Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

hermanoo90: Er du grei å slette det ene innlegget over. Det vil også være fint hvis du kan fortelle hvorfor du synes at filmen er fin. At du bare synes at filmen er fin gir ikke oss andre informasjon som vi kan bruke i en konstruktiv debatt. Dette er en viktig forskjell på denne tråden og f.eks tulletråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være høytidelig...

Synes du... og hvis du vil meg noe kan du sende en PM istedenfor å lage kvalm i forumet. Jeg har intet imot hermanoo90, men hvis vi alle sammen bare skulle skrive "wow" og "+1" blir det ikke mye til interessant diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Range Rover er en bil jeg altid har likt og drømt om ! Har selv ennå ikke blitt noen eier av en slik brukt men kanskje kommer dagen eller ikke ............

En pent brukt RR P 38(1994-2001) syns jeg faktisk kan være et alternativ som bil nr.2

Er bare så redd for at det kan bli et dyrt bilhold og da tenker jeg først og fremst ikke på drivstoff utgifter men vedlikehold og reperasjonsutgifter.

Dette er vel i all hovedsak grunnen til at jeg ikke tar steget helt ut å kjøper en slik bil.

Men en ting er sikkert: Det er ikke mange biler som matcher RR når det kommer til offroad-egenskaper og fremmkommelighet, her er nok bilen en ener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Range Rover har et format som de andre store SUV´ene mangler. Ikke bare er den teknisk best på alt som handler om offroad og fremkommelighet, men den har også en stil og fremtoning (engelsk: distributed presence) som konkurrentene ikke er i nærheten av å ha. Ikke helt ulikt Rolls Royce vs. 7-serien/S-klasse.

Jeg er imidlertid usikker på om den nye Range Roveren er et reelt fremskritt i forhold til den utgående modellen. Som journalisten i innslaget påpeker representerer den nye modellen på mange måter en helt annen bilmodell selv om den tilsynelatende stadig er en Range Rover. Han forklarer dette med å si at den utgående modellen i konseptet stadig er en grov 4x4 maskin, men som ved hjelp av div. kostbar gadgets kan bli en forfinet luksusbil. Den nye modellen er allerede i utgangspunktet konstruert som en luksusbil, men som ved hjelp av bl.a motor downsizing kan bli nogenlunde spiselig økonomisk. Allikevel koster den nye Range Roveren over 200K kroner mer enn den utgående modellen (og dette er før norske avgifter). Journalisten mener derfor at Range Rover reelt har blitt flyttet en klasse opp i luksushierarkiet og nå kan sammenlignes med Rolls Royce.

Mye kan derfor tyde på at Range Rover (L322)... 2002-13 blir den siste Range Roveren som er økonomisk tilgjengelig for de fleste av oss. Spesielt etter faceliften i 2005 ble denne Range Rover utgaven en temmelig fin bil (særlig med TDV8 motoren på 4,4 liter). Løp og kjøp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel koster den nye Range Roveren over 200K kroner mer enn den utgående modellen (og dette er før norske avgifter). Journalisten mener derfor at Range Rover reelt har blitt flyttet en klasse opp i luksushierarkiet og nå kan sammenlignes med Rolls Royce.

Dette er vel litt feil Fredrik? I følge Landrover.no så begynner nye RR på 1,305 000,- med den nye innstegsmodellen LR-TDV6 på 3,0 liter med 258 hk og 600 nm. Innstegsmodellen på den utgående varianten, TDV8 Vogue kostet hele 1,593 000 ,-.

Så med den nye modellen så har Range Rover tvert i mot blir MYE billigere og tilgjengelig for folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... journalisten påpeker at den nye modellen koster over 20000 pund mer enn den utgående modellen og at han er usikker på om den er verdt en såpass mye høyere pris. I forhold til norske avgifter blir det kanskje helt feil å sammenligne en 3 liter V6 motor med en 4,4 liter V8 motor?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig med seg i, men ytelsene skal jo være nogen lunde de samme på nye TDV6 og gammel TVD8. Her kommer forsåvidt de norske avgiftsystemet til sin nytte da den nye modellen med vesentlig lavere CO2 utslipp og slagvolum kommer en del gunstigere ut. Ganske imponerende at en doning som denne med helt greie ytelser tatt bilens størrelse og vekt i betraktning kan ha et CO2 utslipp på lave 196 g per km :)

Prisene har jeg iallfall i fra Landrover.no:

http://www.landrover.com/no/no/lr/all-n ... ore/vogue/

...og fra Skatteetaten.no:

http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer ... 01691a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske (og danske) bilavgiftssystemet kan sannelig gi litt av noen overraskelser av og til. Akkurat dette eksempelet med den nye Range Roveren minner jo litt om Porsche Cayenne Diesel (S) etter at den fikk den nye V8 motoren på 4,2 liter. Selv med en effekt på hele 382 HK og 800 Nm har denne motoren et CO2 utslipp på relativt lave 218 g/Km... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlikne Range Rover med Rolls royce..?

En G klasse kan sammenliknes med RR, ikke Rolls.

Tunge beist med tvilsom kvalitet og rykte, hva skal man med en slik doning?

Kjøre i skauen men bil til 1.5 mill?

Bedre med G klasse, evt Hummer eller en luksus SUV, GLK, X5 evt cayenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du misforstod hele poenget i innlegget... RangeRover er "suvenes" rolls royce... De har en helt annen type fremtoning enn en GLK/X5/ML... Gelandewagen har igjen en annen fremtoning (spesielt de nyere typene) som kan sammenlignes med RangeRover..(GL er en annen modell)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...