Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde mitt livs værste nær-døden opplevelse inatt.. Jeg og en kompis bestemte oss for å ta en "jule kjøretur" igårkveld/natt. Turen gikk til en dal ganske mange mil unna sivilisasjon. Dette skulle vi aldri gjort, spesielt ikke alene uten følge. Vi var ikke godt kjent der og rundt eg brå sving, gikk det rett fram. Bilen (Opel Omega) ble stående bom fast, ingen sjans til å rikke den for egen maskin. Vi hadde dritflaks, ingen skader på verken kjølesystem eller motor.

Greit nok tenkte vi, vi får ringe etter berging. Problemet var bare at det var absolutt null dekning der vi sto. Ikke engang nødnummer dekning! Vi hadde ikke annet valg enn å gå på leting etter mobildekning.. Det var godt over -20 grader ute. Vi gikk og gikk, uten hell.. Etter å ha gått i over 30 min, begynte vi å bli meget sliten og ikkeminst utrolig kalde. Mobiltlf. min døde også helt uten videre av kuldesjokk.. Vi bestemte oss for å gå tilbake til bilen før det var sent. På tur tilbake begynte kroppen virkelig å si ifra om at dette ikek var bra. Begynte som smått og hyperventilere, samt mistet jeg all følelse i begge bein. da vi kom tilbake til bilen, fikk vi heldigvis start og lot den stå på tomgang. klokka var nå blitt 3 på natta, og vi hadde vært ute i over 1 time, så vi verken tenkte klart eller hadde det særlig behagelig. Vi bestemte oss for å vente til morgenkvisten for å se om det tilfeldigvis kom noen kjørende forbi. Det skjedde ikke, så vi mistet mer og mer håpet på at dette skulle gå bra. Lite bensin var det igjen også. På skift sov vi så mye vi fikk til, samtidig som vi holdt øye på bensinmåler samt passet på at vi ikke ble kullosforgiftet. 

Etterhvert som klokka nærmet seg 8-9 på morgenkvisten, var det fremdeles ingen livstegn å sei nærheten, og det begynte å bli lite bensin på tanken. Det var kun en mulighet igjen, og det var å gå i motsatt retning av der vi gikk tidligere. så vi fikk på oss skoa og jakka (eneste vinterbekledningen vi hadde, dongeribukse er ikke å anbefale til turgåing i flerfoldige minusgrader) og begynte å bevege oss den andre veien. etter bare noen hundre meter, så vi et hus, med lys i. Aldri før har noe så enkelt som et bebodd hus virket så fantastisk! I det vi nærmet oss huset, fikk vi også mobildekning. Vi ringte etter hjelp, og fikk heldigvis tak i noen som hadde mulighet til å komme, på selveste julaften (heder og ære til denne personen). 

Fra vi kjørte av (ca. kl. halv 2 på natta), til vi fikk hjelp (ca. kl. 11 på morgenen), gikk det ca. 8 timer. Aldri før har 8 timer virket så lenge. Men man lærer heldigvis av slike hendelser og ikkeminst så får man en annen respekt for naturen og hvor fort ting kan gå galt..

I kort ettertid viste det seg at denne veien, som er flere mil, mest sannsynlig ikke ville blitt brukt av noen bilister hele dagen, så hvis vi hadde ventet lengre i bilen, og satset på at noen ville suse forbi, hadde vi gått fri for bensin og garantert fryst ihjel til slutt.

post-70993-0-09013400-1419433567_thumb.j

post-70993-0-45170200-1419433587_thumb.j

post-70993-0-05926000-1419433605_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylartepper, thermodress, spade og manuell winch er en del av vinterpakka i bilene mine.. Har også stått strandet i kulde, kompisen min som itte har fett på kroppen sleit veldig, aldri mer. Her synker tempen ned mot -40 med jevninga, det kombinert med ødemark er ikkje bra. Godt det gikk bra med dere! Første regel er å holde seg i nærheten av bilen, bra dere labba tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboEgil, du er ikke akkurat noen Lars Monsen nei?  :iwant: Morsom historie da... Jeg hadde en slik kjøretur i dag og må si at jeg var inne på tanken flere ganger da jeg så at dekningen forsvant og at vegen ble sporete og full av snø. Jeg hadde med min datter på et år også, så det hadde blitt full krise... 

For å si det sånn, dette er bare vei til ei hyttegrend! Fin utsikt!

10498196_10154979057865183_6881823177934

10662055_10154979053875183_5302777075171

Endret av 316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig [emoji14] ingenting her enda..

FredrikE24, hvordan gikk det med potetskrellinga? Jeg måtte ta det for hand....

Det gikk faktisk veldig bra! Potetene var nok ikke helt optimale, de var lokale(Valdres) med et tykt skall. Det bittelille som ble igjen måtte man gå løs på med skreller for hånd da det satt fast noe hinsides. Klarte ikke skrape med neglen før man skar det bort.

Det ble tilslutt en siste modifikasjon. Det ble to børster i høyden på samme stang.

Børsten består av en gjengestang og to børster skrudd i høyden. Siste biten nærmest drillen er kledd med k-rør.

Har nå lagt morgendagens porsjon potet(50stk) i vann i håp om at skallet skal løsne lettere. Å fløse for hånd er uaktuelt :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel at harstad er "in lockdown" i jula? haha :P ALT er stengt lissom... and its coooold....og jeg har ikkeno kjøretøy å leke med :(

Men ja...sortland..gatekjøkkenet ved Esso er bra der :)

Hehe, tror bella napoli er åpent? Dem har jo ALLTID åpent.

Hadde det vært skilt på Merca sku du fått lånt den. Har en W124 300e coupe stående på stangnesbasen, utenfor Bil i Nord. Hvis ikke kommer jeg hjem i morgen, så kan du være privatsjåfør på 328'n mens jeg er på fest  \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk faktisk veldig bra! Potetene var nok ikke helt optimale, de var lokale(Valdres) med et tykt skall. Det bittelille som ble igjen måtte man gå løs på med skreller for hånd da det satt fast noe hinsides. Klarte ikke skrape med neglen før man skar det bort.

Det ble tilslutt en siste modifikasjon. Det ble to børster i høyden på samme stang.

Børsten består av en gjengestang og to børster skrudd i høyden. Siste biten nærmest drillen er kledd med k-rør.

Har nå lagt morgendagens porsjon potet(50stk) i vann i håp om at skallet skal løsne lettere. Å fløse for hånd er uaktuelt :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

prøvd med dokost i drillen da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...