Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmm..sant..husker når 3 kom..alle var SÅ overrasket over hvor bra kvalitet det var på spillet og greier..hehe :P Morsomste var når mario fløy med halen sin :P

Skrevet

Vil nå si at vi alle kan gjøre som Spetalen, men på en eller annen måte vil det nok uansett slå tilbake en gang.

Man kunne jo spurt Johs Lunde og Idar Vollvik hvor mange av de som de har kalt rævhøl ufortjent de kan ringe til i dag for å få hjelp?

-Et problem Spetalen & Co. ellers alltid vil slite med er at ekte venner får man ikke kjøpt for penger, noe ihvertfall Brynestad kan skrive under på med erfaring fra de gangene han har gått på trynet!

Det er jo ikke sikkert at Spetalen er like guffen som han høres ut som. Det kan være at han bare pleier et image og ønsker å fremstå som hard og brutal. Christian Ringnes ønsker å bli oppfattet som en klassisk rikmannsfilantrop der Stein Erik Hagen ønsker å bli oppfattet som en slags moderne rik adelsmann med gods, grevinne og hele pakken.

Historien om Brynestad er imidlertid veldig interessant og det er ingen tvil om at mannen har vokst menneskelig på å få seg en trøkk eller to i finansverdenen. Hegnar har jeg imidlertid alltid hatt sansen for og han har også i en kort periode vært min arbeidsgiver. På familiens landsted har vi gamle utgaver av Kapital fra tidlig 70-tallet liggende sammen med flere årganger av det tyske magasinet Stern fra den samme tiden. Helt grei tradisjonell sommerlektyre... :)

Det er forsåvidt intet nytt i det Geelmuyden kommer med, men det er nytt at en såpass skarp skribent får spalteplass i landets største avis med såpass hard samfunnskritikk. Det ligger svært mye i det han tar opp og egentlig burde han lagt opp til en hel serie med tilsvarende anekdoter og kritiske skråblikk på hva vi alle holder på med til daglig når Mammon tilsynelatende bestemmer.

Morsomt egentlig å se forskjellen på gjengen du ramser opp her og de mest pengesterke i Bergen, som jeg delvis egentlig har vokst opp relativt tett på. De fleste der er fra pene familier og har lært sunne verdier slik at de vet livet består av mye mer enn penger. Mange av dem kjører helt normale familiebiler og hilser på kjente i nabolaget totalt uavhengig av vedkommendes bankkonto. Friele og Mohn er interessert i bil og skiller seg mer ut på veien, men de er ihvertfall også hyggelige.

De som mest lever opp til Spetalens utsagn her er egentlig de som har mye penger uten å være virkelig rike, eller bare har helt greit med penger og prøve å overbevise verden om at de er rike. De har ofte mye å lære om folkeskikk og livet generelt virker det som!

Har egentlig mer sansen for min farfar sin måte, uten at det noen gang kommer til å være helt meg, som er gamle slitte klær, en gammel Corolla, men med lommen (og kontoen) full av tusenlapper sånn i tilfelle, og stor sans for gode venner, god drikke, spennende kunst og flott natur.

Skrevet

Hansh: Det du beskriver som din farfars måte er hva de (media)rike ofte søker. Din farfar er nok meget klok :)

Synes mange rike oppdager at penger ikke er alt og at de skal febrilsk ha den sosiale/kulturelle verdien også. Den kan ikke kjøpes for penger og de feiler stort... Handler kunst og verdier i store tall men blir totalt oversett. (Om de ikke ringer VG selv og forteller sin historie.)

Men hva vet jeg... kjører bare BMW :P

Skrevet
Hansh: Det du beskriver som din farfars måte er hva de (media)rike ofte søker. Din farfar er nok meget klok :)

Synes mange rike oppdager at penger ikke er alt og at de skal febrilsk ha den sosiale/kulturelle verdien også. Den kan ikke kjøpes for penger og de feiler stort... Handler kunst og verdier i store tall men blir totalt oversett. (Om de ikke ringer VG selv og forteller sin historie.)

Jeg var inne på det for lenge siden, men det er slik at det finnes to eliter (hvertfall i Norge): Du har de steinrike, "overklassen" (OK), også har du den kulturelle eliten (KE). Det er ytterst få som er i begge klassene. Middelklassen er alltid den som prøver å bli rik, eller sett på litt annen måte, prøver å joine OK/KE - det er OK og KE ikke interessert fordi det er eksklusiv klubb og dytter gjerne middelklassefjottene ned igjen hvis de føler for det. Det kan eliten gjøre ved at de endrer sine kjøpsvaner (f. eks. er ikke Burberry-klær, Luis Vitton o.l. lenger kjøpt av andre enn de som tror de kjøper seg statusklær) - eller at de endrer sine "kulturelle vaner" (hvis mange begynner å dra ferie på et sted som tidligere var beholdt denne klassen, kan de bare endre destinasjon; Man kan gå fra å ha et lite hus på landet i Spania til å ha et hus uten elektrisitet på en forlatt øy utenfor Hellas). Det her er noe som skjer i store europeiske land hele tiden: Ny hotspot for rikinger en plass, nyrike begynner å oppsøke plassen, OK bare lager seg ny hotspot et annet sted som de nyrike ikke vet om.

Det er liksom bare slik det har blitt, i korte trekk: de nyrike vil gjerne vil vise OK at de også har penger ("flashy forbruk") og at de nyrike prøver å kjøpe dyr kunst o.l. for å gli inn med den kulturelle eliten. Men det er i grunn bare en promille eller mindre av de nyrike som faktisk klarer "overføringen"... Og da er det ikke snakk om å kjøpe kunst som det står skrevet om på nettsteder, eller pengebeløp man vinner i lotto...

Jeg kan dra en parallell til de nyrike araberungene som kommer til London hver sommer for å flashe med biler vi her inne sikkert aldri vil ha råd til: De ønsker å passe inn med ekslusiv klubb der de kuleste guttene er med, ved å flashe med sykt dyre biler og bo på lukseriøse hoteller. Realiteten er annerledes: jeg kjenner et par høytstående arabere gjennom min far, som jeg har snakket med om dette fenomenet om. De sier at halvparten av de unge egentlig ikke har råd til bilene de kjører; at mange er tatt opp på lån og blir solgt så fort sommern er over og de er tilbake til Gulf-statene sine og tilbake til studiene sin. Jeg har blitt fortalt at de som er de virkelig rike araberne, ikke reiser til London om sommern og terroriserer gatene der med motorlyd og uanstendig oppførsel, men har feriehus på enorme, eldgamle, vanvittig dyre gårder i Toscana, små slott i England og Frankrike osv.

Syns svenske filmen "Snabba cash" tar for seg dette greit nok også - noen føler et behov for å henge med de rike, men psykisk og pengemessig klarer de knapt det, og både psyken og personlige økonomien risikerer å få et ganske stygt smell om man faller av lasset. Mennesker ass..... For min del syns jeg det er interessant å følge med på disse fenomenene, og jeg utvikla vel interessen for den slags da vi hadde en del om sosiologi/forbrukeratferd under utdanningen.

Ville for min del ha holdt svært lav profil om jeg ble rik. Akkurat nå snuser jeg på å investere en liten andel i en bilvask nede på Grønland i Oslo for å kunne meg sikre meg billagringsplass samtidig, slik at jeg slipper å ha "for kul bil" nede i fellesgarasjen. Kjøper jo biler fordi jeg syns de er AWESOME, men det blir ikke oppfattet slik at ikke-bilfolket; Man kjøper fancy bil for å flashe med den, ikke for å ha det gøy selv, tydeligvis...

