Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det sitter vanligvis en svitsjet strømforsyning i disse basert på 'boost-omformer' prinsippet. En transistor, gjerne en MOSFET-transistor svitsjer av og på en inngang og styrer dermed en strøm som går gjennom en spole.

Videre har man en diode og en kondensatorbank. Når MOSFET-transistoren leder går strømmen gjennom spolen og transistoren til referansen(jord). Dioden sperrer for strømmen som er lagret opp i kondensatorbanken fra før, følgelig lades denne ut gjennom lasten(forsterkerkretsen). Når transistoren så sperrer vil det fremdeles gå en strøm gjennom spolen(den vil gjerne tviholde på det gamle og motstå en strømendring). Denne strømmen passerer dioden(den står i lederretning) og lader opp kondensatorbanken.

Det er selve prinsippet. Det finnes nok mange fine forbedringer og slikt i et produkt, sikkert langt mer innviklet. Dette er hvertfall ideen.

attachicon.gifCapture.PNG

Snekra en tegning i full fart.. Ikke lagt sjela i den..

Svitsjingen skjer svært raskt, vi snakker om frekvenser på flere MHz. Resultatet er at man oppnår en høyere utgansspenning enn inngangsspenning.

Jeg vil tro at det er oscillatoren(pulsbreddemodulator) som styrer svitsjingen som lager lyd(evt. transistor/halvleder), fungerer forsterkeren fint?

Oi, takk for svar! Litt trøtt, og rusten på elektrofronten, men tror jeg skjønner :) Den fungerer helt fint, er denne oscillatoren dyr å bytte ut? Har åpna forsterkeren, ingen synlige skader som jeg kunne se, har hatt en kompis som er elektriker til å kikke på det også..

Høres det rimelig ut at den slutter å lage lyd når jeg bøyer/tapper forsiktig på terminalene? :)

Endret av Ådne95
Skrevet (endret)

Oi, takk for svar! Litt trøtt, og rusten på elektrofronten, men tror jeg skjønner :) Den fungerer helt fint, er denne oscillatoren dyr å bytte ut? Har åpna forsterkeren, ingen synlige skader som jeg kunne se, har hatt en kompis som er elektriker til å kikke på det også..

Høres det rimelig ut at den slutter å lage lyd når jeg bøyer/tapper forsiktig på terminalene? :)

Viktig med knallgod jording og. Endret av eriksen76
Skrevet

Høres og ut som dynamostøy :-P viktig med knallgod jording, signalkabel skilt fra strømkabel osv... Har vært borti defekt spiller som skaper dynamostøy og.

Lager lyden uten signalkabler eller høyttalerkabler tilkoblet, har prøvd med minuskabelen rett til minus på batteriet, og pussa ned så det ligger stål mot stål til karosseri.. :)
Skrevet

Lager lyden uten signalkabler eller høyttalerkabler tilkoblet, har prøvd med minuskabelen rett til minus på batteriet, og pussa ned så det ligger stål mot stål til karosseri.. :)

Hehe, var sløv å lese hele innlegget, redigerte i ettertid, men ser ut som Fredrik har greie på det ;-)
Skrevet (endret)

Greie på og greie på :---) , jeg tenkte kanskje det kunne være til hjelp dersom du bestemmer deg for å åpne forsterkeren, sette på strøm og se hvor lyden kommer fra.
Feilsøking på slike produkter krever gjerne litt tolmodighet og i mange tilfeller tilgang på kretsskjemaer. Det finnes firmaer som reparerer slikt og har tilgang på litteraturen som skal til.

Når jeg tenker meg om så kan det like gjerne lyden komme av at det trekkes store mengder strøm et sted i kretsen grunnet feil, hvem vet.

Endret av FredrikE24
Skrevet

Ikke sovet i natt , hosta og potte tett i nesa. skikkelig ræva form .... Greit og sitte på kontor når det regner sidelengs værtfall.

Blir rett hjem under dyna etter jobb værtfall :)

Skrevet

Ikke sovet i natt , hosta og potte tett i nesa. skikkelig ræva form .... Greit og sitte på kontor når det regner sidelengs værtfall.

Blir rett hjem under dyna etter jobb værtfall :)

regn? Her snør det -.-

Skrevet

Kan melde om snøvær i Trondheim og  8-[

Å ja, kan jeg love deg. Og gjett hvem som var på skistua med jobben i dag og kjørte opp på sommerdekk.. Ikke spesielt høy i hatten da jeg kjørte ned etterpå :\

Skrevet

Var snøvær i Oslo i dag da jeg kjørte nordover i sta... Var på møte i Oslo City, er en vakt i resepsjonen der som skriver deg inn og ut og ringer til den du skal på møte hos for å få bekreftet at du faktisk skal inn. Bra sikkerhetstiltak...

Skrevet (endret)

Det er vanlig praksis hos de fleste selskaper du skal i møte hos? Jeg har aldri opplevd annet hvertfall :)

Synes denne saken her som omhandler Norsk metode for å bedrive møtevirksomhet treffer ganske bra!

http://afroginthefjord.com/2015/04/11/weird-things-norwegians-do-during-work-meetings/

Jeg har tidligere deltatt i møter hvor leder for prosjektet ikke har villet ta noen avgjørelser for å ikke heve seg over andre deltagende(som leder), og heller tatt avgjørelsen på telefonen med meg etter at jeg har spurt spesifikt i ettertid.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Skrevet

Å ja, kan jeg love deg. Og gjett hvem som var på skistua med jobben i dag og kjørte opp på sommerdekk.. Ikke spesielt høy i hatten da jeg kjørte ned etterpå :\

Der oppe legger det seg vel og?

Kan tenke meg 5-serien oppførte seg temmelig likt som en Stiga Snowracer oppover der ja  :bounce:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...