Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Testen Chris Harris gjør mellom M135i og RS3 er interessant på flere nivåer, men det er verdt å merke seg at A3 Type 8P som RS3 er basert er hele 10 år gammel. Det er en evighet i dagens bilindustri og knapt egnet som reell konkurrent for BMW´s F20 modellserie. RS3 faller da også helt igjennom i testen, men du verden så fin M135i er... jeg vil ha... 8)

M135i er absolutt en fin liten bil, og jeg hadde lett valgt denne foran RS3. :)

Eneste i testen burde de nevnt firhjulssystemet da RS3 ikke har permanent firhjulsdriftsystem. Det er ikke permanent 60/40 fordeling slik som A4 og oppover, da 60% er på bakhjulene. A3 og TT(alle modeller med Quattro) har forhjulsdrift til vanlig og firhjulsdriften slår først inn når de mister grep (spinner, sklir osv.). Dette vil jeg tror utgjør meeeget på kjøreopplevelsen. Likevel er M135i en finere bil enn RS3, også den nye A3en som kom nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

Ifht effekt' date=' papir effekt er som å stå i dusjen å sammenlikne str på bassen, meningsløst!

Hvordan det fungerer in RL er mye mer viktig.

Jeg syns det er småpatetisk å sammenlikne 0-100 tider hele tiden.

Fra et historisk perspektiv er BMW meget nøkterne ifht hva de skriver om effekt, dyno tester har visst det reele potensielle i disse modellene.

For Audi er det motsatt.

Bare se på Chris harris test av RS3 vs 135i, sistnevnte kjører rett ifra, tiltross for førstnevnte 4*4.

Så inntil jeg ser RS6, M5 og benz sin løsning mot hverandre på bane etc, gir jeg blaffen i paperspecs![/quote']

Problemet med div. uavhengige tester er at alle får ulike resultater. Resultatene varierer for mye og det blir lett et useriøst preg av det hele. Jeg er derfor en stor tilhenger av fabrikkdata kombinert med tester av biljournalister som evner å være nogenlunde obkektive (f.eks Chris Harris). Et annet godt sammenligningsgrunnlag er Nordschleife. Der legger de ulike bilprodusentene og sjåførene seg virkelig i selen for å få gode resultater og banen er svært krevende når målet er en ny rekord.

Apropos sofistikert motorlyd... rekkesekseren i F20 M135i er fenomenal. Klassisk BMW slik det skal være. Avdempet, men et raffinert monster når man ber den om å prestere... :)

Testen Chris Harris gjør mellom M135i og RS3 er interessant på flere nivåer, men det er verdt å merke seg at A3 Type 8P som RS3 er basert er hele 10 år gammel. Det er en evighet i dagens bilindustri og knapt egnet som reell konkurrent for BMW´s F20 modellserie. RS3 faller da også helt igjennom i testen, men du verden så fin M135i er... jeg vil ha... 8)

Den gromme lyden man hører fra førerplassen er desverre falsk :( Eller "active sound" som det heter, kjent fra F10 M5. Lyden fra motoren spilles av i høytaleranlegget. Leste litt om dette på "Bimmerpost" der en av medlemmene hadde tatt ut en sikring, etter dette ble det nesten ikke motorlyd i kupeen i det hele tatt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper problemet ligger i å få motor og eksoslyd inn i kupeen, men ikke vindstøy og dekkstøy. Da må en vel ty til triste løsninger.

A7 har skikkelig "presence" på veien, men som nevnt så synes også jeg at rumpa er litt sigen. De skulle ikke bøyd av hoftelinja bakerst, men fortsatt den rett ut. (Muligens...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne bilen virka litt spennende, en bil jeg tror kunne funka fint som en bruksbil :)

Legg merke til luftdysene, snakker vi god gammal w123? :wink:

http://www.klikk.no/motor/bil/article812267.ece

Ja... og jeg synes at det er litt artig at Mercedes-Benz trekker såpass lange linjer når det gjelder designet. Dette viser at de har respekt for og er stolte av deres egen historie. På mange måter er imidlertid akkurat dette et paradoks når Mercedes-Benz for alt i verden vil vekk fra gubbe/taxi stempelet mange har gitt merket. Både den nye A-klassen og CLA er et uttrykk for at dette er svært viktig for Mercedes-Benz. Vi snakker ikke bare om en lett tilpasning til et nytt markedssegment, men om en dramatisk og total endring av markedsfokus. Så langt synes jeg at denne strategien og endringen har vært temmelig vellykket. Spesielt den nye A-klassen er både fresh og moderne... :)

Interiøret/dashboardet i den nye A-klassen

yabuz32p050bfd36c3dj.jpg

Nå virker det imidlertid som om Mercedes-Benz går et skritt lenger i denne tilpasningen til en yngre kjøpergruppe. Digital Drive Style-app og Drive Kit Plus integrering av smarttelefoner for kontinuerlig tilgang til Twitter og Facebook via Glympse for real time oppdatering mot Google Map slik at alle dine venner kan se hvor du til enhver tid befinner deg. I tillegg kommer selvfølgelig alminnelig trafikkinformasjon og ulike tjenester i den forbindelse. Dette er utvilsomt gadgets og goodies min datter på 19 vil sette mer pris på enn jeg vil gjøre... og dette er vel også hele poenget. Det er jeg som er "gubben" i denne sammenhengen og det er litt skremmende å tenke på når man vet at jeg er litt mer opplyst enn de aller fleste vedr. hva som rører seg i bilverdenen og ikke minst hvorfor... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj! Mercedes er i siget :D Men jeg kan ikke noe for at både i rs7 og denne, så ser skjermet ut som en ipad, som bare er limt på dashbordet. Da liker jeg bedre en mindre skjerm, men integrert, slik som feks e91. Jeg forstår selvsagt at det er nødvendig pga den er touch, men designmessig syns jeg likevel at det er en katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både forrige og det en har sett av nye C-klasse ser jo veldig bra ut. CLA ser også flott ut, og A-klasse er også skikkelig fin. Mercedes er helt klart i siget.

Ny front på 1-serien tror jeg ikke er dumt. Jeg kan til en viss grad like den med M-sport, men det er noe helt rart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 981 er helt klart en av mine drømmebiler... altså den nye Boxster S. Selv lillebroren i Porsches modellsortiment begynner nå virkelig å vise seg frem. Kun 1320 Kg, midtmotor (mrk. ikke hekkmotor som på 911) og 45:55 vektfordeling sikrer temmelig formidable kjøreegenskaper. B6 motoren på 3436 cm3 yter nå 315 HK ved 6700 rpm og 360 Nm mellom 4500 og 5800 rpm.

Man kan velge mellom en 6-trinns manuell gearkasse eller Porsches geniale 7-trinns PDK gearkasse. Med PDK klarer 981 0-100 Km/t på 4,8 sekunder (Sport+). Topphastigheten er i begge tilfeller rundt 280 Km/t.

Dette er ikke superbilytelser, men helt greit som en skikkelig entusiastbil i 2013. Det store med Porsche Boxster er ikke akselerasjonsverdier, men hvordan den kjører på veien. Dette er trolig Porsches mest harmoniske og balanserte produksjonsmodell idag. Boxster (og Cayman) har alltid hatt glimrende kjøreegenskaper, men nå er de også hurtige... :P

6qaamdkj7if1fkcn63ve.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en ny Porsche, men min familiesituasjon tillater ikke en slik bil nå. Med en datter som skal begynne på universitetet til høsten er bl.a kjøp/bidrag av/til en leilighet/studier til henne viktigere enn en sportsbil til meg. Jeg har også en sønn som etterhvert vil kreve ekstra økonomiske ressurser. I tillegg tror jeg faktisk at jeg heller vil ha et sommerhus i Frankrike eller Spania enn en Porsche, men det er lov å drømme... :)

En helt annen sak er at jeg er smertelig klar over at jeg bor i Danmark og at dette straffer seg når det gjelder biler av dette kaliberet. En ny Boxster S med PDK koster minimum 1,3 millioner danske kroner. Den samme bilen koster "bare" 950000 kroner i Norge og forskjellen er derfor dessverre (for meg) til å ta og føle på. Man kan få relativt mye ekstrautstyr for 350000 kroner.

På den annen side har jeg hatt 4 Porscher over en periode på like mange år. Det ble til litt over 200000 Km så mitt erfaringsgrunnlag er relativt solid. Mange og lange turer nedover på kontinentet (sogar helt til Gibraltar) husker jeg med stor glede. Intet er som en Porsche når det gjelder en skikkelig roadtrip... eller kanskje?

Moderator [space] hadde for et par år siden en E85 Z4 2.2 og den bilen imponerte meg stort da vi kjørte tur-retur Oslo-Ålesund på småveiene over fjellet. Jeg synes helt klart at den bilen ga veldig mye av den samme kjøregleden som f.eks min tidligere 1985/B 944. Både effekten og fartsressursene var nogenlunde identiske også. Porsche er Porsche, men jeg tar gjerne en pent brukt E85 istedenfor... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilke utdannelser de skal ta, men jeg lever hvertfall i en verden hvor penger er til for å brukes.. Du kommer jo langt (og kanskje tilbake igjen også.. :P) med en eldre modell?

