Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde virkelig vurdert å flytte tilbake til Norge altså, men når man er godt etablert slik som du sikkert er så er nok ikke det heller bare bare..

Slik jeg ser det så må det være komplett umulig å være bilentusiast i Danmark, iallfall på normal inntekt. Her sitter jeg opp i steinrøysa med nytt hus i en alder av 22 år, helt uten foreldrenes hjelp. I tillegg så vurderer jeg sterkt å bytte min 325d inn i en F10.... mye vil virkelig ha mer :roll: Jeg burde skamme meg å heller være glad for det jeg har [-X

Men blir det ikke litt feil også at vi ikke skal "kose" oss med materielle goder bare fordi det er krisetider ute i europa.

Nå er vel ikke det helt representabelt for en norsk ungdom og sitter på nybygd hus og så dyr bil i en alder av 22. Jeg har ikke sjanse til det iallefall, og jeg sløser ikke noe særlig med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå behøver jo ikke et nybygget hus koste så mye. Slik det er i Osloområdet er det mange ganger billigere å kjøpe nytt, eller bygge, fordi du slipper budrunden.

Bor en litt usentralt kan en jo få en enebolig vesentlig billigere enn en liten leilighet i Oslo.

Det du BURDE gjøre Fredrik 90 er å selge 325'en, kose deg med e34'en og putte alt av overskudd i nedbetaling av huslån. Du er 22 nå. Jeg vil tippe du hadde klart å være gjeldfri i en alder av 32. Er du klar over hvor fett du kan få det da? :)

Hadde jeg vært gjeldfri nå hadde jeg hatt 10-12.000 mer å bruke på moro hver måned. Da snakker vi morobil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ganske mange års økonomisk forsprang på de aller fleste her inne, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært heldig. Jeg startet ikke på helt bar bakke da jeg fløy ut av redet, men jeg var iherdig og ikke minst heldig med et par eiendomshandler. Jeg var også heldig med å treffe toppen på jappebølgen slik at jeg fikk solgt meg ut av aksjemarkedet før krakket kom 19 oktober 1987. Dette er årsaken til at jeg idag har et relativt nytt hus og er gjeldfri. Utrolig nok luktet jeg lunten i forhold til finanskrisen i 2007/08 også. Jeg holdt igjen mens "alle" andre lånte det de kunne før krisen kom.

Apropos økonomiske kriser så kan jeg faktisk såvidt huske oljekrisen i 1973. Man får jo litt erfaring med årene og økonomiske kriser kommer åpenbart med jevne mellomrom. Det var etter oljekrisen et nogenlunde stabilt økonomisk klima frem tom. 1987 (iallefall her i Skandinavia), men etter dette har de økonomiske krisene kommet relativt tett. Bankkrisen kom tidlig på 90-tallet. Staten måtte overta de tre største forretningsbankene i Norge, men solgte seg senere ut igjen. Så kom den såkalte .com boblen på midten av 90-tallet med krakket på it-aksjer. Så kom det et par mindre økonomiske nedgangstider i forbindelse med tusenårsskiftet og terrorangrepet 11. september 2001. Allerede i 2007/08 gikk det helt galt igjen med finanskrisen og den krisen rir stadig verden som en mare fem år senere (spesielt i Europa). Jeg tror trygt at vi kan si at intet tre vokser inn i himmelen. Det ser dog ut som om det norske treet er rimelig livskraftig tiltross for finanskrisens ødeleggelser i resten av den vestlige verden.

Norge er utrolig heldig stillet, men som både Werther og [space] påpeker er det nok klokt å betale ned på boliglånet nå mens man har muligheten til det. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden, men ut fra egen erfaring er det alltid noe å bruke pengene på når man har hus, full familiepakke og vovse.

Jeg skal ha en fin sportsbil igjen, men den får vente litt til. Først skal eldstemann trygt ut av redet på egne vinger, så skal finanskrisen overstås og så... er det tid for lek og morro... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ender opp med en boxter 1.gen... En som vil bytte 1997 e38 725tds og en boxter i s-klassen jeg har til salgs... Boxtern er ikke registrert i Norge, kun momset... Noe å tenke på?

Nei... ikke etter min mening (les mitt svar til Hawkon88 på side 150). Hverken 996 (911) eller 986 (Boxster 1. generasjon) er verdt å bruke mange penger på. Det finnes mange andre finere sportsbiler som er mer interessante til den samme prisen (f.eks E85 Z4).

Hvorfor skriver du i tråden min når du mener at det jeg skriver ikke er interessant?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at mye av dette er banken sin eiendom, og ikke din?

Du burde være fornøyd med E90en og ikke oppgradere. Prøv heller å få ned gjelden din slik at du ikke er så sårbar hvis det økonomiske klimaet skulle kjølne. Du (som mange av oss andre) jobber jo i et risikoyrke som er utsatt hvis folk blir forsiktige med pengene sine.

Nå er faktisk E90en nedbetalt innen Mars måned, en god stund før det jeg hadde beregnet. Huset har vi selvsagt lån på som alle andre. Lånet består av ca 50 % av den reelle salgtaksten, mye pga at huset er bygget i ett uhyre populært område i Arendal så ved ett salg så vil vi sitte igjen med en pen fortjeneste (forutsatt av at boligmarkedet holder seg)

Så dårlige økonomiske tider eller kraftig rente oppgang bekymrer ikke meg nevneverdig, jeg liker å ha gode marginer og skulle fint klare dette uten å måtte gå fra hus og bil :) Også sparer man jo litt også da just in case... :wink:

Men ja! Jeg lar meg friste av de gode tidene og vurdere en bil som står øverst på min ønskeliste, vi er unge og barnefrie og har muligheten til slike økonomiske krumspring nå. Jeg personlig orker ikke å gå rundt å tenke "tenk om renta stiger" eller "hva vil alle andre si", man lever kun en gang. Problemet her vel heller å skille seg av med 325en som jeg har blitt innmari glad i.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at mye av dette er banken sin eiendom, og ikke din?

Du burde være fornøyd med E90en og ikke oppgradere. Prøv heller å få ned gjelden din slik at du ikke er så sårbar hvis det økonomiske klimaet skulle kjølne. Du (som mange av oss andre) jobber jo i et risikoyrke som er utsatt hvis folk blir forsiktige med pengene sine.

Nå er faktisk E90en nedbetalt innen Mars måned, en god stund før det jeg hadde beregnet. Huset har vi selvsagt lån på som alle andre. Lånet består av ca 50 % av den reelle salgtaksten, mye pga at huset er bygget i ett uhyre populært område i Arendal så ved ett salg så vil vi sitte igjen med en pen fortjeneste (forutsatt av at boligmarkedet holder seg)

Så dårlige økonomiske tider eller kraftig rente oppgang bekymrer ikke meg nevneverdig, jeg liker å ha gode marginer og skulle fint klare dette uten å måtte gå fra hus og bil :) Også sparer man jo litt også da just in case... :wink:

Men ja! Jeg lar meg friste av de gode tidene og vurdere en bil som står øverst på min ønskeliste, vi er unge og barnefrie og har muligheten til slike økonomiske krumspring nå. Jeg personlig orker ikke å gå rundt å tenke "tenk om renta stiger" eller "hva vil alle andre si", man lever kun en gang. Problemet her vel heller å skille seg av med 325en som jeg har blitt innmari glad i.... :?

Hvis du absolutt vil endre bil situasjonen din litt så kan du begynne å oppgradere den du har litt. Kanskje du holder ut med den litt lenger. M-sport utvendig og innvendig så har du nesten ny bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke det helt representabelt for en norsk ungdom og sitter på nybygd hus og så dyr bil i en alder av 22. Jeg har ikke sjanse til det iallefall, og jeg sløser ikke noe særlig med penger.

Du har jo flott E90 selv du :wink: Jeg er også ganske nøktern ellers, jeg verken drikker alkohol, røyker, snuser eller har dyre hobbyer. I Forhold til mine kamerater så sparer jeg mellom 3000,- og 5000,- i månden på å ikke drikke eller røyke, det er mer en nok til ett billån. Ikke er jeg jålete i klesstilen heller (dama er dyr i drift der gitt) :lol:

Men alt handler om prioriteringer selvsagt, også hjelper det jo at vi er to om alle utgifter bortsett fra bilen som jeg straks har betalt ut selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil endre bil situasjonen din litt så kan du begynne å oppgradere den du har litt. Kanskje du holder ut med den litt lenger. M-sport utvendig og innvendig så har du nesten ny bil ;)

Nja, jeg har nok lyst på noe helt annet hvis jeg skal gjøre noe med bilsituasjonen min. Har ikke gått lei av bilen tvert i mot, storkoser meg bak rattet og draget blir jeg ALDRI lei av. Så har jeg jo E34en min også til å bytte på, den kommer jeg aldri til å selge. Har lenge vurdert M sport på E90en men jeg kommer alltid til den beslutningen det er høl i huet å betale så mye for noe kun kjennere legger merke til. Men blir bilen værende så blir det noen tøffe sommerfelger 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du var meget barnslig. Jeg har ikke fremprovosert noe på evigheter her og vi hadde sluttet fred tror jeg... jaja kos deg videre!

Takk... det skal jeg. Vi skal ikke krangle igjen, men alle dere andre kan merke dere når dette innlegget er skrevet... :lol:

http://images.bimmers.no/files/y3ejsugb2j6f069hrnbu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig dyr i drift selv altså, men å ha en nesten nedbetalt 325D og nybygd hus er ikke mindre imponerende i en alder av 22. Med mindre man er veldig heldig og har foreldre som har mye til overs, noe jeg har forstått at du ikke har.

Kjempe fornøyd med egen bil, men den er ikke nesten nedbetalt og eier ikke egen leilighet heller, så du ligger nok en 4-5-6 år foran meg :mrgreen:

Poenget var bare at det er langt ifra normalt å sitte med såpass mye som du gjør i en så ung alder, og jeg tror absolutt ikke at det er normalen for norsk ungdom, uansett hvor billig man selv er i drift.

Skal jeg feks kjøpe leilighet på 80-100kvm i Bergen (og distriktene rundt), som ikke ser ut som en rønne, må jeg ut med minst 2.3 millioner. Det er hinsides for en ungdom i dag.

Men det ble kanskje litt off-topic, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg feks kjøpe leilighet på 80-100kvm i Bergen (og distriktene rundt), som ikke ser ut som en rønne, må jeg ut med minst 2.3 millioner. Det er hinsides for en ungdom i dag.

Men det ble kanskje litt off-topic, eller?

Boligprisene her i byen er faktisk ikke så værst og langt unna de større byene, men mye avhenger av hvor i Arendal huset ligger. Vi kjøpte vår bolig med uinnredet andre etasje da svigerfar er snekker, da betalte vi 1,8 mill i stede for 2,2 helt ferdig. Nå ligger ett nesten likt hus med mindre utstyr (f eks Peis og sentralstøvsuger som vi har) for 2,5 mill, ennå tomta dems ser ut som ett bombenedslag :roll: Så jeg er riktig optimist i allfall, jeg har til og med annlangt biloppstillingsplass med belegningstein med nedfelte LED spotter 8)

Edit: Du har rett! Dette er nok off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...