Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

For å avklare litt når det gjelder EGR på m57. Dere har egentlig begge rett. 

EGR ventilen kan presses opp under "mottrykket", altså kjapt stigende eksostrykk i eksosmanifold. Det er et god grunn til å fysisk erstatte den. 

EGR feilkode på m57 trigges ved at forventet luftmasse er "for høy". Det betyr imidlertid at systemet ellers må være iorden for å sette kode. Så på alle "normale" biler får du feilkode som er synlig med diagnose. 

 

Hvorfor programmere bort i tillegg? Måten jeg deaktiverer EGR på i m57 er samme som BMW/Bosch bruker. Det vil si at ecuen antar at "denne bilen er levert uten egr", dette gjør at den ikke aktiverer/går til noen av de EGR relaterte funksjonene. Videre kan du da også koble fra alt det elektriske som er relatert til egr, også dette helt uten feilkoder. Jeg har lagd akkurat det samme til swirl flaps funksjonene. På denne måten kan du minimere mulige feilkilder i vakumsystemet (som er viktig for riktig styring av turbo)

 

Hvordan gjøre det? Gå til en som er dyktig med tuning av BMW diesel. Det er ikke noe vanlige "kodings programmer" ol. kan ordne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for de som evt lurer på å kjøpe seg utstyr for å foreta diagnose eller kode selv.

Denne kabel har også programvare som følger med, veldig enkelt og det virker helt fint!

Dette er fint noe alle kan selv.

 

Har kjøpt den selv, så det virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var sånn typisk kina vare, så er det falske FTDI chipset og dermed går det ikke med den driveren fra FTDI.

Da må man editere ini fila for driver med hardware ID som chipset i kabel identifiserer seg med, som ikke står i ini fila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en guide og en guide.

Det er ganske enkelt egentlig.

 

Når kabel er plugget inn i PC, så går du til enhetsbehandling og dobbeltklikker, så velger du detaljer, så velger du hardware ID i listen.

Der vil det stå feks vid_05f3&PID_0405 og endel annet.

Dette er da info som du må legge inn i ini fila.

 

Ini fila ligger i den driver pakken du lastet ned eller fulgte med kabelen.

Åpne begge ini filene og forandre evt legge til en linje som er helt lik de andre, men med den infoen du hentet fra enhetsbehandling, lagre og forsøk på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom så langt som å finne hardware ID i listen, men skjønte ikke helt hvilken ini fil som skal endres og hvor..

Skal info lagres i ini fil som ligger på C:/ ? eller den som ligger på CDen? og skal infoen endres på alle stedene hvor USB\VID_0403&PID.. står? eller noen spesifikke steder?

Endret av Super1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du pakker ut driveren legges den på pc, før den installeres. Da endrer du den før du installerer den.

Du redigerer bare en plass i filen feks en linje som ligner på det du vil skrive inn.

Du må redigere ini fila, fordi den ikke kan finne igjen tegnene som du fant i hardware id.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var sånn typisk kina vare, så er det falske FTDI chipset og dermed går det ikke med den driveren fra FTDI.

Da må man editere ini fila for driver med hardware ID som chipset i kabel identifiserer seg med, som ikke står i ini fila.

Og den du linket til er skikkelig FTDI chipset og ikke falsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå i enhetsbehandling, og det ser veldig ekte ut.

PID er 6001 og ikke 6000 som på den falske.

Samt at det står FTDIBUS, noe det ikke gjør de falske.

 

Så det ser ekte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken versjon av Ediabas kommer det med?

Hadde et slit med å få til 7.3.0 på INPA, så vil helst unngå det samme slitet igjen.

Må bruke 7.3.0 eller nyere for å bruke Rheingold.

Kabelen jeg har nå funker den, men den har ikke autodetect av tenning osv. så kunne tenkt meg en ny en og samtidig gå fra WinXP til Win7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...