Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... EVO's Henry Catchpole gjennomfører enda et helt usannsynlig dragrace. 550 Kg Ariel Atom med 310 HK mot 1995 Kg Porsche Panamera Turbo S med 570 HK. Atom' en vinner selvfølgelig, men med mindre enn et sekund. Det mest imponerende er derfor egentlig at en såpass stor og tung bil som Panamera er så hurtig som den er... :)

 

 

Apropos Porsche... dette er en ganske fin reklamefilm... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ganske fin dokumentar i full HD som forteller historien om USA's romfergeprogram i perioden 1981- 2011. Det ble bygget 5 romferger... Columbia (1981), Challenger (1983), Discovery (1984), Atlantis (1985) og Endeavour (1992). Totalt gjennomførte romfergene 135 vellykkede misjoner. Challenger ble etter 10 misjoner ødelagt i 1986 på vei opp etter en eksplosjon kort tid etter start. Columbia ble etter 27 misjoner ødelagt i 2003 på vei ned fordi deler av den varmebeskyttende overflaten var blitt ødelagt på vei opp. Endeavour ble bygget for å erstatte Challenger slik at tidsplanen for byggingen av den internasjonale romstasjonen ISS kunne holdes.

 

Jeg er virkelig fascinert av hvordan dette romprogrammet utviklet seg fra den spede begynnelsen i 1975 etter at Apolloprosjektet med måneferdene var blitt avsluttet tre år tidligere og frem til Endeavour ble bygget nesten på trass for å vise at USA som nasjon hadde kunnskapen, evnen og viljen til å gjennomføre romfergeprogrammet etter tapet av Columbia og Challenger. På mange måter minner historien litt om Concorde prosjektet britene og franskmennene hadde sammen i perioden 1976-2003 (uten sammenligning forøvrig). Både romfergene og Concorde ble rammet av alvorlige ulykker, men var overordnet store teknologiske triumfer. De var dessverre også dømt til å mislykkes på lang sikt. Teknisk var de for kompliserte, medførte for stor risiko og ikke minst var de for dyre i drift.

 

I 2011 var prisen pr. kilo romferge + gods som skulle fraktes opp i bane rundt jorden kommet opp i 108000 kroner. Den russiske løfteraketten Proton kunne frakte den samme lasten inkl. løfterakett for 30000 kroner pr. kilo. Det fantes med andre ord flere andre og billigere systemer som gjorde den samme kommersielle nytten, men disse er teknisk og visuelt langt fra like imponerende som romfergene og Concorde... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... dagens såkalte småbiler er ikke små i det hele tatt. Vår VW Up! er enorm i forhold til den Peugeot 205 GTi' en jeg hadde for snart 30 år siden. Et annet aspekt er hvordan bilene er designet når det gjelder interiøret (packaging). Vår Up! er kanskje fysisk mindre enn f.eks Golf IV, men den er ikke så veldig mye mindre når det gjelder innvendig plass og den har definitivt mer innvendig plass enn den nye Fiat 500 som jeg ikke er så veldig imponert over.

 

Dette er et kult bilde som også viser hvor små de klassiske 911' ene er. Dette er dog den enda eldre urmodellen. 911' en på ditt bilde er tilsynelatende (basert på speilene) en tidlig G-serie.

 

gallery_38233_76_8762.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første tulletråden skrev jeg for fire år siden følgende som et svar på denne artikkelen vedr. fenomenet at unge ikke får boliglån:

 

http://e24.no/eiendom/unge-faar-ikke-boliglaan/3742901#AF

 

".... men det er kjedelig å vente til man blir 60+ og ikke minst er det veldig kjedelig å være 60+ før man evt. er så heldig å kunne kjøre en Z4M stort sett når man vil. Jeg vil ha en skattemessig generasjonsrevolusjon NÅ!

 

Minst skatt til de yngste av oss og deretter mer skatt etterhvert som man har råd til å betale mer skatt. Det er direkte tåpelig at folk i etableringsfasen ikke kan få et skikkelig skatteamnesti når de mest trenger det. Semipensjonistene/pensjonistene (55+) har derimot alt de kan ønske seg og det er ikke rettferdig med tanke på dagens hus/eiendomspriser. Værre skal det også bli iom. at lønningene til de yngste av oss i de nærmeste årene neppe kommer til å holde følge med prisutviklingen generelt. En lavere reallønn (les: lavere kjøpekraft) blir resultatet og dermed blir en Z4M (og for ikke å snakke om en hytte/leilighet i syden) enda mer uoppnåelig før man er senior."