Jeg forstår argumentet med sommerhus i Frankrike/Spania, men da ville jeg vurdert å kjøpt nå som markedet er så og si i bunn, så får du med deg prisveksten i tillegg til gleden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på de ulike generasjonene av Boxster (986/987/981) og det er etter min mening kun de to siste generasjonen (fom. 987 mrk. II) som er verdt å bruke penger på idag. Det er ikke uten grunn at Jeremy Clarkson kalte den første generasjonen for "Cockster". Det har rent mye vann i havet siden den første Boxsteren med 201 HK. Den klarte 0-100 Km/t på 6,9 sekunder og det var selv i 1996 ikke spesielt imponerende. Gjennomgående var den opplevde kvaliteten på bilen også for dårlig i forhold til hva man kunne forvente av en Porsche.

Selv brukte biler er dyre her i Danmark... spesielt når de har et fint emblem på panseret. Den mest interessante Boxsteren på bruktbilmarkedet i Danmark nå er en 2002 modell 2,7 liter (altså en 987 mrk. I) med 68000 Km på telleren, men selv den koster 450000 kroner. Dette er den bestemt ikke verdt og den høye prisen forteller mer om hva finanskrisen gjør med et lands økonomi enn om at Boxster er en fin sportsbil.

Finanskrisen har vært og er hard mot Danmark. Man får f.eks ikke uten videre låne penger til boliger og biler. Den gjennomsnitlige tiden det tar å selge en bolig her i Danmark er over et år og slik har det vært siden 2008. Årsaken er at folk ikke uten videre får låne penger i banken eller i kreditforeningene. Derfor er det viktig at familien hjelper til når barna skal studere og kanskje ha deres første bolig. Jeg tror få i Norge virkelig forstår hvor heldige dere er i Norge... og her i Danmark er vi heldig stillet i forhold til sydligere land der arbeidsløsheten er over 20% i tillegg til kapitaltørke... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det er såpass gale i Danmark. Så sånn sett forstår jeg prioriteringene.. (og er glad jeg bor i Norge)

Flytte til Norge igjen du da.. ;) Spøk til side, har du sjekket opp i mulighetene med å eie en norsk bil? Jeg vet ikke hvilket statsborgerskap du har, og mulighetene på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke klage over situasjonen her i Danmark, men det er kritisk for de unge som skal ut arbeidslivet eller studere. Ungdomsledigheten er rundt 20% og det er kamp om studieplassene. De unge får heller ikke lån i banken med mindre noen kan/vil kausjonere for dem. Problemet er at de fleste foreldre allerede har betydelig gjeld fordi husene var dyre frem tom. 2008 da husprisene falt rundt 25% i løpet av 3-4 måneder. Det mange huseiere hadde i potensiell egenkapital mistet de den gangen.

Som jeg har vært inne på i diverse innlegg her inne så jeg elendigheten komme allerede i 2007 (dog ikke som en finanskrise). Jeg hadde den gangen vært kritisk til utviklingen igjennom hele 2000-tallet og vegret meg heldigvis for å ta opp et lån. Derfor er huset vi bor i mitt (og ikke bankens) og bilen jeg kjører en 318 diesel (og ikke en Porsche)... heldigvis.

Dette gjør at jeg idag har en fornuftig økonomi og kan hjelpe min datter slik at hun kan få en god start på voksenlivet. Litt kjedelig mhp. min store bilinteresse, men trygt og godt for familien. Jeg er forøvrig norsk statsborger, men utvandret til Danmark i 1999. Jeg kan derfor ikke kjøre annet enn danske biler i Danmark... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virkelig vurdert å flytte tilbake til Norge altså, men når man er godt etablert slik som du sikkert er så er nok ikke det heller bare bare..

Slik jeg ser det så må det være komplett umulig å være bilentusiast i Danmark, iallfall på normal inntekt. Her sitter jeg opp i steinrøysa med nytt hus i en alder av 22 år, helt uten foreldrenes hjelp. I tillegg så vurderer jeg sterkt å bytte min 325d inn i en F10.... mye vil virkelig ha mer :roll: Jeg burde skamme meg å heller være glad for det jeg har [-X

Men blir det ikke litt feil også at vi ikke skal "kose" oss med materielle goder bare fordi det er krisetider ute i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...