Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Populært kalt Streetmeet? Drev med det i stor stil før, men fy så døft det er når jeg ser tilbake på det. Hvert meet er det samme stort sett. Sprenger noen dekk, en Volvo eller to ryker girkassen og noen mister lappen.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Korrekt, streetmeet var det. 

Meg og noen kompiser tok turen, kjedet oss hjemme så gikk turen til Oslo 

Bedre å gå rundt og titte og snakke med folk enn å stå et sted eller sitte hjemme og dunke foran TVen på en lørdag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du disse tallene? De er ikke logiske når det gjelder dieselbilen og jeg tror at du blander gram og milligram. Årsaken til dette er de europeiske grenseverdiene for utslipp fra forbrenningsmotorer som har lov til å kjøre på offentlige veier... den såkalte Euronormen. Alle kjøretøysfabrikantene er forpliktet til å oppgi hvor store utslipp av bl.a NOx pr. kilometer deres motorer har. Normene blir justert med jevne mellomrum og nå er vi kommet til Euro5 normen. Den slår fast at ingen bilmotorer må ha et større utslipp av NOx enn 0,180 g/Km for dieselmotorer og 0.060 g/Km for bensinmotorer.

Jeg fant di tallene HER

Men jeg skal innrømme at jeg IKKE sitter inne med nok fakta ;) Haha, bare irriterte meg over avgiftsendringen det var snakk om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant di tallene HER

Men jeg skal innrømme at jeg IKKE sitter inne med nok fakta ;) Haha, bare irriterte meg over avgiftsendringen det var snakk om. :)

OK... dette gjelder dieselmotorer som allerede tilfredstiller Euro6 normen ved hjelp av "BluePerformance" teknologien. Der tilsetter man et flytende såkalt "AdBlue" stoff som hver 15000 Km automatisk tilføres dieselen og dermed renser partikkelfilteret (se side 2 i PDF dokumentet). Jeg er usikker, men såvidt jeg forstår er dette ekstrautstyr frem tom. 1 januar 2015... :???:

http://www.bmw.com/com/de/owners/service/care/_downloads/BMW_BluePerformance_AdBlue_DE.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... dette gjelder dieselmotorer som allerede tilfredstiller Euro6 normen ved hjelp av "BluePerformance" teknologien. Der tilsetter man et flytende såkalt "AdBlue" stoff som hver 15000 Km automatisk tilføres dieselen og dermed renser partikkelfilteret (se side 2 i PDF dokumentet). Jeg er usikker, men såvidt jeg forstår er dette ekstrautstyr frem tom. 1 januar 2015... :???:

http://www.bmw.com/com/de/owners/service/care/_downloads/BMW_BluePerformance_AdBlue_DE.pdf

Vi har en truck på jobb som bruker dette "AdBlue", må fylle dette på en tank fra gang til gang, og det lukter ufyselig av eksosen :P

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, så vil diesel-biler fremover ha mindre NOx-utslipp enn noen bensin-biler. Og først nå vil de gjøre noe med avgiftene på dette som gjør at nettopp diesel-biler, både nye med "AdBlue" og gamle, må betale mer. Er ikke helt logisk etter min tankegang. Men men.. Virker som det er snakk om at hver enkelt kommune kan bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det vil skje noe i Bergen i hvertfall vinterhalvåret er ganske sikkert! 

Om Oslo kommune bestemmer seg for innføre dette, og ytterligere pendlere som ikke MÅ ha bilen med seg inn til Oslo hver morgen tar feks. toget, vil ikke dette gå særlig bra! Lokaltoget på Follo-banen sliter med trøkket selv idag, det kjøres maksimalt med tog man kan ha på strekningen idag.

Fler avganger går faktisk ikke, da det oppstår togkø inn til byen :P

Et eksempel er feks. dersom et lokalt tog er forsinket med 3 minutter, da får toget bak problemer fordi det ikke skal stanse på hver eneste stasjon, men feks. kjøre ekspress til Oslo S. Så blir dette toget stampende bak lokaltoget hele veien(mossetoget), så kommer Haldentoget bak der igjen osv osv. Så baller det på seg :)

Buss inn til byen er bare kaos grunnet massivt veiarbeide på E18 Mosseveien og kødannelse i kollektivfeltene :P

Utenom dette er jeg fornøyd med punktligheten som NSB og Jernbaneverket har fått til det siste året med dagens mengde av reisende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som så ikke se ned på tv2 i går? Kilte litt i magan forbå si det sånn... Så en på youtube nå som klatra opp i noe som var 650 meter... Måtte bare skru av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, så vil diesel-biler fremover ha mindre NOx-utslipp enn noen bensin-biler. Og først nå vil de gjøre noe med avgiftene på dette som gjør at nettopp diesel-biler, både nye med "AdBlue" og gamle, må betale mer. Er ikke helt logisk etter min tankegang. Men men.. Virker som det er snakk om at hver enkelt kommune kan bestemme selv.

Dieselmotorer som har BluePerformance teknologien vil ha et NOx-utslipp på nivå med bensinbiler eller marginalt bedre, men at man skal bruke tilsetningsstoffer i dieselen virker ikke spesielt sofistikert. Jeg tror derfor at dette er en overgangsløsning frem til bilindustrien finner en bedre løsning. Euro6 normen blir ikke innført før 1 januar 2015 så myndighetene er som sådan ikke forpliktet til noe som helst når det gjelder avgifter i denne sammenhengen før den tid.

Generelt er jeg imidlertid en stor tilhenger av de fleste former for konstruktive miljøtiltak når det gjelder biler og transport i byene. Det er definitivt for mye forurensning i luften og mange sliter med sykdommer i denne sammenhengen. Det burde derfor være mulig for alle å tenke seg om hvorvidt de virkelig trenger en gammel bil som forurenser og/eller en stor ny bil som forurenser mer enn nødvendig... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er en permanent skade? Glad jeg ikke har tatt MR av ryggen... Tør nesten ikke å høre hva som er galt baki der.

Jepps. Jeg sliter med smerter hver eneste dag, og takler ikke å sitte eller stå stille lenge (statisk belastning) går på sterke smertestillende også... fun dette her når man er 23 år... men men får bare gjøre det beste ut av det, kunne sikkert vært mye værre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...