Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... en Carrera RS 2,7 "Ducktail" ville passe ganske bra, men den er dessverre alt for dyr. Jeg satser på å finne en pen SC eller Carrera Coupé fra G-serien. De modellene er det bygget mange flere av og prisen har ennå ikke tatt helt av for spesielt SC... :)

 

BMW i3 selger svært godt og BMW må øke produksjonen... :)

 

http://epn.dk/brancher/industri/bil/ECE6105687/bmw-boltrer-sig-i-opmaerksomhed/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ihvertfall ikke en 365 GTB/4 til prisen av en Carrera RS 2,7, men jeg synes at selv den modellen er temmelig overpriset. Selv er jeg svak for etterfølgeren til 365 GT4 2+2... nemlig 400/412. Denne modellen har pga. det konservative designet falt litt utenfor spotlyset og koster dermed ikke all verden. Allikevel... vi snakker om en relativt kompetent GT med Maranellos fineste V12 motor på rundt 350 HK. Ytelsene er ikke spesielt imponerende idag, men 0-100 Km/t på under 7 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t er etter snart 30 år stadig akseptabelt. Stilen er iallefall upåklagelig... :)

 

gallery_38233_76_130689.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsket jeg ikke en direkte sammenligning mellom 911 2.7 RS og 365 GTC/4 bare for å ha sagt det - men jeg registrerer at den billigste 2.7 RS til salgs i europa begynner på 150.000 Euro - mens jeg finner en pen 365 GTC/4 til 169.000 Euro på samme side.

Så prismessig skiller det ikke så mye... :)

 

400/412 er en interessant modell, men jeg synes den mangler den myke klassiske GT-linjeføringen på 365 GTC/4 - Den blir for firkantet og uelegant og representerer for meg den litt triste overgangen fra de svulmende 60-årene til 70-tallet da alt skulle være firkantet igjen.. :)

 

http://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=228158064&cd=634967874180000000&asrc=st

 

Nydelig.... A gentleman travels behind no less than 12 cylinders.. :)

 

 

Denne var jo hyggelig priset...

 

http://www.youtube.com/watch?v=xGnEc1ZUD2E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte begrensningen i sammenligningen, men mitt poeng var (mest for morro skyld) å sammenligne med den ultimative 365 modellen... Daytona (GTB/4)... og den er latterlig dyr. GTC4 er utvilsomt et bedre kjøp, men jeg liker faktisk 400/412 bedre selv om jeg normalt helt klart har mer sansen for 60-talls design enn 70-talls design når det gjelder biler. Apropos 60-talls design... :)

 

gallery_38233_76_29659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Daytona er dyr - men den er vissnok svært ubehagelig å kjøre under 100... a racecar for the road. 352 hester lot seg imidlertid høre på 60-tallet... :D Virkelig en superbil. GTC skal være betraktelig lettere å leve med....

 

At Colombo V12`ern i Daytona og også 365GTC/4  er legendarisk er det ingen tvil om... nyt lyden  :headbang:

 

 

 

 

Her har Richard Hammond og James May et uhøytidelig race mellom en racerbåt og "the greatest GT ever built.... som de sier. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det, da daytona er litt for hardcore for å kalles en perfekt GT - men flotte omgivelser og bilder er det uansett.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... den Top Gear utfordringen var kul og Ferrari Daytona er alltid fantastisk. Fra et europeisk ikon til to nesten like store amerikanske ikoner... Indian Chief og Piper J-3 Cub (les: Cub Crafters Cub). Dette er så amerikansk som det kan bli... :)

 

Forøvrig... sånn bare for å skape en relasjon til BMW og biler generelt... så har både BMW og Porsche en historie når det gjelder flymotorer. BMW´s flymotorhistorie bør være kjent og så sent som på 90-tallet samarbeidet BMW med Rolls-Royce vedr. utviklingen av en jetmotor for passasjerfly med 60-140 seter. Markedet for regionalfly ble dessverre mer usikkert på 2000 tallet og BMW trakk seg derfor ut av samarbeidet. Porsche-Flugmotoren utviklet på begynnelsen av 80-tallet en flymotor basert på B6 motoren i 911... den såkalte PFM 3200. Den var dessverre ikke alt for populær (dog svært avansert) og Porsche tapte derfor penger på prosjektet. Allerede i 1989 ble den siste av ca. 80 motorer bygget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg gjorde en fin anskaffelse her om dagen, en god bunke Auto Motor und Sport fra 50, 60, 70 og 80 tallet. Fant dem på Finn.no og fikk en grei pris av en samler som var lei, så jeg heiv meg i E34en og durte de 35 milene til Hadeland hvor de befant seg. Utrolig artig å kikke på hvordan de testet biler før i tiden, hva de la vekt på og bilene i seg selv :) For mange er det sikkert gammelt papir men for meg så er det stas å ha, man blir ikke rent lite nostalgisk av å bla i disse bladene :D

Ett lite knipe av bladene godt fordelt over årgangene :)

post-47692-0-44341900-1381953693_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi et seriøst fantastisk prosjekt:

 

 

 

 

Metropolis II, a kinetic sculpture of the modern bustling city.  The project — by artist Chris Burden — took nearly four years to create and features 1,100 cars zipping around 18 roadways, including one six-laner. “The noise and level of activity are both mesmerizing and anxiety provoking,” he explains.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit... der fikk jeg nesten morgenkaffen i fanget... for et fantastisk prosjekt. Alle som har holdt på med bilbaner og Märklin togbaner har på et eller annet tidspunkt drømt om å ta den helt ut å bygge noe stort... og Metropolis II er utvilsomt stor/t. Det interessante er jo at prosjektet er like mye seriøst design og kunst som det er lek. Jeg tenkte umiddelbart på et slags mekanisk Simcity 2000 med referanser til 30 årene og art deco stilen. De litt diffuse fargene understreker også den mystiske fremtidsvisjonen. Prosjektet er uten tvil en interessant vri på tog/biltablåer som normalt fremstiller vakre alpelandskaper og pitoriske sydtyske byer... :)

 

Fredrik90: Den samlingen skulle jeg gjerne også hatt. På 80-tallet (og før internettet generelt) var det stort sett kun AMS, CAR og svenske Automobil som var seriøse bilmagasiner. Tyske AMS var definitivt det mest grundige med mengder av store tester og mye teknisk data. Det var på grunn av AMS (som jeg abonnerte på) at jeg ble nogenlunde stødig i skriftlig tysk og opparbeidet evnen til å huske sentrale data om biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sommerens roadtrip til det sydlige og sentrale Tyskland... :)

.... Vi kjørte deretter nordover i retning Nürnberg (Autobahn 9), Leipzig og Nordhausen i det tidligere Østtyskland. Nordhausen er bare en trist studie i østtysk fornedrelse samt et enda mer trist historisk vitnesbyrd om nazistenes ondskap i form av konsentrasjonleieren Mittelbau-Dora. Vi kjørte imidlertid videre mot den lille byen Braunlage midt i Harz skogene. Der sjekket vi inn på Hotel Maritim am Pfaffenstieg og det var litt av en reise 30 år tilbake i tiden i det tidligere Østtyskland. Hotellet er ganske fint på en litt spesiell måte... slik kan man tenke seg at kommunistpartiets egne folk levde i luksus. Ikke bare er interiøret et museum verdig, men også de tyske gjestene som var der var et sosialantropologisk studium verdt (primært folk i 60-70 årene som ville oppleve det de ikke fikk anledning til for 30 år siden). Sjekk spesielt flisene på baderommet.

mxc7wyv986rn7j1yawam.jpg

q1rrkoivu0ww8szwps3j.jpg

ifvd28etg9j8rlzh2mpz.jpg

e19auw6hh6bkamxh73lc.jpg

Det er åpenbart ikke bare jeg som har sansen for kommunistisk/sosialistisk retro chick arkitektur/stil (bortsett fra at dette er ekte vare)... også kalt for "østalgi". Dette er et ordspill på "øst" (Østyskland/Østeuropa) og "nostalgi". Aftenposten har i dagens utgave en artikkel der de har reist litt lenger østover mot Europas østligste grense mot Kaukasusfjellene i et område som kalles for Abkhasia (som er en autonom republikk innenfor grensene av Georgia). Som man kan se på bildene var standarden vesentlig høyere i det tidligere Østtyskland enn i Sovjetunionen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... j4_Lj_wJmc

 

Bare en liten refleksjon når det gjelder det tidligere Østtyskland og det beryktede kontrollorganet Ministeriet for Statssikkerhet (Ministerium für Staatssicherheit)... bedre kjent under forkotelsen STASI. Det var en politisk etterretningstjeneste/politi for ledelsen i det statsbærende kommunistiske partiet (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands). Østtyskland var med andre ord et kommunistisk diktatur.

 

Bildene fra STASI museet i Berlin viser med all tydelighet slektskapet mellom stilen og arkitekturen på Berghotel am Pfaffenstieg og det tidligere Stasihovedkvarteret i Østberlin. Denne stilretningen kalles ofte for stalinistisk arkitektur og kunsten ofte for den Leipziske skolen. Forbildene var den såkalte modernistiske gotiskinspirerte arkitekturen som var utviklet i Sovjetunionen med brutale rette vinkler og streng symetri. Kunstnerisk var Pablo Picasso det store forbildet i relasjon til bl.a voldsomme veggmalerier som var/er tungt ladet med politiske budskaper. Her er det verdt å reflektere litt over hvor den famøse regjeringsbygningen i Norge (høyblokken) har hentet inspirasjon fra (uten sammenligning forøvrig)... :)

 

http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/storbyogkultur/ECE2105006/rundtur-paa-stasi-museet-i-berlin-stasi-ville-have-elsket-facebook/#t=tgtzoneleft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...