[space] Skrevet September 18, 2013 Share Skrevet September 18, 2013 Hvordan er den å kjøre da? Sittestilling, komfort, støynivå? Den er jo 12(?) år nyere enn 3-serien. Har småbilene hentet innpå de gamle statusbilene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjaa Skrevet September 18, 2013 Share Skrevet September 18, 2013 !up er en kul bil, ble overasket når jeg prøvde den, lettkjørt og morsom, samtidig virker den moderne. Gratulerer med ett fresht valg Fredrik (kult navn forresten) , ikke alle som tørr men jeg kunne godt tenkt meg en liten liten VW igjen! Selv kjøpte jeg meg en Lupo GTI for ett par år siden og var egentlig rimelig skeptisk da jeg kjøpte denne nesten uten å ha prøvd den. Etter handelen var i boks og jeg kjørte hjemover fra Oslo på motorveien hadde jeg litt blandede følelser, hva gjorde jeg i VW's minste og kjipeste modell tenkte jeg... Men glemte dette rimelig fort når jeg kom på veien og oppdaget kjøreegenskapene og hvor moderne denne bilen egentlig var med automatisk ac, orginalt xenonlys og 6 trinns kasse. 1.6 literen med 125 hester passet ypperlig på 980kg bil og fikk parkert en og annen BMW og Audi med den i mitt eie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2013 Forfatter Share Skrevet September 18, 2013 Man kan ikke sammenligne E46 med Up!, men når dette er nevnt er Up! etter min mening blandt de beste småbilene idag og... JA... den generelle forskjellen på gammel luksus og moderne småbiler har aldri vært mindre. Det er imidlertid viktig å forstå hva slags bil Up! er til forskjell fra f.eks dagens Polo og andre tilsvarende store bilmodeller... Først og fremst er Up! lett med sine ca. 940 Kg. Akselavstanden er kun 3,6 cm kortere enn i Polo og dermed blandt de aller lengste i klassen. Dette merkes godt på den innvendige plassen som faktisk er helt grei for en liten familie med et barn i skolealder. Den lange akselavstanden påvirker også kjøreegenskapene i positiv retning. Bilen virker roligere og mer stødig på veien enn de fleste andre småbilene. Hjulstøyen er også bemerkelsesverdig godt dempet og jeg tok meg selv i å plutselig kjøre 140 Km/t på motorveien uten at jeg hadde problemer med å høre radioen som stadig sto på lavt lydvolum. Dette kan jeg ikke gjøre i E46´en og nettopp når det gjelder støy fra hjul, motor, drivverk og luft merker man tydelig at Up! er en 15 år nyere konstruksjon. Den tresylindrede motoren på 999 cm3 er et kapittel for seg. Den er ikke sprek med sine 75 HK ved 6200 rpm og 95 Nm mellom 3000 og 4500 rpm, men den har et ganske artig lydbilde over ca. 3000 rpm. Motoren "freser" skikkelig og høres bare artigere ut jo mer man presser den oppover i registeret. VW har imidlertid valgt en høy utveksling på gearkassen så selv i 130 Km/t har motoren kun ca. 3000 rpm. Motoren (75 HK BlueMotion) er imidlertid svært økonomisk og har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på kun 0,42 liter/mil. Ved landeveiskjøring klarer den helt ned mot 0,37 liter/mil. Jeg liker også designet på Up! som er tydelig Volkswagen på den aller beste måten. Det er enkelt, men veldig effektivt og uten tullball. Jeg liker også at Up! signaliserer en slags antistatus selv om den er 40-50% dyrere enn de aller billigste småbilene (og det er den absolutt verdt med tanke på kvaliteten). Up! er med andre ord en bil for spesielt interesserte og jeg mistenker at mange faktisk misforstår konseptet og tror at det er en billig bil i den dårligste betydningen av ordet. Det er den ikke og dette merker man umiddelbart når man prøvekjører bilen. Jeg sitter med mine 184 cm veldig godt i Up! og junior (som er en ganske stor 10 åring) kan fint sitte bak meg. Hodestøttene bak er imidlertid ikke de beste og helt tydelig et sted VW har spart noen kroner. Tilsvarende også med de manglende innerskjermene bak (kan ettermonteres) og takantennen (det er bare billigbiler som har slikt idag). 12 års rustgaranti ser jeg helt klart frem til etter å ha opplevd hvor hurtig rusten sprer seg på E46 når den først kommer (dette er virkelig skremmende og helt klart et argument for å selge bilen hurtigst mulig)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet September 18, 2013 Share Skrevet September 18, 2013 Gratulerer med ny bil. Tror du du kommer til å bli fornøyd, og enda mere fornøyd hvis du realiserer planene som er skissert vedr klassiker. Ang. tråden, så synes jeg den burde fortsette i sin eksisterende form, den tar for seg "litt av alt" for oss som er generellt motorintertessert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2013 Forfatter Share Skrevet September 18, 2013 Hehehe... et kult bilde... og hadde spørsmålet vedr. en klassisk sportsbil nettopp stått mellom "Batmobile"og "Ducktail" ville jeg ha vært en svært lykkelig mann. De er imidlertid begge dessverre alt for dyre. Finner jeg en pen og original urmodell 911 T 2,4 eller en g-modell 911 SC er jeg egentlig tilfreds, men selv det er en stor oppgave i tiden fremover. Jeg har derfor et par andre klassikere i sikte (bakhjulstrekk og 4x4) så får vi se hva jeg ender opp med før sommeren 2014... Jeg skriver gjerne videre i tråden, men jeg har bruk for hjelp. Kanskje er det fornuftig å omdefinere tråden enda engang slik at den blir mer generell og mindre personlig. Det behøver jo ikke å være "min" tråd/blogg. Det viktigste er at bimmers har en tråd som er nogenlunde fokusert i relasjon til vår felles bilinteresse og det som rører seg i den sammenhengen... samt ikke minst fri for tullball/barnslige innlegg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 18, 2013 Share Skrevet September 18, 2013 4x4? Da regner jeg med du er tilbake i LR-land? Hm, blir spennende å se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2013 Forfatter Share Skrevet September 18, 2013 Det er ingen dum tanke, men nope... jeg tenker mer i retning av Neckarsulm´s fineste "del"-klassikere (Stuttgart er også involvert) og/eller tyske bilmodeller med potente rekkefemmere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 19, 2013 Share Skrevet September 19, 2013 Audi 90 quattro? Høres alt for familievennlig ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 19, 2013 Forfatter Share Skrevet September 19, 2013 Ja, men jeg har alltid likt den modellen og den finnes som coupé også. Rekkefemmeren både gurgler og freser så herlig... klarer godt over 7000 rpm gjør den også... og som en bonus får man 4x4. Jeg vurderer også en Porsche 944 S2. Begge hører til Plan B hvis alt annet slår feil når det gjelder en klassisk 911, men ingen av dem er en større nedtur i min bok. Jeg har ca. 2000 Km bak rattet i en Audi 90 2.3 20V (B3) i USA og det ga utvilsomt mersmak. Porsche 944 kjenner jeg jo godt etter å ha hatt en i nesten to år... Det finnes imidlertid nok av andre interessante modeller også med alt fra sofistikerte italienske V6 motorer til mer spesielle tyske VR6 motorer. Jeg vil forsøke å holde meg til 80-tallet iom. at da ble bilene mer moderne også etter dagens standard. 60 og 70-talls biler er en helt annen historie på de fleste områder, men igjen... dukker det opp noe spennende gir jeg bilen en sjanse uansett hvor og når den er fra. Det har heller ingen betydning om bilen er stor eller liten bare den er interessant i mine øyne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 19, 2013 Share Skrevet September 19, 2013 !up er en kul bil, ble overasket når jeg prøvde den, lettkjørt og morsom, samtidig virker den moderne. Gratulerer med ett fresht valg Fredrik (kult navn forresten) , ikke alle som tørr men jeg kunne godt tenkt meg en liten liten VW igjen!Selv kjøpte jeg meg en Lupo GTI for ett par år siden og var egentlig rimelig skeptisk da jeg kjøpte denne nesten uten å ha prøvd den. Etter handelen var i boks og jeg kjørte hjemover fra Oslo på motorveien hadde jeg litt blandede følelser, hva gjorde jeg i VW's minste og kjipeste modell tenkte jeg... Men glemte dette rimelig fort når jeg kom på veien og oppdaget kjøreegenskapene og hvor moderne denne bilen egentlig var med automatisk ac, orginalt xenonlys og 6 trinns kasse. 1.6 literen med 125 hester passet ypperlig på 980kg bil og fikk parkert en og annen BMW og Audi med den i mitt eie. [ Bilde ] Fin bil og helt sikker morsom å kjøre. Jeg har aldri sett en Lupo GTI i Norge. Som jeg husker det så ble Lupo kun solgt her i en kort periode (ét år?) og da sikkert ingen GTI. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2013 Forfatter Share Skrevet September 20, 2013 Ja... Lupo GTI er en artig og ikke minst sjelden fugl. Rent konseptmessig er den også på mange måter den direkte etterfølgeren etter Golf GTI mrk.I. Jeg har alltid hatt sansen for ordspillet mellom Lupo som betyr ulv på italiensk (latin: lupus) og Golf mrk.I som ble kalt for Rabitt (kanin) på det amerikanske markedet. Det er ingen tvil om at Lupo GTI er "ulven" i denne sammenhengen... Up! har konseptmessig mer til felles med Lupos etterfølger Fox (rev) enn med Lupo, men nettopp Lupo er interessant i relasjon til både totallengden og akselavstanden. Begge veier omtrent det samme (950 Kg +/- 20 Kg). Up! er imidlertid ikke mer enn 1,6 cm lenger enn Lupo, men den har også en akselavstand som er hele 10,2 cm lenger enn Lupo. Dette er betyr at akselavstanden på Up! kun er 3,6 cm kortere enn på dagens Polo og dette mye av forklaringen på hvorfor Up! virker så mye mer komplett enn mange andre småbiler. Up! er mye større innvendig enn den utvendige størrelsen indikerer. Det er planlagt mange forskjellige varianter av Up!. Det er en elektrisk versjon (e-Up!) klar i kulissene og snart kommer en versjon som er tilpasset CNG (biogass)... Eco Up!. Det er også planlagt en GT modell med 110 HK (R3, 999 cm3 med TSI teknikk). Den kanskje mest interessante varianten av Up! er imidlertid Space Up! som kommer til å minne om VW T2 eller Transporter Type 1 som ble kalt for "Bullie" i Tyskland... VW Space Up! konsept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 20, 2013 Share Skrevet September 20, 2013 Den elektriske up!, e-up!, kommer sikkert til å selge bra i Norge men personlig ville jeg mye heller ha BMW i3. Merprisen for basisvarianten er under 50k selvom BMW'en sikkert vil bli en del dyrere i praksis, da det tradisjonen tro er lett å gå bananas på utstyrssiden. For min del ville jeg mye heller ha en 170 hk innovativ elbil enn en 82 hk elektrifisert bensinbil. I utgangspunktet er jeg positiv til up! men bare ikke som elbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 20, 2013 Forfatter Share Skrevet September 20, 2013 Jeg er mer usikker når det gjelder e-Up!. 82 HK høres ikke mye ut, men 210 Nm fra <> 0 rpm er ganske mye i en såpass liten bil. Utfordringen er den begrensede rekkevidden på kun 160 Km. Dette er mer enn nok som bybil, men i langstrakte Norge blir bilen redundant som det primære kjøretøyet. Målestokken for elektriske biler i Norge er hvorvidt man kan kjøre til hytta eller ikke. I Danmark og de fleste andre land på kontinentet bør imidlertid en rekkevidde på 160 Km være nok. Vel her er den... Der Up!. Vår modell er en High Up! BlueMotion med 75 HK. Felgene/dekkene har den imponerende dimensjonen 185/55-15. En kjekk liten sak... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet September 20, 2013 Share Skrevet September 20, 2013 Gratulerer med fin bil! Jeg har sett at det er solgt veldig mange up! i Danmark og at de også er hyggelig priset der. 75 hk? Jeg trodde du skrev tidligere at det var en 60 hk som dere hadde bestilt. Har du prøvt en Toyota iQ? Jeg hadde litt sansen for den da den ble lansert men er mer usikker nå. Hvis jeg skulle ha kjøpt bil i denne klassen i dag, så er jeg ganske sikker på at jeg også hadde valgt up! Når det gjelder rekkevidden på e-up! og i3 så tror jeg ikke dette er et stort problem i Oslo-området. For de fleste vil det være bil nummer 2 eller 3 og da er rekkevidden sikkert passe. Jeg bor selv i Oslo og jobber i Sandvika og må innrømme at jeg seriøst overveier en i3. Driftsutgiftene ser fornuftige ut og muligheten for å kjøre i kollektivfeltet er en fin bonus, selvom jeg ikke tror det varer lenge før dette blir slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet September 20, 2013 Share Skrevet September 20, 2013 En elbil hadde vært en perfekt bil nr.2 (eller 1) her også. Perfekt både til pendling til toget, eller for min samboer til jobb. Dessverre blir nybil for dyrt, og en kan kjøre en del km for mellomlegget fra en bruktbil (som skal gjøre samme nytten), opp til prisen for en ny elbil. Men i prinsippet kunne jeg gjerne eid en elbil, i tillegg til en annen bil. (eventuelt en deilig Tesla, og ikke tenkt mer på bensinbil) Yes please!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå