Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Lincoln Continental Mark III er ikke min favoritt, men spazfaktoren er helt sikkert rimelig høy. Man får iallefall mye stål og mange cubic inches for pengene. For meg blir denne bilen litt for mye av det jeg ikke liker med klassiske amcars, men dette handler mest om smak & behag... :)

Det er forgjengeren Lincoln Continental generasjon 4 som er den helt store samlermodellen i Continental programmet. Dette var modellen som egentlig skulle være etterfølgeren til Ford Thunderbird, men som ble flyttet over til Ford´s Lincoln divisjon av Robert McNamara. Designet regnes blandt de helt store og er et såkalt "one man´s show" av Elwood Engel som også bl.a tegnet den futuristiske Chrysler Turbine Car (tidligere vist i tråden). Det var forøvrig også en Lincoln Continental generasjon 4 Convertible President Kennedy satt i da han ble skutt i Dallas, Texas i 1963. Den største V8 motoren i generasjon 4 programmet var på hele 462 cubic inches (godt og vel 7,6 liter).

En av mine venner, som i over 20 år har bodd i USA, kjøpte forøvrig en Lincoln Continental Town Car (basert på Continental Mark III) som studentbil på begynnelsen av 90-tallet. Som han fortalte meg var den bilen temmelig kul når han og gutta skulle på skittur opp til Breckenridge eller Aspen. 6 venner + alt utstyr for en weekend + fire-fem ølkasser... no problem. Det aller beste var imidlertid når de skulle kjøre de 2000 høydemeterne opp Rocky Mountains fra Denver. Med en V8 på 7,5 liter merket de knapt at bilen veide godt over 3 tonn med mennesker og bagasje... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er herlige biler synes jeg, er blandt de amerikanske bilene jeg finner fascinerende og viser hvor langt fremme de var på bilproduksjon den gang. De er store og overdådige og har ett nesten latterlig høyt luksusnivå og komfort nivå, må ikke glemme at dette var biler som konkurrerte med Rolls Royce.

En kamerat har en tilsvarende Cadillac DeVille og det er det som er så artig med biler som dette som er fra før oljekrisa. Spørsmål om forbruk, vekt og utslipp var totalt fraværende. Ble bilen tyngre som følge av utstyr som gjør livet til sjåføren lettere, ja da hiver man i mer motor. Meningen til Cadillac er at man skulle ikke føle at "motoren flyttet bilen", derfor lave omdreininger og ett sinnsykt moment som drar 2,5 tonn bil helt udramatisk til 100 på rundt 8 sekunder :shock:

Også er det jo den overdrevene finishen og detaljene som f eks Cartier klokka i Continentalen, eller utstyrsgraden som er på linje med en moderne familiebil i dag. Man kan kjøpe en 45 år gammel Mercedes 300 SEL eller en E3 men du vil hele tiden merke du kjører en 60 taller, i Lincoln eller Cadillac glemmer du fort at du kjører en gammel bil bortsett fra designet.

Men på spørsmål om jeg ville hatt en så er nok svaret nei, da hadde jeg heller valgt en Camaro eller Mustang Fastback fra samme periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett... selvfølgelig er en Lincoln Continental mrk III kjempefin på helt egne premisser. Få biler om noen er mer fokusert mot Personal Luxury konseptet (som imidlertid er funnet opp av Cadillac) og i den sammenhengen er Continental mrk III nesten uslåelig. Stilen er gjennomført, men den er ikke helt min kopp te for å si det på den måten. Det beste tilsvarende eksempelet jeg kan gi er forskjellen på Ford Mustang mrk I vs. alle de andre generasjonene. Den første Mustangen er et ikon der de senere generasjonene definitivt er noe annet. Tilsvarende også med Ford Thunderbird mrk I vs. senere generasjoner. Continental mrk III er i denne sammenhengen etter min mening noe annet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig overdådig den amerikaneren :).

Ikke helt min stil heller, men jeg synes det er utrolig kult å se sånne biler langs veien.

