Fredrik Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Turboteknologien har kommet langt siden de første spede forsøkene på 70-tallet. Den gangen hadde turbobiler (spesielt bensinbiler) nesten alltid en typisk "ketchupeffekt"... effekten var nesten totalt fraværende frem til 2500-3000 rpm der turboen plutselig ga full effekt frem til ca. 5500 rpm. Det sier seg selv at det var enkelt å falle utenfor effektområdet, men så lenge man var i effektområdet gikk bilene selvfølgelig hurtig. Porsche 911 Turbo anno 1975 og ikke minst BMW 2002 Turbo er gode eksempler i denne sammenhengen. Årsaken til fenomenet var flere, men hovedsakelig var utfordringen enkel turboteknologi (mangel på variabel turbingeometri) og behovet for relativt store turboladere for å gi nok effekt. Store turboladere gir mye effekt, men trenger også mer turtall for å gi maksimalt ladetrykk. Idag er turboene både mindre og har variabel turbogeometri samt at teknologien selvfølgelig på mange andre områder også har blitt bedre. Et godt eksempel er BMW´s N54B30 motor som ved hjelp av to lavtrykksturboer (0,4 bar) har et effektområde mellom 1400 og 5800 rpm. Tilsvarende også med turbodieselmotoren. På slutten av 90-tallet var normen at disse motorene hadde et effektområde som i praksis lå mellom 2000 og 3500 rpm... altså et temmelig smalt område. Under 2000 rpm var det ikke mye effekt å hente og heller ikke over ca. 3500 rpm. Dette ble gradvis forbedret og lenge var det vanlig at effektområdet for disse motorene lå mellom ca. 1700 og 4000 rpm. Et godt eksempel i denne sammenhengen er BMW´s M47TUD20 motor (bl.a E46 320d). I dag har de beste turbodieselmotorene et effektområde mellom ca. 1500 og 4500 rpm (N57D30TOP). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet April 29, 2011 Share Skrevet April 29, 2011 For å svare på spørsmålet "320d eller 320i??" så må jeg bite meg selv i foten og si at jeg hadde valgt 320D. Prøvekjørte en slik 06 mod for litt siden og mi si jeg ble mektig imponert. Har kjørt mye VAG 2.0tdi/1.9tdi og sånn og det kan ikke sammenlignes. Har kun hatt bensindrevne biler med 6 og 8 sylindre, og sothøne var for meg helt uaktuelt. Men den gang ei... Vi får se etter at jeg har kjørt diesel en stund om det blir bensin igjen. Effekten varer lenge på 320d. Fra rundt 2000 o/min og opp til ca 4000. Jeg har vært stygg i kjeften mot dieselbiler, men nå skal jeg faktisk kjøpe en selv. Lettkjørt og beghagelig og man har kreftene når man trenger de. Det går også ann å ha det gøy i bilen. Ser også på prestanda tallene at dieselen er kjappere i alle øvelser sammenlignet med 320i. Jeg har også kjørt E92 320i med manuelt gir, og det er grei respons i den, men må jage litt turtall for å få den til å flytte bra på seg. I det dagligdagse kan det bli slitsomt. Jeg kommer til å kjøpe en med 6 trinns manuell. Bare å bruke fornuften litt og velge riktig gir, så er det aldri noe problem å kjøre hurtig med en diesel. Vil tro at automat er en ypperlig kombinasjon med diesel. Lykke til Edit: Haha, gammel tråd men... Søkte selv på emne diesel vs bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 29, 2011 Share Skrevet April 29, 2011 Ser også på prestanda tallene at dieselen er kjappere i alle øvelser sammenlignet med 320i. Hvis man bruker riktig gir blir det nok litt lettere for 320ien. Man må ikke glemme at den faktisk har mer hk enn dieselen. Må si jeg er enig i at fireren i E90 320 faller mellom to stoler. Den tilfredstiller ikke en entusiast mtp lyd, og effekten er moderat. VAG lager bedre bruksmotorer enn BMW, og selv MB sin mindre kompressorfirer (turbo på de nyeste) er mer smidig og raskere i daglig trafikk. Billigere går den også... Hadde enda E90 320 vært mer problemfri, men når motorene er litt halvtolv kvalitetsmessig, da ville jeg heller valgt E46 med 2.2 som Fredrik nevner - den er mer inspirerende med herlig lyd. Gassrespons er utrolig viktig, men det er mange som ikke skjønner dette. F.eks synes jeg min gamle MX5 (116hk/150nm) hadde bedre gassrespons enn E34 M5en (340hk/400nm) jeg hadde samtidig. Selvfølgelig ble MX5en parkert i aks, men S38B38 sitt tunge svinghjul var ikke veldig inspirerende. Jeg byttet ut MX5en med en eldre 911, og den har hysterisk morsom respons, aks og lyd. På tross av 110hk og 115nm mindre enn E34 M5 er den mye kvikkere i ALLE hastigheter, og gir en godfølelse også i hastigheter under 100km/t. Ordentlig kjøreglede er det ikke alle som klarer å lage selvom "alle" bruker ordet i markedsføring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 29, 2011 Share Skrevet April 29, 2011 Gassrespons er utrolig viktig, men det er mange som ikke skjønner dette. F.eks synes jeg min gamle MX5 (116hk/150nm) hadde bedre gassrespons enn E34 M5en (340hk/400nm) jeg hadde samtidig. Selvfølgelig ble MX5en parkert i aks, men S38B38 sitt tunge svinghjul var ikke veldig inspirerende. Jeg byttet ut MX5en med en eldre 911, og den har hysterisk morsom respons, aks og lyd. På tross av 110hk og 115nm mindre enn E34 M5 er den mye kvikkere i ALLE hastigheter, og gir en godfølelse også i hastigheter under 100km/t. Ordentlig kjøreglede er det ikke alle som klarer å lage selvom "alle" bruker ordet i markedsføring. Jeg forstår godt hva du mener og hvis bilen samtidig veier rundt 1200 Kg og har både et understel og en styregeometri uten alt for mye gummi... snakker vi om muligheten for ekte kjøreglede. 