Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Bakruten på døra. Noen klåfingrede idioter. I seg selv irriterende, men utrolig vanskelig å skaffe deler til i sommerferien. Heldigvis skrur jeg selv. Dermed kan jeg få byttet det selv, og jeg slipper å vente til august med time hos Hurtigruta.

Tror jeg og E39'en er ferdig med hverandre. Har fått ok fra banken ift. 4S 996, så dette var et tegn fra Vår Herre på at tre biler er for mye.

Kjørte bak en rød Pagode til Hvaler igår. Det er en hysterisk sexy bil, samtidig som den er bittelitt mer diskré enn en E-type. eherudys.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... Mercedes-Benz W113 "Pagode" (1963-71). "Pagode" er etter min mening selve essensen av en klassisk Mercedes-Benz skalert ned til en relativt liten roadster. Modellen er også et oppgjør med 50-tallets klassiske, men lett svulstige former og designet viste veien fremover for Mercedes-Benz de neste 20 årene. Paul Bracq sto for designet og han er også kjent for modeller som Mercedes-Benz W100, W108/W109, W114/115 samt BMW E12, E21, E23 og E24... :)

Akronymet "SL" står for Sport Leicht (Sport Lett(vekt)) og der den første generasjonen W198 II (Roadster) var en monoquekonstruksjon (rørramme), delvis hadde et karosseri av aluminium og kun var tilgjengelig med manuelt gear ble Sport Leicht konseptet mer og mer utvannet for hver ny SL generasjon.

W113 er en mer ordinær konstruksjon, men den var i utgangspunktet nogenlunde tro mot det opprinnelige konseptet. Spesielt den første varianten med den minste motoren og manuelt gear (230 SL) er idag ettertraktet pga. sin mer kompromissløse arv fra W198 II. På 280 SL med automatgear begynte dessverre den amerikanske påvirkningen å gjøre seg sterkt gjeldende... Sport Leicht (SL) ble mer Grand Touring (GT).

Mercedes-Benz W113 "Pagode" (buddhistisk tempel, i denne sammenhengen flertydig) er også blandt mine favorittmodeller når det gjelder Mercedes-Benz. Den er stilriktig og klassisk på den samme måten som en Porsche 911 urmodell (uten sammenligning forøvrig). Pagoden begynner å bli sjelden, men man ser de av og til når de blir luftet i fint vær. Det virker som om Pagoden har unngått den værste økonomiske spekuleringen (i motsetning til f.eks klassiske 911´er) og dette gjør at den stadig er litt ekstra spesiell og interessant... :)

På forhånd gratulerer med en Porsche 996 4S. Den blir nok litt mer spennende enn E39 tenker jeg... 8)

Mercedes-Benz W113 anno 1963-71

kv9822v4dlrriryq63r0.jpg

656q74du15fk56k8i5v8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få en SL230 i god stand fra USA for cirka 30.000 USD. Hadde jeg ikke vært på vei til å restaurere jaggen skulle jeg vurdert det.

Den bilen er en utrolig god miks av maskulinitet og femininitet. Pagode-navnet kommer vel av den konkave formen på hardtopen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... selve "pagode" metaforen kommer av formen på kalesjen som kan minne om et buddhistisk tempel. I ettertid har imidlertid modellserien W113 fått dette kallenavnet og i min bok er modellen også litt av et tempel i overført betydning når det gjelder sexy Mercedes-Benz modeller. Kallenavn på de ulike modellene er forøvrig en gammel MB tradisjon (f.eks Große Mercedes, Adenauer, Gullwing, Heckflosse etc.)... :)

Samtlige SL modeller: W198, R121, W113, R107, R129, R230 og R231

befve71omps71y7mii0m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk huske Großeren til Arnardo. Han var litt av en original og var en ordentlig sirkusdirektør; som om han skulle ha figurert i en av Thorbjørn Egner´s barnebøker (Egner kjente jeg faktisk som barn - forøvrig en litt artig historie). Når Arnardo var i byen visste alle dette iom. at han ganske trolig var alene om å ha en Großer i Norge (eller iallefall en av svært få) på 70-tallet... :)

Iht. min Mercedes-Benz "bibel"... Illustrated Mercedes-Benz Buyer´s Guide av Lee Gohlike er den vesentligste forskjellen mellom de ulike modellene i W113 serien mekanisk. Kun mindre endringer ble gjort på karosseriet/interiøret. 230SL har kun skivebremser foran, mens de to andre modellene har skivebremser rund baut. Bensintanken er også større fom. 250SL. Motoren fikk 7 rådelagre istedenfor 4 fom 250SL i tillegg til muligheten for en oljekjøler. Motorene ble marginalt kraftigere for hver modell (150-170 HK), men ytelsene er praktisk talt den samme for alle tre (280SL er strupet pga. avgasskrav). Topphastigheten er 200 Km/t (195 Km/t for 280SL) og 0-100 Km/t går løs på 11 sekunder (10 sekunder for 280SL).

