Gå til innhold

Skifte fra 330d til 318/320d

Stavangerske
 Share

Anbefalte innlegg

Tror det ble litt missforståelse her.

Problemet mitt er mer etisk enn å faktisk gå inn å prøve bil. Trodde det med å stille opp i fine klær ikke hadde så mye å si lenger. Har på forståelsen at folk får billån uten å anstrenge seg noe nevneværdig, noe som selgerne vet og har bidratt til at folk er mer "likestilt" i bilbutikker.. Jeg tar kanskje feil her..? :)

Synes det bare er så tåpelig å gå inn i en bilbutikk og tørrprate med en selger til han til slutt tilbyr prøvekjøring.. Så blir det vel å gi ham et telefonnr. slik at han kan kontakte deg på et senere tidspunkt..

Men tilbake til saken.

Vil dere mene en 318d LCI er et bedre valg enn en 320d pre LCI?

Erlend

Jeg mente noe i retningen av flobbens uttalelse... "Klart joggebuksen og capsen kan sikkert med fordel legges igjen hjemme".

Kjøp den nyeste bilen som du synes at du har råd til. Dette lønner seg nesten alltid i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, nå er det vel slik at en e9x 318d ikke er noe særlig treigere enn den Audien du kjører til vanlig :wink: Audi 177hk, 230nm/3000o/min, 0-100km 8,9 sek. Bmw E9x 136hk, 300nm/1750o/min, 9,8sek eventuelt finnes 318d med 143hk, 300nm/1750o/min, 9,3sek.

Jeg vil jo si at antall nm er veldig vesentlig ved forbikjøring, noe Bmw`en knuser Audien på :wink: Min Far har iallefall E91 med 318d 143hk, og den går faktisk ikke dårlig...

Der tar du grundig feil ser du! En 318d har nok av moment under 100 km/t men det er på motorveien og i hastigheter over 100 km/t dieselbiler flest med under 150 hester dør ut! A6en min er ingen racerbil men 2,4 litern er laget med tanke på Autobahn og er MYE mer "langgirt" enn 318d, og er dermed mye mer tilpasset motorveikjøring (120 km/t +) enn f eks en 318d!

Tro meg! Jeg jobba i BMW og har kjørt MANGE E90/91 318d, både på småkjøring og til låns på langturer! Med 4 voksene pluss litt bagasje så var E91 318d ganske død i akslerasjonen i hastigheter over 120 km/t, A6en er en helt annen verden sånn sett og hadde lett kjørt i fra en 318d på motorveien! Det er ikke noe å diskutere en gang, dere som kjører 318d vet at disse dauer ut når nåla kommer opp over 120 km/t :wink:

Det hjelper ikke med en hel masse NM når momentet forlengst er brukt opp i 318d! Sånn sett så kan ikke 318d og A6 2,4 sammenliknes, fordi det er to helt forskjellige biler og motorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du grundig feil ser du! En 318d har nok av moment under 100 km/t men det er på motorveien og i hastigheter over 100 km/t dieselbiler flest med under 150 hester dør ut! A6en min er ingen racerbil men 2,4 litern er laget med tanke på Autobahn og er MYE mer "langgirt" enn 318d, og er dermed mye mer tilpasset motorveikjøring (120 km/t +) enn f eks en 318d!

Tro meg! Jeg jobba i BMW og har kjørt MANGE E90/91 318d, både på småkjøring og til låns på langturer! Med 4 voksene pluss litt bagasje så var E91 318d ganske død i akslerasjonen i hastigheter over 120 km/t, A6en er en helt annen verden sånn sett og hadde lett kjørt i fra en 318d på motorveien! Det er ikke noe å diskutere en gang, dere som kjører 318d vet at disse dauer ut når nåla kommer opp over 120 km/t :wink:

Det hjelper ikke med en hel masse NM når momentet forlengst er brukt opp i 318d! Sånn sett så kan ikke 318d og A6 2,4 sammenliknes, fordi det er to helt forskjellige biler og motorer!

Nja... E90 318d har en 6-trinns gearkasse og ved 100 Km/t er turtallet rundt 1600 rpm. 143 HK varianten av E90 318d klarer 0-100 Km/t på 9,1 sekunder og har en topphastighet på 210 Km/t. Momentet er forøvrig 320 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Dette betyr at motoren også yter 320 Nm i området mellom 110 og 150 Km/t (sånn ca.). Jeg tror ikke at du tydelig klarer å kjøre fra en ny E90 318d med 143 HK før hastigheten nærmer seg 200 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jo du som 21 åring kjørt alt og kan alt!! :wink:

Du klarer ALDRI i verden å kjøre fra en 318d, 143hk med din Audi 177hk før som Fredrik sier nærmere 200km.. (pga høyere toppfart på A6 2,4l)

Tro meg jeg har kjørt mye E91 med 143hk, da min Far har det. Og fullastet med 4 pers. Jeg sier heller ikke at jeg kjører fra deg, for det tror jeg ikke..

Det er da fryktelig rart at dine biler går så bra, ser i en annen tråd at du kjørte fra ditt og datt med din gamle "late" 2,6l og, de var jo ikke kjent for å være spesielt spreke :wink:

Beklager å si det, men du mister troverdigheten din innimellom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du grundig feil ser Her har jo du som 21 åring kjørt alt og kan alt!! :wink:

Du klarer ALDRI i verden å kjøre fra en 318d, 143hk med din Audi 177hk før som Fredrik sier nærmere 200km.. (pga høyere toppfart på A6 2,4l)

Tro meg jeg har kjørt mye E91 med 143hk, da min Far har det. Og fullastet med 4 pers. Jeg sier heller ikke at jeg kjører fra deg, for det tror jeg ikke..

Det er da fryktelig rart at dine biler går så bra, ser i en annen tråd at du kjørte fra ditt og datt med din gamle "late" 2,6l og, de var jo ikke kjent for å være spesielt spreke :wink:

Beklager å si det, men du mister troverdigheten din innimellom..

OK! Nå har jeg prøvd å være seriøs men nå gir jeg faen!

Siden du uttaler deg så selvsikkert så har du kjørt mye på motorvei med A6 2,4 vil jeg tro? Og så en periode rett etter kjørt 318d? fordi du virker så selvsikker at jeg nå må spør! For hvis du ikke har det så tror jeg ikke ett sekund på det du sier, jeg er ikke gamle karen ennå men jeg har i allfall prøvd BEGGE bilene i samme bruksområde og jeg baserer mine uttalelser på de erfaringene jeg gjorde! Så hvis du ikke har prøvd det samme, så holdt kjeft! Du har ikke noe grunnlag for dine uttalelser og det at du tror at 318d henger godt på, tørker jeg meg i ræva med! Hva du tror er ikke interessant!

Det er egentelig tåplig å diskutere hvem sin bil som går best opp mot 200 km/t, hvor ofte kjører man så fort? Men jeg baserer mine uttalelser på hva jeg har opplevd og ut ifra det så er A6en MYE friskere i frasparket fra 100 til 200, ikke fordi min bil er sprekest men det er hva jeg har erfart! Og jeg synes personlig at 2,6 i min gamle 100 var kvikkere en det mange skal ha det til, men det er meg og min mening! Audi lager fabelaktige V6 motorer, dog litt tørste men!

Og at jeg mister troverdighetn trenger du ikke beklage, tar ikke det så tungt :wink:

(Kan vi legge denne useriøse diskusjonen død nå, det er nok forumtroll her inne så vi to trenger ikke å oppføre oss som noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel dette veldig off topic i forhold til hva tråden handler om.. men Fredrik 90, jeg har en 318d så dette kan jeg uttale meg om. En kompis av meg hadde i våren en a6 2.4 med automat (2001) modell og vi testet ut dette. Min hadde da 136hk

I Svartdalstunellen i Oslo mot Ryen, som for ukjente er en ganske bratt og relativt lang tunell klarte ikke Audien og følge selv om vi lå ved siden av hverandre ved start på ca 80km/t. På toppen hadde jeg ca 140km/t og audien tapte fortsatt til meg. Audi sjåførens ord.

Når han så prøvde bilen min litt senere, så mente han fortsatt at BMW var sprekere en Audien.

2.4 motoren til Audi har vel heller aldri vært kjent for å være sprek, men mer seig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten det er morsommere å lese om hvordan fredrik90 vil ha det "ekstra lille sparket" i ryggen med fullastet bil, og så ser jeg at han har en A6 2.4...

Eksen min sin far hadde denne, og mens den hadde fin lyd, var den rimelig dau selv med bare meg i bilen.. tror nok en 3-serie 318d 143 hester kjører ifra denne uten problemer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic littegrann :)

Går det ikke ann å få 330'n til Norge og registrere'n på norske skilter?

