Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Og med fjerning av emblemet bak vil en ikke merke forskjell selv engang. Med en liten tur på chipsfabrikken, så er vel de 184 hestene tilbake også, uten noe som helst ekstra slitasje på motor og drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jmf. videoen antar journalisten at den nye E63 vil klare 0-60 mph på 3,3 sekunder. Dette tilsvare 0-96 Km/t. Ergo må vi legge til 0,2-0,3 sekunder for å få 0-100 Km/t, men selv hvis E63 klarer disiplinen på 3,6 sekunder er dette temmelig imponerende. Det hjelper med 4x4... :)

Jeg liker forøvrig journalisten i dette innslaget (Csaba Csere). Han kan sitt fag som utdannet ingeniør fra Massachusetts Institute of Technology (MIT). Han har bl.a jobbet for Ford i deres Advanced Engine Engineering Office, men også skrevet mange bilrelaterte artikler for respekterte nyhetsmagasiner som Car & Driver og New York Times. Vi trenger flere som ham i motorjournalistikken.

 

 

Motor Trend´s Head to Head: 2014 BMW M5 Competition vs. 2014 Mercedes-Benz E64 AMG S-Model. Csaba Csere forutså allerede for knapt et år siden at den nye E63 AMG ville komme til å bli en killer. Det må man sannelig gi ham helt rett i... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike F10 er lekker i rød. Den M5en så tilnærmet perfekt ut. Det eneste jeg kan pirke på, er gjellene på forskjerm. Synes ikke de er så pene. Så ut som de puttet dem på M235i også, men så har mange av modellene F10-likheter om dagen. Rå Merce også :) Men ta tenker jeg mest på ytelsen. Utseendet kunne vært litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s Head to Head: 2014 BMW M5 Competition vs. 2014 Mercedes-Benz E64 AMG S-Model. Csaba Csere forutså allerede for knapt et år siden at den nye E63 AMG ville komme til å bli en killer. Det må man sannelig gi ham helt rett i... :)

 

Tja...siden forskjellene var så små i mellom bilene så er vel begrepet killer litt for vidt. Forøvrig imponerende av M5en at selv med to hjulstrekk og over 60 hester mindre så skiller det likevel kun 0,3 sekunder fra stillestående til 100, ved rullende start så tror jeg de 0,3 sekundene er borte ;) Men det er helt imponerende at så store og tunge sedaner kan ha disse ytelsene, man skal ikke mange åra tilbake før det var tall som kunne kommet ifra en high end superbil.

Men det er nok bare å innse det, BMW har rett og slett "overingeenered" F10 M5 og glemt små ting som følelse med veien og vekt. Men fy så stygg E63 er å se på, de har jo gjort den enda fælere enn slik den var før faceliften og det er feil vei å gå synes jeg, her er M5en en innertier. Men som eneste bil i supersedan klassen med bakhjulstrekk så er ikke lengere M5 raskest, litt trist egentelig at akkurat her skal BMW være to mot tradisjonene. Eller er det kanskje inne så trist likevel.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedesen er et monster. Ser jo også at det ikke bare er BMW som er beskjeden med tall, slik som enkelte har påstått før i denne tråden. Hvis man følger 10%/15% for nyere biler, så har faktisk ikke BMW vært beskjeden i det hele tatt. Mercedes derimot.

 

Synes også at facelift av W212 som bedre ut enn pre-facelife. Lyktene er mye bedre og spesielt baken er bare griselekker. Dog vanskelig å slå en rød F10 på utseende i denne klassen ;)

 

Uten å ta noe ifra BMW så tror jeg at Mercedes har laget en bedre bil, hvis man skal se på det tekniske. Den har fremkommelighet uten å føles for tung og understyrt, og når MT nevner at en AMG 4-Matic Mercedes føler lettere enn en M5, da må de våkne nede i Munchen, for slik skal det absolutt ikke være.

Alt i alt en interessant H2H, og jeg håper BMW tar til seg kritikken og lager en enda bedre bil neste gang. Det holder ikke bare med M-merke og nostalgi i det lange løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedesen er et monster. Ser jo også at det ikke bare er BMW som er beskjeden med tall, slik som enkelte har påstått før i denne tråden. Hvis man følger 10%/15% for nyere biler, så har faktisk ikke BMW vært beskjeden i det hele tatt. Mercedes derimot.

