det bare ikke.. BMWn ble polert noen ganger, men da satt jeg det bort til en person som visste hva han drev med. Jeg er litt sånn at jeg ser litt rart på enkeltes "vaskemani", jeg er litt "gammeldags" litt på trass da de stadig belærer meg i bilvask!

 

En kameratgjeng og jeg dro på et biltreff en gang i fjor, en av de vasket bilen med full pakke 5 minutter før avreise etter alle kunstens regler, kjører 40 minutter på E6 midt på sommeren i strålende solskinn, da vi kom fram klikka han i vinkel mot arrangøren fordi han ikke fikk vasket bilen for utstillingen på treffet(det var ikke lagt til rette for dette) :whistle: ..

 

Hadde jeg hatt en bil til 200-250 000,-, så hadde jeg nok ikke gjort ting noe annerledes, annet enn at jeg nok hadde spandert polering på bilen oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter detailing mest av alt som en motegreie, men det er sikkert en fin hobby hvis man har mye fritid. Til normal bilpleie tror jeg ikke at det er nødvendig med flere titalls forskjellige produkter og preparater med mer eller mindre fancy pansy navn. Svindyre er produktene også (iallefall her i DK). Jeg tror at man kommer ganske langt med vanlig håndvask av bilen + et par poleringer i året, men selvfølgelig ser lakken finere ut hvis man løper hele linen ut og pleier lakken som om bilen var en utstillingsbil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så profesjonelle bilpleierene slik som Tommy her på forumet bruker Gritguard og washmitt bare for morroskyld de da, kunne egentelig brukt en bøtte med grønsåpe og en Biltemasvamp med Shampoo når han skal vaske en Ferrari F50 ;)

Jeg bruker både washmitt, Gritguard og mikrofiber duker og jeg er veldig fornøyd med at jeg ser en helt klar nedgang i vaskeriper i lakken fra da jeg brukte svamp. Polerer bilene en gang i året men ser at jeg kunne klart meg kun med å vokse ett par ganger i året og heller polert annethvert år, men jeg er så nøye jeg vettu ;) Bilvedlikehold er gøy synes jeg, koser meg når jeg kan stå å vaske og styre med bil :)

 

 

1: Han får ikke vaske no ferrari f50

2: Jeg bryr meg fint lite om HVA han bruker for å vaske

3: Å vaske bil på dennem åten er rett og slett en mote greie..Ingen snakket om detailing for 5år siden... (sånn ca..)

4: Går fint an å IKKE polere bil.. så lenge man vasker ofte nok :)

5: Jeg pleide å like å vaske bil..Men nå er bil kun noe jeg trenger, så da bruker jeg minst mulig tid på det.. Kanskje jeg har blitt voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige syn på ting.. Du wicky: man vasker ikke skånsomt for og holde bilen blank, men for og holde vekke vaskeriper. Bilen din er nok blank og fin, men vil tippe den er full av vaskeriper;)

Noe min også er da jeg enda ikke har fått dreisen på polering :(

 

 

Who cares...Det er en bil som kjørt 555tusen km...vedder på den ser bedre ut enn de fleste av dine biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har OCD tendenser, men skjønner meg absolutt ikke på vaskenerdismen... Bare jeg vasker de sorte bilene mine helt vanlig så er de blanke i ca. to timer før det regner litt, jeg kjører over en vanndam, bylufta legger igjen støv på lakken osv.

Jeg har forståelse for en skikkelig vårrengjøring og en klargjøring for en røff vinter, men ikke supervask av bilen hver helg for å få ut shinen... Men men, har ikke noe i mot den gjengen, veldig fascinerende hobby!

 

 

Bilen min er, etter en kveld i Oslo sentrum, helt gul av støv...  Spylte den av rett før jeg kjørte til byen... jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...