Har ikke mye peiling på det men det koster kanskje mye?

Jeg har ikke prøvd 330d, men jeg tror det er stooor forskjell fra f.eks en 318d. Tror dette isåfall blir en trist overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min tidligere 1997 E36 323i hadde lite å stille opp med i mellomregisteret hvis man var 3-4 personer i bilen. Gearet man ned var bilen selvfølgelig kvikk nok, men den var alt annet enn hurtig i opptrekket hvis man kun brukte motorens moment (245 Nm ved 3950 rpm). Vår nåværende 2003 E46 318d Touring er vesentlig hurtigere i mellomregisteret... spesielt hvis bilen er tungt lastet. Vår motor yter 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic littegrann :)

Går det ikke ann å få 330'n til Norge og registrere'n på norske skilter?

Har ikke mye peiling på det men det koster kanskje mye?

Jeg har ikke prøvd 330d, men jeg tror det er stooor forskjell fra f.eks en 318d. Tror dette isåfall blir en trist overgang.

Stavangerske kan evt. be om å få tilbake det som er igjen av registreringsavgiften/engangsavgiften (ca. 10% nedskriving i året fom. registreringsåret) når bilen eksporteres ut av Danmark. Det kan på den måten godt være at det er økonomi i å importere bilen til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel dette veldig off topic i forhold til hva tråden handler om.. men Fredrik 90, jeg har en 318d så dette kan jeg uttale meg om. En kompis av meg hadde i våren en a6 2.4 med automat (2001) modell og vi testet ut dette. Min hadde da 136hk

I Svartdalstunellen i Oslo mot Ryen, som for ukjente er en ganske bratt og relativt lang tunell klarte ikke Audien og følge selv om vi lå ved siden av hverandre ved start på ca 80km/t. På toppen hadde jeg ca 140km/t og audien tapte fortsatt til meg. Audi sjåførens ord.

Når han så prøvde bilen min litt senere, så mente han fortsatt at BMW var sprekere en Audien.

2.4 motoren til Audi har vel heller aldri vært kjent for å være sprek, men mer seig.

Egentelig ikke! Fordi du har ikke prøvd min type bil! Den gamle 2,4 litern ja, den med 165 hester! Var vel den gamle automatkasssa også i den da, en ganske så søvning kominasjon ja som ikke kan sammenliknes med den nye typen 2,4 liter og Multitronic! Men å diskutere sånn er veldig innviduelt, man har forskjellig inntrykk av bilene! Mitt inntrykk er at A6en min trøkker bedre ifra ved høye hastigheter enn hva en 318d gjør!

Synes nesten det er morsommere å lese om hvordan fredrik90 vil ha det "ekstra lille sparket" i ryggen med fullastet bil, og så ser jeg at han har en A6 2.4...

Eksen min sin far hadde denne, og mens den hadde fin lyd, var den rimelig dau selv med bare meg i bilen.. tror nok en 3-serie 318d 143 hester kjører ifra denne uten problemer ja.

Ja tro det eller ei, jeg synes Audien gir det lille ekstra JEG forlanger! Den er ingen racerbil men holdet til mitt bruk, jeg liker biler som heller har et gjevnt og fin drag over hele registeret i stede for å bruke opp alt med en gang! Å sitte her å si at en Audi går bedre enn en BMW er jo som å banne i kirka men jeg kjøre heller Audi med V6er enn firesylinda BMW!

Pussig at jeg egenelig forsvarer Audien mot en E90, går i disse dager med tanke på å bytte den inn i en E90 :wink: 325d eller 330I selvfølgelig da, kjører ikke BMW uten sekser! Da kan man som jeg har gjort i det siste heller kjøre ett annet merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig ikke! Fordi du har ikke prøvd min type bil! Den gamle 2,4 litern ja, den med 165 hester! Var vel den gamle automatkasssa også i den da, en ganske så søvning kominasjon ja som ikke kan sammenliknes med den nye typen 2,4 liter og Multitronic! Men å diskutere sånn er veldig innviduelt, man har forskjellig inntrykk av bilene! Mitt inntrykk er at A6en min trøkker bedre ifra ved høye hastigheter enn hva en 318d gjør!

Igjen nja...Multitronic er et såkalt trinnløst gearsystem a la mopedtypen der poenget er at gearet alltid har en utveksling som er best mulig tilpasset motorens moment (i praksis tyngst mulig for å spare drivstoff). Slike gearkasser er ikke konstruert mhp. en best mulig akselerasjon, men derimot best mulig drivstofføkonomi... og dette gjelder også Audi A6 2,4 med 177 HK. 0-100 Km/t klarer modellen iht. Audi derfor ikke hurtigere enn 9,5 sekunder. Når E90 318d også er ca. 80 kg lettere skjønner man hvorfor den er hurtigere 0-100 Km/t (9,1 sekunder). Jeg står derfor ved min påstand om at du med din bil først kjører fra ved nærmere 200 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tro det eller ei, jeg synes Audien gir det lille ekstra JEG forlanger! Den er ingen racerbil men holdet til mitt bruk, jeg liker biler som heller har et gjevnt og fin drag over hele registeret i stede for å bruke opp alt med en gang! Å sitte her å si at en Audi går bedre enn en BMW er jo som å banne i kirka men jeg kjøre heller Audi med V6er enn firesylinda BMW!

Pussig at jeg egenelig forsvarer Audien mot en E90, går i disse dager med tanke på å bytte den inn i en E90 :wink: 325d eller 330I selvfølgelig da, kjører ikke BMW uten sekser! Da kan man som jeg har gjort i det siste heller kjøre ett annet merke :)

Med den instillingen og holdningen der er jeg glad du kjører annet en BMW. Visst du mener at om bilen har 4 eller 6 syl avgjør bilen,ja da må jeg bare ønske deg bedring.

At du heller ikke skjønner sammenhengen mellom dreiemoment og effekt, gjør det hele litt morsomt i den overnevnte diskusjonen, momentet er ikke noe man bruker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den instillingen og holdningen der er jeg glad du kjører annet en BMW. Visst du mener at om bilen har 4 eller 6 syl avgjør bilen,ja da må jeg bare ønske deg bedring.

At du heller ikke skjønner sammenhengen mellom dreiemoment og effekt, gjør det hele litt morsomt i den overnevnte diskusjonen, momentet er ikke noe man bruker opp.

Hva som betyr noe for meg i valget av bil er likegyldig for dere! Jeg kjøper bil ut i fra følelser, hvis ikke hadde jeg kjørt Golf Bluemotion! BMW er kjent for sin tradisjonelle rekkesekser, og for meg så ville det være uaktuelt å kjøre BMW uten rekkesekser og den kjente sekserlyden! Der er de fleste BMW eiere enige med meg bortsett fra dere som kjøper "kjiping" utgaven!

Jeg kunne gjort som deg å kjøpe minste motoren i en 3-serie, men BMW glenden hadde ikke vært der med en surrende firesylindret motor med et ovalt enderør som avslører for alle at du kjører "minstemann"! Skal man ha BMW så får man i det minste ha sekser, og det er min personlige mening! Dere kan spare dere for noen kommentarer på denne, det er og blir min personlige mening og jeg håper ingen har noen problemer med å respektere det!

BMW lager fornuftige biler i form av 316d, 116d og 520d LE (selv om den gikk ut med E60) men for meg så kan jeg heller da kjøpe en Passat med masse utstyr og firehjulstrekk! Skal jeg først bla opp for en BMW så skal det være en ordentlig en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen nja...Multitronic er et såkalt trinnløst gearsystem a la mopedtypen der poenget er at gearet alltid har en utveksling som er best mulig tilpasset motorens moment (i praksis tyngst mulig for å spare drivstoff). Slike gearkasser er ikke konstruert mhp. en best mulig akselerasjon, men derimot best mulig drivstofføkonomi... og dette gjelder også Audi A6 2,4 med 177 HK. 0-100 Km/t klarer modellen iht. Audi derfor ikke hurtigere enn 9,5 sekunder. Når E90 318d også er ca. 80 kg lettere skjønner man hvorfor den er hurtigere 0-100 Km/t (9,1 sekunder). Jeg står derfor ved min påstand om at du med din bil først kjører fra ved nærmere 200 Km/t.

Ja det har du rett i, men det er riktig nok i vanlig Drive modus! Kassa kan gires i Sport funksjon og "manuellt" (ala Steptronic) og da forandrer den helt karakter! Kan by the way gires med F1 giring på rattet også i "manuel" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...