Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi hadde firehjulstrekk i fem år, så satte vi oss ordentlig fast en del ganger, nåharr vi alle rwd igjen og har ikke hatt store problemene. Lagt på kjetting en gang! Er flott helt til det virkelig stopper :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Skrevet

Merker man forskjell på kjøre med og uten kryssdrive? Bilen er jo tyngre og mer drivverk tap så er jo i teorien tregere sånn sett da.

Er vell fremkommelighet ved vinterstid som er fordelen sånn sett? Jeg ser vertfall ikke så mye ellers. Høyere forbruk og regner jeg med.

Bilen er ikke tregere, den er raskere fra 0-100 med X-drive ;) Vanlig 420I gjør 0-100 på 7,5 sekunder og med X-drive så er det 7,2 sekunder. Men i høyere hastigheter har man gjerne litt drivverkstap, som resulterer i en 3-4 km/t lavere toppfart. Forbruket går opp med ca 0,02 liter per mil og er så si ikke merkbart, mye har skjedd siden de gamle IX modellene og X-drive får i dag for å være ett av de bedre firehjulstrekk systemer på markedet.

Personlig så ville jeg absolutt ha hatt firehjulstrekk selv, men klarer meg utmerket uten. Nyere BMWer er helt fantastiske på vinterføre og har markedets kanskje beste og mest effektiv antispinnsystem sammen med lik vektfordeling (i stede for å redusere motoreffekten fordeles den lynkjapt til de hjulet som har best grep, litt som en sperre)

Var det jeg regnet med ja :)

Ser ikke noe problem med rwd på våt vei så lenge man har bra dekk så :)

Du er veldig opptatt av dekk i det siste :P Men det er helt riktig at gode dekk har så så alt å si for veigrep i sving. Men firehjulstrekk har den fordelen at man kan gå på gassen mye tidligere ut av av svingen uten at hekken skal slippe eller miste grep, bilen drar seg på en måte mer effektiv ut av svingen kontra en ordinær rwd :)

ubICQK8.jpg

Noen som ser hva slags bil dette er? Sivilsnut i Vestfold. :P

Dette er helt sikkert en LCI E91 325d, er vel den vanligste UP bilen nå for tiden, er en her på Sørlandet også som man må passe seg for :P Politiet ser ut til å gå mer og mer over til BMW, i Sverige har de begynnt med uniformerte BMW Polisbiler og jeg lurer på om vi ser det i Norge etterhvert ;)

Skrevet

Tviler på det egentlig....blir vel ramaskrik om politet går fra å være folkelige i passatene til "bmw stukket av fra politikontroll" polit...om du skjønner...

Skrevet

Tviler på det egentlig....blir vel ramaskrik om politet går fra å være folkelige i passatene til "bmw stukket av fra politikontroll" polit...om du skjønner...

Tja, nå er jo BMW syndebukk nummer en i norsk bilkultur men tviler på at det har så mye å si om BMW Norge kan levere det laveste anbudene på bil. Kravene til dagens politibiler er så strenge at det begynner å bli vanskelig for Passat å innfri, derfor vurderes alternativer ifra Volvo (XC70), Mercedes (S212, noen er allerede i tjeneste) og BMW (F31 og F11 hvor førstnevnte allerede faser ut E91 som sivil) ;)

Skrevet

F31 er allerede i bruk som sivilbil i asker og bærum. Svart bil med sota ruter. Veldig godt kamuflert. Er. også en f11 i distriktet, men lenge siden jeg har sett den nå

Skrevet

Da vi hadde firehjulstrekk i fem år, så satte vi oss ordentlig fast en del ganger, nåharr vi alle rwd igjen og har ikke hatt store problemene. Lagt på kjetting en gang! Er flott helt til det virkelig stopper :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Hvilken biler hadde dere awd på ? :smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjørte Subaru Legacy et par vintere, var ikke snakk om å sette seg fast med mindre snøhøyden bikket over lyktehøyden... Var helt rått å bare kjøre rett ut av nedsnødde parkeringsplasser.

