Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som alltid har en sak flere sider og Chris Bangle´s designfilosofi (inkl. designkollega Adrian van Hooydonk) skiller vannene... det er enten elsket eller hatet. Jeg har et ambivalent forhold til filosofien og mener at den er svært vellykket på enkelte modeller (f.eks E85), ganske gjennomført på andre modeller (E60/E90) og dessverre temmelig mislykket på noen modeller (E63/E65/E71).

Det er viktig å skille mellom designeren Chris Bangle og de modellene han er direkte ansvarlig for kontra selve designfilosofien Chris Bangle etablerte (og som BMW stadig i noen grad følger). Det er designfilosofien jeg er mest interessert i og vil drøfte i relasjon til modellen E65.

Chris Bangle´s designfilosofi kalles populært for "flame design", men konkret handler det om at Bangle overførte elementer fra designskolen dekonstruktivismen til bildesign. Dekonstruktivismen var en designretning som oppsto på begynnelsen av 80-tallet og er kjennetegnet ved utstrakt bruk av forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster. Det motsatte av ro, symetri og balanse i et design, men samtidig nyskapende og alt annet enn kjedelig. Den mest kjente eksponenten for dekonstruktivismen er den amerikanske arkitekten Frank Gehry.

E85 Z4 var Chris Bangles andre selvstendige prosjekt hos BMW og det er etter min mening også den modellen som er mest vellykket mhp. å vise dekonstruktivismen overført til bildesign. Designet er helt oppstykket av kryssende linjer har ingen egentlige rette flater. Modellen har heller ingen klar livlinje og bilens front/bakender er runde og skarpt avkortet. E85 fremsto som unik da den ble presentert og skapte fullstendig forvirring og resignasjon i kontrast til Bangles første selvstendige prosjekt hos BMW... E65.

At E65 var kritisert fra første dag er en underdrivelse. Bangle fikk på pukkelen og måtte tåle en såpass nedverdigende kritikk at den kom til å prege hele hans tid hos BMW. E85 Z4 kunne ikke rette opp det negative intrykket som var skapt med E65, men overordnet er det nettopp E85 som best forklarer hvorfor E65 var slik en designmessig fadese.

Det ble tidlig klart at dekonstruktivismens friske linjer ikke uten videre kunne overføres til en større modell som E65. Hverken kundegruppen (som er overveiende konservativ i smaken) eller modellens store karosseriflater kunne adoptere forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster... som nettopp er kjennetegnet ved dekonstruktivismen. E65 er derfor kun et "halvt" designprosjekt med en rekke merkelige kompromisser som BMW i ettertid har gjort alt for å skjule. Det mest fremtredende i denne sammenhengen er designet på bilens bakende og bagasjeromslokk... også lett syrlig kalt for "Bangle Butt". Kritikken mot modellen var såpass voldsom at BMW allerede et år etter introduksjonen av modellen startet arbeidet med en facelift som skulle adressere miseren.

Hva gikk denne faceliften egentlig ut på?

Overordnet handlet det om å skape en illusjon av at bilen er mindre og lavere enn den er. Bangles design har i tillegg generelt en tendens til å virke feminint. E65 savnet det lave og lett aggressive uttrykket til E38 og tidligere 7-serier. Et stuk som alltid har skilt BMW´s modeller fra tilsvarende modeller hos f.eks Mercedes-Benz. BMW gjorde derfor mindre, men viktige endringer på front og bakenden (hovedsakelig belysningen) i et forsøk på å få E65 visuelt lavere og mer maskulin i formen. Resultatet var imidlertid samtidig en erkjennelse av at Bangles designvisjoner ikke kunne videreføres i sin helhet slik tanken opprinnelig var. Det måtte skapes en bedre tilknytning til tidligere modeller uten at utviklingen gikk i stå.

Det er i dette perspektivet jeg mener at E38 er mer moderne enn E65. F01 har konseptmessig i relasjon til designet og historien tatt over arven etter E38 på en langt bedre måte enn E65. I det minste før faceliften, men faceliften var også bekreftelsen på at noe var helt galt med Bangles designtema overført til en stor modell som 7-serien. F01 fremstår derfor som lav, bred... med et langt panser og med et klassisk "sint" maskulint uttrykk. Helt etter boken i forhold til E38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke selskaper og tenker ut facelift allerede ved lansering av en ny model?De venter vel ikke til uka før de skal lage en ny facelift? Pre-face kom i 2002 og varte til juli 2005 uten endringer. Faceliften kom i i juli 2005 og solgte frem til 2008.. Er enig i at facelifte er en penere bil med mer moderne fremtoning, men i mitt sinn (og tusenvis av andre som har kjøpt E65) så er E65 den "feteste" nettop fordi den er størst (2cm høyere 3cm bredere enn F01 men kun 1cm kortere...) Jeg personlig er glad i store former (liker nye s-klassen og panamera) og godtatt design er seff opp til enhver.

Hovedmarkedet for E65 var vel USA og der har de solgt i bøtter og spann. De som eier sjuern vil skille seg ut med en stor bil og det er nettop det E65 tilbyr. E38 er fremdeles en vakker bil, men foran en E65 er den ikke fin nok (i mine øyne)

Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en Z4 fordi jeg ikke er så glad i 2setere, og ikke liker jeg designet på den heller, og kjøpere av Z4 vil vel heller ikke ha E65... Godt verden er forskjellig :) Synes forøvrig pre-face er mer matcho enn faceliften av E65.

Er heller ikke fan av F01 sin front, avkuttet på "LIK" måte som E65, og alt for langt panser.. Designelementene er fulgt, dog ikke på bakskjern/bagasjeluke. Mercedes "kopierte" jo litt av designet på E65 med tanke på bakluke og "størrelse"...

Husk at når W140 kom så var det samme store rabalder i bilverden...Hvordan kunne Mercedes lansere en slik mastodont etter å ha hatt stilrene lave s-klasser (w126 bl.a) Men de solgte bøtter og spann av W140 nettop fordi den var så stor. Den gikk fra 1991 til 1998 uten store facelifter (3stk totalt). Idag er bilen fremdeles "fresh" nok til å gi ett luksus-inntrykk foran en c-klasse til samme prisen.

E65 blir nok "penere" for de fleste om noen år da rom-skip-teknologi-designet er mer normalt og en polo er like stor som en e60...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at E65 kommer til å gå over i historien som nettopp Mercedes-Benz W140... designmessig en bil de fleste helst vil glemme. Husk at dette ikke handler om teknikk eller kjøreegenskaper... der er E65 helt i toppklassen for sin tid (dog ikke førstegenerasjonen av iDrive).

Når det gjelder såpass kostbare modeller som 7-serien er det ikke god kotyme å rulle ut en facelift tidligere enn høyst nødvendig. BMW måtte imidlertid bite dette i seg når det gjaldt E65 iom. at kritikken mot Bangles originale design var tildels helt ødeleggende for modellen. E38 fikk på sin side en mindre facelift først i 1999... altså hele 5 år etter introduksjonen.

Det er et poeng i denne sammenhengen at E65 etter faceliften solgte meget bra... spesielt i USA. Dette er imidlertid også et uttrykk for de usedvanlig gode økonomiske tidene i forkant av finanskrisen i 2008... alt dyrt solgte godt på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht E65, så solgte modellen meget bra, som tidligre nevnt.

Bedre enn tidligre 7 serien.

Deisgnet ble rettferdig nok hetset, men stumpen på preface, finner man jo også på hhv E30 M3 Fredrik.

Så Bangle gjorde ikke alt på egenhånd.

At også de kan lansere en bil, for så plutselig å få kalde føtter forteller vel litt om kiss ass tendenser evt manglende objektivitet ifht egne produkter og design løsninger.

F01 syns jeg ser anonym ut, og som andre her syns E38 oser det klasse og klassiske linjer av, slik en premiumbil i denne klassen skal gjøre etter min mening.

Z4 eller E85 var svært vellykket og sportslig, nåværende Z4 ser fantastisk bra ut, men har blitt uforholdsmessig dyr/tung og lite sportslig, som om BMW var usikre om de skulle konkurere mot Porsche, eller SLK?

Jeg savner en Z2, en enkel(ere) kjøreglad model, med stofftak.

BMW begynner etterhvert å få en ganske anseelig portefølje, så hva med å droppe de horrible 3 og 5 serie GT modellene for en Z2 evt.

Måtte jo blitt kanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle stumpen eller bagasromslokket på E65 er helt klart opphavet til en stor del av den allmenne kritikken mot E65, men i en mer akademisk kontekst er designet som helhet kritisert av årsaker som jeg kort har skissert i denne diskusjonen. Utlegningen og kritikken er med andre ord ikke kun min.

Stumpen kalles forøvrig på engelsk for "bustle back" eller turnyr bakende/bakstuss på norsk etter en falsk bakdel på damedrakter på slutten av 1800 tallet (man ser de ofte i westernfilmer).

Eldre bilmodeller har ofte et bagasjeromslokk (og panser) som er hengslet ovenpå sideskjermene (les: "bustle back"). Årsaken er at teknikken tillater store toleranser når det gjelder tilpasninger. På den måten sparte man tid og penger da produksjonsprosessen var mer manuell enn idag. Det finnes derfor ganske mange bilmodeller med en tilsvarende bakende (flest amerikanske), men stilen gikk av moten på 70-tallet.

Vedr. E30 M3 kan jeg faktisk huske at nettopp bagasjeromslokket ble kritisert da den kom på markedet. Med vingen skilte den seg ganske kraftig ut fra andre tilsvarende biler på markedet (bl.a W201 190E 2,3-16), men den var selvfølgelig ingenting i forhold til hva Ford holdt på med på Cosworth modellene. Jeg er usikker på om Chris Bangles evt. designrelasjoner mellom E30 M3 og E65 er tilsiktet. Jeg tror ikke det. Trolig har han heller funnet inspirasjon og linjer fra eldre BMW modeller som f.eks 501/502 modellen. Den har også en "bustle back" samt temmelig avrundede former på sideskjermene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes en ting..Jeg synes en annen ting..Noen deler din mening, andre deler min mening.

Nemlig... og slikt gir også et godt grunnlag for en informativ diskusjon. Poenget er med andre ord ikke å "vinne" diskusjonene her inne, men derimot å argumentere så godt og saklig som man kan. På den måten blir vi alle formodentlig litt klokere og unngår å bli uvenner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så forbedret Chris Bangle seg for hver BMW modell som ble lansert, han startet bra med E53 X5 som egentelig var ganske "mainstream BMW" da den kom. Verre gikk det med E65 og E64 som fikk det nye design språket, mye preget av conseptbilen Z9 fra 1999. E85 synes jeg faktisk ser ganske bra ut, særlig med tanke på det utradisjonelle designet som gjorde seg mye bedre en den fæle Z3 som den avløste.

De beste Bangle modellene synes jeg er E92 og E60/61, delevis også E90 men denne fikk kritikk for å være for "vanlig og nedtonet" eller som Top Gear sa "Rett og slett kjedelig" Det er fronten til E90 som ikke når opp synes jeg, bilen må liksom "sminkes" med M-sport for å få litt fart på sakene. Så er det jo også disse blanke dekslene i overkant av nyrene som den deler med E64, som igjen stammer fra Z9. Disse kunne BMW ha spart seg for synes jeg! E60 når riktig nok ikke så høyt opp som E34 og E39, disse sammen med E46 Coupe er noe av det flotteste BMW har laget. Jeg kan fortsatt stå å beundre en strøken E34 for sine rene og kraftfulle linjer, ja den har riktig så majestetiske og stolte linjer. Samme med den myke og gjennomførte elegansen til E39, mye mer avstemt og tidløs enn selv E38 synes jeg.

X3 E83 kunne blitt en usedvanlig pen bil den også, men hekken og det litt for kantete designet gjorde at den falt igjennom fullstendig. Den så rett og slett alt for billig ut synes jeg, den hadde ikke den samme elegansen som storebror E53 X5.

Forøvrig når det gjelder Compact modellene, Z3, og 5-serie GT så skjønner jeg ikke hva BMW tenkte på, disse er mye verre enn E65 som har fått ufortjent mye pes for designet sitt.

Nå har Adrian van Hooydonk overtatt og har til nå prestert bra som "tegner" hos BMW, F01 og f10 er fortsatt litt for nye til at man kan si noe særlig MEN det ser lovende ut, svært lovende :) Også er han jo Tysker, kan ikke ha en Amerikaner til å tegne Tyske biler eller motsatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrian van Hooydonk er i likhet med en annen berømt bildesigner, Harm Lagaay, fra Nederland. Harm Lagaay er mest kjent for å ha medvirket til designet på Porsche 911 (G-serien) og 928 samt vært ansvarlig for designet på Porsche 924, 968, 993, Boxster, Cayenne, Carrera GT, 996 og 997. Lagaay er også ansvarlig for designet på BMW Z1.

Adrian van Hooydonk på sin side medvirket faktisk til designet på både E53 og E65. Han var med andre ord en nær medarbeider av Chris Bangle og har også overtatt stillingen som sjefdesigner etter Bangle hos BMW. Dette er trolig også årsaken til at overgangen mellom bl.a E65 og F01 etter min mening ble såpass vellykket. Dette er virkelig et mesterstykke med tanke på utgangspunktet og at BMW nesten alltid tenker modellserier i par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del snakk om Ferrari 288 GTO i relasjon til Ferrari 308, 328, F40, Porsche 959 og div. andre sportsbiler fra 80 og begynnelsen av 90-tallet her inne. Ferrari 288 GTO er derfor verdt litt ekstra oppmerksomhet... :)

288 GTO ble produsert i perioden 1984-85 og er derfor både den tidligste og en av de mest sjeldne av de virkelige hurtige supersportsbilene. Kun 272 stk. ble bygget. Som navnet "GTO" står for... Gran Turisimo Omologato... er modellen spesiell fordi den ble tilpasset homologeringskravene for den spektakulære Guppe B racingserien. Kravene var bl.a minst 200 stk. spesialmodeller produsert utover minst 5000 stk. standardmodeller produsert (308/328). 288 GTO ble imidlertid aldri kjørt i denne serien fordi serien dessverre kun kom til å bestå av nettopp 288 GTO og Porsche 959. Serien ble derfor nedlagt for gatebiler, men Porsche brukte 959 med stor suksess i rallyserien og vant bl.a Paris-Dakar løpet i 1986. 288 GTO var ikke egnet til den slags og endte primært opp som en samlermodell.

Rent teknisk er imidlertid Ferrari 288 GTO temmelig interessant. Navnet "288"... 2,8 liter og 8 sylindre... sier kanskje ikke så mye, men 400 HK ved 7000 rpm og 496 Nm ved 3800 rpm var helt suverent i 1984. Det var ytelsene også med 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t (den første lovlige gatebilen til å ha en toppfart over 300 Km/t). En stående kilometer går løs på 23 sekunder blank. 288 GTO er derfor hurtigere i akselerasjonen enn f.eks E46 M3 CSL som kom 19 år senere. Forklaringen er selvfølgelig vekten... 1160 Kg er noe helt annet enn de 1385 kiloene BMW´en veier (og det er lite til å være en BMW).

V8 motoren på 2855 cm3 i 288 GTO er også interessant fordi den har to turboladere (størrelsesmessig en konsekvens av regelverket for Gruppe B). Dette er et konsept som senere ble videreført av bl.a F40, Porsche 959 og som igjen har blitt aktuelt hos bilprodusentene etter at det i noen år har vært mest fokus på stort motorvolum. Downsizing av motorer med høy effekt var populært på 80-tallet, men konseptet gikk dessverre i glemmeboken i løpet av 90 og 00-tallet. Bilmodeller som bl.a E30 M3, W201 190E 2,3-16 og Porsche 931/937/951 er imidlertid den "folkelige" arven fra 80-tallet på dette området. Fantastisk fine modeller alle sammen, men 288 GTO troner helt øverst sammen med bl.a F40 og 959... 8)

l067v7n3op0jzbxyygmu.jpg

wvvtpyfsr6uz8sfqu5s4.jpg

p76dopyo3kdnkpl6sna3.jpg

ylx3xfnkjzfkrlm09sbt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og jeg har helt klart Ferrari 288 GTO på listen over mine all time high favoritter gjennom tidene når det gjelder elegante biler. Hvis man i det hele tatt skal si noe negativt om Pininfarinas design må det være at sidespeilene er litt grandiose. På den annen side liker jeg at Ferrari satte funksjon foran form og det er heller ingen tvil om at sidespeilene gir bilen en helt spesiell karakter. Tenk at det grunnleggende designet stammer fra 1975. Et godt design behøver man ikke å diskutere... det sitter som støpt fra første stund... :)

e876okf4d2raj72n3625.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen gammel italiensk maestro er Lamborghini Espada (1968-78)... den åndelige forgjengeren til bilmodeller som f.eks Porsche 928 og BMW E24. På begynnelsen og midten av 80-tallet kunne man stadig ganske ofte være heldig å observere denne modellen i spesielt det tyske gatebildet... og det tiltross for at kun 1217 stk. ble bygget totalt. Folk som hadde en Espada var i motsetning til Ferrari eiere på 80-tallet stort sett ikke redde for å bruke bilene daglig... 8)

Lamborghini Espada hadde en V12 motor på 3929 cm3 som originalt ytet 330 HK ved 6500 rpm og 374 Nm ved 4500 rpm. Dette var nok til å klare 0-100 Km/t på ca. 6,5 sekunder og en topphastighet på rundt 240 Km/t. Teknisk ble modellen kontinuerlig utviklet med mer efffekt og et forbedret interiør. Det utvendige designet ble derimot endret minimalt med årene... dog med et viktig unntak... Lamborghini Faena. Dette var en helt fantastisk gjennomført og vakker 4-dørs utgave av Espada. Dessverre bygget Lamborghini kun et (1) eksemplar. Mon ikke Porsche kikket både to og tre ganger på Faena da de utviklet Panamera... :)

http://www.jaylenosgarage.com./video/19 ... ada/193318

Lamborghini Espada

turbfpcp4na3knyjphr2.jpg

qbh5y6mgx65u8lvumods.jpg

gk3edwo9xp7hqo7tcyfp.jpg

oto2of2qq50kwzbogtkv.jpg

Lamborghini Faena

vqth65m9sz0b3xaytxvr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...