Alle modellene har pendulaksel/svingaksel og kjøreegenskapene er deretter, men klart bedre enn om modellserien hadde hatt stiv bakaksel. Den manuelle gearkassen er 4-trinns, men noen få 280SL´er fikk en 5-trinns ZF gearkasse. De aller fleste som ble eksportert til USA hadde naturligvis automatgear.

Iht. Gohlike har W113 tre fiender: rust, problemer med bremsene og eksosanlegget. Han poengterer også at både hardtoppen og kalesjen er relativt kostbare å kjøpe. Han anbefaler 230SL fordi den modellen er lettest, enklest (ble bl.a ofte levert uten AC) og tilbyr de beste kjøreegenskapene (mer feedback fra styringen pga fraværet av servostyring)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Pagode, dette er faktisk en av mine favoritt Mercedeser :D Slik jeg ser det så sluttet Mercredes å lage fine SLer med R107, imponerende at den var i produksjon i hele 19 år. Var på denne tiden Mercedes var i sin egen divisjon når det gjaldt å bygge biler, solide og driftsikre til tusen :)

Apropos. Var ute hos BOS og kjørte Grosseren deres i forrige uke. Arnardos gamle!

Kommer en sak i Finansavisen på den.

Er det ikke denne som ble solgt ny i Norge i sin tid? mener å huske at det finnes en til som er Norsksolgt men husker ikke helt hvem det var. Tror det var en eller annen skipsreder :)

Når det gjelder store sleder så har min mor alltid fortalt om deres nabo som var direktør på AS Fjord Plast, han kjørte på slutten av 60 tallet en ganske ny Cadillac DeVille Sedan. De bodde kun noen hus overfor der min mor bodde på Fevik mellom Arendal og Grimstad , de hadde ett sikkelig storslått og staselig 60 talls hus med smijernsporter med båter innfelt i og svømmebasseng innendørs. Huset er faktisk ganske imponerende den dag i dag selv om det er gammelt nå, men det er vedlikeholdt og ble solgt for mange millioner for noen år siden. Cadillacen var ett imponerende skue der de kom kjørende, hadde vært artig å sett det selv. Før i tiden så hadde folk som regel ikke så mye penger, de som hadde det viste det sjelden men noen holdt ikke igjen. Min morfar fikk en gang "servert" prisen på Cadillacen da han spurte, var vist så umenneskelig dyr den bilen at han nektet å fortelle det videre i fare for å sette sin gode nabo i dårlig lys :lol:

8o1v5zbzoowdqlfs6t2p.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grossern til Arnardo gikk som representasjonsvogn under München OL og ble kjøpt av Arnardo kort tid etter.

Amerikanere var the shit i gamle dager. Min gudfar, som forøvrig drev BMW på Kongsberg før, mente lenge at amerikanere var det eneste rette. Han er i 70 årene og har samlet siden 60-tallet. Han har 25 amerikanere stående på skilt fra perioden 50 til 80-tallet. I tillegg til en ny F01 730, en x3, en 96 728i han kjøpte ny som har rundt 100k på telleren og en 540iat han kjøpte ny i 94 og som har gått 75.000 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til og med midten på 80-tallet ble faktisk klassiske amerikanere med store V8 motorer og hele pakken brukt som drosjer i Oslo. Jeg husker dette ganske godt fordi noen av de få gangene vi pleide å ta drosje var til min bestemor som bodde ikke så langt fra Skarpsno i Oslo. I den delen av byen er det mye brostensgater og der merket man stor forskjell på om man kjørte i en amerikaner eller f.eks i en Mercedes-Benz W123 (som var en typisk drosjebil på den tiden).

Det er egentlig ganske utrolig hvordan bilmarkedet har endret seg med tiden. Fra og med bilrasjoneringen etter krigen ble avsluttet i 1960 og ca. 25 år fremover var amerikanske biler utvilsomt The Shit (før krigen også for den saks skyld). Alle andre bilfabrikanter la seg teknisk og spesielt designmessig tett opp til deres amerikanske forbilder. Spesielt Ford og Opel som er amerikansk eiet, men også f.eks Mercedes-Benz med heckflosse (fintail) modellene. Verden ble imidlertid aldri den samme etter oljekrisen i 1973 iom. at fokuset på drivstofføkonomi kom til å være avgjørende i årene som kom. I tillegg begynte Europa å frigjøre seg økonomisk fra USA med det resultatet at amerikanske biler ble for dyre. Europeerne ville selv profittere på salg av egne biler og ikke minst ville vi ha arbeidsplassene som fulgte med bilproduksjonen.

Jerry Seinfeld´s "Comedians in Cars Getting Coffee". Denne gangen er bilen Jerry´s egen Porsche 911 Carrera RS 2.7 "Ducktail" anno 1973 og gjesten er Seth Meyers fra Saturday Night Live... :)

http://www.crackle.com/c/Comedians_in_C ... y/2490011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere var the shit i gamle dager. Min gudfar, som forøvrig drev BMW på Kongsberg før, mente lenge at amerikanere var det eneste rette. Han er i 70 årene og har samlet siden 60-tallet. Han har 25 amerikanere stående på skilt fra perioden 50 til 80-tallet. I tillegg til en ny F01 730, en x3, en 96 728i han kjøpte ny som har rundt 100k på telleren og en 540iat han kjøpte ny i 94 og som har gått 75.000 nå

Det høres ut som litt av en imponerende samling, han må det da ha vært skrevet om en gang før eller siden. Artig at sånne finnes, forøvrig så hadde jo Stenshagen familien en større bilsammling men tror mye av denne er solgt nå.

Frem til og med midten på 80-tallet ble faktisk klassiske amerikanere med store V8 motorer og hele pakken brukt som drosjer i Oslo. Jeg husker dette ganske godt fordi noen av de få gangene vi pleide å ta drosje var til min bestemor som bodde ikke så langt fra Skarpsno i Oslo. I den delen av byen er det mye brostensgater og der merket man stor forskjell på om man kjørte i en amerikaner eller f.eks i en Mercedes-Benz W123 (som var en typisk drosjebil på den tiden).

Det er egentlig ganske utrolig hvordan bilmarkedet har endret seg med tiden. Fra og med bilrasjoneringen etter krigen ble avsluttet i 1960 og ca. 25 år fremover var amerikanske biler utvilsomt The Shit (før krigen også for den saks skyld). Alle andre bilfabrikanter la seg teknisk og spesielt designmessig tett opp til deres amerikanske forbilder. Spesielt Ford og Opel som er amerikansk eiet, men også f.eks Mercedes-Benz med heckflosse (fintail) modellene. Verden ble imidlertid aldri den samme etter oljekrisen i 1973 iom. at fokuset på drivstofføkonomi kom til å være avgjørende i årene som kom. I tillegg begynte Europa å frigjøre seg økonomisk fra USA med det resultatet at amerikanske biler ble for dyre. Europeerne ville selv profittere på salg av egne biler og ikke minst ville vi ha arbeidsplassene som fulgte med bilproduksjonen.

Min forfar kjørte drosje på 50 og 60 tallet og han sverget kun til amerikanske biler, han hadde alt fra Nash, Buick, Chevrolet, Plymouth og Ford. Han dukket også opp i Fjærefilmen der han kommer kjørende på nedre Fevik med sin Chevrolet fra tidlig 50 tallet :)

Opel Diplomat er jo et alternativ hvor europeisk bilprodusent har etterliknet Amerikanerene, denne er vel det nærmeste man kommer Amcar produsert i Europa. Diplomat A ble lansert i 1963 og hadde 4,6 og 5,4 liters V8er i fra Chevrolet, den hadde også GM sin Powerglide automat samt bakaksel fra en Pontiac. Opel så seg vel lei på at direktører og velbemidlede folk ofte valgte amerikansk kjøretøy, så da kom de opp med sin egen. Hvis jeg noen gang blir så rik at jeg kan ha en egen bilsammling så skal jeg ha en Diplomat A med 5,4 litern 8)

qzxdtc3ixz7t1n1bt6hj.jpg

Diplomat B kom i 1969 og hadde fortsatt 5,4 liters V8er fra GM, men nå fikk den også Oples engen 2,8 liters rekkesekser i tillegg. B modellen ble også designet litt mer "europeisk" men hadde fortsatt sine amerikanske trekk, den hadde også mye amerikans teknikk under skallet. Bla ventilerte bremseskiver foran og bak og en del teknikk som Cruisecontrol og EL vinduer :)

owjhdiqzwc48dpdb0jvs.jpg

5,4 litern er faktisk den samme motoren som sto i datidens Corvette, men motoren likte dårlige konstant høyhastighets kjøring på Autobahn. Så Opel måtte rett og slett forbedre motoren på en del punkter, blant annet på kjøling samt at den måtte gires en del høyere for å finne ett mer behagelig turtall. Det sies i dag at Opel V8ern er langt mer solid og slitesterk enn den amerikanske motoren som sagt sitter i blant annet Corvette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlingen er imponerende. Han er steinrik men mediesky. Tenkte å ta med et kamera og dra bort og se etter sommeren!

Det hadde vært veldig artig om du delte det med oss også, er ikke hver dag man kommer over sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...