Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vedlegger bilder fra trippen... Hvis du vil oppleve noe av dette så må du ta ferje fra Kvanndal (ca. 1 time utenfor Bergen) til Utne, da har du en skikkelig deilig time med kjøring langs Hardangerfjorden (vei 550) :)

Edit: Ser at bildene ble komprimerte som F... Bildene med full størrelse yter heller ikke naturen rettferdighet, det må oppleves...! Fjellene var langt mer massive og majestetiske enn bildene gir inntrykk av.

post-52793-0-83721100-1408835549_thumb.j

post-52793-0-02650000-1408835555_thumb.j

post-52793-0-99789000-1408835559_thumb.j

post-52793-0-59959400-1408835566_thumb.j

post-52793-0-58065400-1408835572_thumb.j

post-52793-0-77190100-1408835579_thumb.j

post-52793-0-57653900-1408835587_thumb.j

post-52793-0-52897000-1408835593_thumb.j

post-52793-0-03707300-1408835600_thumb.j

post-52793-0-21453400-1408835605_thumb.j

post-52793-0-72325500-1408835610_thumb.j

post-52793-0-02988500-1408835616_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg spesifikke veier å kjøre, så kommer jeg  :P Syns det var vanskelig nok å planlegge kjørerute uten å ha vært der  ;) Også er det megakjipt å reise så langt for så å finne ut i ettertid at godbitveiene var i nærheten, men at vi ikke kjørte dem :P

Edit: Faen til stavefeil da haha, er HELT kjørt. Senga neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-landet har en del fine veier ja :)

Men lite slår Sveits og Østerrike syns jeg. Evt må det være fjellpassene i Sør-Frankrike, store fjellkjeder som bare er helt magiske og ikke minst Col de Turini!

Gah jeg vil på ny Europa tur igjen.. Bare synd det går så jævlig med penger på sånne turer. Passerte vel 40k i sommer og vi var bare to personer. Prøvde å være økonomiske utenom middager da vi elsker å prøve nye matretter og spise godt på ferie. Neste år blir det Irland/Skottland. Evt Østeuropa.

Også blir det jo så klart Afrika-turen :D

Man lever jo kun en gang, så kan ikke sitte å sture på vestlandet hele livet.. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittslig var vel 500kr for to inkl en flaske vin :) Ikke så gale det, men når du skal ha god lunsj, frokost og kvelds/nattmat og blir det fort dyrt. haha. Samt bensinprisene nedover er faktisk ikke billigere enn Norge. Italia var dyrere. Var oppe i 18kr/literen på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk natur er kult første to gangene man kjører...men etter å ha tilbakelagt 150tusen km i Norge og europa siste 3 årene så er det lite som gir meg wow-opplevelsen :(

Haha, snakk om first world problem!! Sånn seriøst...

Jeg orker bare en slik tur hver sommer. Kanskje to. Og det holder egentlig. Da har jeg litt å glede meg til hvert år. Neste år blir det kanskje Trollistigen og Atlanterhavsveien, bare for å ha gjort det.

Vest-landet har en del fine veier ja :)

Men lite slår Sveits og Østerrike syns jeg. Evt må det være fjellpassene i Sør-Frankrike, store fjellkjeder som bare er helt magiske og ikke minst Col de Turini!

Gah jeg vil på ny Europa tur igjen.. Bare synd det går så jævlig med penger på sånne turer. Passerte vel 40k i sommer og vi var bare to personer. Prøvde å være økonomiske utenom middager da vi elsker å prøve nye matretter og spise godt på ferie. Neste år blir det Irland/Skottland. Evt Østeuropa.

Også blir det jo så klart Afrika-turen :D

Man lever jo kun en gang, så kan ikke sitte å sture på vestlandet hele livet.. haha

Tror vi brukte 1100 kr. per person (2 stk) inkludert overnatting, bensin og mat på denne todagers turen. Overnattet på billig vandrehjem (ikke gøy, møkkasenger), kjørte i Eco Pro modus med lett fot hver gang det var trafikk, handlet maten i dagligvarehandelen (ikke stas, men OK på tur) - og slapp bompenger (lånt bil fra forhandler, trenger ikke å betale det selv heldigvis). Men denne turen var bevisst sparsommelig lagt opp siden han som ble med var i sparemodus (samme med meg og, ærlig talt) :P

Er på ingen måte en supersparer på bilturer selv, går litt unna her også i mange tilfeller, men 40.000 kr., det er drøyt. Hva bruker du per tur??

Var i Tyskland i 4-5 dager i 2011 og besøkte Nürburgring. Kjørte A6 leiebil og bodde på vanlige hoteller. Kom på ca. 5000 kr. for hele turen (da delte vi alle rommene og leiebil/drivstoffkostnadene riktignok...) + flybillett. Følte ikke at vi gikk rundt og sparte på pengene da  heller (spiste middag bare ute f eks, men da var det gatekjøkken og slikt, spiser lite på restauranter og drikker aldri, så jeg sparer vel endel bare på det kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en bedre middag nede på kontinentet da?

Var nettopp i Croatia. En rett for 2 personer (var mat nok til 3 hvertfal) kostet 190 HRK (203 kr på nåværende kurs)

En flaske vin kosta 85 HRK. ( 91 kr)

Brus 15 HRK (16 kr)

post-49693-0-85701300-1408839287_thumb.j

Syda Africa var noe billigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på to turer i Tyskland i sommer og man kommer veldig langt for 6-700 kroner natten på hoteller (2-3 voksne). Da kan man overnatte på et firestjerners sentrumsnært hotell som ligger i et godt strøk og har gratis privat parkering. For en 50 lapp mer får man frokost inkludert også. Spiser man på en bra restaurant bare litt utenfor turistområdet får man en god middag inkl. drikke for to (øl og brus) for ca. 300 kroner. Dette gjelder storbyer som f.eks Hamburg. I Hannover spiste vi en kveld på en av de mer trendy kaféene i sentrum (Karmarschstraße) og da betalte vi rundt 500 kroner for et godt måltid for fire personer og det var inkl. drikke (vin og brus). Ergo er Hannover noe billigere enn Hamburg når det gjelder mat og drikke.

Det man skal være klar over når det gjelder hotell og restaurantbransjen i Tyskland er at lønningene er presset helt i bunn pga. innvandringen fra syd og østeuropa. Det er såvidt man kan klare seg på én lønn og det blir ikke billigere for oss andre. Jeg gir stort sett alltid 10% i tips til tjeneren selv om dette ikke er alminnelig i Tyskland. Forbundskansler Angela Merkels konservative regjeringsparti CDU ble forøvrig av samme årsak ifjor presset av opposisjonen til å innføre en minstelønn i Tyskland. Den er på ca. 70 kroner timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også i Kroatia i sommer, 170 HRK for en enorm biffmiddag med to halvlitere, dessert og noen shots med lokal sprit laget på nøtter. Kan gange det med 1,1. Vi var 7 stykker, spiste ute utenom tre middager. Var der i to uker. Vi endte opp med en totalkostnad på 1600,-

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal definitivt til Kroatia igjen, vel så flott som hvilket som helst annet "syden-land", og kjempebillig :) husker du fikk brus på automat for 5hrk, og litt utenfor feriestedene var det biffmiddag til rundt hundrelappen :D

Sendt fra min SM-G900F via Fapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...