Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja Macan er jeg virkelig nysgjerrig på, ser ut til å bli en meget vellykket bil i designen og særlig hekken synes jeg er grom :) Dette blir en flott utfordrer til X3 som til nå har vært klassens raskeste og mest velkjørende, jeg tror Macan blir hakket mer hvassere. Men det skal jo komme med en Norges versjon hvor de har strupet ned S Diesel fra 258 hester til 211 hk, blir ikke det da litt bortkastet med en to liters dieselfirer på 204 hester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når man så ser på dette bildet forstår man hvor liten bilen er.

 

gallery_38233_76_117854.jpg

 

Apropos størrelse på biler.. Kom over noen bilder her om dagen, som viser litt størrelsesforskjeller. Finner dessverre ikke igjen det ene, men det var en Rolls Royce Phantom som sto ræv i ræv med en E30. Der var det litt forskjell kan man si. Når man da ser disse bildene av hvor liten en Ford GT40 er sammenlignet med en E30, så får vertfall jeg et lite "ojj-øyeblikk" for meg selv.. :P Hadde vært utrolig gøy å sett en Phantom stått sammen med en GT40, bare for å se forskjellen. Fy flate, dem er små! Eller.. Phantomen er stor.. Litt etter som man ser det. :P Hadde vel sett ut som en Phantom som nettopp har kjørt over en vanlig bil..

 

e30m3_gt40_baldhill_07.jpge30m3_gt40_baldhill_12.jpge30m3_gt40_baldhill_13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens bilmodeller er nesten latterlige store, men det skal sies at mange mennesker også er store. Det var nok en tendens før i tiden til å akseptere at noen mennesker ganske enkelt var for store til enkelte sportsbiler samt mer alminnelige biler som f.eks Mini (originalen), Polo Mrk.I etc., men slik er det ikke lenger. En stor kroppslig størrelse er et resultat av arv, men også av velstand og dette tar bilprodusentene konsekvensene av. I tillegg kommer sosiale aspekter som at store biler for mange symboliserer makt og velstand. Spesielt SUV moten er et resultat av dette. Selvfølgelig er det svært få som har bruk for en SUV til daglig, men den signaliserer de riktige tingene og er derfor kjekk å ha.

 

Jeg liker små biler og jeg mener i fullt alvor at E46 var den siste egentlige 3-serien. E90 er mer som en semi 5-serie og derfor ble det plass til en ny og mindre 1-serie i modellporteføljen. Fruen har en Volkswagen Up! og umiddelbart synes man at den er veldig liten, men tiltross for at den er 90 cm kortere enn E30 er den hele 11 cm høyere og bare 3 mm smalere.

 

Dette forteller også at bilene idag bygges på en helt annen måte enn tidligere. Spesielt det at bilene er høyere og bredere gjør at seter og dører kan være større. Man setter seg direkte inn i bilene der man før i tiden mer satte seg ned i bilene. Vel plassert i bilene sitter man idag relativt høyt rett opp og ned i motsetning til tidligere da vinkelen på hofter og knær var større. Man satt med benene rett ut og/eller inntok "gorilla" possisjonen (les: kort avstand til pedalene og lang avstand til rattet). Generelt sitter man betydelig bedre i dagens biler, men ulempen er altså at bilene har blitt veldig store.

 

Fredrik90: Umiddelbart ja, men det er et spørsmål hvordan avgiftene beregnes fra land til land (f.eks motorvolum eller hestekrefter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om Zinoro 1E før?... Ikke det nei. Det tenkte jeg nok, men det er en BMW X1 med elmotoren fra i3 bygget i Kina og kun beregnet for dette markedet. Dette er en utvikling som vil akselerere etterhvert som det kinesiske markedet blir mer og mer viktig. Kina er nå Porsches største marked og fremtidige nye modeller vil, som vi tidligere har sett med USA, bli utviklet etter kinesisk smak. BMW satser åpenbart på en litt mer sofistikert strategi der varianter av kjente modeller vil bli en del av Zinoros modellportefølje.

 

http://www.leftlanenews.com/bmws-china-only-sub-brand-unveils-first-ev.html

 

gallery_38233_76_82797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor lite som skal til for å gjøre en modell helt uspiselig. Det er små designendringer på denne Zinoroen, men nok til at den ser ut som en 90-talls hyundai.