924, 944, 911 Carrera Coupé, Mazda MX-5 (mrk. I), Peugeot 205 1,6 GTi... de var alle sammen konstruert etter denne oppskriften og tilbød en forrykende kjøreglede. Jeg har hatt gleden av å eie disse modellene og jeg kommer aldri til å glemme opplevelsen. La oss håpe at Ferrari lykkes med deres "slankeprosjekt" og at de deretter blir en skikkelig veiviser for hele bilbransjen når det gjelder vektreduksjon av biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 2, 2011 Share Skrevet Mai 2, 2011 Mitt tips er å styre unna de håpløse små bensin motorene i e90. Kjøp diesel, eller bensin 6'r Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 2, 2011 Share Skrevet Mai 2, 2011 La oss ikke male fanden på veggen... så dårlige er dagens bensinrekkefirere fra BMW ikke. Jeg synes at de gjør en rimelig god figur tiltross forat de konseptmessig er "oldschool". Moderne bensinmotorer har idag ladeluft, redusert motorvolum og en drivstofføkonomi som er vesentlig bedre enn tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mai 2, 2011 Share Skrevet Mai 2, 2011 BMW har nok et stykke å gå i forhold til downsizing. (Selv om de er i gang med de nye M-motorene): E90/91/92/93 325i er jo en 3-liter. Og F10 523i er også en 3-liter. Forøvrig eier jeg i dag 2 bensindrevne BMW'er, den ene har 1,6-liters volum, mens den andre har 3-liters volum. Førstnevnte er klart best på respons. Respons har altså ingen ting med ytelse å gjøre. Når det gjelder dagens bensinfirere fra BMW synes jeg det er harmoniske og fine maskiner. Har kjørt VAG sin 1,4 TSI og. Den er sterkere og har bredere register enn N43B20, men er ikke like fintfølende i responsen. Likte overhodet ikke at den gasset i en ekstra brøkdel av et sekund etter at jeg tok foten av pedalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rollerboy Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Jeg skal kjøpe e92 nå. Men klarer ikke bestemme meg. Bensin eller diesel?... Manuell skal jeg ha uansett. Har vært veldig for bensin ,men etter litt lesing, lovpriser mange diesel motorene i disse.. Er virkelig 320i en trist intetsigene motor, er det teit med diesel i e92??? Jeg står altså fast.. Jeg er veldig for tøft utseende,interiør,motor(lyd) og driftsikkerhet. Og hvordan er det med garantier når man importerer en 09 modell ? Please help me! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsi Skrevet Juni 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2012 Jeg gikk for bensin.. veldig fornøyd med det. Å lyden blir visst grom med performance eksos på de og, sies det.. men alt er jo som du føler selv, prøv en diesel vs en bensin å se hva du liker best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rollerboy Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Så pluss for bensin der altså. Jeg står 50-50 på disse motorene,må bare ha noen for og mot argumenter. Kan du si litt om fordelene du opplever med bensinmotoren kontra dieselen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsi Skrevet Juni 26, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2012 Nja, kanskje lyd, tanken på service(turbo) kan jo bli dyrt hvis en har diesel og det skulle skje noe med turboen.. kan egentlig ikke komme med så mye mer da jeg ikke har kjørt diesel utgaven av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Et veldig viktig poeng når det gjelder de helt moderne små bensinmotorene er at de er teknisk like avanserte som moderne turbodieselmotorer (om ikke mer avanserte). Det er med andre ord ikke et argument i seg selv å kjøpe en bensinmotor med turbo/kompressor istedenfor en tilsvarende turbodieselmotor fordi man er redd for hva et evt. turbohavari koster. De tider da en bilmotor var enkel og bygget for å holde er over. BMW´s siste virkelige langdistansemotor var M51B25 dieselmotoren fra perioden 1991-00. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Fordelen med bensin over diesel. 6000rpm . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 27, 2012 Share Skrevet Juni 27, 2012 E92 320i har ikke turbo... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 27, 2012 Share Skrevet Juni 27, 2012 E92 320i har ikke turbo... Det er helt korrekt, men bl.a den nye F30 320i har turbo og dermed snakker vi langt på vei en like sofistikert og sårbar teknologi som man ellers f.eks finner i E92 320d... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå