Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det kommer en pen slik for salg snart. Dog ikke AMG...

Min avdøde bestefar hadde en svart slik, og den skal nå selges. Den har 80.000 mener jeg, og er fulgt opp med servicer osv hele veien.

Bør være et godt kjøp. Husker ikke motor eller om det er automat eller manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på denne morsomme filmen som du linket til:

Var ikke klar over at en flyttet instrumenter og alt når en justerte ratthøyden. Stilig detalj så en alltid ser alle instrumentene gjennom rattet :)

(Se 3:30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på Porsche praten med denne 928S4'n:

http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... Id=1441275

Må si at dette stylingsettet ikke er helt min kopp te, men felgene gjorde seg iallefall :)

Dette er meget imponerende tall for en bil fra 1980, og som dere tidligere har nevnt i tråden; selv idag er det en rask bil.

Har aldri studert innsiden av 928 før, må si at "baksetene" så meget spesielle ut, mens forsetene og dashbordet så litt mere normalt(?) ut. Når jeg sier normalt mener jeg iforhold til hvordan jeg tolker Porsche interiør.

Hadde ikke vært feil å eid en slik, prisen var jo og akseptabel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 og 90-talls stylister/tunere som f.eks Strosek og Gemballa har jeg svært liten sans for. Det blir mest harry idag (forsåvidt også da bilene var nye etter min mening). Når det gjelder eldre superbiler som f.eks Porsche 928 er det derfor originale biler som gjelder. Alt annet tilhører c-segmentet a la Sanders biler på hjørnet (dog ikke i USA som det ene klipper viser).

Den første filmen er en ren salgsfilm, men man får et inntrykk av hvor formidabel en senere 928 er idag når det gjelder interiøret og kvaliteten generelt. Akkurat Porsche 928 GTS er bygget til en standard som aldri tidligere eller senere i Tyskland... uansett bilmerke. Kun 2904 stk. ble bygget over knapt 4 år (1992-95).

Den andre filmen er en entusiastfilm, men man får et inntrykk av hvor suveren mellomakselerasjonene er i en Porsche 928 GTS med rundt 400 HK. Filmen er kanskje litt masete til tider, men jeg liker "road trip" stemningen (type: gi litt faen)... :)

p6awyzp9oaiqe8x5lb86.jpg

r12moyq7ml8j7pdj05j7.jpg

500 innlegg i en såpass spesiell tråd som min... det hadde jeg aldri trodd... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3afeiwge]Så på denne morsomme filmen som du linket til:

Var ikke klar over at en flyttet instrumenter og alt når en justerte ratthøyden. Stilig detalj så en alltid ser alle instrumentene gjennom rattet :)

(Se 3:30)

Ja... Porsche gikk svært langt på de fleste områdene når det gjelder 928 modellen. Den ble da også årets bil i 1978... som den eneste sportsbilen gjennom tidene... 8)

Her er Ferry Porsche (altså Ferdinand Porsches sønn) i 1979 som 70 åring med det som den gangen var den helt nye 928 S modellen.

whc18r19v66wu2fh6i9u.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... med all respekt. Jeg likte ikke disse bilene på 80-tallet og jeg liker ikke disse bilene idag. En original C126 500 SEC er derimot verdt litt ekstra oppmerksomhet, men selv den modellen er ikke helt min stil. En ganske alminnelig original W126 er derimot svært elegant i all sin enkelhet. Less is more... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Gemballa ble nevnt tidligere. Her er en sjelden godbit jeg har siklet på flere ganger de siste årene når den har vært på finn.

Vært i Norge siden 80-tallet. Egentlig var den hvit, men har blitt omlakkert en gang i tiden. Setene er HELT sjef. Hadde den vært billigere hadde jeg abslutt kjøpt denne, rett og slett fordi slike ombygde biler er unike. Den mangler selvfølgelig elegansen og tidløsheten til en normal C126, men det tar den igjen med en skikkelig visuell knyttneve. Denne oser Miami Vice laaaang vei. Herlig 8)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33950338

Nope, grusom bil. Men sikkert en bil våre nye landsmenn har sansen for... :lol:

Mercedes kommer til sin rett med automat, og særlig 126 er en skikkelig cruiser.

