TRF Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 jeg trekker mine påstander etter jeg leste innlegget hans en gang til, ser nå at han sier at senteret står i ro mens han skrur, beklager, burde fått med meg det første gang. my bad
Thundercoil Skrevet Mars 16, 2011 Forfatter Skrevet Mars 16, 2011 Den er fortsatt fast! Min fetter så litt på det, men tok med feil verktøy. Han trodde den fortsatt var hel, fordi det gikk an å vri på pluggen, og kjenne bunnen eller noe sånt. Isåfall henger den litt sammen, om den skulle være knekt i hylsen. Vi prøvde å starte den, revvet en stund på 3000rpm, med en planke over, men den kom verken ut eller løsnet mer. Så han skal komme tilbake i morgen med hjemmelaget verktøy. Blir noe ala sveisetang/wisegrip med stag og vekt/sleide. Kommer med tilbakemelding i morgen kveld!
Petter`n Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Jeg skal også skifte glødeplugger på bilen min å gruer meg litt. Har hørt om flere slike hendelser. Hvilken plugg får du ikke ut? Håper så du får fikset dette
Alpejohn Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Nå blir jeg litt nervøs jeg og kjenner jeg Nesten sånn jeg får lyst å bytte bare for å være sikker på at dem ikke setter seg fast Samtidig som jeg ikke har lyst og tenke på det Er det noen spesielle motorer dette problemet oppstår, eller skjer det med alle? Gamlingen bytta på sin TDS 98 mod, hørte ikke noe om problemer der.. Den er importert fra tyskland.. Har mest lyst og bytte mine og deretter bytte en gang i året for og prøve og unngå dette
Hpi Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Jeg betalte for 1200,- i arbeid på verksted for å få skiftet alle 6 pluggene på min M57D30. Kanske like greit at noen som har gjort det hundrevis av ganger før tar seg av det? Det er ihvertfall min filosofi. Antonyo reagerte på dette 1
Mikael-B Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Jeg betalte for 1200,- i arbeid på verksted for å få skiftet alle 6 pluggene på min M57D30. Kanske like greit at noen som har gjort det hundrevis av ganger før tar seg av det? Det er ihvertfall min filosofi. Nå ja, mekanikere kan gjøre feil de og. Men innimellom kan det være greit, hvis det er en jobb du ikke tør gjøre selv. Dessuten blir det verksted sitt ansvar hvis noe går galt.
TRF Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 ja og nei. Dersom mekanikeren begår en tabbe som resulterer i defekter så er det verkstedet sin feil. Derimot ting som går i stykker fordi det er gammelt og alt er gjort riktig, da er det kunden sitt problem.
HMW Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 +1 verkstedet skal jo ha betalt når ting på bilen går i stykker uten at det er mekaniker sin feil. Uansett.. hadde samme problem på en MB Sprinter.. kjørte med pluggen av i nesten et år. Det smalt skikkelig en dag og jeg kom på det som hadde skjedd Hørte det var åpent inn. Satte i pluggen som var i hanskerommet og da var alt fint Tror den hadde BRA fart når den kom ut...
Berndtsson Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Satte i pluggen som var i hanskerommet og da var alt fint Tror den hadde BRA fart når den kom ut... Dæven, den har hatt fart ja! Er enig i mye av det som er sagt over. Klart man blir nervøs når man driver med det selv, og bør forhøre seg en del rundt, eller ha litt peiling før man gjør noe mer. Men fordelen med å gjøre det selv, er at du da prøver alle mulighetene du kan for å få den ødelagte pluggen ut! På et verksted i mitt tilfelle ble det sagt (faktisk på BMW..) at de da bare regnet med å ta av toppen. Hadde ikke trua på noen alternative måter og mente det ikke fungerte, hvertfall at det var veldig skjeldent. Når de da regner 2 dagers effektiv skruing, kan du jo se på det som mange penger spart! Sikkert over 15k..
HMW Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Stort sett ikke problem å bytte plugger selv... blir det krise er det alltids hjelp å få av noen.
Thundercoil Skrevet Mars 18, 2011 Forfatter Skrevet Mars 18, 2011 Jeg skrudde ut med glødepluggpiper og momentnøkkel på 18nm. Jeg skrudde litt ut, litt inn, litt ut, litt inn, sprayet litt smøring underveis. Det gikk kjempefint helt til jeg kom på den siste og nærmeste torpedoveggen. Den knakk på første vri, som ikke var spesielt hardt. Men men.. Jeg visste det kunne skje før jeg begynte, og shit happens. Det er faen så irriterende, og noe drittarbeid, men sånn er det. Heldigvis har min fetter erfaring med dette, så han hjelper meg. Største problemet, er å få tak i riktig verktøy. Første sleidehammeren, var "festepluggene" for stor eller for små. Neste sleidehammer var hjemmelaget på wisegrip. Da fikk vi slått ut 2/3 av glødepluggen. Så kjørte vi i en spesiell type ekstraktor, men de var enten for stor eller små. Prøvde med grisepikk, for stor eller for små. Prøvde å banke inn en for stor, men den begynte kjapt å slipe, så droppet det. Så nå har det gått 4 dager, noen timer hver dag, og han kommer tilbake i morgen med et bedre sett ekstraktorer fra jobben sin, som han nå vet at passer. Så noen råd til andre som gjør denne jobben! Ha noen bekjente som kan komme til unnsetning (evt. penger til verksted) Vit at du minst har et par dager du ikke har livsnødvendighet for bilen. Ha god tålmodighet. Hold på delene du skrur av, for de liker å sprette til steder du aldri finner dem igjen.
Thundercoil Skrevet Mars 20, 2011 Forfatter Skrevet Mars 20, 2011 Det gikk dårlig. Det 4. settet med grisepikker, fikk vi én til å passe. Knakk 2 forlengere, type 1/4" og ødelagte en 10mm pipe. Skaffet en ny 12-kantet 10mm pipe, og gikk over til 1/2" verktøy. Da knakk selvfølgelig grisepikken, INNI glødepluggen. Haha. Omtrent det værste som kunne skjedd. Så nå MÅ toppen av, for å unngå spon. Men det gidder jeg ikke å stresse med. Den starter lett, og går nok som den skal, så jeg monterer alt igjen, og kjører på 3 glødeplugger. I hvert fall frem til noe annet skulle ryke ved tilfeldighet, og toppen må av uansett. Håper dere andre som gjør samme jobben, er heldigere enn meg! Skifter veivhusventilasjonsfilteret, luftfilteret og pollenfilter M/kullfilter når jeg først har tatt deksler etc. av. Så lager jeg en DIY for glødeplugger og veivhusfilter i samme slengen.
Otis Skrevet Mars 21, 2011 Skrevet Mars 21, 2011 Får satse på at pluggen plutselig spretter ut av motoren din da:) Det hadde vært flott det! Ford strengt tatt så er de jo rimelig ufarlig å kjøre med.
Thundercoil Skrevet Mars 21, 2011 Forfatter Skrevet Mars 21, 2011 Ja, det håper jeg også på! Er glad for at det er Diesel akkurat nå. Litt værre å mangle en tennplugg. Haha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå