Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det var mest tendensen i relasjon til hvilken vei det generelt går i bilindustrien jeg mente, men ellers er vi helt enige. Jeg har gode minner om Volvo 240 da den var i produksjon, men det var en annen tid med andre behov og krav. Jeg har skrevet litt om hvordan man måtte prioritere praktisk og økonomisk på den tiden (selv på Vinderen i Oslo) på de første sidene i tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker som sagt Volvo. Har gode minner fra 240 selv. Pappa har hatt flere av volvoene fra den tiden, blant annet en 142 De Luxe med skinn og V6 som han kjøpte ny som bil nr. to på 70 tallet. Men det er en familiebil.

Samtidig virker det ikke som de fleste kjøperne bryr seg. Er vel ikke penger nok i at entusiastene vil ha rekkesekser, når Ola Leasingbil uansett er happy med en 525D eller 528i med fire sylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Volvo, men jeg synes at de på mange måter har mistet plottet i forhold til hvordan merket var på spesielt 80-tallet. Volkswagen er idag der Volvo var da 240 ble erstattet av 850. Premium uten å egentlig være premium er et fantastisk utgangspunkt for å selge mye til en kravstor middelklasse. Volkswagen klarer dette idag og Volvo klarte det med 240 og tildels 850. Utfordringen for Volvo er at de idag konkurrerer head on mot BMW og Audi i et mye dyrere prissegment og der faller de igjennom på generell kvalitet og prestisje (ikke at Volvo ikke er best på f.eks seter).

Allikevel liker jeg Volvo, men jeg er usikker på om dette mest skyldes gammel vane og/eller at jeg etterhvert aldersmessig begynner å komme i målgruppen som tradisjonelt liker bilmerket. Det er noe "no nonsense" over Volvo... robust, praktisk, ikke jålete, bygget for skandinaviske forhold er noen av superlativene jeg kommer på i farten. På den annen side tenker jeg heller ikke på spesielt gode dynamiske kjøreegenskaper, elegante linjer og et noegenlunde ungdommelig sexy image som f.eks BMW har. Volvo er "Quadratisch, Praktisch und Gut" som det står på den gode tyske Ritter Sport sjokoladen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Volvo... boxy but good. Det er bare en annen måte å si "Quadratisch, Praktisch und Gut"... :)

EVO´s Jethro Bovingdon tester den nye 991 GT3 mot McLaren 12C og Nissan GT-R... og GT3 klarer seg meget bra... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er like imponert over selve konseptet i3. Som jeg har poengtert i tidligere innlegg deler jeg på et overordnet nivå denne kritikken. Bilen er et stort kompromiss, men iom. at den er en BMW er den ikke dårlig. Tesla Model S er imidlertid så mye mer komplett og kan Tesla innenfor overskuelig fremtid overføre teknologien til en signifikant mindre plattform (noe som ikke burde være spesielt vanskelig) har Elon Musk utvilsomt en vinner på hånden i relasjon til i3.

http://jalopnik.com/what-bmws-i3-tells- ... 1068442336

Jepp... nå har Elon Musk uttalt til Bloomberg News at Tesla Motors innenfor fem år vil komme med en modell til det han kaller mainstream markedet. Jeg tror at denne tidshorisonten i virkeligheten dreier seg om 2-3 år litt avhengig av hva som skjer i bilbransjen forøvrig. Ergo vet vi at Tesla´s markedstrategi er å la Model S åpne markedet for både Tesla og den seriøse delen av elbilmarkedet. Billigere modeller tilbys først når markedet og etterspørselen er etablert.

Musk mener at det i denne sammenhengen er viktig for Tesla Motors å være der kundene er. Dette betyr at Tesla også må bygge bilfabrikker i Asia og hold dere fast... Europa. Tesla har allerede en mindre såkalt samlefabrikk i Nederland, men jeg tipper at en større bilfabrikk enten blir plassert i Ungarn eller i Romania. På den annen side skal vi ikke se bort fra at Tesla velger å bygge en fabrikk i Tyskland pga. behovet for å være i nærheten av avanserte tekniske fagmiljøer. Uansett land vil det være litt av en sensasjon hvis det blir bygget en helt ny bilfabrikk av dette kaliberet i Europa... :)

http://epn.dk/brancher/industri/bil/ECE ... -i-europa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har annet fornuftig å gjøre i kveld kan du f.eks se på 1 time og 17 minutter med Motor Trend´s "Picking the 2013 Best Driver's Car". Dette er så bra som TV på Internett/Youtube kan bli idag... enjoy... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musk mener at det i denne sammenhengen er viktig for Tesla Motors å være der kundene er. Dette betyr at Tesla også må bygge bilfabrikker i Asia og hold dere fast... Europa. Tesla har allerede en mindre såkalt samlefabrikk i Nederland, men jeg tipper at en større bilfabrikk enten blir plassert i Ungarn eller i Romania. På den annen side skal vi ikke se bort fra at Tesla velger å bygge en fabrikk i Tyskland pga. behovet for å være i nærheten av avanserte tekniske fagmiljøer. Uansett land vil det være litt av en sensasjon hvis det blir bygget en helt ny bilfabrikk av dette kaliberet i Europa... :)

Personlig så tror jeg elbilmarkedet vil møte veggen før dette skjer, er grenser for hvor lange de klarer å holde treden og salget av el biler er dalende ute i Europa allerede. Miljøgevinsten er for liten, bilene for dyre i forhold til nye effektive og diesel bensinmotorer, vil ta mange år før ett brukbart nett av ladestasjoner er på plass og rekkeviddene er fortsatt en vits i forhold til en tilsvarende diesel eller bensin bil. Tesla kan nok ikke overleve på Norge alene, snart kommer det avgifter her også og da er det ikke så gøy med elbil lengere.

Folk flest kjører el bil for å slippe kø til jobb, slippe åravgift og rett og slett for å spare penger. Folk gir vel en bolle i miljøeffekten så lenge de kan spare inn penger.... Gi Amerikanske SUVer med V8ere samme fordelene som elbil, altså ingen engangsavgift, gratis bom, Ferge, parkering, årsavgift og fritt bruk av bussfil. Hiv også på halv pris på bensin så skal du se folk hiver seg over dem :lol:

Satt litt på spissen selvsagt

Elon Musk kjenner ikke mye til Nordmenn gitt, han sier nordmenn er så miljøvennlige som kjøper nest flest El biler i verden. Nei vi er ikke miljøvennlige, vi er jævla gjerrige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har hatt flere av volvoene fra den tiden, blant annet en 142 De Luxe med skinn og V6 som han kjøpte ny som bil nr. to på 70 tallet.

Stusser litt på 142 med v6, jeg skriver derfor et "fredrik" innlegg:

Modellbetegnelsen var en gang av en slik art at det første sifferet sto for hvilken modell (100 serie eller 200 serie), det midterste for antall sylindre (4 eller 6) og det siste for antall dører (2 for coupe, 4 for sedan og 5 for stasjonsvogn).

Modellbetegnelsen mistet etterhvert sin opprinnelige mening på slutten av 70-tallet da volvo solgte 260 med b17 motoren (4 sylindre) til israel og hellas. Diesel motorene som var 6 sylindret (noen med 5 sylindre) ble solgt som 240, i tillegg ble 240 også solgt med 6 sylindret bensin (GLT-6).

De sluttet med det siste sifferet med 1983 modellen av 240, fra da av het 242, 244 og 245 bare 240.

100 serien kom aldri med v6 (164 hadde rekke 6).

200 serien hadde v6 fra prv (Peugeot, Renault og Volvo), b27 og b28 (ser wikipedia også har oppført b280, men jeg tror ikke det stemmer). B27 og b28 hadde en noe spesiell veiv, da den er basert på V8er 90graders veiv. Motorene har derfor en spesiell gange, da dem ikke tenner gjevnt mellom slagene.

B280 derimot har ordentlig V6 60graders veiv, med gjevne tennpunkt mellom slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo og Saab har aldri helt vært i mitt fokus når det gjelder biler (selv om fattern hadde en 245 - altså en stasjonsvogn med fem dører på midten av 70-tallet), men jeg har merket meg at begge bilprodusentene opp igjennom årene på mange områder har vært mye mer eksotiske enn mange tror. Den litt spesielle franske PRV V6-motoren og Volkswagens 5 og 6-sylindrede dieselmotorer (rekke) er nevnt, men innslagene fra kontinentet og andre verdensdeler går langt videre enn dette. Både når det gjelder motorer/drivverk og karosserier. Dette er interessant fordi vi normalt tenker på Volvo og Saab som noe helt annet enn Peugeot, Renault, Fiat, Opel, Volkswagen, DAF og Mitsubishi (og sikkert andre innslag også... f.eks Yamaha)... :)

[space]: Det var sannelig en kul liten rakker. Vi har faktisk nesten vært der med tanke på div. Peugeot modeller vi hadde på 80 og 90-tallet (205, 106 og 306). Jeg savner å ha en liten sportslig hatchback når jeg bare kjører lokalt i forbindelse med dagens gjøremål. Det kan godt være at jeg velger å gå den veien igjen istedenfor å kjøpe en ny BMW... :P

Fredrik 90: Jeg tror at elbilmarkedet vil utvikle seg videre med forsterket styrke, men jeg deler din antagelse om at disse bilene etterhvert også vil bli avgiftsbelagt. Det store spørsmålet etter min mening er derfor ikke om elbilmarkedet vil utvikle seg videre, men hvordan det vil utvikle seg videre. Her er det flere muligheter og det er ikke sikkert at Elon Musk får rett i sine spådommer.

Det kanskje mest interessante er hvordan elbilen skal fases inn i det eksisterende bilmarkedet. Det vil være en overgangsperiode der flere helt forskjellige teknologier kjemper om oppmerksomheten med ulike fortrinn og ulemper. Denne utviklingen blir ikke helt ulik den man hadde for 100 år siden da hest, damp, bensin og elektriske kjøretøyer delte veiene... bare i et mye mindre omfang enn idag. Hva man skulle satse på var allikevel et stort spørsmål den gangen som idag.

Bensinmotoren ble som kjent foretrukket. Dette skyldes praktiske årsaker som f.eks at drivverket kunne gjøres relativt kompakt, lett og holdbart, men også rik tilgjengelighet på petroleum. Spesielt etter at man fant råolje i Bessarabia og Kaukasia (og Canada på det nordamerikanske kontinentet) ble produksjonen av bensin forenklet i forhold til å utvinne bl.a syntetisk bensin fra kullgass. Britene fant også råolje i en rekke av deres kolonier og dette har dominert verdenspolitikken frem til idag. Spørsmålet er med andre ord hvem som har interesse i at elbilmarkedet utvikles hurtig, langsomt eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadillac´s nye konseptbil... Elmiraj... er interessant fordi den følger i kjølevannet av bilmodeller som Mercedes-Benz CL, Bentley Continental GT og Rolls-Royce Phantom Coupé. Cadillac har imidlertid lange tradisjoner med å bygge biler i en klasse som de kaller "Personal Luxury" (les: store luksusbiler med plass til fire/fem personer, men med kun to dører... underforstått at sjåføren er i fokus). Cadillac Eldorado er den historiske relasjonen og den modellen ble presentert allerede i 1952.

Designet på Elmiraj er helt tydelig en evolusjon på Eldorado mrk.VI anno 1965-66. Den modellen kom imidlertid kun som cabriolet. Den relaterte, men mye mindre kjente Cadillac Calais 2-dørs hardtop er derfor trolig den korrekte historiske relasjonen. En staselig vogn og jeg tror helt klart at Cadillac er på rett spor med Elmiraj... :)

zepbn0xm1douhve5qumc.jpg

rblzqoxkh832vtw6wln4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...