Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg elsker den Petrolicious serien. Den viser virkelig på en god måte hva det vil si å være totalt bilgal på en måte som jeg liker. Jack Olsen´s tilgang til bilinteressen minner jo heller ikke så rent lite om hvordan du brukte din Z4... selv om jeg faktisk synes at du gikk et skritt videre enn Olsen i å leve deg inn i bilens aura (du brukte din bil 365 dager i året)... 8)

Det er imidlertid mange måter å gjøre dette på og alle carnut´s har deres egen måte. Jeg insisterte f.eks på å sove i mine Porscher da jeg var på roadtrip nedover på kontinentet (iallefall 2 av 3 netter). På den måten kunne jeg leve med Porschene 24 timer i døgnet å virkelig føle bilene. Jeg ble i et med bilene og kjente bilenes personlighet, lukt og lyder helt ned til den minste skrue. En fantastisk tid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. :)

Biler skal brukes, spesielt om de er av nyere dato. Det er noe feil når folk setter 3-serien sin i garasje over vinteren.

En nabo har en, noe som ser ut som en strøken, e28. Alltid ren, ikke (synlig) rust, gateparkert, og den blir kjørt hele året.

Jeg forstår at biler som aldri har vært laget med tanke på vinter blir satt bort. Z4'en derimot var en perfekt vinterbil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk... dette tror jeg må være et av de fineste bildene jeg har sett av en Porsche... iallefall der bilen står stille. Bilen er cool, men omgivelsene er også perfekte. Tenk å sitte på en kafé på motsatt side av gaten over en kopp god kaffe, mens man kikker over mot Singeren og sier til seg selv... den bilen er min!... 8)

zn33jx1yzt5b8o8jgs0n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ren nysjerrighet om hva alt oppstyret rundt de symaskinene var (10 poeng til de som tar spøken), så trykte jeg inn på linken til Chris Harris sin reportasje om fenomenet. Plutselig var det en sunnmørshalvtime senere og jeg satt igjenn med en sterk trang til å eie en slik maskin. Etter det man får se, så tror jeg man kan underholdes ganske så lenge bare med å studere fantastiske detaljer. Arbeidet ser upåklagelig ut, og resultatet likeså. Fuchs felgene er prikken over i'en. Ikke et felgdesign jeg vanligvis er fan av, men i 17" og på den bilen er det helt rett.

Jeg er ikke verdens største fan av Porsche, og det eneste karroseriet som virkelig tiltaler meg er 930, men her ble jeg tatt på senga. En vakker bil med et lite hint av å være ulv i fåreklær, det er en konge oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldschool Porscher eller diverse hybrider med teknikk fra nyere Porscher er utvilsomt ganske kule, men dessverre ikke helt billige (og dette er et faktum som alt for ofte underdrives). Det å ha en seriøs interesse for oldschool BMW´er er signifikant billigere og ikke nødvendigvis så mye mindre kult. Spørsmålet er hva man gjør det til og her trenger vi noen forbilder som kan definere standarden... som f.eks Magnus Walker. Her er forresten en som liker oldschool Alpina... 8)

http://www.petrolicious.com/articles/bmw-alpinas

http://www.reelhouse.org/mos/urbanoutlaw/urbanoutlaw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i denne tråden diskutert litt frem og tilbake hvorfor BMW i USA kan tilby en manuell gearkasse til F10 M5 (forøvrig uten merkostnad), men ikke i Europa. Nå mener folk som forstår seg på slikt at BMW vurderer å endre denne politikken slik at alle fremtidige M5 modeller kun fås med DCT (automatgear)... :?

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... eview.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3ucs13xz]Det logiske ville vel vært å gi valget mellom automat og manuell til alle...

...Men én kasse = lavere kostnad = blåskjorter happy.

"Synd" at M5 nå er så populær at den ikke hovedsaklig har sin misjon som markedsføringsverktøy, slik at manuell fortsatt hadde en betydelig nok verdi for BMW, om enn ikke direkte synlig på bunnlinjen..

Har en følelse av at M2 eller M4, muligens med fire dører (eller mer reelt sett en av de mer beskjedent motoriserte utgavene), vil treffe meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvorfor BMW i det hele tatt tok seg bryet med å kunne tilby F10 M5 med manuelt gear til amerikanerne og ikke til de, i denne sammenhengen, normalt mer interesserte europeerne. Jeg tror at dette nettopp skyldes at M5 har en betydelig verdi som markedsføringsverktøy (i det minste i statene). Trolig handler hele seansen om sportslig troverdighet vis a vis konkurrerende modeller fra Mercedes-Benz/Porsche/Audi som ikke kan leveres med manuelt gear. Dette vil imidlertid trolig endre seg nå som Audi R8 V10 kan leveres med manuelt gear.

BMW tjener nok ikke mange kronene direkte på dette stuntet, men indirekte vil jeg tro at M-modellenes sportslige alibi får et løft når både M3 og M5 kan leveres med manuelt gear. Akkurat M-modellenes sportslige alibi er for tiden heller ikke det aller sterkeste i Europa så her har BMW´s blåskjorter helt klart en jobb å gjøre... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det ser ut til å være en Ferrari 400 eller 412. Altså fra perioden 1976-89 da bildekkene helt klart hadde deres begrensninger. Jeg husker tydelig hvordan man alltid måtte ha dette i bakhodet når man kjørte aktivt i sommervarmen eller i regnvær på f.eks Autobahn eller i Sydfrankrike på L'Autoroute du Soleil. Dekkene ble ofte svært varme i solsteken og gode egenskaper på våte veier var nærmest ikke eksisterende.

Apropos Ferrari 412i... så er den ganske sexy. Den minner umiddelbart litt om Maserati Biturbo, men det er naturligvis stor forskjell på en liten overladet V6 motor og en stor V12 motor på 4942 cm3. 340 HK ved 6000 rpm og 441 Nm ved 4200 rpm er også fine ytelser med tanke på at modellen stammer fra midten av 80-tallet... :)

Ferrari 412i anno 1985

kcz7k4qdo6yt3dzsbl9y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i iom. at jeg nå også ser at det er en 365 GT4 BB eller en tidlig 512 BB. 365 GT4 BB kom på markedet såpass tidlig som i 1973. Ferrarier fra denne tiden er ikke akkurat min hovedinteresse, men denne bilen burde jeg ha klart å kjenne igjen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bedre... eller kanskje...?... I 1962 kom Chrysler med den såkalte Turbine Car. Motoren er en såkalt gassturbin som kan kan kjøre på det meste... tequila, diesel, bensin, parafin, Jet A-1, planteolje mm. Motorens maksimale turtall er 44500 rpm og utvikler ca. 130 HK. Maksimalt dreiemoment er godt og vel 600 Nm.

Jay Leno står for presentasjonen og filmen er verdt å se i sin fulle lengde, men hvis tålmodigheten svikter hopp evt. direkte til 16:30 og hør oppstarten av motoren... helt fantastisk... :P

Jeg er ikke helt overbevist om at verden alltid beveger seg fremover. Det store spørsmålet er om en slik bil kunne ha blitt bygget idag. Eller... uten sammenligning forøvrig... om NASA's Apolloprogram hadde vært mulig idag?... :?

tsx91ryazda1ug9admug.jpg

Det er 50 år siden Chrysler Turbine Car kom på markedet og dette feirer selvfølgelig Chrysler med en ny modell (som dessverre ikke er så alt for lik originalen). Artig konsept though og om du ikke kjenner til den originale bilen bør du absolutt se videoen med Jay Leno i den siterte tråden. Den er kul og historien bak bilen er kul. Jeg føler meg ikke sikker på at man kan bygge like kule biler idag... :?

http://wot.motortrend.com/2013-chrysler ... z2IoxOfizS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo kommentere litt til. For det første, dette "fine" 4wd systemet har jo audi gitt opp selv etterhvert. Man kan ikke har hele motoren, og halve girkassa, foran framaksel.

Man trenger ikke å sammenligne med e36 for å finne bedre kjøredynamikk/egenskaper, audien kan bare drømme om å nå opp til e30.

Følg med på bilen her, denne videoen viser nettopp dette, og dette er grunnen til at e30 m3 er historiens mest vinnende karosseri, uten 4wd.

Ikke missforstå, jeg synes faktisk at gamle gr. B audier er fantastisk god underholdning, men det er atlfor mange fine og malplasserte ord om dem. Litt av underholdninga er å flire over hvor totalt vrange disse er i svinger (på veg inn spesielt).

Ellers var jo quattro på denne tida ypperlig til å.... kjøre opp hoppbakker med? Og trolig også annet traktorarbeid. Og jeg tror dette er litt av grunnen til at de som elsker å kjøre bil, og liker bmw, aldri ville vurdert en audi, selv om man prøver å innbille seg at "denne modellen er bedre", så er den ikke det. Men hvem vet hvordan dette vil stille seg nå som de har begynt å bygge 4wd på vanlig måte.

Dersom man lurer på hvordan et motsvar ville sett ut (ish) fra bmw;

http://www.youtube.com/watch?v=io5jzxHL-AU

forøvrig bare 2,0liter denne, og desverre fungerte det vel aldri helt som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...