Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir bare lei meg på Wicky sine veier jeg, tenk å bo i et båtland som Norge og ikke ha fått oppleve alle de gleder han får ved å ha båt.

Men nå har jeg selv vokst opp i båt med foreldre som ihugga båtmennesker, har hatt båt siden jeg var liten drittunge og dette er altså første sommern min uten båt. Hadde en Askeladden Z7 som jeg var så dum å selge, skjønner ikke hva jeg tenkte med for noe. Så langt er det så vidt jeg har holdt ut men neste sommer blir det båt igjen, satser på å finne meg en Nidelv eller Scand. Det som er så deilig med båt er at så fort man kommer utpå så kommer man i en spesiell modus hvor man glemmer alt som har med hverdagens mas og kjas.

Godt å se at det er flere båtfolk her Saltkjelen!

Vi deler nok mye her. Jeg er også født og oppvokst på sjøen og i maritime omgivelser og kunne ikke tenkt meg en sommer uten nærhet til båt- og sjøliv. Jeg trenger ikke engang å reise ut med båten for å koble ut. Alt mas og fjas forsvinner ut av hodet så fort man parkerer i havnen. Hadde det vært sommer året rundt så hadde jeg vurdert behovet for et hus. For min del så hadde jeg klart meg med å bo i båten... Jeg sitter forøvrig i skrivende stund fortøyd i Hankø, vindstille og knall blå himmel.. Det eneste som kan bli bedre er når solen titter opp om ikke så alt for mange timene.. 8)

Koslig med båtliv! Men det er veldig tragisk det som har skjedd de siste dagene på sjøen. Nok en gang er det mangel på vett. Det er for gale at mange hver sommer skal omkomme på grunn av ikke bruk av redningsvest. Ulykker kan skje, det er en grunn til at dødmannsknopen finnes og redningsvester. Det er båtens svar på bilbelte. Å vise respekt å opptre hensynsfullt kan jeg ikke understreke nok. Jeg stiller alltid krav til bruk av vest ombord i vår båt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10088700

Skrevet

Ja det er forferdelige ulykker som har hendt de senere dagene. Jeg undrer hvorfor man på død og liv skal reise ut når man knapt ser forskjell på hva som er vann og land. Og man skal attpåtil toppe det hele med å legge båten i plan. For meg vil det bli som å kjøre med bind for øynene i 100 sonen - og følgede av det kan de fleste tenke seg hva blir.

Jeg syntes også det er sjokkerende å ikke bruke redningsvest i en liten RIB. Spesielt ettersom RIBen ikke har vanlige tradisjonelle sitteplasser.

De fleste bruker båt og sjø for avslapping og for mange inkluderer det alkohol. Jeg tror faktisk at den eneste løsningen for å komme i bukt med dette er å gi nulltoleranse for alkohol ved føring av båt og obligatorisk alkolås.

Det er faktisk rimelig sjokkerende at man kan ha en promille på 0,8 og samtidig føre en Princess 50 på 20 tonn i 30 knop, mens man kun kan ha 0,2 i promille i en personbil opp til 3,5 tonn. Det er ingen tvil om hva som gjør mest skade.. :roll:

Skrevet

Lurer på hvor mange av båtfolka som ikke har Båtførerbeviset. Er nok en god del av de eldre som burde tatt den også. Ikke at den i seg selv kan gjøre mirakler, men er hvertfall en god start! Jeg kunne tenkt meg noen timer med "fagfolk" og kjøring under høy sjø. Alltid sulten på å forstå mer ;)

Skrevet

Helt enig Saltkjelen!

Forresten Jordfræsar, så tror jeg folk overholder dette ganske bra. Såklart finnes det unntak, men jeg ser bare at etter den regelen ble innført har tullkjøringen i skjærgården blitt kraftig redusert. Ihvertfall her i Molde. Men det er litt sykt at jeg, bare ved å ta en teoretisk prøve, kan føre en 50 fots Sunseeker, ikke bedre er det at jeg kan også ha drukket litt.

Kjøring under høy sjø er krevende og man må alltid være beredt. Vanskelighetsgraden varierer fra båt til båt, noen er mer sjødyktige enn andre, samt noen har større vindfang enn andre. Alle faktorer er relative. Jeg unngår bevisst å dra ut på sjøen om det er mye vind/sjø, selv om det er skyfri himmel.

Skrevet

Sant så sant saltbøssa! De jeg kjenner som er eldre enn 1980 sier selv at kurset burde være for alle. Vi snakker en lørdag og søndag til rådighet. Værre er det ikke.

Husker jo saken til godeste Alejandro i Kr.sand. Snakk om å bæsje på leggen...

Edit: Måtte bare dele denne ;) Jeg gliste godt!

-WM_strip_DK_20110715.jpg

Skrevet

Det er nok alt for mange som ikke har verken båtførerbevis eller nødvendig kompetanse for å føre båt.

Ellers stiller jeg meg svært utenforstående til at båtførere født før 1980 slipper å ta beviset, mens båtførere født etter 1980 er pålagt båtførerbeviset.

At man som oppvokst på sjøen og født i 1981 er pålagt båtførerbevis, men som født i 1979 med lottopenger på bok kan føre en båt opp til 50 fot uten pålagt krav om båtførerbevis er for meg det rene vanvidd.

Båtførerbevis bør gjelde ALLE - uten unntak!

Skrevet

Båtførerbevis bør gjelde ALLE - uten unntak!

Jepp! Forresten, har du det nye beviset? Altså det plastkortet.

Jeg har ikke det enda, kun den gamle papirlappen inni ei plastlomme. Lurer på å sende inn å få den nye, men tenker muligens å vente til sommeren er over. Virker som om det er mye stress også, mye papirarbeid? Har ikke sett så veldig mye på det enda.

Skrevet

Jeg har plasttypen og er født og oppvokst på sjøen. Båtførerbeviset er tatt i senere tid og jeg vet derfor ikke hvor mye arbeid det er å få det nye plastkortet, men etter det jeg har skjønt skal det bare være å sende inn ditt gamle og få utlevert ett nytt et :)

Drømmen er jo riktignok D5L 8)

Skrevet

Okei :) Da gjør jeg det straks sommeren er over! Så har jeg alltid et bevis på meg, samt at ferien er over for de som styrer med dette. Jeg er også oppvokst på sjøen og kjøpte min egen gummibåt med påhenger allerede som 10-åring. Da hadde jeg spart i to år, slik at jeg hadde båt når jeg ble 10 år. :D

Skrevet

Enig der Saltkjelen! Hvorfor skal folk absolutt kjøre i plan og attpåtil med båten full av folk i bekmørket. Husker en sankthans jeg skulle kjøre fra Grimstad til Arendal midt på natta, hadde en Scand Dynamic med både bauglys og lyskaster men likevel kjørte jeg ikke fortere en 6 knop hele veien. Det jeg var mer redd for var å bli rent i senk av båter bakfra, for det var som sakt sankthans og mye båter på sjøen, selv om natta. Sjekka om akterlanterna virkelig lyste flere ganger, særlig etter at to Nor-Techer med fulle folk ombord passerte meg ganske nære #-o

Båtlivet er herlig og det er heldigvis sjelden man føler seg utrygg som følge av andres atferd på sjøen, jeg er absolutt for at Politiet kan frata enn retten til å kjøre båt hvis man går over streken. Det være seg både promillekjøring og villmanskjøring, med vilmanskjøring så snakker jeg om voksene menn som kjører 50-60 knop i indre havn ikke småunger i joller som knapt kjører 20 knop.

Husker Politibåten her i byen var en lat Targa 35 som med fulltyn, medstrøm og sola i ryggen klarte 38 knop. Joller og mindre skjærgårdsjeeper blei dens bytte mens de store gutta bare fikk regjere fritt. Husker selv jeg satt på med fettern min i en Hydrolift med V8er, dundra forbi Politiet på byfjorden i 65 knop mens da bare ga faen :shock: Nå er det heldigvis slutt på det, Politiets nye båt klarer over 60 knop uten problem. Bare så synd de ikke har råd til å bruke den så mye :roll:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...