Emil70 Skrevet Juli 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 9, 2011 Fra 2006 har importavgiften på slike biler steget dramatisk. Dette som følge av miljø osv. Økningen har imidlertid ikke noen rot i virkeligheten da disse bilene uansett er så få at de ikke utgjør noen ulemper for miljøet. Selv om avgiften på disse hadde blitt halvert ville de fortsatt vært så dyre at salget hadde vært svært begrenset. At de kommer ned på sverigenivå kan vi vel ikke forvente, men at en sportbil som koster 500 000 i Sverige eller Tyskland kunne kostet for eksempel 1 mill i Norge burde vel holde lenge for norske politikere. Men 1,4-1,5 mill som nå er jo fullstendig idiotisk. Avgiftsøkningen etter 2006 for denne gruppen biler fullstendig meningsløs, den er i realiteten bare en misunnelsesavgift som Kristin Halvorsen har fått istand. Men sånn vil det vel alltid være med en rødgrønnregjering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Vel... vi har hatt en temmelig blå koalisjonsregjering i snart 10 år her i Danmark og selv med en knallblå regjering skal gudene vite at de ikke har løftet en finger for å endre på misunnelsesavgiften. Det handler om et avgiftsregime der bilavgiftene isolert sett hverken er viktig for den danske eller norske økonomien, men fungere etter min mening mer som en salderingspost på statsbudsjettet. Det er lett å sette opp prognoser når det gjelder forventet fremtidig nybilsalg basert på bilparkens alder, sammensetning, befolkningens sammensetning, hvor de bor, reallønnsvekst, samlet sparing etc. Ergo kan man bruke avgiftssystemet til å balansere f.eks handelsbalansen, inflasjonsmål, sparing etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Men jeg gir meg faen ikke! Mine framtidige unger skal ikke fraktes rundt i en trafikkfarlig drittbil, og unger i E90en? uaktuelt! Kjør av veien eller i en fjellvegg med Tahoen, deretter i BMW'en. så ser du i hvilken av de 2 bilene innholdet klarte seg best Trenger ikke ha Tahoe\SUV for å ferdes sikkert. Mye av grunnen til at de velger å være vanskelig her, er nettopp fordi de helst vil ha disse bilene av veiene. Pga de er traffikkfarlige for vanlige billister. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
powerfulglenn Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Ringte inn til Satans vegvesen for å høre hvor mye det det ville koste å regge om en 05 Chevy Tahoe fra lett lastebil til personbil med 7 seter. Super familiebil tenkte jeg vettu men neida! Det går ikke ann å regge lastebiler om til personbiler lengre, og hvorfor ville ho ikke svare på! Går ann med varebiler av samme type men det varer vel ikke lenge før de setter en stopper for det også!Men jeg gir meg faen ikke! Mine framtidige unger skal ikke fraktes rundt i en trafikkfarlig drittbil, og unger i E90en? uaktuelt! Denne ordningen ble slutt på i August 2008. Årsaken til at biler som Chevrolet Tahoe, Starcraft, Van og liknende ikke kan nedregistreres fra C1 til personbil er fordi Statens Vegvesen mener dokumentasjonen som importøren gir ikke er tilstrekkelig nok. Bergheim har vært i dialog med Statens Vegvesen flere ganger og p.d.d ikke kommet til noen enighet. GM bryr seg ikke om det lille markedet i Norge og sender derfor ikke ut papirer. Det du må ha er en bekreftelse fra GM om at din bil (C1) vil være identisk med en personbil ( etter at du har fjernet bladfjærer og u-bolt på bakakselen (evt. med andre inngrep)... Det er sant det der Så da må man kjøpe G20 Van... Som er "Personbil" Ellers får man ta lastebillappen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Skal man ha van og kravet er at det skal være en personbil, så må det alltid kontrollsjekkes i bilens vognkort at den er godkjent ombygd før August 2008 og at totalvekten er 3499kg eller mindre.. Hvis ikke kan man gå på en skikkelig blemme. Det er flere tilfeller hvor det er f.eks vaner (G30) som er registrert som personbil (6 seter), men at den fortsatt har tillatt totalvekt på 3500kg+. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Hei folkens, er nødt til å høre med folk her om hva de tror om at en BMW E39 M5 blir hele 87.000.- kr billigere ved alternativ fortolling enn ved ordinær engangsavgift..., høres fantastiskt ut for meg da jeg er på jakt etter en. Har lagt inn korrekt info på alle punkter hos tollvesenets egen pc med priser fra eurotax og da ble forskjellen altså 87.000.