Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den jeg så på var nok enda mer spesiell, mener den hadde rundt 230 hester jeg faktisk. Var 3 i Norge av den, og totalt ca 3000 på verdensbasis. 911 forstilling ++, ellers større bremser enn vanlig 914, det andre var relativt likt mener jeg han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at den er original iom. at Porsche kun bygget 32 stk. 914/6 GT + solgte 400 stk. GT-oppgraderingspakker (Sport-Kit). Det er imidlertid helt alminnelig at 914 ble bygget om uoriginalt... akkurat som med 911 og 912. Historien bak 914 er forøvrig interessant. Volkswagen bygget alle de alminnelige 914 variantene (totalt 115646 stk.). Porsche bygget alle 914/6 variantene (totalt 3332 stk.). Begge disse modellene har betegnelsen VW-Porsche. Porsche bygget imidlertid også 11 stk. Porsche 916 som er en forbedret variant av 914/6. Der er den lille B6 motoren på 1991 cm3 byttet ut med hhv. 3 stk. biler med en B6 motor på 2311 cm3 og 8 stk. biler med en B6 motor på 2653 cm3. Antall hestekrefter er det samme, men dreiemomentet er selvfølgelig betydelig høyere.

Porsche bygget imidlertid også minst to prototyper, i regi av hhv. Ferry Porsche og fetteren Ferdinand Piëch, som kalles 914/8. Begge har en B8 motor på 3000 cm3 og yter hhv. 260 og 300 hestekrefter. Jeg mener at man kan se modellen med 260 HK på Porsche museet i Stuttgart. Denne var i likhet med bl.a 924/944/968 og 928 dessverre ikke tilgjengelig da jeg besøkte museet i sommer... :-s

Det nærmeste vi kom var en 924 Carrera GTP (939) "Le Mans" anno 1981 som har en variant av rekkefireren på 2479 cm3 hentet fra Porsche 944. Denne motoren yter 410 HK og det var nok til en topphastighet på rundt 300 Km/t samt 0-100 Km/t på ca. 4 sekunder.

pc4vjnlb1b7bbhbbga8p.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang interiøret i I3 så synes jeg det så heller rotete ut, kjenner jo igjen en del ting der men det er jo som på F30/F20 ikke noe system i det hele tatt :?

Greit nok at du ikke liker i3, men det er noe overraskende at du i din iver etter å kritiserer bilen velger å omtale interiøret som "heller rotete" for å understreke standpunktet ditt.

Jeg har nevnt at i3s instrumentering kan ha appell også til moderne, urbane mennesker som ikke tidligere har vært bileiere gjennom bruken av separate skjermer.

Bilkjennere vil på sin side kunne se linjene tilbake til minibiler fra sent 1950-tall, noe som er bra gjort å gjennomføre i en bil som ikke kan kalles retro. Et lite blunk til Citroën Visa har man fått til også. :o Eksisterende BMW-eiere kan nikke gjenkjennende til iDrive og varme- og ventilasjonsstyringen. Men først og fremst virker totalinntrykket å være en ganske enkel og oversiktlig dashborddesign - noe som passer bra i en liten bybil.

Det er også litt overraskende at i3s interiør omtales som rotete når designen til Tesla Model S har vært framhevet som et forbilde for elbildesign på siden før: Interiørdesignet til Model S er vel ikke akkurat på høyde med eksteriøret? Enkel og litt gammeldags er ordene som streifer meg. Og ordet "enkel" har litt annen klang brukt om en 7-serieutfordrer enn en Isetta-arvtager...

Selvsagt forsøker man å bøte på dette med to store touch-skjermer i midten av instrumentpanelet, noe som for meg framstår som at man har valgt en lavbudsjett-snarvei i stedet for å bruke tid og penger på god design.

Man kan si dette er en smaksak, men jeg synes dette virker mye billigere enn BMWs integrering av skjermer. Jeg skal også nevne at jeg har kjørt bil som med brukerkonfigurerbare skjermer med touch-betjening, og jeg er ikke overbevist om at dette fungerer bedre enn fysiske brytere...

Dessuten: Hvis Model S blir en suksess, er det ganske sannsynlig at en kommende generasjon av en eller annen billig kompaktbil kommer til å komme med to iPad-skjermer i midtkonsollen som styrer stereo, navigasjon og klimaanlegg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos, jeg skulle gjerne hatt en CX!

Selv feiget jeg ut på en C6 tidligere i sommer. Tabbe eller lurt trekk? Jeg vet ikke. Faktisk er det dashborddesignet som tiltaler meg minst ved den bilen. :lol: Radioplasseringen i tidligere CXer er derimot bare eksentrisk. :)

Jeg har virkelig lyst på en C6, men jeg tør heller ikke. Her i Danmark ble det faktisk solgt noen av disse og et par av dem fulgte jeg på litt avstand fordi eierne bor i området. Vi brukte også det samme Citroën verkstedet i Århus (jeg hadde en C5 mrk.I helt på begynnelsen av 2000-tallet). Tiltross for at vi snakker om eldre entusiaster som sikkert har kjørt Citroën i 40 år beholdt de ikke C6´ene mer enn i to-tre år. Jeg vet ikke hva som er problemet, men jeg kan forestille meg at kvaliteten på enkelte av de elektriske komponentene ikke er den aller beste. Verditapet disse bilene hadde de første årene må i tillegg ha vært helt grusomt... :?

Ferry Porsche og Ferdinand "Burli" Piëch er selvfølgelig onkel og nevø. Jeg tenkte nok egentlig på fetteren Ferdinand "Butzi" Alexander Porsche iom. at de var "Knoll & Tott" i familien. Det er forøvrig ganske interessant å lese om familien Porsche iom. at mye mer er kjent om de enkelte familiemedlemmene enn f.eks Quandt familien som står bak BMW. Man får litt av det samme inntrykket når man besøker fasilitetene i hhv. Stuttgart og München også. Hos BMW får man et litt kjølig/distansert, men svært elegant inntrykk. Hos Porsche er stemningen mer intim og teknisk orientert. Fokuset er mer direkte rettet mot bilene og at Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG tross alt begynte som et teknisk konstruksjonsbyrå. Man ser bl.a rett inn på museets verksted når man står i vestibylen og/eller i kaféen (som forøvrig har verdens beste eplekake)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du skriver det, men ingen originale 914/6 GT´er kom med 230 HK. Litt avhengig av årsmodellen kom de enten med 190 eller 210 HK. Dette var uansett bilmodell temmelig mye på begynnelsen av 70-tallet og når man også tenker på at den lille boxersekseren heller ikke hadde bensininnsprøytning eller noe så moderne som ladeluft forstår man at modellen både var uvanlig og temmelig kostbar. Som nevnt tidligere er imidlertid 914/6 i praksis en 911 med midtmotor og et annet karosseri så det er relativt enkelt å bytte deler og motor med andre 911 modeller. Kanskje den aktuelle bilen har en 911 Carrera Coupé motor fra begynnelsen av 80-tallet? Den motoren yter 231 HK... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende, ja. Jeg spurte om den hadde tilsvarende motor som i en 911, og det hadde den sa han. Kan hende jeg husker feil, men jeg mener det sto at den hadde ca 230 hester, så 231 kan stemme bra. Det fantes i hvert fall 3 slike i Norge, han hadde en og broren hadde en, og deres felles kamerat hadde den siste! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart flere enn meg som mener at Porsche 944 S2 er neste modell fra Porsche som blir et investeringsobjekt. Jeg mener også at dette er en av Porsches mest harmoniske og gjennomførte modeller igjennom tidene. Den er uten tvil undervurdert blandt folk flest (stort sett kun fordi den ikke er en 911), men entusiastene vet selvfølgelig bedre (mrk.: den aktuelle bilen er en USA modell)... :)

http://jalopnik.com/for-20-995-does-thi ... 1027738957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er helvetes innviklet å skru på vertfall! Riktig nokk 944 Turbo jeg har vært borti da.

Jeg har vært med å bytta lagrene som lagrer opp akslingen mellom motor og transaksel, og får å få til det må man ned med transaksel, hele bakstillinga, den torque-tuben som akslingen ligger i pluss giroverføring. Da er det jo tomt under der! Han ville bytte cluch og utløserlager med det samme alt var demontert, så da måtte vi av med cluch-hus (såklart), men for å få av det måtte innsuget på motoren av.. Fy flate, så innviklet alt er i hverandre!

Skal visst være over 30 arbeidstimer på verksted bare for å få bytta cluch på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 924/944/968 er alle sammen grunnleggende en temmelig kompakt konstruksjon, men spesielt de senere 944 og 968 modellene er mer avanserte og påkostede enn de tidlige 944 og 924 modellene. Svært lite i motorrommet er identisk på tvers av disse gruppene og dette er en overraskelse for mange som har spesielt en tidlig 944 modell og ønsker å oppgradere f.eks motoren til en senere årsmodell. Den store oppgraderingen/forskjellen kom i modellåret 1988.

Porsche 944 var en ganske solid og holdbar modell i alle de 10 årene den ble bygget (1981-91). Det var ingen større og alvorlige problemer med modellen. Når dette er nevnt hadde den utvilsomt sin andel av mindre problemer. Spesielt Turbomodellene blir normalt hardt belastet med påfølgende slitasjer som dessverre ikke er helt billige å reparere. 944 S2 modellen ble kalt for "Der Bulle aus Zuffenhausen" (Tyren fra Zuffenhausen - bydelen i Stuttgart som huser Porsches fasiliteter) og ikke uten grunn. Motoren var da den kom på markedet i 1988 verdens største bensinmotor med fire sylindre (2990 cm3). Selv uten ladeluft var dreiemomentet ganske fornuftige 280 Nm ved 4000 rpm. Antall hestekrefter var 211 ved 5800 rpm. Motoren er også solid som en okse og kjent for å holde lengere enn langt (300000++ Km) såfremt den blir korrekt vedlikeholdt... selv med hard bruk på bilbaner og Autobahn... :)

http://images.bimmers.no/files/ywxjthe33hqixixeyndo.jpg

http://images.bimmers.no/files/x7k1l0dyhlp9t8au4lb3.jpg

http://images.bimmers.no/files/5o2zpzgphmlywpc1zdky.jpg

http://images.bimmers.no/files/zo0nec62hxyz0uvanm56.jpg

http://images.bimmers.no/files/zj9zu520wfwih77p8bsr.jpg

http://images.bimmers.no/files/nndyxxrntu9q3fiobu9f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos gamle Porscher som f.eks 914 så hadde BMW på den samme tiden selvfølgelig også noen fine og kanskje tilsvarende sære modeller å by på. BMW E10 2000tii Touring er en av disse og det er ikke vanskelig å se de historiske linjene frem til dagens F20 via E36/E46 Compact og E87. Jeg er litt for ung til virkelig å ha opplevd 914 og de forskjellige E10 variantene, men disse modellene blir bare kulere og mer sexy for hvert år som går... 8)

http://photography.kinja.com/an-automot ... 1055187378

xzuxu2fykuj5din37nxj.jpg

kseepkfnihle8atmcnwq.jpg

22c7xpfc1luhpmpqur1e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...