Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke forstår er hvorfor BMW er så stivbente når det gjelder selve M-konseptet. Hvorfor kan ikke kundene velge hvorvidt de vil ha en M5 med xDrive eller ikke? Porsche klarer jo denne øvelsen helt fint når det gjelder 911 Carrera/S og Panamera S.

Man kan selvfølgelig argumentere for at det er forskjell på 400 og 560 hestekrefter, men når vi vet at 911 Carrera S (991)... altså med kun bakhjulstrekk... klarer 0-100 Km/t på 4,1 sekunder (med Sport+) er ikke F10 M5 stort hurtigere selv om den har 160 HK mer. Det er selvfølgelig vekten som er avgjørende her (BMW´en veier hele 495 Kg mer enn Porschen), men også det faktum at motoren ligger direkte over drivhjulene på Porschen. Her burde det være lov til å spørre hva som er den intelligente tilgangen til gode akselerasjonsverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har definitivt ikke min favorittfarge, men 968 som modell er helt klart en av Porsches mest undervurderte modeller og blandt mine favorittmodeller når det gjelder Porsche. Kun rundt 13000 stk. ble produsert over en periode på bare fire år så det er ingen tvil om at dette blir en fremtidig klassiker. Utfordringen er imidlertid at modellen er kostbar å kjøpe og har alltid vært kostbar å kjøpe.

En senere 944 (altså forgjengeren) er helt klart et bedre kjøp og nettopp dette er et viktig poeng i relasjon til 968. Disse modellene er ikke helt ulike og det er ingen tilfeldighet. 968 var egentlig planlagt som en 944 S3 (facelift nr. tre). Porsche fikk imidlertid kalde føtter etterhvert som utviklingen av modellen gikk fremover og ble bekymret for om nyhetsverdien var stor nok ved at 944 helt enkelt bare fikk enda en facelift. 944 hadde tross alt vært på markedet i nesten 10 år og det var derfor begrenset hvor interessant den ville være blandt nyere sportsbiler i nyhetsbildet. Porsche gikk imidlertid grundig til verks og over 3/4 av delene i den kommende 944 S3 var nye i forhold til 944 S2. Teknisk og markedsmessig passet det derfor bedre med et helt nytt modellnavn. Porsche 968 kom på markedet i 1992.

Akkurat modellnavnet 968 har ingen relasjon til 944 ut over at Porsche hadde bygget mange andre modeller siden 944 kom på markedet i 1982. Den siste kommersielle modellen før 968 tror jeg var 965... som er 964 Turbo (911).

968 er i likhet med 944 en svært kompetent sportsbil. Bakhjulstrekk, motoren foran, gearkasse og differensial bak, 50:50 vektfordeling, liten og lav (nesten 20 cm lavere enn E90 M3) samt relativt lett med sine 1370 Kg. Motoren er interessant iom. at den er en rekkefirer på hele 2990 cm3. Den har sine røtter som den ene halvdelen av V8 motoren i Porsche 928 S. Effekten er 240 HK ved 6200 rpm og 305 Nm ved 4100 rpm.

Kjøredynamisk er 968 blandt de aller beste oldschool sportsbilene. Ytelsesmessig klarer den 0-100 Km/t på 6,5 sekunder og en topphastighet på 255 Km/t. Altså nogenlunde on par med E46 330i... bare nesten 10 år tidligere. Selv om 968 er en temmelig fin sportsbil vil jeg allikevel mene at modellen er for spesielt interesserte idag. Teknisk og dynamisk begynner den å vise sin alder og man skal vite hva man går til i relasjon til nyere sportsbiler. Når dette er sagt vil jeg ellers ikke nøle med å kjøpe en 968 selv om den neppe er helt billig å ha (Porsche vet å ta seg betalt for både deler og service). Har du lyst har du lov... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor BMW er så stivbente når det gjelder selve M-konseptet. Hvorfor kan ikke kundene velge hvorvidt de vil ha en M5 med xDrive eller ikke? Porsche klarer jo denne øvelsen helt fint når det gjelder 911 Carrera/S og Panamera S.

Man kan selvfølgelig argumentere for at det er forskjell på 400 og 560 hestekrefter, men når vi vet at 911 Carrera S (991)... altså med kun bakhjulstrekk... klarer 0-100 Km/t på 4,1 sekunder (med Sport+) er ikke F10 M5 stort hurtigere selv om den har 160 HK mer. Det er selvfølgelig vekten som er avgjørende her (BMW´en veier hele 495 Kg mer enn Porschen), men også det faktum at motoren ligger direkte over drivhjulene på Porschen. Her burde det være lov til å spørre hva som er den intelligente tilgangen til gode akselerasjonsverdier.

Forklarer ikke spørsmålet ditt seg selv? Lavere totalvekt, og motor over bakhjulene er den intelligente tilgangen til gode akselerasjonsverdier..

Men nå er 911 og m5 i forsjellige markedssegment, så jeg syns ikke den sammenligningen er noe god.

Panamera er ikke en merkevare som har dype tradisjoner, og uten at jeg har prøvd porsche eller har inngående kunnskap, så blir dette en vag påstand.

911 er står i en sterkere posisjon, og har svært mange andre tradisjoner porsche viderefører i modellene, slik at de kan tillate seg å lansere firhjulstrekk. Dessuten har vag konsernet betydelig mer erfaring på firhjulstrekk, noe som fra et entusiastisk ståsted ikke gjør at denne opsjonen kommer overaskende på. Bare se for deg den massive kritikken bmw vil få hos diverse journalister.

Og hvorfor skal bmw endre et winning team?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var mitt innlegg kun formulert rundt akselerasjonstider og spesielt disiplinen 0-100 Km/t... som en refleksjon på bmwZ´s innlegg. I den isolerte sammenhengen er det relevant å spørre seg selv hvorfor BMW ikke tilbyr M5 med 4x4 når produsentene med konkurrerende produkter gjør det (altså Mercedes-Benz, Audi, Porsche, Jaguar m.fl).

Jeg refererte ikke til F10 M5 og Porsche 911 Carrera S i den hensikt å sammenligne bilmodellene direkte. Mitt poeng var å påpeke hvorfor dagens M-konsept (kun drift på bakhjulene) ikke er tilstrekkelig mot konkurrentene og at selv langt svakere motoriserte bilmodeller faktisk har rendyrket BMW´s stivbente M-konsept med større suksess. Porsche har imidlertid erkjent konseptets svakheter og tilbyr derfor 4x4. BMW burde absolutt gjøre det samme etter min og ganske mange andres mening.

Jeg understreker imidlertid at det er vekten som hemmer F10 M5 mest når den kun har drift på bakhjulene (spesielt 0-100 Km/t). Modellen veier hele 1945 Kg og det er for mye med kun bakhjulstrekk. Den marginalt svakere Panamera Turbo S er derfor hele 0,6 sekunder hurtigere 0-100 Km/t (3,8 vs. 4,4 sekunder)... iallefall hvis vi skal tro offisielle tall og det gjør jeg.

Faktum er at flere og flere seriøse biljournalister nettopp stiller spørsmål ved om ikke M-konseptet med kun bakhjulstrekk etterhvert har gått ut på dato. Powerslides er vel og bra, men det er ikke det folk vil ha når konkurrentene kjører fra i lyskryssene eller på vinterveier. Når standarden etterhvert er 4x4 i denne klassen vil jeg derfor tro at det kun er et spørsmål om tid før BMW retter inn og tilbyr M5 med xDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si meg enig, men jeg mener likevel at når det er bakhjulstrekk som er på menyen, utklasser (med forbehold om forholdsvis lik vekt/effekt og konstruksjon) bmw konkurrentene. Om ikke på tall, så hvertfall i totalpakke. Jeg satt feks på en runde på ringen med rs4, og ble langt i fra imponert ifrohold til m3. Til tross for kun rwd og langt svakere motor..

Bmw kan bygge bil, med både sportslige og hverdagslige hensyn uten nevneverdige kompromiss, og det er derfor jeg er så entusiastisk. For mitt entusiasthjerte, blir det et tap at bmw tenker annerledes pga kundegruppen. Nettopp fordi bmw blir mainstream.

Jeg syns det er tragisk at man ikke får rekkesekser i innstegsmodellene, og alle "de bra tingene" blir tatt vekk. Førerorientert dashbord er et annet eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW´s totalpakke med de ekte M-modellene er uten tvil imponerende, men konkurrentene haler kraftig innpå og BMW bør ikke hvile på laurbærene. Dette skyldes ikke at M-modellene har blitt så mye dårligere, men at ny teknologi og tildels et nytt kjøredynamisk fokus har gjort det enklere for konkurrentene å ta innpå M-modellene. Hvis kjøperne av slike biler absolutt vil ha 4x4 kommer BMW i sakens natur til kort med M-modellene slik situasjonen er idag. Jeg tror at det er dette fenomenet som vil medføre at BMW etterhvert kommer til å endre M-konseptet og tilby M5 med xDrive.

På den annen side er det interessant at F10 M5 kan kjøpes med manuell gearkasse i USA. Dette illustrerer at man ikke skal ta folks oppfatning av hva M-konseptet innebærer for gitt. I USA har folk den oppfatningen av at en M5 skal ha manuell gearkasse for å være tilstrekkelig sportslig. Dette tiltross for at 7-trinns M direktekoblingsgearkassen med Drivelogic utvilsomt er både hurtigere og mer effektiv enn den manuelle gearkassen.

Et annet poeng er at E60 M5 var en mye mer fokusert M-modell enn F10 M5 noen gang kommer til å bli. Bare det faktum at store deler av undervognen er av stål på F10 M5 istedenfor aluminium som på E60 M5 bekrefter at BMW tar relativt lett på hele M-konseptet. Det er åpenbart viktigere å spare noen få kroner enn å bygge en ny kompromissløs M-modell med verdens kanskje fineste naturlig pustende V10 motor med en toppeffekt ved nærmere 8000 rpm.

Porsche Panamera Turbo S (550 HK) klarer forøvrig Nordschleife på 7:52.00. BMW F10 M5 ditto på 7:55.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er imponerende tall. Det er ikke så mange år siden at man bare kunne drømme om. 500hk i familiebilen..

Jeg visste ikke at f10m5 kom med manuell i usa. Interessant :)

Jeg vil ikke si at forspranget blir mindre, men heller at markedsegmentene glir tilstadighet mer over i hverandre. Sånn sett, er jeg enig med deg i bmws manglende satsing på xdrive og turbo.

Bmw er ikke lengre bilene "med rekkesekser" med føreren i sentrum. Likeså, mercedes satser ikke kun på komfort. Audi.. Datt av lasset for 15år siden syns jeg. I min verden prøver de for hardt i alle retninger og framstår egentlig som forvirret.. Dette framgår feks med forsøk på å være sportslig med helt feil vektfordeling, feminint design uten spesiell fornyelse fra modell til modell osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt poeng med at de gamle markedssegmentene smelter sammen er jeg helt enig i, men det blir samtidig også hele tiden skapt nye markedssegmenter. Jeg synes imidlertid at de aller fleste av disse grenser til å være alt for økonomisk kyniske og objektivt lite relevante for en skikkelig bilentusiast (X6 for eksempel).

Det er ingen tvil om at mye var lettere å forstå da E28 M5 definerte hva en skikkelig sportssedan var... helt alene i sitt eget markedssegment. Naturligvis tilsvarende også med E30 M3. Jeg synes at Chris Harris på en svært elegant måte får dette frem i denne videoen. Hans forståelse av E28 M5 med et monster av en rekkesekser, et superb førermiljø og fahrfreude av en annen verden korresponderer med min oppfattelse av modellen da jeg var 18 år gammel i 1985. Chris er kul på den måten... :)

Apropos når man snakker om solen så skinner den... :P

Men noen ganger er ikke tingene helt som man tror at de er... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tester. I forhold til s8, så vet jeg at det finnes "pressebiler", som nettopp er litt ekstra tunet etc. Dette blir selvsagt kun spekulasjoner fra min side, og får heller se alipinaen slått i den sammenligningen.

Audi er for all del ikke dårlige biler, men de appelerer ikke til meg. Stortsett ikke med design, og spesielt ikke når jeg sitter bak rattet. Mercedes har faktisk vokst innpå meg der, når jeg klarer å legge fra meg entusiastbrillene.

Heldigvis, til tross for at jeg ikke liker utviklingen bmw (og markedet generelt) tar- så er det beste med bmw, framdeles kjøregleden, og anvenneligheten i hverdagen de gir. Det gjelder faktisk både e30en og e91.. Jeg blir faktisk overasket over hvor bra de nye modellene oppleves når de kommer i forhold til forgjengerne. Dette gjelder kanskje spesielt f10 med 8trinns automat, adaptivt understell osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=12069719

Denne 968 har vært til salgs i "evig" tid...samme bilder, tekst og firma.. Så er enig i at 968 ikke er verdt prisen..Men må si at porsche som varemerke er like utvannet som jaguar.. Hvem hadde trodd de skulle lansere fwd diesel stv?

Sånn sett er bmw og mb mer tro mot sin gamle tradisjon mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snur tingene fullstendig på hodet etter min mening Wicky. Porsche er mer enn evig tro mot 911 konseptet og det er tross alt den modellen som stadig definerer Porsche som sportsbilfabrikant selv om Porsche etterhvert også har fått et par andre modeller i sortimentet (husk at Cayman/Boxster begge er 2/3 av en 911 i konseptet).

911 har stadig motoren bak, motoren er stadig en boxersekser, det finnes ingen dieselvariant, få om noen andre biler er stadig ikke hurtigere enn 911 Turbo i form av GT2 RS med 620 HK (0-100 Km/t på 3,5 sekunder og en topphastighet på 330 Km/t), 911 er stadig en liten og lett bil og den leverer derfor stadig grunnleggende de samme kjøregeneskapene som for 50 år siden. Stort mer tro mot det opprinnelige konseptet kan man faktisk ikke være.

Hvis vi sier at det er M5 som definerer BMW som mesteren av sportssedaner iom at M5 som konsept ble lansert et år før M3 (1985 vs. 1986) er motoren for det første ikke lenger en rekkesekser, men en V8 (og har sogar vært en V10 motor), det finnes dieselvarianter i modellserien M5 bygger på (og BMW går langt i å kalle M550d xDrive for en M-modell), M5 er ikke lenger verdens hurtigste sedan og M5 er ikke lenger relativt liten og lett. Kjøreegenskapene er imidlertid nogenlunde de samme som for 28 år siden, men det trekker ned i denne sammenhengen at M5 ikke har manuelt gear idag (Europa).

I likhet med BMW har Porsche fått et par nye modeller på programmet etter at BMW kom med M3/M5 på 80-tallet. Puristene griner på nesen av disse modellen, mens andre jubler over flere modellalternativer med de ettertraktede emblemene på panseret. Vi må nok bare erkjenne at verden anno 2013 er en helt annen enn den var i 1985. Det er vel stort sett bare Ferrari som idag er helt tro mot sitt opprinnelige konsept (ingen sedaner og ingen dieselmotorer). Selv Lamborghini har rotet med SUV´er (LM002), billige kompromisser (Urraco) og solgt sjelen sin til VAG (deler motorer med Audi). Porsche har alltid delt motorer med VAG, mens det er nytt at BMW deler motorer med Peugeot og Citroën. Det er uten tvil harde tider for die-hard fans... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...