Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har brukt/testet/har diagnosekabel til Webasto, og har koblet denne opp? :)

Fikk en kabel i posten i dag, til webasto, samt Webasto Thermo Test v213 og v215.


Kabelen kom med en vanlig obd kabel, samt en overgang til 3 slike banan kontakter eller hva de kaller det. De kan jeg jo 

selvsagt ikke plugge på webastoen, de vil jo ikke passe. Så jeg får trikse meg til noe skikkelige greier etter hvert.

Men det jeg lurte litt på er hvordan dette kobles opp i praksis, greit nok der er 3 ledninger fra obd kabelen, pluss, minus og signal.
Alle disse skulle etter hva jeg forstår kobles på webasto på spesifikke pinner (har det i et dokument).

Men må jeg ha tenninga på for og få kontakt, eller hvordan får jeg strøm på den til og kontrollere når den er montert i bilen? :)

Noen som har vært borti dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man får mye ut av dis, men den kan vist ikke vise like mye og gi like mye info som denne..
I og med at denne leser direkte fra webasto..

Så jeg er litt spent på og se om den funker bra, og bedre.. :)
Og den funker jo på mange forskjellige webastoer, så den er universal.

Lurer på om den funker på ebersprakjer også, lå nemmelig program for de også på cden..
Så jeg for teste på det også etter hvert. :)

 

Jeg har hatt litt trøbbel i det siste med min, men i sta gikk den fint hele tiden, bortsett fra at combustion air fan fusker en del.
Det hørest ut som lageret har gått tørt, driver og "henger" seg av og til, som da lager en merkelig pipelyd, og når dette skjer hører

jeg tydelig redusert speed på brenneren.. Eller vifta da. 

Har også mistenkt ECU for og være dårlig, da den starter på full speed etter et par sek etter den har starta..
Starter på low speed, og går over til high speed veldig fort..

Før så gikk jo den på sakte fart en god stund, før pumpa begynte og pumpe, og så startet den etter hvert og øke turtallet på vifta.
Men nå går den rett på full nesten med en gang.

Men den fungerer tilsynelatene fint ellers da.. Eneste jeg stusset litt på ista, var at etter og ha gått på full speed (og laget mye varme i kupeen)

så gikk den gradvis ned på turtall.. Gikk så på lav fart en stund, for så og øke gradvis til fult igjen.

Men jeg mistenker at dette var regulering da bilen allerede hadde litt varme, samt det var 13-14 grader ute.. ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mekket litt på en Webasto ThermoTop Z/C i en 2003 525d for noen år siden. Vet ikke om det er denne typen du har? Mener å huske jeg kom over en del info på nett inkludert youtube-videoer som viste test-oppkobling med Webastos diagnose-sowftare. MEN, det som jeg husker å ha lest var en påstand om at originalmontert Webasto i BMW'en ikke kunne erstattes med en "universal" ThermoTop Z/C da BMW-modellen hadde tilpasset elektronikk, og diagnose/testing skulle gjøres med BMW software.

 

Verifiserte aldri om denne påstanden stemte, men jeg brukte dengang INPA for å lese av verdier og aktivere brenneren. INPA rapporterte i mitt tilfelle for høy temparatur, så jeg skaffet en kompatibel del og tok ut hele brenneren og demonterte like godt alt sammen mens jeg hadde den på benken. Fant da bl.a. at sirkulasjonspumpen heller ikke funket da den var full av irr bak i børstene (noe INPA ikke sa noe om). Ellers var det å sjekke at brennkammer ikke var fullt av sot (i mitt tilfelle var det helt reint), sjekke gløder/flammesensor (skal være <1 ohm), og sjekke combustion fan. Denne skal ikke ha slakk i lagre og kan testes ved å sette på spenning (skal gå jevnt på full guffe ved 12V).

 

Jeg endte da opp med å bytte NTC (thermistor) og sirkulasjonspumpe, og etter det fungerte det som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er en z/c. Og stemmer også at man må flytte over elektronikken om man kjøper en "universal" brenner, eller en z/c fra en annen bil. :)

Tror ikke du får like detaljert feilkoder og info fra inpa som du får med thermo test. Er vel det som er en stor forskjell tror jeg.. :)

Fikk du fixa vannpumpe eller? Har fått feilkoder et par ganger På den hos meg.

Tipper egentlig jeg har en del slakke i vifta, da den lager mye rare lyder når den går.

Skal få fixa meg noe koblinger i kveld så jeg får kobla på og testa. :) Så får jeg sjekke mer på nett, fikk en del dokumenter med en kar her på bimmers, muligens det var Otis, husker ikke helt. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ny sirkulasjonspumpe, var for nedsaltet til å fikse på. Når det gjelder vifta så kjenn på den, og sett spenning på den et par minutter så merker du om den er verdt å skifte :)

 

Ang. sirkulasjonspumpen så prøvde jeg vel på å sette strøm på den og, men siden den ikke snurret så tok jeg av bakplaten og fant da at det var helt hvitt inni....

Endret av togga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Ser at de viftene er ganske dyre, fort 130 euro. Er i kontakt med en i tyskland som har en z/c som ser nesten strøken ur. Skal få den for 190 euro. Tror jeg blir og kjøpe den, da får jeg en fin en samt ny vifte. Så flytter jeg over elektronikken. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta koster nok en del, ja, men skal mye til før den ryker. Har du testet den? Eneste som slår meg som et svakt punkt må være at den kjøres alt for sjelden og at det kommer fukt inn som tar knekken på lagre. Ellers er det rimelig solide greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta går den, men den skrangler og lager ulyder.. Den har vært flittig brukt hele vinterhalvåret og langt ut på våren så lenge jeg har hatt bilen (5 år). Men det er siste 1.5 året at jeg har hørt den ulelyden fra vifta. Starta den nettopp, og har gått en halv time nå ca. Det var en periode, kanskje 5 min etter full oppstart jeg var sikker på at vifta kom til og kile seg og stoppe. Kom en kraftig ulelyd og turtallet dank drastisk, holdt på sånn 2-3 sek før det ga seg og den gikk normalt igjen.

Så jeg er ganske sikker på at den er nær ved og ryke. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og så den kosta 1500, plus moms osv. Så blir fort 2000 kr. Og sansyneligvis må jeg bytte glødeplugg også, og det blir fort 2000 kr for komplett overhalingssett.. Så det gjelder og ta det rette valget.. Hehe

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bytte gløder hvis den ikke er gåen. Man kan fort få inntrykk av at den er det første som ryker, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. En enkel test er å ohm'e dingsen, den skal ligge på under 1ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er jo en fordel både for lommeboka og arbeidstimene at man tester litt først :P
Skal prøve og koble opp i morgan, har fått laga meg et midlertidig ledningsnett nå.

Og da skal jeg ohme glødepluggen i samme slengen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...