De naboene jeg har nå har jeg hatt i 8 år og jeg vil ikke at forholdet vårt skal endre seg. Jeg bor i en 5-etasjers "blokk" men kjenner alle i bygget. Enten man liker det eller ikke ("driter i hva andre syns, det er min bil og jeg har jobba for den!") så finnes det mye sjalusi, misunnelse og annet dritt som trigger negative reaksjoner hos mennesker - noe jeg helst ikke vil skje mellom meg og naboene mine. Selv syns jeg det bare var fett da ene naboen min parkerte en kul gammel Corvette i garasjen - men ser at noen av de andre naboene hadde annerledes reaksjon, selv om den bilen sikkert koster mindre enn en 5 år gammel Golf. JANTELOVEN SIER JEG BARE!

Tror beste følelsen ever for min del, når det gjelder den slags, er å bare gå rundt og se helt vanlig ut men glise som F inne i seg selv fordi man vet at man har stappa bank konto 8)

Skrevet

Jeg var inne på det for lenge siden, men det er slik at det finnes to eliter (hvertfall i Norge): Du har de steinrike, "overklassen" (OK), også har du den kulturelle eliten (KE). Det er ytterst få som er i begge klassene. Middelklassen er alltid den som prøver å bli rik, eller sett på litt annen måte, prøver å joine OK/KE - det er OK og KE ikke interessert fordi det er eksklusiv klubb og dytter gjerne middelklassefjottene ned igjen hvis de føler for det. Det kan eliten gjøre ved at de endrer sine kjøpsvaner (f. eks. er ikke Burberry-klær, Luis Vitton o.l. lenger kjøpt av andre enn de som tror de kjøper seg statusklær) - eller at de endrer sine "kulturelle vaner" (hvis mange begynner å dra ferie på et sted som tidligere var beholdt denne klassen, kan de bare endre destinasjon; Man kan gå fra å ha et lite hus på landet i Spania til å ha et hus uten elektrisitet på en forlatt øy utenfor Hellas). Det her er noe som skjer i store europeiske land hele tiden: Ny hotspot for rikinger en plass, nyrike begynner å oppsøke plassen, OK bare lager seg ny hotspot et annet sted som de nyrike ikke vet om.

Det er liksom bare slik det har blitt, i korte trekk: de nyrike vil gjerne vil vise OK at de også har penger ("flashy forbruk") og at de nyrike prøver å kjøpe dyr kunst o.l. for å gli inn med den kulturelle eliten. Men det er i grunn bare en promille eller mindre av de nyrike som faktisk klarer "overføringen"... Og da er det ikke snakk om å kjøpe kunst som det står skrevet om på nettsteder, eller pengebeløp man vinner i lotto...

Jeg kan dra en parallell til de nyrike araberungene som kommer til London hver sommer for å flashe med biler vi her inne sikkert aldri vil ha råd til: De ønsker å passe inn med ekslusiv klubb der de kuleste guttene er med, ved å flashe med sykt dyre biler og bo på lukseriøse hoteller. Realiteten er annerledes: jeg kjenner et par høytstående arabere gjennom min far, som jeg har snakket med om dette fenomenet om. De sier at halvparten av de unge egentlig ikke har råd til bilene de kjører; at mange er tatt opp på lån og blir solgt så fort sommern er over og de er tilbake til Gulf-statene sine og tilbake til studiene sin. Jeg har blitt fortalt at de som er de virkelig rike araberne, ikke reiser til London om sommern og terroriserer gatene der med motorlyd og uanstendig oppførsel, men har feriehus på enorme, eldgamle, vanvittig dyre gårder i Toscana, små slott i England og Frankrike osv.

Syns svenske filmen "Snabba cash" tar for seg dette greit nok også - noen føler et behov for å henge med de rike, men psykisk og pengemessig klarer de knapt det, og både psyken og personlige økonomien risikerer å få et ganske stygt smell om man faller av lasset. Mennesker ass..... For min del syns jeg det er interessant å følge med på disse fenomenene, og jeg utvikla vel interessen for den slags da vi hadde en del om sosiologi/forbrukeratferd under utdanningen.

