Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

McLaren 650S Spider... klarer 0-160 Km/t på 5,7 sekunder. Hvis den også var i en annen farge enn akkurat den orange bilen Sutcliffe tester tror jeg at den ville ha vært årets kuleste åpne sommeropplevelse. Tenk å ha denne bilen 4-5 uker i Sydfrankrike rundt juli-august... :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... scary... er vel en ganske kraftig underdrivelse når det gjelder den såkalte Camino de las Yungas veien i Bolivia. Dette er forøvrig den samme veien som gutta i Top Gear prøvde seg på i Bolivia Special episoden i 2009... som jeg synes er en av de aller beste episodene av Top Gear... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=_V7Ygv6g7Ts

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en artikkel som på en god måte beskriver et helt nytt fenomen i bilindustrien der bilfabrikantene "downsizer" på en ny og heller uventet måte. Tradisjonelt er det toppmodellene som først får kostbar innovativ teknikk, men dette har endret seg i takt med at bilkjøper under 40 år (den såkalte Generasjon "Y") idag ikke oppfatter toppmodellene som attraktive i forbindelse med privatkjøp av biler. De ønsker derimot kompakt/mellomklassemodeller som f.eks 1 og 3-serien, men loaded med utstyr. Ergo er den nye Audi A3 den første Audien som får den siste MMI teknologien som bl.a har en touchpad som kjenner igjen håndskriften. Modellen er også den første som får 4G dataoverføring. I tillegg kan man nå spesifisere A3 med det samme Bang & Olufsen stereoanlegget samt det nyeste LED hovedlyset som frem til nå kun har har vært mulig i A6/A8. Vi ser den samme utviklingen hos Mercedes-Benz iom. at den nye C-klassen (W205), som den første C-klassen, nå også kan spesifiseres med den samme luftfjæringen som de større modellene. Mercedes-Benz nyter forøvrig stor suksess over hele verden med den nye A-klassen samt søstermodellen CLA.

 

Oppskriften ser ut til å være vellykket iom. at både Mercedes-Benz og Audi for tiden selger flere biler enn BMW.

 

http://uk.askmen.com/cars/car-news/mass-market-luxury-cars-2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos min siste artikkel for forumet "BMW Motorsport og kommersiell suksess for BMW" samt ovenstående innlegg er dette innslaget fra Motor Trend temmelig interessant. M235i passer godt inn i beskrivelsen av hhv. de såkalte M Performance modellene samt kompakte premiummodeller som nå overgår de større modellene i popularitet. Jeg vil ha... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NASA har laget en artig animasjonsfilm som viser forspillet til det berømte såkalte "Earthrise" bildet som ble tatt av Apollo 8 ekspedisjonen til månen i 1968. Dette var godt og vel et halvt år før Apollo 11 ekspedisjonen fullførte President Kennedy´s ordre om at astronauter fra USA skulle være de første på månen. Apollo 9 og 10 ekspedisjonene var hhv. første gang alle elementene i månelandingsprosjektet ble testet sammen på en tur til månen og selve generalprøven på hele prosjektet (dog uten selve månelandingen)... :)

 

http://dagbladet.uds.ak.o.brightcove.com/1027729757001/1027729757001_2960795500001_Historic-Earthrise-Re-Created-For-45th-Apollo-8-Anniversary-Video.mp4

 

gallery_38233_76_40390.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... selv om det to år tidligere ble tatt et sort/hvitt bilde av jordoppgangen på månen i forbindelse med den ubemannede Lunar Orbiter 1 sonden var Apollo 8 prosjektet første gangen noen mennesker så det samme fenomenet. Som vi hører i filmen var det faktisk bare et tilfelle som gjorde dette mulig (det var med andre ord ikke planlagt). Årsaken til dette har med månens faste possisjon i forhold til jorden å gjøre som medfører at man fra månens overflate normalt ikke kan se jordoppganger. Er man imidlertid i bevegelse på et høyere punkt... som Apollo 8 var når den var i kretsløp rund månen mellom ca. 100-300 Km over månens overflate... kan man se jordoppgangen.

 

Hver gang jeg ser bildet tenker jeg over hvor liten man egentlig er i den store sammenhengen. Vi svever alle sammen rundt i det uendelige rommet som alt vi kjenner også er laget av.... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsjekkiske Tatra er idag et relativt ukjent bilmerke, men fra midten av 30-årene og frem til den andre verdenskrigen begynte i 1940 var Tatra trolig verdens mest innovative bilfabrikant. Så vellykket var sjefingeniøren Hans Ledwinka´s tekniske og designmessige perspektiver med bilmodellene T87 og ikke minst T97 at selveste Adolf Hitler fattet meget stor interesse for hva som foregikk i nabolandet som i Tyskland var/er mest kjent som Böhmen og Mähren. Området er også kjent som Sudetenland og er ca. 22000 Km2 stort. Dette var områder som har/hadde en stor tysktalende minoritet og som i kraft av sin mektige nabo var svært tyskorientert historisk og kulturelt. Noe av det første Hitler derfor gjorde etter at han kom til makten var i forbindelse med annekteringen av Østerrike i mars 1938 ("Anschluss") var å kreve at Sudetenland også ble en del av Stortyskland. Dette ble gjennomført ved den såkalte Münchenavtalen i oktober 1938.

En av Hitlers viktigste tekniske rådgivere var Ferdinand Porsche. Porsche var ikke nazist og heller ikke medlem av Hitlers parti NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei eller på norsk Det Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti). Merk min uthevelse som viser hvor begrepet "nazi" egentlig stammer fra. Dette er på tysk en skriftlig forkortelse på en person som er nasjonalsosialist.

Porsche var imidlertid kjent som Tysklands beste ingeniør og det var i kraft av dette at han, som mange andre fremstående personer i Tyskland, støttet tanken om en gjenreising av den tyske nasjonen etter nederlaget etter den første verdenskrigen (1914-1918). Tyskland var etter dette nederlaget påført en temmelig voldsom krigsskadeerstatning som bl.a tømte landet for økonomiske og industrielle ressurser. Dette var også bakgrunnen for at Hitler i det hele tatt klarte å etablere seg som politiker før krigen. Han utnyttet kynisk tyskernes frustrasjoner over å ha blitt redusert til et fattig land etter å ha vært Europas nest rikeste og mektigste nasjon etter det britiske imperiet.

Ferdinand Porsche innledet derfor på befaling fra Hitler et samarbeide med Hans Ledwinka (de var faktisk alle tre opprinnelig fra Østerrike) og resultatet av dette var først Tatra T97 og senere, skulle det vise seg, Volkswagen Type 1 også kjent som "Käfer" eller Boble på norsk. Disse bilene har påfallende mye til felles - alt fra det overordnede designet til en hekkmontert og luftkjølt boxerfirer. Såpass like er bilene at Volkswagen etter krigen i 1967 ble dømt til å betale Tatra en økonomisk erstatning for kopiering av T97. På dette tidspunktet var Sudetenland blitt en del av staten Tsjekkoslovakia som igjen  var en av vasalstatene under Sovjetunionen. Tatra som bilmerke var blitt teknisk og markedsmessig uinteressant og den økonomiske erstatningen fikk derfor ingen praktisk betydning... heller ikke politisk eller markedsmessig.

Tatra T97 ble imidlertid utviklet videre til modellen T87 og det er spesielt den modellen som idag har relativt stor historisk interesse. Årsaken til dette er det nesten fabelaktige tekniske nivået bilen hadde da den kom på markedet i 1936. Motoren er en boxeråtter (B8) på 2,9 liter som utvikler 85 HK. Dette var nok til at bilen hadde en topphastighet på hele 160 Km/t, men det var først og fremst måten bilen kjørte i denne hastigheten som var flere tiår forut for sin tid. Ingen annen alminnelig personbil før langt ut på 60-tallet kjørte like stabilt i 160 Km/t på det som den gangen var den helt nye Autobahn. Forklaringen på dette var en for tiden ekstremt lav luftmotstandskoeffisient på 0,36 i kombinasjon med en ytterst smidig og kraftig B8 motor... :)

Tatra T97... ikke helt ulik Volkswagen Boble

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det såkalte "Invisible Bonnet" (norsk: "usynlig panser") konseptet er en ny og temmelig artig funksjon fra Land Rover. På head-up displayet viser de ved hjelp av et par kameraer som er festet i grillen foran bilen hva som befinner seg rett foran bilen. Effekten er ganske kul ved at det virker som om selve panseret plutselig er borte eller at man ser rett igjennom panseret. Effekten kommer til syne ved 0:17 i denne filmen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godlyd i Porsches nye V4 motor på 2 liter som yter 503 HK. Jeg får iallefall skikkelig 70-80 talls vibrasjoner. Porsche 919 har et hybridsystem der drivlinjen har denne motoren + en elektrisk motor som yter 250 HK. Vekten er 870 Kg og 0-100 går løs på 3,0 sekunder. Topphastigheten er 300 Km/t.

 

 

Dette er forøvrig en kul lineup selv om jeg kun kan skryte på meg å ha hatt halvannen av modellene (928 og 911 SC som ikke er helt ulik "storebroren" Carrera Coupé som jeg hadde). Jeg har imidlertid kjørt flere av modellene inkl. 959... :)

 

http://hiconsumption.com/2014/04/10-best-porsches-of-all-time/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...