*MrB* Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Vel... jeg har kjørt med Eibach pro Kit på flere biler. 2 biler med standarddempere (E46 riktignok) og 1 med senkedempere. (nåværende E39, med B8). Hva som er riktig er nå en ting. Jeg er helt med på at senkefjærer bør brukes sammen med tilpassede dempere. Men senkingen som oppgis på fjærene forutsetter faktisk at de kombineres med standard dempere. I hvertfall for Eibach Pro kit sin del. Så at senkefjærer sammen med B6 ikke gir særlig senking kan nå ikke være helt riktig.
Haug530D Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Vel... jeg har kjørt med Eibach pro Kit på flere biler. 2 biler med standarddempere (E46 riktignok) og 1 med senkedempere. (nåværende E39, med B8). Hva som er riktig er nå en ting. Jeg er helt med på at senkefjærer bør brukes sammen med tilpassede dempere. Men senkingen som oppgis på fjærene forutsetter faktisk at de kombineres med standard dempere. I hvertfall for Eibach Pro kit sin del. Så at senkefjærer sammen med B6 ikke gir særlig senking kan nå ikke være helt riktig. Det gir senking jo men ikke sånn ekstremt, men det synker etter en stund, har gjort det på min i allefall.
TRF Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 er vel ingen som har sagt det? senking blir så og si identisk den. (om ikke identisk). tror folk bør sette seg ned og lese litt om hvordan en demper fungerer.
Otis Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 TFR-Racing: Joda, alle nummer stemte overens med det som skal stemme. Så den var grei. Men som sagt, bilen er veldig lav nå. Dekket går jo oppi hjulbuen 1-2 cm foran, mens bak er det perfekt høyde, både utseendemessig og kjøremessig. Tar nedi med fronten noen ganger på enkelte fartshumper i Trondheim. Men de er jo til gjengjeld store som fjell også da. Jeg skulle jo egentlig ha B12, men de var utgått sa GS når de ble bestilt, så da ble det B8 med Eibach. Men siden de ikke lager B8 til rumpa så ble det B6 bak, men det spretter for mye bak synes jeg. Men det er med vinterdekkene på. Så jeg er spent på hvordan det blir med sommerdekk i 235/40/18. Kan nemlig ikke huske at det spratt så mye på sommerdekk som nå med vinter dekk 185/65/15. Det er nesten som å kjøre traktor/hjullaster. Om det er blitt så dårlig som dette over tid, så skal jeg ta kontakt med GS og høre om vi kan bli enig om at jeg kan får BMW M-tech i stedenfor, da jeg tror de vil passe meg bedre. Da i kombinasjon med senkeskåler foran trro jeg at høyde vil bli riktig. Når det gjelder det som enkelte sier om at; de fjørene her senker mer med de demperene der enn de her. Så stemmer ikke dette. fordi så lenge bilen står på bakken og demperen ikke er presset helt sammen/ helt utstrekt så er det fjørene som bestemmer høyden. I tillegg så måtte jeg presse fjøra sammen kanskje 1-2 cm for å montere B8+Eibach på hverandre.
Haug530D Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 B8 får du både foran og bak: http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 004&12=140
*MrB* Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 er vel ingen som har sagt det?senking blir så og si identisk den. (om ikke identisk). tror folk bør sette seg ned og lese litt om hvordan en demper fungerer. Jeg tolket i hvertfall Badsha sitt innlegg som at han mente senkefjærer på B6 nesten ikke ville utgjøre forskjell fra originalt. Men det er mulig han mente noe annet. Forøvrig vet jeg meget godt hvordan både fjær og demper fungerer. En demper skal ikke holde bilen oppe. Det er fjæren sin jobb. Men alle fjærer har en gitt fri lenge, samt en gitt forspenning alt etter grad av kompresjon. Hvis man da setter samme type fjær på hhv en B6 og en B8 demper, så vil fjærene ha forskjellig grad av kompresjon når topplager er påmontert. Dette pga forskjellig makslengde på demperne. På den korteste demperen har den rene kompresjonen fra montering av demper/fjær/topplager tatt ut mer forspenning fra fjæren enn for den lengste. Og når da bilens vekt kommer oppå dette igjen, så vil bilvekten virke på to forskjellige utg. punkt. Nå er ikke fjærkraften linær da. Den blir som regel større jo mer kompresjon den får, så da blir heller ikke graden av senking linær. Men det var prinsippet jeg ville ha frem. edit: Klarte å skrive feil navn på bruker. Skal være badsha, ikke Zhille. Straffer seg å ha flere vinduer oppe samtidig...