Skrevet

Noen med e36 328 her? Skulle visst Tot vekt å maks vekt foran å bak.. Driver å skal godkjenne ett ombygg:)

Bil og henger-appen til Statens Vegvesen er fin :)

Googla litt, fant SR69050, som er en original 328i sedan...  Egenvekt med fører 1395, tillatt totalvekt 1780, Maks akselvekt forran 855 og maks aksellast bak 1040 :)

Skrevet

Uff.. Må bare dele litt jeg gutter..
Men rundt 2 inatt så ringte en god kamerat meg og sa han var drit lei.. jeg skjønte med engang hva som skulle skje.. så da dro jeg bortover der han befant seg.. Tror jeg aldri har presset en bil så mye før.. Kom fram litt forsent.. Kom fram når han traff fjellveggen i ca 140-160km/t.. løp bort til bilen, men så med engang han var død i E36en sin.. Hadde han på tlf hele tia og prøvde og overtale han, men da var det for sent :/ 
Er så synd at så unge mennesker tar livet sitt..

Skrevet

Bilen er ikke tregere, den er raskere fra 0-100 med X-drive ;) Vanlig 420I gjør 0-100 på 7,5 sekunder og med X-drive så er det 7,2 sekunder. Men i høyere hastigheter har man gjerne litt drivverkstap, som resulterer i en 3-4 km/t lavere toppfart. Forbruket går opp med ca 0,02 liter per mil og er så si ikke merkbart, mye har skjedd siden de gamle IX modellene og X-drive får i dag for å være ett av de bedre firehjulstrekk systemer på markedet.

Personlig så ville jeg absolutt ha hatt firehjulstrekk selv, men klarer meg utmerket uten. Nyere BMWer er helt fantastiske på vinterføre og har markedets kanskje beste og mest effektiv antispinnsystem sammen med lik vektfordeling (i stede for å redusere motoreffekten fordeles den lynkjapt til de hjulet som har best grep, litt som en sperre)

Du er veldig opptatt av dekk i det siste :P Men det er helt riktig at gode dekk har så så alt å si for veigrep i sving. Men firehjulstrekk har den fordelen at man kan gå på gassen mye tidligere ut av av svingen uten at hekken skal slippe eller miste grep, bilen drar seg på en måte mer effektiv ut av svingen kontra en ordinær rwd :)

Dette er helt sikkert en LCI E91 325d, er vel den vanligste UP bilen nå for tiden, er en her på Sørlandet også som man må passe seg for :P Politiet ser ut til å gå mer og mer over til BMW, i Sverige har de begynnt med uniformerte BMW Polisbiler og jeg lurer på om vi ser det i Norge etterhvert ;)

at den er raskere fra 0-100 er vell at den spinner ørlite mindre de første 10km/t :P Ikke noe man merker til hverdags akkurat.

Sier ikke at man merker forskjellen i fart sånn vannvittig heller da, men forskjell er der. 

Nå vet ikke jeg vektdifferansen med og uten x-drive, men vekt ødelegger økonomi, kjøreegenskaper, akselerasjon og bremsing.

Flere ting som kan gå i stykker er det og :)

Personlig ville jeg heller vurdert å ettermontere diffbrems faktisk, da får man bedre akselerasjon både rett frem og ut av svinger. Sånn sett ikke noe ulemper som jeg kan se bortsett fra at det koster en 15-20 lapper å sette i bilen. (x-drive er vell rundt 30k?)

Man mister jo selvfølgelig fremkommelighet på glatta i forhold til en 4wd da. Likevell vil nok en med diffbrems dra seg bedre frem på glatta enn det meste av dagens 2wd.

Nå har ikke jeg prøvd x-drive som tidligere nevnt, men generelt 4wd systemet på nyere biler imponerer meg heller lite.

2 åpne differ som spinner hver sitt hjul foran å bak er ikke fult så effektivt som eldre biler med brems på senter, bakdiff samt kanskje lavgir.

Klart jeg er opptatt av dekk hehe :) Er latterlig hvor mange som bruker hundretusener ekstra på motor og spinner ut effekten i en gul lampe i instrumentpanelet pga dårlige dekk :)

Jeg skjønner jo folk kjøper x-drive, men for meg blir det litt feil tror jeg :)

Mange vil jo ha "tryggheten" som kanskje egentlig er litt falsk, noe som resulterer i at det ligger en del 4wd biler i grøfta om vinteren :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...