Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Kunne egentlig ved endt utdannelse tenke meg å prøve å komme meg offshore i etableringsfasen, og da i tillegg ha en deltidsjobb i tillegg mens jeg er på land i noen uker!

Antar at sikkerhetskurset er kjekt å ha tatt på eget initiativ, da slipper arbeidsgiver å styre med slikt, det er vel også bare et pluss.

Er da snakk om ingeniørutdannelse innen automatisering.

 

Er dette uopnåelig, eller innenfor rekkevidde? Hvordan havnet de som jobber Offshore her, offshore? Jeg kan både svømme og flyte uten flyteelementer festet til kroppen \:D/ Også tror jeg at jeg også er en hardhaus til å jobbe :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetskurs er vell bare en fordell å ha ja vil eg tro. Når jeg kommer hjem skal jeg søke hos Songa, dem trenger en del folk fremover. Det gjelder vell forsåvidt COSL og Maersk Driling også såvidt jeg har forstått :-)

Skal søke på laveste stillig, dekksarbeider. Så lenge eg kommer meg offshore å få 2-4 turnus er jeg fornøyd :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stakkars wicky begynne å jobbe igjen? :P

 

 

ja faen as...er SÅÅÅ godt vant til pappaperm tilværelsen as.. Har virkelig kost meg med å være hjemme! Og de mennene som IKKE tar ut pappaperm...jeg synes synd på dem as! Disse 3mnd har vært de beste i mitt liv <3

 

Og nå jeg på jobb... faen...vil ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig ved endt utdannelse tenke meg å prøve å komme meg offshore i etableringsfasen, og da i tillegg ha en deltidsjobb i tillegg mens jeg er på land i noen uker!

Antar at sikkerhetskurset er kjekt å ha tatt på eget initiativ, da slipper arbeidsgiver å styre med slikt, det er vel også bare et pluss.

Er da snakk om ingeniørutdannelse innen automatisering.

 

Er dette uopnåelig, eller innenfor rekkevidde? Hvordan havnet de som jobber Offshore her, offshore? Jeg kan både svømme og flyte uten flyteelementer festet til kroppen \:D/ Også tror jeg at jeg også er en hardhaus til å jobbe :stupid:

 

Mitt inntrykk etter de få turene jeg har hatt offshore er at det ikke er mange ingeniører der ute fast. Stort sett elektrikere, automatikere osv det går i. Ingeniørene hører stort sett til vedlikehold og modifikasjonskontraktører og sitter mest på land, og tar seg en tur ut i blant for å følge opp. Eventuelt underleverandører på utstyr som er ut for å vedlikeholde, fikse osv.. Jeg tilhører den siste, jobber i et firma som har mest med båtbransjen å gjøre men også litt offshore (tavler, omformere til store pumper og wincher og slikt). Vi har en liten gjeng i blant oss på service som går fast offshore, men da på forskjellige plattformer og forskjellige typer jobber, samt 4-4 rotasjon (men selvsagt ikke mer enn 2-3 uker offshore i slengen). Eg går sjølv 4-4 og held meg mest på verft og båter som ligger til kai, og det passer meg jækla bra da eg har blitt sjøsjuk både på Norne og Transocean Barents/Spitsbergen.

 

Edit: Og er det en plass det ikke har noe å si om du er en hardhaus til å jobbe, så er det offshore, for det er faen meg ineffektive greier med alt sikkerhetsstyret (det er sikkert mer effektivt i lengden, med lite ulykker og uønska hendelser, men til tider ganske frustrerende når du står oppi det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig ved endt utdannelse tenke meg å prøve å komme meg offshore i etableringsfasen, og da i tillegg ha en deltidsjobb i tillegg mens jeg er på land i noen uker!

Antar at sikkerhetskurset er kjekt å ha tatt på eget initiativ, da slipper arbeidsgiver å styre med slikt, det er vel også bare et pluss.

Er da snakk om ingeniørutdannelse innen automatisering.

 

Er dette uopnåelig, eller innenfor rekkevidde? Hvordan havnet de som jobber Offshore her, offshore? Jeg kan både svømme og flyte uten flyteelementer festet til kroppen \:D/ Også tror jeg at jeg også er en hardhaus til å jobbe :stupid:

Trenger arbeidsfolk offshore, ikke ingeniører :) hehe

 

Holder selv på å søke offshore som prosess operatør, håpe det er noe til meg til høsten(fagprøve i slutten av sommer/høst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger arbeidsfolk offshore, ikke ingeniører :) hehe

 

Holder selv på å søke offshore som prosess operatør, håpe det er noe til meg til høsten(fagprøve i slutten av sommer/høst)

Tja, har jo praktisk bakgrunn med fagbrev innen elektro fra før, så en ingeniør som skrur litt er vel lov :lol::mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har jo praktisk bakgrunn med fagbrev innen elektro fra før, så en ingeniør som skrur litt er vel lov :lol::mrgreen:

 

Da er det vell mere relevant med stillinger al.a service, men da er jo ingeniør igjen overflødig. Det er heller ikke slik at man må låse seg til offshore, mange 4-4 ordninger på land som serviceingeniør har faktisk bedre betalt enn selv de som er ansatt direkte i operatør offshore. Sikkerhetskurs skader ikke, men i en ingeniørstilling har det nok ikke betydning.

 

Ingeniører jobber generelt sett ikke offshore, og mange av "ingeniørene" som jobber offshore har bare fagbrev. Skal man tegne, gjøre utregninger o.l så er det 4. ganger billigere å gjøre det fra ett kontor i foreksempel Stjørdal. :P

 

Offshore er knallflott, men jeg må si jeg drar på smilebåndet når jeg kommer borti folk som tror man tjener millionen ved ren 2-4. (slik media fremstiller det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offshore er knallflott, men jeg må si jeg drar på smilebåndet når jeg kommer borti folk som tror man tjener millionen ved ren 2-4. (slik media fremstiller det)

Jeg er inneforstått med at man ikke tjener noe mer enn å jobbe heltid på land ved å jobbe 2-4 offshore, men i en etableringsfase kan man få inn noen ekstra kroner når man er på land ved å ha en jobb nummer to. 

Jeg er ung, ingen kjæreste, og ingen unger, ikke egen bopel foreløpig(er derfor fleksibel). Så det var bare en tanke som slo meg istad, men skal høre litt rundt mtp. muligheter og hva som er normal praksis. Det er også fristende å reise utenlands over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke altfor mange overtidsukene som skal til før du passerer millionen på en rigg altså... En kompis av meg er elektriker på rigg, og bare han står en ekstra uke på, får han 96 lapper ekstra, dersom han vrir om fra natt til dag feks... Enorme tillegg ute å går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inneforstått med at man ikke tjener noe mer enn å jobbe heltid på land ved å jobbe 2-4 offshore, men i en etableringsfase kan man få inn noen ekstra kroner når man er på land ved å ha en jobb nummer to. 

Jeg er ung, ingen kjæreste, og ingen unger, ikke egen bopel foreløpig(er derfor fleksibel). Så det var bare en tanke som slo meg istad, men skal høre litt rundt mtp. muligheter og hva som er normal praksis. Det er også fristende å reise utenlands over en lengre periode.

Tjener nok en god del mer enn en tilsvarende (innen samme felt) heltidsjobb på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...