Noe som ligger litt nærmere Fredriks hjerte:

porsche_928_gts.jpeg

Hadde ikke forresten en slik fungert som bil for 3, istedet for en hatchback? :)

Eller hva med noe som kler Fuchs?

tumblr_mrvdpezRdH1qkir2zo1_1280.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... du kan få sagt det... og jeg har selvfølgelig ingen gode motargumenter... :P

Den 928 silhuetten minner utrolig nok i de overordnede linjene ganske mye om en vesentlig eldre modell fra Porsche... nemlig Type 64 anno 1939. Man kan tydelig se at 928 var ment å skulle erstatte 911. Porsche 928 må være tidenes mest undervurderte Porsche... en fantastisk fin konstruksjon og bil. Porsche 964 med fuchs... ja takk... :)

Porsche Type 64

ykb625lryu3psyn8qp00.jpg

hfnti1q6px008oour7r3.jpg

ttknh4ros1ut7dk1m5k9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det passer inn her. Men jeg vet du er tilhenger av Audi TT Mk1, og Peugeot RCZ er veldig lik nettopp denne. Nå har Peugeot kommet med RCZ R som visstnok skal være Peugeots raskeste "road-going car". 1.6L 4sylindret turbomotor på 270hk. Jeg har tidligere (noen år tilbake) kommentert i tulletråden at jeg ikke likte RCZ da jeg synes den var rip-off av TT, men nå har den vokst på meg og jeg synes den er kul og bringer noe annet til trafikkbildet. Interiøret er heller ikke verst, tross at det ikke er førerrettet, men de kunne kostet på et mer stilfullt ratt. :)

http://seriouswheels.com/cars/2013/top- ... RCZ-R.html

2013-Peugeot-RCZ-R-Static-4-1024x768.jpg

2013-Peugeot-RCZ-R-Interior-1-1024x768.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg har en slik Peugeot, i hvit. Ganske tøff bil med småfriske 200 hester men for ett kjipt interiør. Det ser bra ut men den opplevde kvaliteten er dessverre helt på bånn, ikke er driftsikkerheten på bilen den beste heller da han har hatt noen verkstedbesøk i sitt nå ett år mange eierskap :?

Men ellers så er den ganske ok, har friske kjøreegenskaper og en en sann sportsbil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Jeg har i likhet med deg også oppfattet RCZ som en klar rip-off av TT (bare navnet "RCZ" smaker for mye av too cool marketing i min bok). På den annen side er enkelte designelementer som f.eks double-bubble Zagato vinduet temmelig artig. At bilen bygges av Magna Steyr i Østerrike er heller ingen direkte ulempe. Motorene er i likhet med f.eks BMW F20 116i/118i basert på den såkalte Prince motoren (et samarbeidsprosjekt mellom BMW og PSA).

Når dette er sagt gjør PSA (Peugeot & Citroën) mye riktig om dagen med div. ganske interessante spinoff modeller som f.eks den nevnte RCZ, 2008, div. DS Citroën modeller etc. Kvaliteten på bilene PSA bygger har vel heller aldri vært bedre enn idag. Allikevel har PSA alvorlige økonomiske problemer. Noe av dette skyldes finanskrisen, men ikke alt. I likhet med BMW mangler PSA en større strategisk alliansepartner og/eller fornuftige konkurrenter som de kan kjøpe og utvikle videre strategisk og økonomisk (economy of scale) som f.eks Volkswagen gjorde med bl.a Skoda og Seat. Ergo er det tvingende nødvendig for både BMW og PSA å kunne tilby div. spinoff modeller der fortjenesten pr. investerte krone er vesentlig høyere enn på originalmodellene. Forskjellen er at BMW i motsetning til PSA nærmest har spesialisert seg på å gjøre dette. Hvis man ikke vet det er det sannelig ikke enkelt å se at f.eks E85 Z4 er basert på E46... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius2002: Jeg har i likhet med deg også oppfattet RCZ som en klar rip-off av TT (bare navnet "RCZ" smaker for mye av too cool marketing i min bok). På den annen side er enkelte designelementer som f.eks double-bubble Zagato vinduet temmelig artig. At bilen bygges av Magna Steyr i Østerrike er heller ingen direkte ulempe. Motorene er i likhet med f.eks BMW F20 116i/118i basert på den såkalte Prince motoren (et samarbeidsprosjekt mellom BMW og PSA).

Når dette er sagt gjør PSA (Peugeot & Citroën) mye riktig om dagen med div. ganske interessante spinoff modeller som f.eks den nevnte RCZ, 2008, div. DS Citroën modeller etc. Kvaliteten på bilene PSA bygger har vel heller aldri vært bedre enn idag. Allikevel har PSA alvorlige økonomiske problemer. Noe av dette skyldes finanskrisen, men ikke alt. I likhet med BMW mangler PSA en større strategisk alliansepartner og/eller fornuftige konkurrenter som de kan kjøpe og utvikle videre strategisk og økonomisk (economy of scale) som f.eks Volkswagen gjorde med bl.a Skoda og Seat. Ergo er det tvingende nødvendig for både BMW og PSA å kunne tilby div. spinoff modeller der fortjenesten pr. investerte krone er vesentlig høyere enn på originalmodellene. Forskjellen er at BMW i motsetning til PSA nærmest har spesialisert seg på å gjøre dette. Hvis man ikke vet det er det sannelig ikke enkelt å se at f.eks E85 Z4 er basert på E46... :)

Interessant! :-) Jeg visste ikke at E85 er basert på E46 før nå!

Snakker om BMW og PSA, tilsynelatende samme motoren som er i RCZ er plassert i Peugeot 308 R som blir vist på Frankfurt Motor Show neste måned. En morsom liten racer. Dessverre (eller heldigvis) synes jeg nye A-klassen og M135i er noe tøffere, da tyske biler er det som ligger meg nærmest. At dette også bare er designbilder blir det vanskelig å gjøre opp en skikkelig mening enda. Selv om jeg nå kjører en fransk bil med japansk motor, så har jeg enda en knapp på tysk.

peugeot-308-r-5_653.jpg

peugeot-308-r-2_653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt litt ekstra tid på å den fantastiske britiske serien Grand Designs med Kevin McCloud der han presenterer div. bygninger (arkitekturen, byggeprosessen og det ferdige resultatet). Jeg tror at dette prosjektet må være den ultimative favoritten... et helt utrolig hus på toppen av et fjell i Sierra Nevada ovenfor Malaga i Spania. Husets former og linjer er fantastiske i omgivelsene og selv den lokale byggmesteren (som er en viktig person i lokalmiljøet) er temmelig imponert over det futuristiske og for ham veldig moderne resultatet.

Det som imidlertid virkelig er helt vannvittig er at hele prosjektet kun kostet 2,6 millioner kroner i 2004. Noen ganger betaler det seg utvilsomt å gå egne veier samt være standhaftig... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=DXx139c2Pf4

Den britiske TV stasjonen Channel 4 har nylig annonsert at en helt ny runde med Grand Desigsn og Kevin McCloud begynner onsdag 4. september klokken 20:00 norsk tid. Dette blir bra... :)

http://www.channel4.com/tv-listings/dai ... ?:00#C4_21

d5fvyftikqkcrcxearmq.jpg

jq2l678fdsljwk7kn2er.jpg

Marius2002: Jeg liker designet på modellene Peugeot har idag, men jeg liker dessverre ikke å kjøre bilene. Jeg har akkurat prøvekjørt den nye 208 modellen og løsningen med det lille rattet under dashboardet/instrumentpanelet er helt håpløst. Hverken jeg eller fruen klarte å finne oss til rette bak rattet og når bilen ellers heller ikke var spesielt god å kjøre er den ikke interessant for oss. Jeg føler meg derfor ganske sikker på at vi velger en Volkswagen Up!, Polo eller Golf... altså en tysk bil igjen.

Hvorfor det står mellom disse tre modellene skyldes at jeg ikke helt vet hva slags bil jeg skal kjøpe til meg selv... eller om jeg i det hele tatt skal kjøpe en ny bil. For å løse daglige transportoppgaver i familien holder egentlig en Up! i lange baner... en kul bil... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Up! Er billigste bil, og gir dermed mest spillerom til "egen" bil regner jeg med?

Gå for Up! :)

Synes den er tøff selv. Kom jo nå også som elbil, noe som hadde vært en perfekt bil nr 2 her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jammen noen skikkelige smartinger... :P

Neste oppgave når Up!´en formodentlig er i hus er selvfølgelig å finne en skikkelig velholdt oldschool Porsche til en fornuftig sum penger. Jeg tror ikke at dette nødvendigvis blir helt enkelt og spørsmålet er også hvilken modell jeg skal gå etter. Jeg kan godt tenke meg å eie en helt original Carrera Coupé uten vinge, men med fuchsfelger fra midten av 80-tallet igjen. En pen 944 S2 frister imidlertid også. Selvfølgelig står en 964 også på ønskelisten, men de begynner å bli veldig dyre. Vel... en av disse modellene er målet i denne omgangen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...