- mindre ved alternativ fortolling. Gikk så bort til infoskranken og snakket med en toller der, han sa han IKKE kunne love noenting og at det var forbudt for tollerne og komme bort for å se på resultatet på pc`n... MEN, han sa også at sluttsummen som kom opp hvis all info var korrekt lagt inn skulle stemme, aller mest sannsynlig... For meg er 87.000.- myyye penger å skulle "gamble" med og det er KUN ved alternativ fortolling at sluttprisen på en pen M5 blir noe rundt det i Norge på skilt. Info jeg la inn fra tollvesenet var (fåes kun hos de): nypris: 1350.000.- beregnet.km.st 240.000 pris eurotax: 258.000.- M5 gått: 114000 km Alt: 199000kr Ord: 287000kr Håper noen kan fortelle om det er verdt sjansen eller ei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Emil70 får en stjerne av meg for å ta opp noe vi alle vet men det desverre prates alt for lite om. Jeg bidrar litt siden jeg håper å flytte ut av diktaturet og jeg er skribent så det ble noe lenger enn jeg tenkte Det norske avg-systemet som vi kjenner det er fra 1928 og ble utarbeidet slik så ikke bilen skulle utkonkurere hesten. Litt har jo skjedd siden da men desverre ikke hos norges sidrompa, les politikere. Selv har jeg ingen intresse av norges særavtaler og ordninger. Bilen er en vare på lik linje som alle varer og burde derfor skattes med moms, hvilket praktiseres i normale land. Det finnes andre land med både hk og volum-avgift men på en helt annen måte en her hjemme i steinrøysa. Du nevner sportsbiler. Jeg kikker på BMW e39 og siden midten av 80årene har vel de fleste bilfabrikanter hatt en rundt 200hk som mellommodell. Jeg synes en Porsche også i Norge burde være dyrere enn en BMW men kun fordi den er det fra fabrikk, som kjent en noe mer eksotisk bil De burde naturlig fått den samme momsen! Utenom norge koster en e39 540 det samme som en 528 for om bilen var dyrere fra fabrkk vil det nå være tilstanden på bilen som avgjør prisen, mener en 535 koster 35000 mer enn 528 fra fabrikk når de var nye. Et normalt skattesyst ville sagt at biler (feks e39) med opptil 200hk ville hatt effekt etter vekt. Etter 200hk burde det praktiseres skattehk, ganske enkelt fordi du kjøper mer enn bilen behøver. En Porshce burde ha det samme som i sverige, muligheten for å entusisat-forsikres da den egentlig er ment som en bil nr2. Ja skrev egentlig bare dette fordi sånn er det i mange andre land. Hvorfor norge skal være så anderledes er lett å se, det er derfor jeg ønsker meg vekk herfra Fortsetter jeg å bo i norge må jeg bygge om min gamle bil for å få den slik jeg vil ha den. En ferdig bil fra fabrikk eller en garasje-sammensatt? tilmed de norske apene ser vel denne. Av fare for å virke destruktiv runder jeg av med at bilen kommer ikke til å bli billigere i norge, da det enkelt kommer ann å deg som stemmer på menneskene som opprettholder det eksisterende systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Hei alec. Prøvde du denne siden? http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... chorResult Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Hei alec. Prøvde du denne siden? http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... chorResult Lagde egen tråd om det jeg hadde på hjertet men ja det er den siden jeg har brukt viewtopic.php?f=9&t=195712 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Kjør av veien eller i en fjellvegg med Tahoen, deretter i BMW'en. så ser du i hvilken av de 2 bilene innholdet klarte seg best Trenger ikke ha Tahoe\SUV for å ferdes sikkert. Mener ikke at E90 er en lite trafikksikker bil, den er faktisk meget trafikksikker i sin klasse. Jeg tenkte noe mer mot en sliten Passat eller Mondeo Men kjører du en Tahoe i en fjellvegg i 60 km/t og en ja f eks E90 så tror jeg man sitter best i Tahoen altså. Tenker litt på sidekollisjoner også, man sitter relativt høyt over bakken i en Tahoe enn hva man gjør i en vanlig personbil. Litt off topic men kollegaen til fadern hadde en 2007 GMC Yukon som familiebil, på vei til barnehagen med sine to små døttre kommer det ett kvinfolk som mistet kontrollen over sin Opel Zafira på glatta og treffer GMCen front mot front. GMCen fikk stoppet delevis mens Zafiraen hadde en fart på 50 km/t i sammenstøtet. Kvinnen i Opelen måtte skjærest ut av vraket, førerern av GMCen hadde kun en hoven nese etter airbagen og barna bak var uskadde. Dama i Olpelen kunne gå uten krykker 3 månder etter ulykken, GMCen som ikke blei kondemnert en gang var på veien igjen etter 3 uker! Derfor vil jeg har ungene i en stor Amerikansk SUV! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 ja det er den siden jeg har brukt Samme bil i sverige koster deg 2100 i reg Lykke til alec. Fredrik90, har du sett denne? Amerikansk SUV! Jeg synes sånne utsagn er litt artige.Jeg har også noen venner som sverger til AM-biler og tro meg, dette er ikke bilen du vil kræsje med! Tahoen kjenner jeg ikke men regner med den har samme oppbygging som de fleste andre pickup og suburban. Mest utsatt ved påkjørsel bakfra, mest utsatt for velt ved kræsj, dårligst kræsj-struktur i karroseri og dårlist deformasjons-soner. Neida jeg prøver ikke starte en diskusjon men er det er vel utformingen av bilen det kommer ann på. Uansett håper jeg du fortsetter å tenke på barna selv om du putter de i BMWen Men dette med avgifter synes jeg er rart, i verdens beste land kjører mange barna i vrak. Andre som kanskje meg kunne også kjørt Porsche men en 1986 911 som jeg synes er tøff vil være oppnåelig så lenge jeg ikke bor i norge. Ser en ellers på bilen i landet har vi ikke uten grunn: Europas eldste bilpark, dårligst veinett og langsomst trafikk mellom byer. Virker som norske myndigheter fremdeles tror bilen er en ny og mystisk oppfinnelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juli 10, 2011 Share Skrevet Juli 10, 2011 Hei folkens, er nødt til å høre med folk her om hva de tror om at en BMW E39 M5 blir hele 87.000.- kr billigere ved alternativ fortolling enn ved ordinær engangsavgift..., høres fantastiskt ut for meg da jeg er på jakt etter en. Har lagt inn korrekt info på alle punkter hos tollvesenets egen pc med priser fra eurotax og da ble forskjellen altså 87.000.- mindre ved alternativ fortolling. Gikk så bort til infoskranken og snakket med en toller der, han sa han IKKE kunne love noenting og at det var forbudt for tollerne og komme bort for å se på resultatet på pc`n... MEN, han sa også at sluttsummen som kom opp hvis all info var korrekt lagt inn skulle stemme, aller mest sannsynlig... For meg er 87.000.- myyye penger å skulle "gamble" med og det er KUN ved alternativ fortolling at sluttprisen på en pen M5 blir noe rundt det i Norge på skilt. Info jeg la inn fra tollvesenet var (fåes kun hos de): nypris: 1350.000.- beregnet.km.st 240.000 pris eurotax: 258.000.- M5 gått: 114000 km Alt: 199000kr Ord: 287000kr Håper noen kan fortelle om det er verdt sjansen eller ei Absolutt verd og ta den på alternativ og det er ikke så mye gambling når du har innhentet tallene (viss de stemmer ) Men du kan alikevel argumentere med att bruktprisen er satt for høyt viss du kan dokumentere att samme bil selges billigere på Finn.no for eks. OG samme hva de sier så har en klagemulighet som privat person, jeg klagde to ganger og sparte 30.000 på det. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 10, 2011 Share Skrevet Juli 10, 2011 Kjør av veien eller i en fjellvegg med Tahoen, deretter i BMW'en. så ser du i hvilken av de 2 bilene innholdet klarte seg best Trenger ikke ha Tahoe\SUV for å ferdes sikkert. Mener ikke at E90 er en lite trafikksikker bil, den er faktisk meget trafikksikker i sin klasse. Jeg tenkte noe mer mot en sliten Passat eller Mondeo Men kjører du en Tahoe i en fjellvegg i 60 km/t og en ja f eks E90 så tror jeg man sitter best i Tahoen altså. Tenker litt på sidekollisjoner også, man sitter relativt høyt over bakken i en Tahoe enn hva man gjør i en vanlig personbil. Litt off topic men kollegaen til fadern hadde en 2007 GMC Yukon som familiebil, på vei til barnehagen med sine to små døttre kommer det ett kvinfolk som mistet kontrollen over sin Opel Zafira på glatta og treffer GMCen front mot front. GMCen fikk stoppet delevis mens Zafiraen hadde en fart på 50 km/t i sammenstøtet. Kvinnen i Opelen måtte skjærest ut av vraket, førerern av GMCen hadde kun en hoven nese etter airbagen og barna bak var uskadde. Dama i Olpelen kunne gå uten krykker 3 månder etter ulykken, GMCen som ikke blei kondemnert en gang var på veien igjen etter 3 uker! Derfor vil jeg har ungene i en stor Amerikansk SUV! Akkurat der du som mange andre tar feil! En stiv rammebygd Tahoe vil overføre kreftene til personen inni bilen. Mens en moderne personbil tar mye av julingen, istedet for personene inni. At bilen i tillegg er stor og tung gjør ikke saken bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 10, 2011 Share Skrevet Juli 10, 2011 Kjør av veien eller i en fjellvegg med Tahoen, deretter i BMW'en. så ser du i hvilken av de 2 bilene innholdet klarte seg best Trenger ikke ha Tahoe\SUV for å ferdes sikkert. Mener ikke at E90 er en lite trafikksikker bil, den er faktisk meget trafikksikker i sin klasse. Jeg tenkte noe mer mot en sliten Passat eller Mondeo Men kjører du en Tahoe i en fjellvegg i 60 km/t og en ja f eks E90 så tror jeg man sitter best i Tahoen altså. Tenker litt på sidekollisjoner også, man sitter relativt høyt over bakken i en Tahoe enn hva man gjør i en vanlig personbil. Litt off topic men kollegaen til fadern hadde en 2007 GMC Yukon som familiebil, på vei til barnehagen med sine to små døttre kommer det ett kvinfolk som mistet kontrollen over sin Opel Zafira på glatta og treffer GMCen front mot front. GMCen fikk stoppet delevis mens Zafiraen hadde en fart på 50 km/t i sammenstøtet. Kvinnen i Opelen måtte skjærest ut av vraket, førerern av GMCen hadde kun en hoven nese etter airbagen og barna bak var uskadde. Dama i Olpelen kunne gå uten krykker 3 månder etter ulykken, GMCen som ikke blei kondemnert en gang var på veien igjen etter 3 uker! Derfor vil jeg har ungene i en stor Amerikansk SUV! Akkurat der du som mange andre tar feil! En stiv rammebygd Tahoe vil overføre kreftene til personen inni bilen. Mens en moderne personbil tar mye av julingen, istedet for personene inni. At bilen i tillegg er stor og tung gjør ikke saken bedre. Nja... det handler om masse som aktiv sikkerhet i tillegg til passiv sikkerhet. Det er betydelig større sjanse for å overleve i en Tahoe som møter en relativt lav og lett 3-serie, men hvis to biler tilsvarende Tahoe´en møtes i en kollisjon er sjansen for en alvorlig personskade betydelig større enn om to 3-serier møtes i en kollisjon. Totalt sett er det derfor bedre at veitrafikken består av relativt flere 3-serier enn av Tahoe´er... og det er akkurat dette poenget amerikanske myndigheter etterhvert også har innsett. Utfordringen er at folk er gjennomført kyniske og tenker kun på seg selv og deres familie... forståelig nok... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 10, 2011 Share Skrevet Juli 10, 2011 Fredrik90, har du sett denne? Neida jeg prøver ikke starte en diskusjon men er det er vel utformingen av bilen det kommer ann på. Uansett håper jeg du fortsetter å tenke på barna selv om du putter de i BMWen Først vil jeg påpeke angående den kollisjonstesten der. En Discovery er langt mindre enn en Tahoe eller Suburban, den er også en konstruksjon fra slutten av 80 tallet. Reaulten på videoen er en konstruksjon fra 2004 som er langt nyere (Hele 15 år) enn discoveryen, og 15 år er mye når det kommer til sikkerhet i bil! Og jeg har absolutt ingen betenkligheter med å putte barn i en BMW som familie bil. BMW lager klassens sikkreste biler og eldre BMWer (E39, E46 osv) har faktisk ganske bra sikkeret sett opp mot dagens nivå Nja... det handler om masse som aktiv sikkerhet i tillegg til passiv sikkerhet. Det er betydelig større sjanse for å overleve i en Tahoe som møter en relativt lav og lett 3-serie, men hvis to biler tilsvarende Tahoe´en møtes i en kollisjon er sjansen for en alvorlig personskade betydelig større enn om to 3-serier møtes i en kollisjon. Det er litt det som er poenget mitt! Jeg har ikke noe problem med å forstå at hvis to Tahoer front kolliderer så vil utslaget bil værre enn med to 3-serier. Men nå kan jeg virke litt egoistisk men den norske bilparken består av 90 % biler på høyde med 3-serie, kjører man da rundt i en Tahoe så har man en liten sikkerhet at man kjører den største og tyngste bilen ved en mulig ulykke. Jeg har som sagt selv sett hva en US SUV (Yukon, samme bil som Tahoe) gjør med en vanlig representant for den Norske bilparken, ved en kollisjon! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå