Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Blir ikke det litt Epler og pærer? Sammenlignet med en myk og deilig A124 blir vel E30 cab nesten for Olabil å regne? Jeg er en stor fan av E30, men skulle jeg hatt en sommerbil for store eventyr og europautflukter hadde nok valget falt på Mercedesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg vel at den overnevnte benz cabrio'n så mindre pen ut.

For stort karosseri etter min smak.

Synd å se hva som har skjedd med MB de senere to tiår, rust og en falmende stjerne og sub par produkter ifht tidligre tider.

Eller er det i hovedsak konkurrentene som har gjort kvantesprang?

Synspunkter?

A124 er jo en "Großer Mercedes" og i tillegg en ekte 4-seters cabriolet... altså ingen 2+2 som f.eks BMW E64. Størrelsen er derfor en konsekvens av bilens funksjon, men du verden som den har "distributed presence". A124 var den første store åpne bilen fra Mercedes-Benz siden W112 cabriolet (1962-67)... som er helt nydelig. Det ble kun bygget 708 stk.

va0t4jtwr08298m0sxcd.jpg

Mercedes-Benz måtte helt klart gå kanossagang på 90 og 00-tallet for sviktende kvalitet på en rekke forskjellige modeller. Noe var selvforskyldt, men mye skyltes også den nye økonomiske virkeligheten etter at muren falt i 1989. Gjenforeningen i Tyskland skulle betales og andre økonomiske prinsipper læres. Tyskland var under massivt press for å gjennomføre økonomiske reformer etter anglosaksiske prinsipper (les: USA/Storbritania) og vi ser hvordan det gikk. Tyskland beholdt fatningen og kjørte deres eget løp (forøvrig i likhet med Frankrike). Chrysler ble tilslutt hevet på dør av de høye herrer i Stuttgart og en gjenreisning av den stolte stjernen ble gjennomført. Jeg synes absolutt at Mercedes-Benz etterhvert begynner å nærme seg fordums storhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har forskjellige egenskaper, men de er sammenlignbare siden begge to er "moderne" klassikere fra Tyskland.

E30 er jo en mye bedre bil mtp kjøreegenskaper og kjøreglede, så det er nok et bedre valg for min del.

For din del kan det godt hende at dette er tilfellet, men rent objektivt går A124 en BMW E30 en høy gang. W124 karroseriet er noe av det best sammenskrudde som noensinne er produsert, og var biler som virkelig var forut for sin tid hva angikk både kjøreegenskaper og kjøreglede. At du selv prioriterer sportslige kjøreegenskaper og dertil kjøreglede er en helt annen sak, men en E30 vil unektelig ikke være noe annet enn en skranglekasse sammenlignet med W124. Sammenligner man W124 mot E34 vil derimot bildet bli annerledes, siden E34 var et mer sportslig alternativ enn Mercedesen, samtidig som kvalitetsfølelsen i en E34 er noe helt annet enn E30.

Jeg synes personlig det er synd at BMW E30 er blitt gjort til en "helgen" i BMW miljøet, særlig her på bimmers, for en SÅ bra bil er det overhodet ikke - og det har det heller aldri vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz måtte helt klart gå kanossagang på 90 og 00-tallet for sviktende kvalitet på en rekke forskjellige modeller. Noe var selvforskyldt, men mye skyltes også den nye økonomiske virkeligheten etter at muren falt i 1989. Gjenforeningen i Tyskland skulle betales og andre økonomiske prinsipper læres. Tyskland var under massivt press for å gjennomføre økonomiske reformer etter anglosaksiske prinsipper (les: USA/Storbritania) og vi ser hvordan det gikk. Tyskland beholdt fatningen og kjørte deres eget løp (forøvrig i likhet med Frankrike). Chrysler ble tilslutt hevet på dør av de høye herrer i Stuttgart og en gjenreisning av den stolte stjernen ble gjennomført. Jeg synes absolutt at Mercedes-Benz etterhvert begynner å nærme seg fordums storhet

Men da later det til at MB sleit mer med de problemene du nevner her enn konkurrentene, noe jeg ikke helt ser logikken i?

MB tjener jo enorme summer, mer enn BMW til eksempel.

Men produktene selger vel fremdeles mye åå stjerna ennå antar jeg?

Så har de flere produkter i de aller dyreste klassene, her kommer GC fint inn, perfekt bil for BMW på det nåværende tidspunkt.

Eller hva mener folket?

http://www.6post.com/forums/showthread. ... st11452669

Ifht E30, så var det vel ingen skrangelkasse.

Har gode minner om min 87 E30 325 Delpingrau 2 dørs, men de har nok en ufortjent høy status, sier meg enig i det.

At 190'n var bedre, helt sikkert, det er som Fredrik sier, Med E36 hjalp det seg, men det var først med E46 BMW tok grepet og ledelsen i denne klassen.

Med F30 tror jeg ikke den trenden blir brutt med det første.

Audi sin kjønnsløse design og det faktum at det er et VAG produkt gir meg brekninger.

Mitt alternativ er en E klasse, men en anelse Korea design (eksteriør) og et hint av Opel interiør gjør at jeg styrer unna.

Men større plass og faktisk billigre enn tilsvarende F10/11.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din del kan det godt hende at dette er tilfellet, men rent objektivt går A124 en BMW E30 en høy gang. W124 karroseriet er noe av det best sammenskrudde som noensinne er produsert, og var biler som virkelig var forut for sin tid hva angikk både kjøreegenskaper og kjøreglede. At du selv prioriterer sportslige kjøreegenskaper og dertil kjøreglede er en helt annen sak, men en E30 vil unektelig ikke være noe annet enn en skranglekasse sammenlignet med W124. Sammenligner man W124 mot E34 vil derimot bildet bli annerledes, siden E34 var et mer sportslig alternativ enn Mercedesen, samtidig som kvalitetsfølelsen i en E34 er noe helt annet enn E30.

Jeg synes personlig det er synd at BMW E30 er blitt gjort til en "helgen" i BMW miljøet, særlig her på bimmers, for en SÅ bra bil er det overhodet ikke - og det har det heller aldri vært.

Dette gjelder ikke kun bimmers, men store deler av BMW miljøet generelt. Jeg synes heller ikke at E30 fortjener all den oppmerksomheten den får, men kritikken/rosen av modellen bør være nyansert.

Det er ingen tvil om at 3-serien (og spesielt E30) som konsept er/var helt genialt. Det var genialt på 80-tallet og det er enda mer genialt idag (iallefall i et markedsføringsperspektiv). BMW´s genitrekk var naturligvis M3 modellen (samt semi M3´en 318is og til en viss grad 320is), men også innføring av forskjellige karosseriformer. På dette området var Mercedes-Benz 10 år for sent ute og kunne derfor ikke strekke merkevaren 190/C-Klassen i like stor grad som BMW. 3-serien fikk en bredde både helt konkret og i folks bevissthet som Mercedes-Benz bare kunne drømme om. Det er derfor ingen tvil om at BMW´s folkelige oppslutning idag er mye takket være E30.

Det er også en annen ting BMW gjorde med E30 som etter min mening er historisk undervurdert... og det er fokuset på rekkeseksere i form av M20 motoren. På 80-tallet var rekkeseksere synonymt med BMW og terskelen for å komme inn i en bedre og mer interessant verden var relativt lav med 320i modellen. Deretter kunne man gå gradene helt opp til M5 og 745i... og stadig kjenne igjen både motorene og følelsen bak rattet. BMW hadde tydelig fokus på "engineering marketing" og slikt skapte ekte entusiaster. Derfor er BMW´s eldre modeller stadig enormt populære idag.

Rent objektivt vurdert er imidlertid W201 konstruert til en mye høyere standard enn E30. W201 ble tidsmessig utviklet mellom W123 og W124... og det kan man i aller høyeste grad merke både på designet og i form av opplevd kvalitet. E30 faller litt igjennom på disse områdene, men er bedre på andre områder. Sannheten er med andre ord ikke enten eller, men både og når man diskuterer W201 vs. E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes vi om C124 3.4 AMG? Sekseren er i dette tilfelle skremt opp til fornuftige 272 hester, noe som fører til at 250 KM\T kan bikkes komfortabelt mens man skyver enda en pink-floyd plate inn i spillern...

Jeg har alltid vært litt svak for hekken på disse.

$(KGrHqJHJDgE8fw(DlzbBPPlWHuZQ!~~_14.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da later det til at MB sleit mer med de problemene du nevner her enn konkurrentene, noe jeg ikke helt ser logikken i?

Stikkordene er fusjoner og sammenslåinger. Dette fenomenet gikk som en farsott på 90-tallet og endret bilindustrien for alltid. Tesen gikk på at kun de største ville overleve og derfor var det helt avgjørende at man ble størst mulig på kortest mulig tid. Dette gjøres mest effektivt med rene kjøp eller fusjoner og sammenslåinger. På den måten kunne f.eks Ford´s Premier Group på et tidspunkt inkludere bilmerkene Lincoln, Mercury, Aston Martin, Jaguar, Volvo og Land Rover (inkl. Range Rover). Volkswagen AG (VAG) vokste til å inkludere Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini og Bugatti. Mercedes-Benz falt derimot helt på sidelinjen sammen med BMW, men de valgte totalt ulike strategier for å hente inn forspranget til konkurrentene.

Mercedes-Benz fusjonerte i 1998 med amerikanske Chrysler og dannet DaimlerChrysler AG. Tanken bak fusjonen var å høste fordeler av en omfattende economy of scale produksjon. Plattformer, motorer og andre vitale komponenter skulle deles på en rekke grunnleggende felles modeller. Ekteskapet var imidlertid dypt ulykkelig og i 2007 var skilsmissen gjennomført. Denne seansen kostet Mercedes-Benz svært mye tid, penger og ressurser. Fokuset havnet helt andre steder enn å bygge verdens beste biler og en rekke mer eller mindre halvhjertede modeller så dagens lys. Den generelle byggekvaliteten var heller ikke den beste... Mercedes-Benz hadde definitivt sett bedre dager.

BMW på sin side kjøpte i samme ærend Rover Group i 1994. Med på lasset fikk BMW bilmerkene Mini, Land Rover (inkl. Range Rover), MG samt de sovende merkene Austin og Morris. Heller ikke denne konstellasjonen var vellykket og seks år senere var BMW alene sammen med Mini. For å utvide kundegrunnlaget i det aller øverste markedssegmentet ble Rolls-Royce kjøpt i 2003. Utover nettopp Rolls-Royce som er basert på 7-serien har imidlertid BMW stadig utfordringen med en manglende skikkelig economy of scale a la VAG. Dette er også forklaringen på hvorfor BMW i den grad fokuserer på nisjemodeller. I mangel av en strategisk partner og/eller alternative underordnede/sideordnede bilmerker er nisjemodeller BMW´s mest effektive måte å hurtig skalere opp produksjonen.

Wicky: Skriv heller noen vettuge og informative innlegg istedenfor alle disse korte kommentarene hele tiden. Prøv i det minste å begrunne hvorfor du f.eks liker Mercedesen du fant på http://www.finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det var iallefall et megetsigende svar Wicky... :-s

Jeg glemte forøvrig å trekke frem at BMW med E30 gikk til ytterligheter som "ix" modellene (4x4), kun rekkesekser dieselmotorer og det litt redundante miljø/komfortprosjektet med "eta" modellene. E30 er sannelig en broget serie med modeller. I denne sammenhengen er W201 direkte kjedelig i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe slikt Fredrik... En soon to be Veteranbil med navnet E28 Alpina B7 Biturbo...

Motoren er nylig blitt nyoverhalt for 11.000 euro hos alpina, og har ruslet småhyggelige 1500 MIL etter totalrenovering og gjenoppbygging... 300 hester fra en 3.5 liters turbomatet 6`er sparker godt selv i 2012, og da tekniska värden testet bilen i 1983 oppnådde de smått sensasjonellle 4.8 sekunder fra 0-100...

Det er ikke lenge til denne blir veteran med følgelige hyggelige importrater til beste vinderen, og en fornuftig innkjøpspris på 125.000 Norske kroner for en slik perle burde da ikke skremme velbemidlede IT-guruer med en forkjærlighet for das vursprung durch technik?

$(KGrHqR,!oIE8VZrR0KKBPOOF2727!~~_19.JPG

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/print ... Popup=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...