Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke meningen at vi skal "snakke" i denne tråden, men jeg jeg gjør et lite unntak for å få rundet av historien om mine Mercedeser.

Min W201 190E 2,3 hadde ikke full Sportline "pakke", men den hadde originalt Mercedes-Benz Sportline understel samt 16" Lorinserfelger. Såpass store felger var ganske gromt på denne tiden. Ferrari 288 GTO hadde det samme og Porsche 959 hadde 17" felger. Visuelt var min 190E 2,3 perfekt, men jeg savnet den klassiske Mercedes-Benz komforten og tilbakeførte bilen til original stand. Det var dyrt, men jeg fikk en bedre bil.

Min W124 var derfor helt bevisst 100% original... jeg foretrakk til og med 15" felger med hjulkapsler. Det fantes to utgaver av disse kapslene til W124 med facelift anno 1989... med og uten en kromring (stjernen var i krom). Min bil ble levert med kapsler som ikke hadde en kromring. Jeg ville ha med kromring og kjøpte disse i Tyskland. Bilen fikk et fantastisk stuk med disse kapslene... helt etter boken i forhold til hvordan en klassisk Mercedes-Benz skulle se ut. Jeg var meg selv lik også den gangen. Ganske sær, men det er en tanke bak alt jeg gjør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at kanalen/tråden først og fremst skal være en informasjonskilde til/for biler som ellers ikke passer inn i forumet andre steder enn i Tulletråden og i de rene bildetrådene. Vi har også Barockengelens utmerkede "Før bilen fikk airbag- med E12 bildespesial", men som navnet antyder handler den tråden først og fremst om litt eldre biler og bilhistorie.

Alminnelig BMW stoff og det som ellers rører seg i BMW verdenen har vi resten av forumet til. Denne kanalen/tråden er for de som har lyst til å diskutere f.eks Porsche 911 litt mer inngående... eller W201. Altså ikke først og fremst mine biler. De er ikke så interessante, men selve modellene er interessante. Dette er med andre ord ingen "show off" tråd og heller ingen "snakke" tråd (f.eks hva slags felger jeg hadde på min 190E 2,3). Vil du derimot vite forskjellen på Porsche 931 og 951 eller hva begrepet "vertikal affinität" betyr i relasjon til Mercedes-Benz har du kommet til rette sted... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos eldre Mercedeser... W105 "Großen Ponton-Mercedes"... er heller sjelden vare idag. Modellen er uvanlig og plasserer seg interessant nok mellom de mer alminnelige W118 og W120 modellene. W105 har W180 modellens lange chassis, men det billigere interiøret fra W120. Kun ca. 28000 stk. ble produsert i årene 1956-59.

Motoren er en rekkesekser på 2195 cm3 som yter 85 HK ved 4800 rpm og 157 Nm ved 2400 rpm. Dette er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 16 sekunder og en topphastighet på ca. 150 Km/t.

Mer eller mindre rustfrie eksemplarer er helt klart verdt å kikke på. Mekanikken er nogenlunde rett frem og enkel med unntak av den elektriske Hydrak clutchen. Denne er interessant... :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29809354

ysv758ecyyf7pffhozch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket ganske mye om Mercedes-Benz W201 190E 2,3 her inne, men hva koster et pent brukt eksemplar i Tyskland. Det er ganske mange av denne modellen til salgs på http://www.mobile.de og hvis jeg begrenser mitt søk mellom 1984 og 1993 får jeg frem 94 stk..

Et eksempel kan være denne bilen fra 1991 med kun 48000 Km på telleren til små 37000 kroner. Det er iallefall mye bil for pengene selv om lakkfargen kunne ha vært mer sexy... :)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så veldig pen ut. 48.000 er jo ingenting.

Fargen er jo litt traust, og biilen hadde dog fortjent noen litt friskere felger. Men det viktigste er null rust og et fornuftig slitasjemønster rundbaut. I så måte virker bilen som en ypperlig investering.. her har man en bil for resten av livet.

Mercedes begynte å kutte kostnader på starten av 90-tallet, både når det gjaldt W124, men også W201. Akkurat når dette tok til vet jeg ikke, men det tryggeste er nok en sen, sen 80-taller... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9469311.jpg

En bil jeg alltid har vært litt svak for er Cabriolet-versjonen av W124. Den ble meg bekjent lansert i 1991 og skal etter ryktene vært bygget med en enda høyere målestokk og krav til nøysomhet enn sedan og stasjonsvognsutgavene.

Prisene er på full fart oppover, og det er fullt forståelig. en 220 coupe er like riktig utenfor en nattklubb i Monaco, som den er på juleferie hos svigers eller i bakken på Hafjell. Classless som de sier på engelsk, uten at jeg helt finner noen korrekt oversettelse for uttrykket ( klasseløs kan tolkes en smule annerledes :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... W124 Cabriolet (eller A124) er en utrolig gjennomført konstruksjon. Den er også temmelig unik... en ekte 4-seters cabriolet fra Mercedes-Benz er ikke daglig kost. Jeg sier bestemt ikke nei takk til en pen A124 E320. Det ble kun produsert ca. 34000 stk. A124... der nettopp E320 er den mest sjeldne sammen med AMG varianten. Løp og kjøp... 8)

2539o360hxw29g1mrnjr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg vel at den overnevnte benz cabrio'n så mindre pen ut.

For stort karosseri etter min smak.

Synd å se hva som har skjedd med MB de senere to tiår, rust og en falmende stjerne og sub par produkter ifht tidligre tider.

Eller er det i hovedsak konkurrentene som har gjort kvantesprang?

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there done that... hadde i en mnd en a124 230... mørk lilla.. grått og sort karo interiør.. 8x18 / 10x18 brock b1 felger, senket.. 500skjermer foran og bredda hjulbuer bak, 500 front og facelift rumpe.. kjøp og salg bil.. lurer på hvor den har blitt av nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You´ve almost been there and done that. Hadde din A124 vært original og stadig i din garasje kunne du rolig ha sittet stille og ventet på fortjenesten. Uoriginale biler rir bruktbilbransjen som en svøpe når det gjelder litt eldre tyske premiumbiler. Skikkelig vare er imidlertid alltid verdt ekstra kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...