 

Flere andre har hatt og har lignende tanker:

http://e24.no/kommentarer/spaltister/stigende-boligpriser-er-usosialt/3311105?recommend=true

http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/daarlig-nytt-fra-boligmarkedet/20105730

 

Nå ser det ut til at denne skjevheten mellom generasjonene er en del av et mye bredere fenomen som på sikt kommer til å underminere og til slutt ødelegge den velferdsstaten... som vi idag tar for gitt. Hvis ikke de unge får deres del av samfunnskaken er det helt naturlig at de heller ikke forstår ideen med velferdsstaten og hvorfor vi betaler tildels mye mer skatt enn andre land som ikke har en velferdsstat etter skandinavisk mønster.

 

Idag skriver både danske og norske aviser om denne saken og som epn.dk påpeker (dansk pendant til e24.no) har unge i Danmark under 30 siden år 2000 hatt en økning i disponibel inntekt på bare 2,8%. Dette medfører at de i den samme perioden pga. inflasjonen har hatt en nedgang i realinntekten på 6,4%. Eldre over 40 har i den samme perioden hatt en økning i deres realinntekt på over 20%. Denne utviklingen er nok litt mindre dramatisk i Norge, men man ser det samme bildet her også.

 

http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Ungdom-i-Norden-er-blitt-fattigere-7509447.html#.UyvfioWE_qE

http://epn.dk/samfund/ECE6577830/unge-er-haegtet-af-velstandsstigningen/

 

Jeg har ingen problemer med at grensen for når man f.eks NAV'er flyttes og reduseres tildels kraftig pga. nødvendige økonomiske reformer, men dette skal ikke samtidig medføre at de som er best stillet økonomisk i samfunnet (les: eldre over 40) får hele den økonomiske gevinsten. Dette er ikke bare blodig urettferdig, men det er også en stor trussel mot velferdsstaten og dermed mange unges muligheter for et fremtidig godt liv.

 

Jeg registrerer at Unge Høyre i dagens Aftenposten også lufter noen av de samme tankene om at 50+ genereasjonen har for mange goder og privilegier. Eksempelet med levealdersjusteringen når det gjelder pensjon er grotesk, men også veldig typisk for problemstillingen. Hvis man i tillegg også tar i betraktning at boligspekulasjonen blandt velstående eldre er omfattende og derfor sterkt prisdrivende med kun dem selv og eiendomsmeglere som vinnere er bildet komplett. Det er helt klart på tide at noe blir gjort i denne sammenhengen. Jeg vil ha en skattemessig generasjonsrevolusjon nå!

 

http://www.nrk.no/norge/foreslar-drastiske-velferdskutt-1.11706659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... komisk... man skulle nesten tro at ingen kan få plass i E30' en... :-P

Hehe, ja E30 ser nesten ut som en trøbil i forhold :P Går jo nesten i mellom akselavstanden på Phantomen ;) Nå skal det sier at RR Phantom er en enorm bil, går en lokalt her i Arendal og jeg har stått ved siden av denne og dimensjonene er ganske voksene på denne bilen. Men E30 som en gang var en familiebil av normal størrelse er ikke store karen i dagens trafikkbilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 1987 E30 320i i 1988-89 og på den tiden var E30 fullt akseptert som en kompakt familiebil. Den var imidlertid relativt dyr og derfor ikke helt alminnelig i bybildet. Den hadde betydelig større status enn en 3-serie har idag og det var selvfølgelig den deilige M20 rekkesekseren som fikk mest oppmerksomhet... vel fortjent synes jeg.

 

Apropos små BMW'er. Den viste E10 ("02") modellen er ganske elegant selv om det er en USA utgave. BMW kunne sannelig bygge fine biler den gangen også på begynnelsen av 70-tallet. Dette er en 2002ti som har en M10B20 motor på 1990 cm3 som yter 120 HK ved 5500 rpm og 167 Nm ved 3600 rpm. Bilen veier kun 990 Kg så ytelsene er relativt fornuftige også etter dagens standard... :)

 

gallery_38233_76_141350.jpg

 

gallery_38233_76_9427.jpg

 

gallery_38233_76_221768.jpg

 

gallery_38233_76_289113.jpg

 

gallery_38233_76_53148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...