 

Synes også at facelift av W212 som bedre ut enn pre-facelife. Lyktene er mye bedre og spesielt baken er bare griselekker. Dog vanskelig å slå en rød F10 på utseende i denne klassen ;)

 

Uten å ta noe ifra BMW så tror jeg at Mercedes har laget en bedre bil, hvis man skal se på det tekniske. Den har fremkommelighet uten å føles for tung og understyrt, og når MT nevner at en AMG 4-Matic Mercedes føler lettere enn en M5, da må de våkne nede i Munchen, for slik skal det absolutt ikke være.

Alt i alt en interessant H2H, og jeg håper BMW tar til seg kritikken og lager en enda bedre bil neste gang. Det holder ikke bare med M-merke og nostalgi i det lange løp :)

Ja Mercedesen er svært så imponerende og AMG har gjort en formidabel jobb med denne modellen, men med disse kreftene tilgjengelig så kunne jo ikke denne bilen hatt noe annet enn Firehulstrekk. BMW oppgir M5en til 100 på 4,2 sekunder og Mercedes oppgir sin til 3,6 sekunder, BMWen var 0,5 sekunder raskere og Mercedesen var 0,2 sekunder raskere så BMW er fortsatt den som holder mest igjen. Det at Mercedesen har nesten 100 hester mer er jo helt hårreisende, nesten på grensen til det uansvarlige. Likevel så holder BMWen godt følge og sett den store effektforskjellen så tror jeg at vi kan være stolte av M5en der, det som er flaut er at en E klasse oppleves som mer kjørevillig enn M5en. Ennå "taxien" er tyngre, dette hadde nok ikke BMW sett komme ;)

BMW M må absolutt skjerpe seg og følge bedre med, nye M4 blir jo ett tegn på hvor de legger lista fremover så den skal bli spennende å følge med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver, og det mest utrolige med denne sammenligningen er jo akkurat det at Mercedesen oppleves som lettere og bedre rundt svinger. Hvem hadde sett det komme for 10-15 år siden.

Når det kommer til 0-100 tider er det jo litt flere ting man må ta hensyn til. Jeg vedder på at du kan sette hvem som helst i Mercedesen og klare rundt 3,5 sekunder til 100. Det kan du ikke med M5en. AMGen vil være raskere enn BMW i alle tilfeller for hvermannsen, uansett vær og vei forhold. 

 

Dette hadde ikke nødvendigvis vært et problem så lenge BMW hadde kompensert med bedre kjøreegenskaper, men når det er stikk motsatt....

Det faktum at dette også var "profesjonelle" og de ikke klarte en bedre rundetid eller høyere G i svinger, samtidig som de klager litt på kjøreegenskaper, det er bekymringsverdig.

Jeg tror vi bare må vente og se. M-divisjonen har jo dyktige folk i arbeid, de må bare jobbe litt hardere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så har de gjort veldig mye med AMG'en, eller så er F10 helt forferdelig å kjøre. Jeg har kjørt s212 mye, og det er uten tvil en av de værste moderne bilene jeg har kjørt. Føles ut som om man kjører semi. Både på følelse av størelse og generelt følelsen. Interiøret er også direkte kjipt og føles billig.

Jeg har ikke kjørt F10, jeg har et par få timer bak rattet på E60 for mange år siden men rundt 6-7k km bak rattet på E39. Jeg foretrekker E39 forran standard s212. Så galt er det.

 

Hva "konkurransen" angår så forventet jeg ikke at M5 skulle være bedre. De siste årene har AMG produsert noen ville biler, langt villere enn BMW sin M-avdeling. Jeg mistenker dog at BMW sikter mer mot biler som man kan leve med hver dag og som alle kan kjøre uten problemer. En hel del av AMG sine biler de siste årene er nok ikke noe folk nødvendigvis vil kalle bruksbil. Liker jeg utviklingen? Tja. BMW sine M-modeller har jo alltid vært rå, men i tillegg biler du uten problemer kan bruke til å fra butikken hver dag. Synes jeg de har gått et par steg for langt i den retningen? Definitivt. Når de introduserer falsk motorlyd osv så har det gått for langt. Når de ikke engang tilbyr manuell gir andre steder enn i nord-amerika på f10 m5 (paradoksalt spør du meg) så er det noe som er helt helt feil.

Selv om det fortsatt er biler hviss ytelse er absolutt imponerende, så virker det for meg som at det har blitt for, i mangel på bedre ord, vassent. Her klarer AMG på et eller annet merkelig vis å fremstå som mer sporty enn F10 M5 og det er for meg uforståelig når jeg vet hva utgangspunktet til AMG er.

Når det kommer til F10 så kan jeg dog bare se for meg at det i det minste må være en bedre bil enn E39. Om noen vil låne meg en F10 M5 så jeg slipper å anta ting, så er det bare å ta kontakt haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F10 518d er en fornuftig modell. Den har den samme dieselrekkefireren som 520d, men med 143 HK istedenfor 184 HK. Maksimalt dreiemoment er 360 Nm mellom 1750 og 2500 rpm (ditto 380 Nm mellom 1750 og 2750 rpm for 520d). 0-100 Km/t går løs på 9,6 sekunder og topphastigheten er 212 Km/t (automatgear). Tilsvarende tall for 520d er 7,9 sekunder og 231 Km/t. Det som imidlertid virkelig er interessant med norske øyne er mellomakselerasjonen 80-120 Km/t (4 og 5 gear med manuell gearkasse). Den gjøres unna på hhv. 7,9 og 9,9 seunder i 518d mot hhv. 7,5 og 9,8 sekunder i 520d. Altså ikke den helt store forskjellen i viktige norske disipliner. Drivstofforbruket er det samme for begge modellene. 

 

Prisforskjellen i Tyskland er 3500 Euro. Jeg tror nesten at jeg uansett prisforskjell i Norge (altså inkl. avgifter) ville ha gått for den billigste modellen. Penger spart er penger tjent. 518d gjør uten tvil en solid innsats i denne sammenhengen... :)

 

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i dette. Jeg har forsåvidt sansen for fornuftige modelle, og 518d er utvilsomt "fornuftig", men... i det siste året har jeg hatt flere perioder med leiebil både i Tyskland og i Norge, senest i dag med X1 18d (143 hk). Nå kjørte jeg akkurat denne ikke mer enn ca. 10 mil, men dette var ikke noe som imponerte spesielt.

520d og 320d kjennes for meg derimot som ganske tilfredsstillende allroundbiler med OK ytelser både på landevei og motorvei. Alle disse har hatt automat, men bare i X1 i dag har jeg opplevd denne som slitsom (treffer for høye gir ved pådrag fra lave fartsområder, girer så ned med ubehagelige rykk). Alt i alt kjentes bilen ganske seig. - La oss i hvert fall si at uten å prøve denne motoren i en svær F10 ville jeg i hvert fall ikke satset på den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til 0-100 tider er det jo litt flere ting man må ta hensyn til. Jeg vedder på at du kan sette hvem som helst i Mercedesen og klare rundt 3,5 sekunder til 100. Det kan du ikke med M5en. AMGen vil være raskere enn BMW i alle tilfeller for hvermannsen, uansett vær og vei forhold. 

 

 

Nå må du forklare meg hvorfor hvilken som helst person ikke klarer det i en M5? Hva er forskjellen her så lenge begge bilene har automat og startes med launch controll?

Dette vil forøvrig helt klart gi M noen tenke på, vi får bare håpe de kommer opp med noe bedre da F10 M5 ser ut til å være den mest uinspirerende M5en så langt

Enten så har de gjort veldig mye med AMG'en, eller så er F10 helt forferdelig å kjøre. Jeg har kjørt s212 mye, og det er uten tvil en av de værste moderne bilene jeg har kjørt. Føles ut som om man kjører semi. Både på følelse av størelse og generelt følelsen. Interiøret er også direkte kjipt og føles billig.

Jeg har ikke kjørt F10, jeg har et par få timer bak rattet på E60 for mange år siden men rundt 6-7k km bak rattet på E39. Jeg foretrekker E39 forran standard s212. Så galt er det.

Jeg har kjørt W212 og jeg deler samme synes som deg, dette var til og med en påkostet 350 CDI og likevel fikk jeg en billig følelse over interiøret. Var ikke rent lite hardplast lik den man finner i Japanske biler, dette skuffet meg veldig med en premium bil som dette. Setene var harde og flate og uansett hvor mange instillingsmuligheter man hadde så fikk jeg ikke godfølelsen :( Motoren gikk bra og bilen var forøvrig svært så støysvak :)

F10 er en drøm å kjøre, selv med de kjipeste standard setene så er dette en herlig bil på veien. Kvalitetsfølelsen er på ett helt annet nivå og bilen virker mer eksklusiv, man føler også bilen på en måte krymper og blir mindre enn det den er når man drar hard på rundt svinger. 530xd er nært opp til perfeksjonisme når det kommer til "every day use" :) Nye A6 er også en fantastisk bil å kjøre, fortsatt litt tung i fronten men den overrasket meg positivt da jeg var å prøvde en 3,0 TDI. Støynivået på motorveien var ubrukelig høyt dog, E34en min er mer stille innvendig enn den bilen ;) A6en har i motsetning til W212 er veldig lekkert interiør å se på, men er ikke på høyde med F10 når vi snakker opplevd kvalitet.

Derfor så overrasker det meg at M5 er så "dårlig" i forhold til disse modellene når den er så mye bedre en de samme bilene bare i vanlig utførelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå må du forklare meg hvorfor hvilken som helst person ikke klarer det i en M5? Hva er forskjellen her så lenge begge bilene har automat og startes med launch controll?

Jeg visste ikke at M5 og AMG hadde LC, da fjerner man en god del variabler ja. Hvis man ser bort ifra launch control så er vi enig?

 

Vi er jo i bunn og grunn enig. M-divisjonen må ta seg sammen og se hva de konkurrerer mot. Du trenger ikke mer effekt enn en AMG, og du trenger heller ikke en raskere 0-100 tid. Men når AMG slår M på kjøreegenskaper da er det krise. 

 

Og jeg er helt enig i at F10 er bedre enn W212. Ville nok ikke vært like krass i kritikken som dere to over her, men F10 er en bedre bil. Da er det enda mer utrolig hva AMG har gjort. Jeg har heller ikke kjørt faceliften av W212, og det kan være det gjør litt med inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at M5 og AMG hadde LC, da fjerner man en god del variabler ja. Hvis man ser bort ifra launch control så er vi enig?

 

Vi er jo i bunn og grunn enig. M-divisjonen må ta seg sammen og se hva de konkurrerer mot. Du trenger ikke mer effekt enn en AMG, og du trenger heller ikke en raskere 0-100 tid. Men når AMG slår M på kjøreegenskaper da er det krise. 

 

Og jeg er helt enig i at F10 er bedre enn W212. Ville nok ikke vært like krass i kritikken som dere to over her, men F10 er en bedre bil. Da er det enda mer utrolig hva AMG har gjort. Jeg har heller ikke kjørt faceliften av W212, og det kan være det gjør litt med inntrykket.

Ja da ser det ut som vi er enige på de fleste punkt :)

Jeg har heller ikke kjørt facelift 212, mye mulig denne er kraftig oppgradert siden den i AMG variant klarer å vise seg bedre enn BMWen. Dette er det ikke ofte man opplever så her har AMG grunn til å være fornøyde, M-divisjonen bør være flaue ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...siden forskjellene var så små i mellom bilene så er vel begrepet killer litt for vidt. Forøvrig imponerende av M5en at selv med to hjulstrekk og over 60 hester mindre så skiller det likevel kun 0,3 sekunder fra stillestående til 100, ved rullende start så tror jeg de 0,3 sekundene er borte ;) Men det er helt imponerende at så store og tunge sedaner kan ha disse ytelsene, man skal ikke mange åra tilbake før det var tall som kunne kommet ifra en high end superbil.

Men det er nok bare å innse det, BMW har rett og slett "overingeenered" F10 M5 og glemt små ting som følelse med veien og vekt. Men fy så stygg E63 er å se på, de har jo gjort den enda fælere enn slik den var før faceliften og det er feil vei å gå synes jeg, her er M5en en innertier. Men som eneste bil i supersedan klassen med bakhjulstrekk så er ikke lengere M5 raskest, litt trist egentelig at akkurat her skal BMW være to mot tradisjonene. Eller er det kanskje inne så trist likevel.... ;)

 

Hvem sier at ikke både F10 M5 og E63 AMG er killere? Det overraskende her er at MB´en er såpass velkjørende som den er. Vi snakker om marginale forskjeller blandt to av verdens desidert beste sedaner. Poenget er at det er lenge siden Mercedes-Benz har vært mer overbevisende blandt de aller beste... og nå helt på toppen i et segment BMW har dominert siden 1985 med E28 M5.

 

Vi bør med andre ord begynne å tenke nytt om Mercedes-Benz og dette gleder meg stort som gammel W124 og W201 mann. Mercedes-Benz is back in business etter en heller lang ørkenvandring. MB har grovt sett overtaket på den tekniske siden, men du verden så mye mer sexy M5 er når det gjelder design og fremtoning. Hva man legger mest vekt på er mest et spørsmål om smak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...