Ville for min del ha holdt svært lav profil om jeg ble rik. Akkurat nå snuser jeg på å investere en liten andel i en bilvask nede på Grønland i Oslo for å kunne meg sikre meg billagringsplass samtidig, slik at jeg slipper å ha "for kul bil" nede i fellesgarasjen. Kjøper jo biler fordi jeg syns de er AWESOME, men det blir ikke oppfattet slik at ikke-bilfolket; Man kjøper fancy bil for å flashe med den, ikke for å ha det gøy selv, tydeligvis...

De naboene jeg har nå har jeg hatt i 8 år og jeg vil ikke at forholdet vårt skal endre seg. Jeg bor i en 5-etasjers "blokk" men kjenner alle i bygget. Enten man liker det eller ikke ("driter i hva andre syns, det er min bil og jeg har jobba for den!") så finnes det mye sjalusi, misunnelse og annet dritt som trigger negative reaksjoner hos mennesker - noe jeg helst ikke vil skje mellom meg og naboene mine. Selv syns jeg det bare var fett da ene naboen min parkerte en kul gammel Corvette i garasjen - men ser at noen av de andre naboene hadde annerledes reaksjon, selv om den bilen sikkert koster mindre enn en 5 år gammel Golf. JANTELOVEN SIER JEG BARE!

Tror beste følelsen ever for min del, når det gjelder den slags, er å bare gå rundt og se helt vanlig ut men glise som F inne i seg selv fordi man vet at man har stappa bank konto 8)

Mange bra observarsjoner og gode poeng du kommer med her som jeg kjenner godt igjen!

Synes slikt som merkeklær illustrerer dette veldig godt (og vesker som du er inne på) der noen velger å betale masse penger for å løpe rundt som en reklameplakat for et et merke (store logoer for å vise frem merket til hele verden), mens andre heller ser på kvalitet og egenskaper.

Vin er et annet godt eksempel der mange ser ut til å tro at god og dårlig vin er akkurat det samme dyr og billig vin, mens man i realiteten bare er dum hvis man tror at man fremstår som mer vellykket hvis man ønsker å betale mest mulig for en vare (merk at jeg nå på ingen måte påstår at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet, men det avhenger veldig av hvilke kvalitet man er ute etter).

Har noen lite ute i slekten som kun velger venner etter status og desperat prøver å vise dem hvor flotte de selv er, samtidig som de ikke er i stand å drive firmaet sitt slik at de tjener noe i nærheten av forbruket de har. Både dette og deres personlige evner skinner såpass tydelig gjennom at det er pinlig å se på, og når de sitter der i et telt snart med gjeld godt øver øreflippene etter å ha solgt seg ned gjennom div. husstørrelser så har de neppe mange venner igjen heller..

Hva folk streber etter får være ens egen sak, men jeg vet ihvertfall hva jeg verdsetter her i livet, og betrakter samfunnet med dette utgangspunktet og ser ikke på meg selv som noen universell fasit, sånn hvis noen skulle tro det!

Skrevet
sløve? kanke fatte åssen en 450 crosser med knaste dekk kan bli sløv :P spytta jord flere meter. Men ja, den er ikke i riktige hender riktig enda, det er helt sikkert! hehe.. på tide og skaffe seg beskytelse utstyr!

Min sykkel er i bunn og grunn samme som YZ 450, har høykomp-stempel og effektpotte på den :P Var kjempesprek når jeg kjøpte den, men man blir vandt med effekten desverre :(

Klart den går på bakhjulet og alt slikt, men fortsatt har jeg lyst på mer 8)

Har både SM-hjul, enduro, helcross og ispigg til den :mrgreen:

Skrevet
Fifæn... kjøpte meg en 125cc kudaki pitbike tidligere. tenkte at nei må ha noe mere krutt, så kjøpte honda 450 crf r. livsfarlig jo! ikke vrient og kjøre seg ihjel der nei.

Bromma du ved Herøya seint igår kveld? :D Kom en crosser ut av rundkjøringa mot herøya når jeg kom fra herøya, får så lyst på crosser igjen når jeg hører den lyden!! <3

Skrevet

Mange bra observarsjoner og gode poeng du kommer med her som jeg kjenner godt igjen!

Synes slikt som merkeklær illustrerer dette veldig godt (og vesker som du er inne på) der noen velger å betale masse penger for å løpe rundt som en reklameplakat for et et merke (store logoer for å vise frem merket til hele verden), mens andre heller ser på kvalitet og egenskaper.

Vin er et annet godt eksempel der mange ser ut til å tro at god og dårlig vin er akkurat det samme dyr og billig vin, mens man i realiteten bare er dum hvis man tror at man fremstår som mer vellykket hvis man ønsker å betale mest mulig for en vare (merk at jeg nå på ingen måte påstår at det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet, men det avhenger veldig av hvilke kvalitet man er ute etter).

Har noen lite ute i slekten som kun velger venner etter status og desperat prøver å vise dem hvor flotte de selv er, samtidig som de ikke er i stand å drive firmaet sitt slik at de tjener noe i nærheten av forbruket de har. Både dette og deres personlige evner skinner såpass tydelig gjennom at det er pinlig å se på, og når de sitter der i et telt snart med gjeld godt øver øreflippene etter å ha solgt seg ned gjennom div. husstørrelser så har de neppe mange venner igjen heller..

Hva folk streber etter får være ens egen sak, men jeg vet ihvertfall hva jeg verdsetter her i livet, og betrakter samfunnet med dette utgangspunktet og ser ikke på meg selv som noen universell fasit, sånn hvis noen skulle tro det!

Vi har vel snakket om dette tidligere her inne og for å gjøre en lang historie kort kan man oppsummere historien ved å si at diskresjon ikke er like viktig for de økonomisk velstilte som det var før i tiden.

Det er mange årsaker til dette og den viktigste årsaken er at virksomhetseiere ikke er like avhengig av lokalbefolkningen som tidligere. Idag tjenes pengene globalt og man kan være bosatt et helt annet sted enn der pengene tjenes og privat brukes. Det er svært langt fra skipsreder Anders Jahre og hans Sandefjord til John Fredriksen og hans skattely på Kypros. Tilsvarende også med f.eks arabere som gjør livet surt hver sommer for folk i London eller Marbella/Puerto Banús med deres utagerende og hensynsløse livsførsel.

Anders Jahre var avhengig av å ha et nogenlunde godt ord på byen ellers ville han og familien merke konsekvensene sosialt og praktisk i det daglige livet. John Fredriksen behøver ikke å ta slike hensyn der han befinner seg (ikke dermed sagt at han ikke gjør det). Han bor flere steder og er ikke spesielt knyttet til et bestemt sted han er avhengig av for at hans virksomheter skal kunne fungere. Tilsvarende også med børsspekulanter og alminnelige pengeflyttere. De personlige relasjonene mellom bedriftseiere og samfunnene der bedriftene ligger er stort sett opphevet. Man kan leve et bekymringsløst liv i Oslo samtidig som man fatter et styrevedtak som betyr slutten for en hjørnestensbedrift et annet sted i landet. Dårlig ledelse får ofte ingen økonomiske konsekvenser for den ansvarlige... snarere tvert imot slik tingene er idag. Dette er en skam og burde lovmessig vært gjort noe med hurtigst mulig.

Globalisering av makt og penger kombinert med en utpreget lettvint "popkultur" har skapt en bruk & kast mentalitet (les: kjøpefest) i mange land, men også fremskritt og veier ut av fattigdom for andre land. Norge er generelt godt polstret til denne revolusjonen, men land vi normalt sammenligner oss med har i flere år opplevd en negativ verdiskapning pga. globaliseringen. Jobbene eksporteres effektivt til lavkostnadsland uten at arbeidere og middelklassen kan gjøre stort med dette. De rike blir bare rikere, mens alle andre stadig får like mye eller en mindre del av samfunnskaken. Dette er en villet politikk fra myndighetenes side, men jeg er usikker på om folk flest i f.eks Norge forstår konsekvensene.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...