Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos Singer Vehicle Design... og den kreative lederen Rob Dickinson. Han har en fortid som frontsanger i bandet Catherine Wheel. De spilte alternativ rock der bl.a Pink Floyd, Joy Division og Talk Talk var forbildene. Bandet hadde middels suksess på 90-tallet, men er etter min mening verdt å bruke litt tid på. Bandet var/er klart undervurdert. Singer Porsche og rock´n roll... mannen er rocka... ferdig diskutert... :)

Jeg har funnet ut at samtlige 5 platekovere fra Catherine Wheel ble designet av Storm Thorgerson. Dette er interessant av flere årsaker. Thorgerson er også ansvarlig for flere av Pink Floyd´s ikoniske platekovere inkl. "Dark Side of The Moon". Han har imidlertid også produsert et par av mine favoritt musikkvideoer... Robert Plant´s

og Pink Floyd´s
... :)

Disse gamle musikkvideoene er selvfølgelig ikke spesielt imponerende idag, men det er et eller annet med formen og perspektivet (og musikken) som gjør at de er litt sjarmerende selv så mange år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der. Jeg tror litt av sjarmen med de gamle videoene er at de viser kreativitet på en måte som man ikke finner i dagens musikkvideoer. I dag kan man få til akkurat det man ønsker og det vil se helt autentisk ut. Den gang da måtte man være kreativ, og jeg vil påstå at de fleste virkelig gode musikkvideoer ikke er laget i dette årtusenet. Hjelper forsåvidt også på at musikken er fantastisk. Learning to fly er en av mine personlige favoritter fra Pink Floyd. Dog er det ikke mye som måler seg opp med å sette på hele shine on you crazy diamond. Det er 26 minutter med ret nytelse.

Hadde et gjensyn med Harry Callahan i går, og la merke til vinklinger og kameraføring som man ikke ser i dag. Synd, da det er et stort virkemiddel i gamle filmer som er med på å sette stemningen. Tror rett og slett at en del av filmkunsten har gått tapt med de endeløse redigeringsmulighetene og moderne teknologi.

Forøvrig, kongen av musikkvideoer er og forblir kongen av pop (i mine øyne hvertfall). Jeg er ingen stor fan av Michael Jackson, men han har da mange flotte sanger og ikke minst underholdende musikkvideoer. Hvem husker vel ikke de lysende "flisene" i billie jean og smooth criminal leanen, som noen få eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Jackson er dessverre ikke helt min kopp te (Prince er mer min smak i denne sammenhengen), men jeg er enig med deg i at Jackson´s musikkvideoer er tildels svært sjarmerende rent teknisk sett. Den beste er etter min mening "Thriller"... rene eventyrfortellingen... :)

Det er imidlertid et par andre musikkvideoer som bedre definerer sjangeren. Bryan Ferry´s "Slave To Love" er helt suveren. Denne musikkvideoen er produsert av Jean-Baptiste Mondino og han er også ansvarlig for Don Henley´s "Boys Of Summer"... som faktisk kom et par år før "Slave To Love" i 1984. Begge disse videoene er blandt mine all time favoritter rent filmstilmessig fra 80-tallet.

http://www.youtube.com/watch?v=mL05qgDnmfU

http://www.youtube.com/watch?v=NfiKT1N670M

Mondino samarbeidet også med Chris Isaak, men han produserte ikke Isaak´s beste musikkvideo der den danske modellen Helena Christensen er i hovedrollen. Herb Ritts er ansvarlig for denne videoen og han rakk vel å ta bilder av stort sett hele Hollywood før han døde av lungebetennelse i 2002. Ritts produserte også et par av Michael Jacksons musikkvideoer. "Wicked Games" er imidlertid blandt de helt store musikkvideoene selv om selve melodien nærmer seg sviskestadiet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports, som er verdens største i sitt slag, rapporterer at deres undersøkelser viser at små bensinmotorer med turbo ofte ikke lever opp til forventningene når det gjelder drivstofforbruk. De kritiserer bilprodusentene for å villede med alt for optimistiske forbrukstall på disse motorene i forhold til motorene de erstatter. Det finnes dog unntak og et av disse er BMW´s nye N20B20 motor. Den lever opp til forventningene og vel så det. Historien forteller imidlertid ingenting om den mindre N13B16 bensinmotoren i F20.

http://www.autoblog.com/2013/02/05/cons ... s-for-mis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De for lavt oppgitte forbrukstallene kommer selvfølgelig oss Normenn til gode, i form av lavere avgifter.

Klarer nok neppe kjøre inn det sparte avgiftsummen. Altså at forbruket er såpass mye høyere at bensinkostnaden henter inn det sparte i avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Fish. Disse gamle reklamebildene er artige og som vår venn her inne Barockengelen påpeker har de et langt mer teknisk fokus enn dagens reklamebilder. Her er et annet tilsvarende reklamebilde av stamfaderen... :)

[ Bilde ]

Det hadde ikke vært meg imot om de hadde fokusert mer på det tekniske i reklamer idag, men det er kanskje ikke noe som interesserer en bilkjøper idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig si, men skiftet kom iallefall helt på slutten av 80-tallet i kjølevannet av den kuliminerte jappetiden da bilprodusentene plutselig begynte å snakke om premium bilmodeller. Bilmodeller som langt fra var bedre enn tidligere modeller ble plutselig kalt for premium og tilrettelagt en helt annen kjøpegruppe. Istedenfor at det var den teknisk orienterte mannen som fant de interessante bilmodellene var det plutselig mindre interessante bilmodeller som skulle finne enorme mengder med nye entusiastiske kunder. For disse var det viktigere at bilen var premium enn at den faktisk var teknisk bra. Forstå det den som kan... #-o

Apropos alt snakket om BMW´s M-modeller. Amerikanerne har et par interessante modeller de også. Eller hva med Chevrolet Corvette ZR1 og SRT Viper GTS. Spesielt lyden fra ZR1 motoren er fenomenal på høyt turtall... virkelig imponerende... sjekk 5:20. Med 640 HK og 813 Nm burde ZR1 kunne gi f.eks F10 M5 kamp til døren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos glatta og Mercedes :) Her om dagen så snødde det greit og bakken opp til husa her lå ann til å bli vanskelig pga mye løs snø, forhørte meg med dama som kjørte E90en og ho kom lett opp selvsagt med antispinnsystem og helt nye vinterdekk. Men uten elektronikk og med piggfri vinterdekk så så jeg mørkt på det med E34en, og som ventet i bunnen av bakken står en nyere Caddy parkert og "gitt opp" og baklengs ned bakken kommer en W210 (faktisk en E420) som ikke kom opp. Fanken tenker jeg! Nå må jeg gå flere 100 meter for å komme hjem, men sta som jeg er så bestemer jeg meg for å prøve likevel. Trykker på Vintermodus på Automaten, tar litt fart og en god sving så godt det går i ett T kryss som dette og satser til. Fyren i Merca ser på meg og bare rister på hode, jeg får en liten sleng på hekken og tenker "det var det feste". Men pokker meg så tar hekken tak og så kryper gamle ørn opp bakken rund svingen og det ekstra stykket opp til toppen, så jeg kan kjøre helt inn oppkjørselen min. Da var jeg imponert og måtte og den ett velfortjent klapp på dasjbordet.

Noen ganger så er den virkelig god på glatta mens andre ganger så er den helt håpløs, men har ennå ikke satt meg fast da. Men skal ikke klage over disse gamle bakhjulstrekkerne helt uten særlige hjelpemidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det respekterte britiske bilmagasinet CAR bringer i deres siste utgave nyheten om at BMW planlegger å komme med en M8 modell i 2016. Deres kilde er BMW M sjefen Friedrich Nitschke som forteller at de nå jobber med et M8 prosjekt som skal presenteres i forbindelse med BMW´s 100 års jubileum.

Den nye M8 modellen vil delvis bli basert på prototypen i8, men kun designmessig. Rent teknisk vil bilen bli mer konvensjonell med bl.a en V8 motor basert på S63 motoren i dagens M5/M6. Effekten vil iht. Nitschke være rundt 600 HK.

Det som imidlertid er veldig interessant er at Nitschke estimerer at vekten på den nye M8 vil være godt under 1400 Kg. Vi snakker med andre ord om superbildesign og ytelser. 0-100 Km/t på ca. 3,0 sekunder og en topphastighet på over 320 Km/t... :)

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new ... -supercar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt veldig interessante nyheter. likte og artikkelens siste kommentar.

If the M8 does get the green light, it will be BMW’s first M8 to hit the market. Although one prototype version of the 1990s 8-series was converted into an M8 with a V12 and carbonfibre-spoked 17-inch rims, the project was mothballed. The V12 was said to kick out 580bhp – not far off the 2016 M8’s proposed output.

Imponerende tall til å være snart 20 år gamle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt veldig interessante nyheter. likte og artikkelens siste kommentar.
If the M8 does get the green light, it will be BMW’s first M8 to hit the market. Although one prototype version of the 1990s 8-series was converted into an M8 with a V12 and carbonfibre-spoked 17-inch rims, the project was mothballed. The V12 was said to kick out 580bhp – not far off the 2016 M8’s proposed output.

Imponerende tall til å være snart 20 år gamle. ;)

S70/1 motoren på 6liter det :) Motoren som ble videreutvikla til Mclaren F1! S70/2 og S70/3 på 6.1liter med 618 og 670HK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S70/1 motoren på 6liter det :) Motoren som ble videreutvikla til Mclaren F1! S70/2 og S70/3 på 6.1liter med 618 og 670HK :)

Synd BMW aldri brukte denne motoren i noen biler selv (bortsett fra M8 naturligvis). S70/* har alltid vært min drømmemotor. :)

Årsaken til at jeg fant kommentaren interessant, var imidlertid forskjellen på ytelse fra tidlig '90, og til en potensiell 2016 modell. 20hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat S70/2 motoren er helt unik også i BMW sammenheng. Det er verdt å merke seg at BMW hentet ut hele 247 HK mer av denne motoren i forbindelse med videreutviklingen for McLaren enn de selv tok ut av motoren i forbindelse med E31 850CSi. Dette tilsvarer hele 65% mer effekt. På den annen side var også McLaren F1 minst like imponerende i relasjon til E31 850CSi som Bugatti Veyron er i forhold til F10 M5. Forskjellen er imidlertid at motoren i McLaren F1 er en BMW.

Jeg tror allikevel at en ny M8 som skissert blir temmelig imponerende. F10 M5 er jo ikke akkurat en langsom bil med sine 560 HK og dette tiltross for den massive vekten på 1945 Kg. Med et vekttap på 500 Kg i forhold til F10 M5 og 40-50 ekstra hestekrefter skal nok M8 flytte på seg så det holder... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...