Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Igrunn veldig enig med deg.. Dog hadde det ikke gjort noe om det kom en å kjøpte den snart. Frykter den kjente "E46-rusten" er godt på vei nå. Kun synlig to små prikker, men det er jaggu nok til å skremme meg. Og for å ikke snakke om den kjære og kjente Subframe disaster. Alltid en overhengende fare med disse bilene føler jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er dessverre helt klart et tema når det gjelder E46, men det er store forskjeller hvor hardt angrepet bilene er. Min var ganske fin frem til den var ca. 8 år gammel (2011), men deretter gikk det fort med nye rustflekker og hull. På den annen side sto min E46 utendørs 365 dager i året i fuktige Danmark og hadde kjørt over 340000 Km i alt slags vær. Jeg tror at det er mulig å holde rusten nogenlunde i sjakk på E46 også, men det krever et annet miljø enn min bil var en del av.

 

Jeg vet ikke hvordan din bil er kjørt, men jeg tenker at siden den stadig ikke har hatt subframe disaster er det lite sannsynlig at dette plutselig etter alle disse årene dukker opp nå. Med mindre du plutselig legger om kjørestilen til å være ekstra aggressiv eller kjører aktivt på baner tror jeg derfor at dette er lite å bekymre seg over.

 

E46 med stor bensinrekkesekser og manuelt gear er under alle omstendigheter en skikkelig fin modell... kanskje blandt BMW´s aller fineste synes jeg. Ikke bare er det den siste 3-seiren som er nogenlunde liten (slik de skal være), men rekkesekseren definerer bilen (slik den skal gjøre i en BMW). Når dette er nevnt har jeg intet imot noen av bensinrekkefirerne eller dieselmotorene, men dette er et helt annet konsept og som vi får bedre varianter av i nyere 3-serier. Man kan dessverre ikke helt si det samme om bensinrekkesekserne... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche Soundnacht (engelsk-tysk for "lydnatt") er rett og slett bare übercool nerding på høyt nivå. Dette tiltaket viser hvorfor Porsche er så spesielt og annerledes i forhold til andre bilprodusenter. Selve seansen finner sted i annen etasje i Porsche Museumet (som i likhet med fabrikken ligger i bydelen Zuffenhausen i Stuttgart). Jeg besøkte museumet i sommer og var det én ting som virkelig imponerte meg var det nærheten til bilene, historien og Porsche som en unik sportsbilprodusent (det er ganske små og intime forhold). Stedet føltes mer som et slags klubbhus enn som et museum... og de har verdens beste eplekake i vestibylen (der man forøvrig også kan kikke rett inn i "drømmefabrikken" der de restaurerer eldre modeller)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Porsche 930 er veldig klassisk og elegant, men jeg liker imidlertid alikevel best en standard Carrera uten vinge. Magnus Walker har imidlertid flere av begge variantene så for ham er dette mest et spørsmål om dagsformen... lucky bastard. Jeg synes at han er veldig god til å beskrive hvordan bilene oppleves på veien og jeg liker også hvordan han kan snakke seg varm om rustik patina, gammel sjarm og bilenes atmosfære (lyd, lukt og vibrasjoner). Magnus er helt klart en bilentusiast etter min smak... :)

 

gallery_38233_76_435792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en interessant artikkel vedr. leasing vs. kjøp av bil (i dette tilfellet en elektrisk bil). Ikke alt som står i artikkelen er like interessant i et norsk/dansk perspektiv (artikkelen er amerikansk), men det er allikevel flere refleksjoner i artikkelen som burde påkalle oppmerksomhet. Spesielt de mer generelle økonomiske betraktningene... :)

 

http://www.hybridcars.com/should-you-buy-or-lease-a-plug-in-car/

 

 

Julian: En kul film... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en interessant artikkel i The Wall Street Journal vedr. når det er mest økonomisk fordelaktig å bytte ut den gamle bilen. Artikkelen fokuserer på ulike momenter som f.eks verditap, forsikringspremier og reparasjonskostnader, men også drivstofforbruket på den gamle bilen vs. en ny/nyere er viktig å fokusere på. For vår egen del er forskjellen i drivstoffutgifter inkl. veiavgift pr. år ca. 12000 kroner mellom vår nåværende VW Up! og vår tidligere E46 318d Touring. I tillegg kommer ca. 3000 kroner i forsikring samt ca. 8000 kroner i vedlikeholdskostnader. Vi sparer med andre ord ca. 23000 kroner pr. år i rene driftsutgifter ved å kjøpe en ny og billigere bil.

 

Når dette er nevnt kan man selvfølgelig ikke sammenligne bilene direkte, men justert for bl.a et endret bilbehov og mer oppmerksomhet på hva man faktisk bruker bilen til vil jeg allikevel mene at fremstillingen overordnet er relevant. Det er iallefall verdt å regne på hva bilen i realiteten koster deg i kroner og ører... :)

 

http://online.wsj.com/news/articles/SB121250578923741577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange steder man har bruk for en bil som Range Rover her i Danmark, men som gammel Land Rover mann elsker jeg naturligvis konseptet. Range Rover har det britene kaller for distributed presence... stil og klasse over fremtoningen. Range Rover er dessverre ganske dyr i Danmark, men P38A og L322 prefacelift begynner nå å komme ned på et fornuftig nivå. Jeg kunne imidlertid godt tenke meg en Classic (Mrk.I). Den har litt av det samme klassiske designet som 911 urmodell anno 1963-73... :)

 

Jeg kom over et par-tre artige filmer med Porsche. Den første ble postet av deg for en tid tilbake... Soundnacht 2012. Vedr. film nummer to har jeg selv tatt et par bilder av 911 Turbo (930) nummer 1... :)

 

 

 

 

gallery_38233_76_1529863.jpg

 

gallery_38233_76_1587470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Range Rover så kan jeg som tidligere antydet godt tenke meg en tidlig Classic (1970-95) med kun to sidedører og V8 motoren på 3528 cm2 fra Rover (originalt en Buick konstruksjon). Denne varianten er den direkte etterfølgeren etter Land Rover II og III med 88" akselavstand (SWB). Range Rover plasserte seg med sine 100" akselavstand dermed mellom Land Rover 88" og 109" (LWB). I praksis var dermed den originale Range Roveren en Land Rover med spiralfjærer, større motor og litt finere interiør. En slags moderne Land Rover og som man kan se i brosjyren også veldig tro mot Land Rover´s konsept. Jeg har selv hatt tre stk. Land Rover Serie III... to stk 88" og en 109"... :)

 

https://plus.google.com/photos/117301188677349270809/albums/5279414512196158433?banner=pwa&authkey=CNW2g6jjufLaag

 

gallery_38233_76_897395.jpg

 

gallery_38233_76_13613.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...