Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har postet akkurat den videoen med Patrick Snijers, men det er mange. Vi er nok helt enige når det gjelder BMW´s kjøredynamiske kvaliteter. Det er kanskje derfor jeg aldri selv har hatt en Audi. Porsche (4 stk.), Mercedes-Benz (3 stk.) og BMW (3 stk.) har alltid vært mer interessante biler for meg... :)

Det jeg imidlertid vil hedre Audi for er... som nevnt tidligere... fokuset på en total pakke med goodies med alt fra kule rekkefemmere (med og uten turbo) til en fantastisk opplevd kvalitet via et 4x4 system som faktisk virket etter hensikten. Audi skjønte tidligere enn de fleste bilprodusentene hvordan folk ville forstå begrepet premium i fremtiden. Mercedes-Benz var der nesten med W201, men mistet plottet med W202. BMW var der ikke med E30 og selv de siste årgangene med E36 var bare halvhjertede i denne sammenhengen (de første årgangene hadde miserabel kvaliet). Med E46 var det imidlertid spot on for BMW også.

Audi har alltid vært gode når det gjelder den totale pakken og dette oppdaget svært mange på 80-tallet. Det gikk temmelig mange Audi 100 Quattro Avant (C3)... typisk 2,3E i Norge på den tiden. Det var ikke mye om å gjøre før den ble den nye folkebilen etter Volvo 240 stasjonsvogn (iallefall i Oslo). Kjøredynamisk etterlot Audi 100 Quattro Avant (C3) imidlertid flere spørsmål enn den besvarte, men som en total pakke var modellen superb for de aller fleste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvorfor BMW i det hele tatt tok seg bryet med å kunne tilby F10 M5 med manuelt gear til amerikanerne og ikke til de, i denne sammenhengen, normalt mer interesserte europeerne. Jeg tror at dette nettopp skyldes at M5 har en betydelig verdi som markedsføringsverktøy (i det minste i statene). Trolig handler hele seansen om sportslig troverdighet vis a vis konkurrerende modeller fra Mercedes-Benz/Porsche/Audi som ikke kan leveres med manuelt gear. Dette vil imidlertid trolig endre seg nå som Audi R8 V10 kan leveres med manuelt gear.

BMW tjener nok ikke mange kronene direkte på dette stuntet, men indirekte vil jeg tro at M-modellenes sportslige alibi får et løft når både M3 og M5 kan leveres med manuelt gear. Akkurat M-modellenes sportslige alibi er for tiden heller ikke det aller sterkeste i Europa så her har BMW´s blåskjorter helt klart en jobb å gjøre... :-k

Britiske Car skriver i deres siste utgave av magasinet at den nye M3 får en turboladet rekkesekser på 450 HK under panseret og at en 6-trinns manuell gearkasse blir standard (DCT gearkassen blir tilvalg). Tjenestevekten blir under 1500 Kg pga. utstrakt bruk av aluminium (dører, tak og bakluke). Hmmmm.... dette virker svært lovende... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut. Men har de gått bort fra karbon? E92 M3 hadde jo karbontak. (skjermer også?) Hvordan var det med e90 M3, som vel nye M3 vil erstatte, nå som coupeen blir 4-serie. Den nye coupeen ser utrolig tøff ut, slik den er vist frem som konsept.

bmw-4series.jpg

bmw-4series-2.jpg

bmw-4series-9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 964 begynner å vokse på meg også. Etter å ha sett alle episodene av Californication der kule Hank Moody freser rundt i en åpen 964 er det nesten umulig å ikke like bilen (mer enn serien forøvrig). Det ble heller ikke bygget alt for mange av dem... små 62000 og når de nå blir brukt til alle mulige hybridprosjekter som Singer etc. bør man kanskje kjenne sin besøkelsestid å kjøpe en fin standard C2... :)

993 er teknisk mer imponerende og står seg bedre i overgangen mellom oldschool og newschool Porscher... spesielt i forhold til ytelser. Det er ikke stor forskjell på ytelsene mellom en senere Carrera Coupé fra G-serien og en standard 2C, men når vi kommer frem til 993 Carrera S begynner det å minne mer om dagens modeller. 964 har dog et bedre understel enn G-serien (ABS, servostyring, normale fjærer bak etc.). På den annen side er 964 i designet mer tradisjonell klassisk 911 og dette er mye verdt for mange.

Jeg likte den første setningen i det første innlegget til trådstarter: I'm starting to realize that I'm gonna need a 30 car garage sooner or later... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker man om Porsche her?

Da er jeg aldri vondt å be..

Et viktig poeng å huske på mht. sammenligningen 964/993 er at firehjulsdrift-systemet på 964 er betydelig mer avansert og dyrere enn 993.

964 ble faktisk lansert med 4WD i 1989, men det geniale systemet ble av porsche ansett som for dyrt til å videreføre til 993, som fikk et simplere system.

Så kostnadsbesparelsene som fikk sin inntreden hos div. tyske produsenter på starten av 1990-tallet - fikk fotfeste hos porsche også.

At 993 har bedre kjøreegenskaper kan ikke stikkes under en stol, personlig synes jeg designet til 964 er mer vellykket. Den representerer på en måte svanesangen til den gamle 911-eraen utseendemessig, mens 993 i større grad peker fremover med en mer utpreget såpestykke-fasong.

Men at 993 er en vakker bil, er det ingen tvil om.

For oss gamlegutta som heller mot de mer brutale klassiske 911-linjene, vil 964 alltid fremstå som penere.

Jeg tror 964 er neste modell som får sin renessanse prismessig. Det fortjener den.

dXgBOKFz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tydeligvis litt oljeproblemer også ifølge den tråden.

964 har vokst på meg også, selv om 993 fortsatt står på toppen av lista over de peneste 911'ene.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg synes turbobreddingen er litt over the top, men tøffe er de :)

One day...

L1000813.jpg

Kler Fuchs disse også gitt :)

1porsche964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlige 964`er er kjent for å svette litt olje, men de fleste 964 motorene som går idag har adressert dette problemet...

964 motoren er også kjent som mer pålitelig og sterkere enn 993 - det er en grunn til at de fleste bygger basert på 3.6 bruker 964 motoren og ikke 993 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlige 964`er er kjent for å svette litt olje, men de fleste 964 motorene som går idag har adressert dette problemet...

964 motoren er også kjent som mer pålitelig og sterkere enn 993 - det er en grunn til at de fleste bygger basert på 3.6 bruker 964 motoren og ikke 993 motoren.

Det blir mye 911 snakk her nå, men det får gå for denne gangen også... :)

Såvidt jeg forstår er det to primære årsaker til at 964 motorene er mer populære enn 993 motorene i forbindelse med ulike konverteringer bakover. Det er pris (alt knyttet til 993 er generelt mye dyrere enn 964) og det faktum at 993 motorene langt fra er plug & play i tidligere modeller (spesielt eksosanlegget og det elektriske anlegget innebærer vesentlige utfordringer). Når dette er nevnt er det flere som har gjort konverteringen bakover med 993 motorene og det finnes spesielle uoriginale ombyggingskit til formålet.

De senere 993 motorene (fom. 1996) regnes for å være mer solide enn de tidligere (inkl. 964 motorene). De har også mer effekt (286 HK) pga. hydrauliske ventilløftere og Porsches Varioram system. Dette systemet kom først på 964 Carrera RS motoren, men var standard på alle 993 motorene. 993 motorene fom. 1996 fikk også ODB II. En annen fordel med 993 drivverket er en ny multilink bakaksel (stort sett videreført direkte til 996/997) og 6-trinns manuell gearkasse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi, hva kan man si?

Det blir omtrent som å sammenlikne med et Samsung tv, festlige specs og premium ytre.

Men når man kommer nærmere å ser og tester det skikkelig -faller det mellom, fra generasjon til generasjon.

R8 er en rebadget Lambo, i det hele mangler de en troverdig egen kjøremaskin.

De har avgjort sine styrker ifht kvalitet på bl.a interiør.

Men for meg blir det en bil for posører, og ikke kjennere, eller for de som liker å kjøre.

En Audi sjåfør er for meg uvitende, og jeg ser nesten på de med en viss sympati.

Anyway, fikk et gåsehud moment av en panamera idag, en bil jeg har elsket å hate, designet er til å gråte av!

Men for en pressence!

M5 er en anonym kladd ifh, BMW trenger noe wow, og uansett hvor lekker og elegant 6 serie er, og GC blir, hadde det vært hyggelig med noe sykt ifra BMW!

Jeg har store forventninger til M2 og M4, men ser gjerne noe mer hårete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi, hva kan man si?

Det blir omtrent som å sammenlikne med et Samsung tv, festlige specs og premium ytre.

Men når man kommer nærmere å ser og tester det skikkelig -faller det mellom, fra generasjon til generasjon.

R8 er en rebadget Lambo, i det hele mangler de en troverdig egen kjøremaskin.

De har avgjort sine styrker ifht kvalitet på bl.a interiør.

Men for meg blir det en bil for posører, og ikke kjennere, eller for de som liker å kjøre.

En Audi sjåfør er for meg uvitende, og jeg ser nesten på de med en viss sympati.

Anyway, fikk et gåsehud moment av en panamera idag, en bil jeg har elsket å hate, designet er til å gråte av!

Men for en pressence!

M5 er en anonym kladd ifh, BMW trenger noe wow, og uansett hvor lekker og elegant 6 serie er, og GC blir, hadde det vært hyggelig med noe sykt ifra BMW!

Jeg har store forventninger til M2 og M4, men ser gjerne noe mer hårete!

i8 er vel ganske så lovende når det kommer til wow-faktor? Jeg er spent ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1qx20878]Høres ikke dumt ut. Men har de gått bort fra karbon? E92 M3 hadde jo karbontak. (skjermer også?)

Jepp... den nye M3 (altså firedørs varianten basert på F30) får karbontak, men panser, dører og bagasjeromslokk av aluminium. Det blir vel nogenlunde den samme historien når det gjelder 4-serien vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som evt. tviler på amerikanernes evne til å besøke månen som en del av Apollo 11 programmet i 1969 er dette innslaget av filmprodusenten S.G. Collins temmelig interessant. Hans påstand er at amerikanerne i 1969 hadde teknologien til å besøke månen, men ikke teknologien til å fake besøket på film. Den teknologien kom først på 80-tallet og han tilbakeviser derfor effektivt alle konspirasjonsteoriene om at NASA faket hele opptrinnet for å sette deres sovjetiske konkurrenter i forlegenhet... :)

http://politiken.dk/kultur/film/ECE1875 ... -ikke-fup/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...