 

Illustrerer det egentlig at X1 ikke er en spesielt pen bil i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg er heller ikke så begeistret for X1. Jeg synes at konseptet er ganske meningsløst når xDrive variantene av de alminnelige modellene er såpass bra som de er. Jeg ville mye heller hatt en F31 med xDrive enn en X1 eller X3. Jeg tror forøvrig at Zinoro bør oppfattes omtrent som Skoda/Seat i forhold til Volkswagen. Altså et billigere bilmerke basert på kjente BMW modeller. Poenget er åpenbart nesten for enhver pris å pumpe opp salgsvolumet i Kina. Det er et rotterace uten like i et forsøk på å etablere markedsandeler.

 

Jeg liker definitivt bedre konseptet Magnus Walker har gjort seg til talsmann for. Ekstrem individualitet... Oh Lord won´t you buy me an oldschool 911... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1956 Maserati A6G-2000 Allemano. Nummer 7/21 med et karosseri bygget av Allemano (de andre ble bygget av Zagato og Frua). Man kunne sannelig bygge svært elegante, avanserte og ikke minst dyre biler for snart 60 år siden også... nydelig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si Alpina har mye interessant på programmet for F30, riktig nok litt i andre enden av skalaen med tanke på hva vi er vant med fra disse kanter. Det er jo helt klart at BMW M har gitt Alpina strenge restriksjoner om å holde seg på matta når det gjelder de aller grommeste, derfor ser vi dessverre ikke biler som E34 B10 BiTurbo igjen :( Men i den andre enden så får de fortsatt boltre seg fritt og da kommer de med noen perler i form av F30 karosseriet, nå i sommer med B3 Bi Turbo men nå sist den dieseldrevene D3 BiTurbo :) Her er det tatt utgangspunkt i BMW sin velbrukte tre liters dieselsekser på 2995 ccm og med litt Alpina touch så har de tatt ut 350 hester og solide 700 nm, motoren er forøvrig samme som sitter i XD3.

post-47692-0-82068200-1385401505_thumb.j

post-47692-0-90650200-1385401523_thumb.j

Men det er noen ganske imponerende tall denne nye diesel Alpinaen presterer, 0-100 skal gå løs på 4,6 sekunder og det er utrolig nok like raskt som E92 M3. Hvem hadde trodd dette for noen få år siden 8) Toppfarten er 280 km/t og med disse ytelsene så er M550d vippet av pinnen som verdens raskeste dieselbil, nye F30 335d X-drive (313 hk) må også se seg slått med sine 4,8 sekunder og "kjedelige" 250 km/t toppfart ;) Men det er ikke bare her denne bilen imponerer, tatt ytelsene i betraktning så ligger ett blandet forbruk på 0,53 l per mil og ett beskjedent utslipp på 139 g CO2. Dette bør også gjøre at denne "diesel M3en" mest sannsynlig vil få en pris på under en million kr i Norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og jeg hadde ikke sagt nei takk til en F31 Alpina B3 BITURBO Allrad. 410 HK og 600 Nm burde holde i de fleste situasjoner. 0-100 km/t på 4,2 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t er helt på nivå med F10 M5. V8 motoren i F12 B6 BITURBO yter 540 HK og 730 Nm. Dette er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 4,3 sekunder og en topphastighet på 320 Km/t. Jeg tror derfor at vi ganske sikkert kan slå fast at det ikke eksisterer en avtale mellom Alpina og BMW når det gjelder ytelser på Alpina´s modeller. De har imidlertid litt forskjellig fokus der BMW´s M-modeller er litt mer direkte i fremtoningen. Alpina´s modeller er mer ulv i fåreskinn... det "voksne" alternativet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må gratulere Tesla Motors med at Model S er valgt til å være årets bil i Norge. Dette er nok ganske enestående og jeg tror ikke at modellen vil bli årets bil i mange andre land. Fenomenet er uansett interessant og salget av modellen i Norge vil helt sikkert ikke gå ned pga. av tittelen. Snarere tvert imot og da kan det være interessant å se etter alternativer.

 

Et mulig alternativ er Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive som vi kort har diskutert tidligere i tråden. Den er som skissert ikke bygget direkte mhp. å være en elektrisk bil, men den er på flere områder forberedt på dette. Den har bl.a en dobbel såkalt sandwich bund... ikke ulik den man finner i Model S. Dette er ikke tilfeldig iom. at den også har arvet batteriene og drivverket fra nettopp Model S. Teslamodellen er imidlertid signifikant større enn B-klassen og Mercedes-Benz har derfor måttet heve det innvendige gulvet bak forsetene i B-klassen med ca. 8 cm for å få plass til batteriet. Baksetene er hevet med ytterligere 3 cm uten at plassen bak dermed blir direkte kritisk.

 

Motoren fra Model S er effektredusert fra 416 HK og 600 Nm til 174 HK og 310 Nm i B-klassen. Dette er nok til at 0-100 Km/t går løs på ca. 8,2 sekunder. Topphastigheten er begrenset til 160 Km/t. Mercedes-Benz estimerer en maksimal rekkevidde på ca. 180 Km under gode betingelser. Som en kuriositet har B-klassen også en finesse som gjør at man kan "overlade" batteriet med ca. 15%. Dette betyr at man i bestemte situasjoner kan oppnå en realistisk rekkevidde på rundt 200 Km mellom batteriladingene. Denne funksjonen er imidlertid ment å brukes forsiktig iom. at batteriet blir ekstra belastet når den brukes.

 

Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive er på ingen måter like innovativ og imponerende som Model S og BMW i3, men jeg tror at den i likhet med VW e-Golf vil komme til å selge godt. Man vet som regel hva man får når man kjøper en Mercedes-Benz eller en Volkswagen... :)

 

http://www.autoblog.com/2013/11/25/2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... og jeg hadde ikke sagt nei takk til en F31 Alpina B3 BITURBO Allrad. 410 HK og 600 Nm burde holde i de fleste situasjoner. 0-100 km/t på 4,2 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t er helt på nivå med F10 M5. V8 motoren i F12 B6 BITURBO yter 540 HK og 730 Nm. Dette er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 4,3 sekunder og en topphastighet på 320 Km/t. Jeg tror derfor at vi ganske sikkert kan slå fast at det ikke eksisterer en avtale mellom Alpina og BMW når det gjelder ytelser på Alpina´s modeller. De har imidlertid litt forskjellig fokus der BMW´s M-modeller er litt mer direkte i fremtoningen. Alpina´s modeller er mer ulv i fåreskinn... det "voksne" alternativet.

 

Jeg visste faktisk ikke at man fikk B3 med firehjulsdrift, da blir den jo enda mer artig og ikke minst en perfekt bil for Norge ;) Sedan utgaven er helt nede i 4,0 sekunder til 100 og da begynner vi å snakke ordentlig rask bil som ligger godt opp mot en del seriøse sportsbiler ute på markedet, særlig med en toppfart på 305 km/t. Det er godt vi som liker BMW kan ha ett alternativ nå som AMG og S/RS kjører så hardt på firehjulstrekk og BMW M ikke gjør dette. Det som forundrer meg er at de ikke har gjort det samme på B5 som har samme motor i B6 BiTurbo som du nevnte, med firehjulsdrift så burde da dette være en seriøs konkurrent til RS6 siden BMW har valgt å la M5 fortsatt kun kjøre bakhjulstrekk.

Det er forøvrig tilfelle at BMW har satt visse krav til Alpina så lenge de bruker deres motorer og praktisk talt faktisk konkurrere mot deres egne M modeller, noe annet hadde vært dumsindig av BMW. Dette bekreftes også av Alpina sin grunnlegger Burkard Bovensiepen i ett flere siders interjuv med Auto Motor und Sport nr 17 i 1999. BMW hadde for å si det enkelt forklart at Alpina bilene kan få ha hvilken toppfart de ville siden de ikke var med i "250 km/t avtalen" men bilene kunne ikke ha så mye mer effekt enn M modellene og kunne bare være litt raskere. I den senere tid har BMW satt krav til at hver enkelt Alpina modell ikke skal ha mer hestekrefter enn en tilsvarende M modell, derfor har som regel Alpina noe mer NM å stille med og de tilbyr også firehjulsdrift på enkelte modeller :) Jeg selv håper jo og tror at vi kanskje kunne fått sett en skikkelig hårete F01 Alpina B12 med Allrad og 630 hk hentet ut av V12ern i 760I eller en forfinet utgave av F10 B5 BiTurbo med 580 hester og Allrad 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare konstatere at F30 Alpina B3 BITURBO iht. offisielle data er signifikant hurtigere enn E92 M3 og det tiltross for at BMW´en har et effektovertak på 10 HK. Alpina´ens massive dreiemoment er ganske sikkert årsaken til dette... en fin bil... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...