Manuell på en slik bil blir for masete, synes jeg - når det i tillegg er en mercedes fremstår Automat som det selvsagte valg.

300 synes jeg også blir litt feil i en slik bil, 500 eller 560 med tilhørende overskudd kler bilen betydelig bedre etter min mening. An iron fist in a velvet glove 8)

Men ingenting er bedre enn at man liker forskjellige ting, da blir alle fornøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur nedom Drøbak i dag, og møtte bilen som gjorde meg sikker på hva jeg sparer til.

En strøken rød 993! Har egentlig tenkt svart hele tiden, men fy pokker hvor fantastisk den så ut i rød. Et eldre ektepar som kjørte den.

Lik denne her, men uten spoileren bak:

993tt-red.jpg

Liker den fronten over standaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2b0m0mmh]Så på denne morsomme filmen som du linket til:

Var ikke klar over at en flyttet instrumenter og alt når en justerte ratthøyden. Stilig detalj så en alltid ser alle instrumentene gjennom rattet :)

(Se 3:30)

Nydelig [space]... nydelig... og indischrot er den rette fargen på en Porsche... 8)

Som nevnt tidligere gikk Porsche svært langt vedr. utviklingen av 928 inkl. det bevegelige instrumenthuset. Litt mer "kjøtt på benet" for entusiastene...

Selve prosjektet "928" ble faktisk initiert av Ferdinand Piëch allerede i 1971. Piëch er Ferdinand Porsche den eldres barnebarn gjennom datteren Louisa. Piëch er også ansvarlig for milepæler som Porsche 917, Audi Quattro og Bugatti Veyron. Han er idag formann for Volkswagens representantskap og er med 10% av de styrende aksjene i Porsche også storaksjonær i Porsche. Porsche Aktiengesellschaft kontrollerer i sin tur 50,73% av aksjene i Vokswagen Aktiengesellschaft (VAG).

Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft´s eierfamilier (Porsche og Piëch) gjennomførte imidlertid på begynnelsen av 70-tallet en felles avtale om at intet medlem av eierfamiliene i fremtiden skulle ha ledende roller i den daglige driften av selskapet. Ferdinand Piëch gikk derfor over til Audi og designansvaret for 928 prosjektet ble overført til Porsches designsjef Anatole Lapine med designeren Wolfgang Möbius som spesielt ansvarlig for 928. Möbius er senere kreditert for det endelige designet.

Anatole Lapine og Wolfgang Möbius m.fl. kom fra Opel (et selskap under General Motors paraplyen siden 1931). General Motors jobbet på begynnelsen av 70-tallet med en ny prototype av Chevrolet Corvette. Et radikalt forslag var implementering av en midtmotor. Pininfarina bygget en mockup modell basert på en Porsche 914 og designet på denne prototypen (kalt XP-897 GT), som sto klar i 1972, mener mange peker kraftig mot 928.

Spesielt ser man dette på de sentrale linjene rundt glasshuset, dørene og det store bevegelige bakvinduet med sidevinduene. Deler av dashboardet og ikke minst midtkonsollen må også klart ha inspirert Möbius. Midtkonsollen er såpass spesiell at man også kjenner den igjen på Carrera GT samt dagens 991 og den nye Boxster modellen.

GM XP-897 GT... bygget av Pininfarina på basis av en Porsche 914.

22g6z791s4jfda1ckqzv.jpg

pl5ot729mkqwadnm6sn2.jpg

nkgdewrh7sttpcfoc8v1.jpg

z2xj7ys0iyojxp6r3uxb.jpg

Er man seriøst interessert i historien om 928 kan man finne mye interessant i denne boken... :)

http://books.google.no/books?id=jMx1xhe ... &q&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...