Casle Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Slenger meg på denne tråden med et relatert spørsmål... jeg vurderer B8 dempere og Eibach pro-kit fjærer... de senker 30 foran og 20 bak såvidt jeg har forstått stemmer det? Jeg ser at Eibach også har et pro-kit som består av både Eibach fjærer og Eibach dempere. Noen som vet om disse demperene er bedre/dårligere enn Bilstein sine. Jeg spør bare siden jeg har blitt litt bekymret for Bilstein kvaliteten etter å ha lest så mange innlegg om problemer med kvaliteten på Bilstein demperene her på forumet. Mvh
Otis Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 B8 får du både foran og bak:http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 004&12=140 Hmmm. Kanskje det er det som er feil på min bil. Altså for svak demper bak, dermed endel gynging... GS sa at de ikke fantes lengere nemlig.
TRF Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Cosmo, nok en gang så skjønner jeg hva du mener, men dette vil ikke bety noe da bilens tyngde (kraft) fungerer i samme (men motsatt) retning som "forspennet" du tenker på. Du må tenke på dette som vektorer, over og under aksen(altså forskjellig utgangspunkt pga forskjellige lengde). Bilens vekt overskrider "alltid" forspennet, ergo har det ingen innvirkning. Det som det derimot vil påvirke er hvor langt ut demperen får gå om man f.eks hopper med bilen, og dette vil da påvirke hvordan bilen oppfører seg når man lander igjen (mtp på forspennet du prater om). Det er altså kun når en demper går helt ut, og stopper der, at man vil ha en forskjell. (dette kan naturligvis oppstå på andre måter enn å hoppe med bilen). ang hva zhille sa så er det godt mulig, men for å gjøre det klart, man vil ikke se forksjell på b6 og b8 med senkefjærer. videre er b6 og b8 akkurat samme demperne, kun forskjellig lengde på stempelet.
Otis Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Da er det ikke derfor det gynger til meg ihvertfall.
*MrB* Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Ja. Fjærkraften virker oppover. Bilens tyngde virker nedover. Det samme gjør "kraften" fra topplager når det er skrudd på demperen. Begge de to siste kreftene jobber for å presse fjæren sammen. Men grovt sett tror jeg egentlig vi er enige. For lang vandring på demper ift fjær gir dårlige kjøreegenskaper.
TRF Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 ja vi er i grove linjer enige, men du tilegger kraften fra topplageret en virkning som ikke finnes så fort bilen står på hjula. dette har ingen effekt så fort man er forbi det punktet, og det er man så fort bilen står på bakken. Du kan ikke legge disse kreftene sammen, da de ikke jobber sammen innenfor det bruksområdet man er i.
LaStrada Skrevet Februar 24, 2011 Forfatter Skrevet Februar 24, 2011 Nå begynte det å komme flere forslag Takk for det! Prisen på B12 og B8 + Eibach var ganske likt så skal se nærmere på de settene. Er det noen justerbare senkesett som vil gi lik komfort?
bmw-520i Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 noen her inne som har erfaringer med supersport 50/50 som gs selger? og vil det gå med 255 40 18" dekk dim bak
Mikael-B Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 noen her inne som har erfaringer med supersport 50/50 som gs selger? og vil det gå med 255 40 18" dekk dim bak Fint og stivt sett. Billig og grei kvalitet. Stor plass i buene bak på E39, men er avhengig av felgbredde og innpress det. Med 9,5 og ET20-25 som de fleste er, går det fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå