Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det at BMW bruker rekkeseksern i M3/M4 er jo for å klemme N55 sitronen enda litt lenger, den motoren sitter jo i alle 35i modellene og da slipper de å utvikle en ny motor.

Samme greia med M5/M6 , samme 4.4l V8 twinturbo potet som sitter i alle 5/6/7 og X-seriene. De tjener sikkert mye penger på å ha så mange felles platformer på både motor og biler.. BMW er jo en av de bilprodusentene med høyest marginer ( sammen med porsche), så det går jo så det griner rent økonomisk.

 

At AMG har dårlige kjøreegenskaper er selvfølgelig bare vrøvl, men noe må man vel klamre seg fast i når det er lite annet å kritisere. E90 M3 har marginalt bedre kjøreegenskaper enn feks C63, men på motorlyd, mellomaksellerasjoner og tuningpotensiale så blir den jo totalparkert. 

 

Mercedes har jo ettertrykkelig overtatt stafettpinnen når det gjelder å være den litt rampete gutten i klassen som lager masse spesielle biler, skunkworksmodeller, parts bin specials.  Hvor var svaret til BMW på SLR? SLS? nå AMG GT? S65 AMG? 

 

Bmw er jo programforpliktet til å tilby M3 og M5, men begge disse har jo potetmotorene fra andre modeller nå - hva skjedde med unike M-motorer egentlig? 

 

Bmw har jo for lengst sluttet å konkurrere i disse segmentene, det er litt symptomatisk at mens BMW lanserer i8, en hybridbil med 3-sylindret motor og 0.2 på mila, lanserer AMG en brølende V8 coupe :)

 

Jeg synes det er litt trist at BMW ikke lenger gidder å legge penger i superbiler, men det er kanskje ikke der pengene ligger.  Mercedes blir jo bedre og bedre for hver superbil de lager, learning by doing - så om BMW noen gang kommer til å lage en lignende bil ( tvilsomt) så levner jeg ikke dem de store sjansene.

 

AMG GT er min nye drømmebil :)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av bilinteressen til folk havner på det å vekke følelser, noe en AMG kan til aller høyeste grad. Det at de i senere tid har kommet med løsninger som er om ikke revolusjonerende, men imponerende skader ikke stort :)  Mye av utviklingen på "superbiler" er ting som i fremtiden blir satt inn i standarmodeller, slik at galskapen bak "det beste" etterhvert blir noe folket får nytte av i sine A til B biler.

Så skulle mer enn gjerne sett at BMW dyttet ut noe mer spesielt enn hva de har i dag, noe de trolig kunne fått bra til om det ville. 

Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenbruk av motorer ser jeg egentelig ikke helt problemet med, ja de sparer penger på utvikling men når de allerede har en utrolig god og høyt priset motor så ser jeg ikke problemet med å bruke den videre. Ja litt av essensen forsvinner jo når det i bunn og grunn er samme motor som i de vanlige modellene, men jeg må spørre meg selv om det virkelig gjør noe. BMW tjener noe sykt med penger ja, men det er jo egentelig en fordel slik at de har økonomisk ryggrad til å fortsette å være verdens ledende produsent av premiumbiler samt fortsette ligge ett skitt foran på utviklingen av teknologi.

BMW er i en helt spesiell spitzenklasse når det gjelder å kombinere kjøredynamikk og kjøreegenskaper, jeg sier ikke at AMG ikke lager velkjørende biler men når en Black Series sak har over 1000 nm og 700 hester så sier det seg selv at de effektive kjøreesgenskapene får igjennomgå. De "vanlige" AMG modellene kommer aldri helt på høyden med M når det kommer til kjøreegenskaper, det har vist seg gang på gang. Men igjen, det betyr ikke at AMG lager dårlige biler men heller bare prioriterer litt annerledes :)

Jeg kunne nok ønske at BMW var hakket mer leken enn hva de er nå, men tiden vil vise hvilken vei de tar. Rykte skal ha det til at de skal bli mer hårete igjen men jeg har mine tvil og vil heller avvente å se hva som kommer. Hvis den påståtte M100 jubileumsmodellen bli noe i samme dur som I8 så blir jeg dritt sur, nå vil jeg ha enn ny M1! ;) Om det er noe mål i seg selv å ha stafettpinnen på å lage mest bråk og blårøyk så får heller AMG ha den, så har BMW så definnetivt stafettpinnen når det gjelder teknologi, innovasjon og kjøredynamikk i denne klassen. Siste M3 er jo ett glimrende eksempel på det, nok en gang setter den standarden for segmentet :)

Mye av bilinteressen til folk havner på det å vekke følelser, noe en AMG kan til aller høyeste grad. Det at de i senere tid har kommet med løsninger som er om ikke revolusjonerende, men imponerende skader ikke stort :)  Mye av utviklingen på "superbiler" er ting som i fremtiden blir satt inn i standarmodeller, slik at galskapen bak "det beste" etterhvert blir noe folket får nytte av i sine A til B biler.

Så skulle mer enn gjerne sett at BMW dyttet ut noe mer spesielt enn hva de har i dag, noe de trolig kunne fått bra til om det ville.

Det er forsåvidt sant, men BMW M har drevet en sykt effektiv merkevare bygging i alle år. Den kommer godt med akkurat nå som de kanskje ligger litt bak på "følelses stadiet", når det kommer en ny M3 eller M5 så er det jo bra sortsåhei mens når en ny AMG kommer så passerer det litt mer stille (ironisk nok). Dette er fordi de har bygget opp merkevaren, alle tenker M3 eller 911 når det er snakk som sportcoupeer eller M5 når det er snakk om en super sedan. Der har de satt seg i en litt konkurranse dyktig posisjon, bare se hvis lett det er å selge en M bil kontra en AMG eller RS.

Til og med de aller minst bilinteresserte kollegane mine vet godt hva M3 og M5 er, C63 eller RS6 er bare "hæ" :P

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har vært flinke der ved å holde seg til M5 og M3-navnene i all tid, AMG med sine til stadig skiftene modellbetegnelser er ikke noe man husker på, ikke en gang jeg med en genuin MB interesse har latt meg bite fast i alle de forskjellige navnene. Derfor blir det også naturlig at de med en veldig mild interesse klarer å vite hva du snakker om når man kommer med enkle navn som M3! Om du da slår over på 2010 M3 eller e92 M3 blir de nok igjen usikre på hva i alle dager det er du prater om.

Men om du velger å kalle en AMG for AMG, og ikke E36T, C43 eller SL73 så er det nok fler som tror de vet hva du snakker om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at BMW bruker rekkeseksern i M3/M4 er jo for å klemme N55 sitronen enda litt lenger, den motoren sitter jo i alle 35i modellene og da slipper de å utvikle en ny motor.

Samme greia med M5/M6 , samme 4.4l V8 twinturbo potet som sitter i alle 5/6/7 og X-seriene. De tjener sikkert mye penger på å ha så mange felles platformer på både motor og biler.. BMW er jo en av de bilprodusentene med høyest marginer ( sammen med porsche), så det går jo så det griner rent økonomisk.

 

At AMG har dårlige kjøreegenskaper er selvfølgelig bare vrøvl, men noe må man vel klamre seg fast i når det er lite annet å kritisere. E90 M3 har marginalt bedre kjøreegenskaper enn feks C63, men på motorlyd, mellomaksellerasjoner og tuningpotensiale så blir den jo totalparkert. 

 

Mercedes har jo ettertrykkelig overtatt stafettpinnen når det gjelder å være den litt rampete gutten i klassen som lager masse spesielle biler, skunkworksmodeller, parts bin specials.  Hvor var svaret til BMW på SLR? SLS? nå AMG GT? S65 AMG? 

 

Bmw er jo programforpliktet til å tilby M3 og M5, men begge disse har jo potetmotorene fra andre modeller nå - hva skjedde med unike M-motorer egentlig? 

 

Bmw har jo for lengst sluttet å konkurrere i disse segmentene, det er litt symptomatisk at mens BMW lanserer i8, en hybridbil med 3-sylindret motor og 0.2 på mila, lanserer AMG en brølende V8 coupe :)

 

Jeg synes det er litt trist at BMW ikke lenger gidder å legge penger i superbiler, men det er kanskje ikke der pengene ligger.  Mercedes blir jo bedre og bedre for hver superbil de lager, learning by doing - så om BMW noen gang kommer til å lage en lignende bil ( tvilsomt) så levner jeg ikke dem de store sjansene.

 

AMG GT er min nye drømmebil :)

Her var det ekstremt mye faktafeil.

Enten basert på mangel på kunnskap, eller basert på vaklende objektivitet.

For det første, i M modeller sitter det S motorer.

Disse deler mer basis enn ifra tidligere, men de er unike og laget for å tåle ekstremt mye juling.

Og hverken kan eller skal sammenliknes med ordinære motorer.

Dette gjelder alle M modeller, det være seg M3 eller M5.

M er heller ikke ensbetydende med stor motor og masse plast og harry styling som AMG.

M har mest fokus på chassi, som i generasjoner har gruset alt ifra MB.

Porsche med sine rendyrker sportsbiler er dog i en særstilling her.

Marginer, hvor har du dette ifra?

BMW er vel de som investerer mest i egne produkter om dagen, dette sees enkelt med i serien og antall nye modellinjer.

Porsche og MB er de med best margin, BMW er ikke i nærheten.

Som en kuriositet, i8 tjener de like mye på - som å selge 3 stk 2AT, denne summen tilsvarer ca 70k.

Du har rett i en ting, BMW ser mot fremtiden og utvikler sofistikerte moderne biler i moderne fabrikker.

MB ser mot 60 tallet og muskelbiler, mao tilbake til fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har sikkert fryktelig umoderne fabrikker ;)

sofistikerte moderne biler, tenker du da på 2-serie grevling tourer - eller div hybrid biler?

Takke meg til gromme sportsbiler i så fall.

 

Jada Jada, BMW slenger S foran alle M-modellene sine motorer - det endrer fremdeles ikke på det faktumet at mye av motoren er den samme som 335i. Men rett skal være rett, 25% av delene er M-only, og rundt 75% er likt med 335i. 

 

Samme gjelder forsåvidt for F10 M5. 

 

Med turbolading så har dessverre all godlyden ble borte, og dette har de fått mye pepper for  - spesiellt F80 M3 er det mange som mener låter direkte grusomt - og F80 M3 selger heller ikke spesiellt bra. I england står det flere hundre usolgte F80 M3`er, de tilbyr nå 0% rente på dem..

 

Nye M3 blir slakta i Evos Car of the year.... så spørsmålet er om ikke Mercedes og Audi har tatt dem igjen? Renault Megane og Golf R slo den i ECOTY ihvertfall :) 

 

Ganske mange på Pistonheads ( engelsk bilforum med mange E92 M3 eiere bl.a) som heller ikke liker nye F80 M3.

 

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=181&t=1459432&mid=428774&i=0&nmt=Has+BMW+dropped+a+clanger+with+the+M3%3F&mid=428774

 

 

Nye AMG GT låter jo gromt, så på dette området ligger BMW langt bak Mercedes. De har en stor jobb å gjøre ( hvis de fremdeles konkurrerer i dette segmentet)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har sikkert fryktelig umoderne fabrikker ;)

sofistikerte moderne biler, tenker du da på 2-serie grevling tourer - eller div hybrid biler?

Takke meg til gromme sportsbiler i så fall.

Jada Jada, BMW slenger S foran alle M-modellene sine motorer - det endrer fremdeles ikke på det faktumet at mye av motoren er den samme som 335i. Men rett skal være rett, 25% av delene er M-only, og rundt 75% er likt med 335i.

Samme gjelder forsåvidt for F10 M5.

Med turbolading så har dessverre all godlyden ble borte, og dette har de fått mye pepper for - spesiellt F80 M3 er det mange som mener låter direkte grusomt - og F80 M3 selger heller ikke spesiellt bra. I england står det flere hundre usolgte F80 M3`er, de tilbyr nå 0% rente på dem..

Nye M3 blir slakta i Evos Car of the year.... så spørsmålet er om ikke Mercedes og Audi har tatt dem igjen? Renault Megane og Golf R slo den i ECOTY ihvertfall :)

Ganske mange på Pistonheads ( engelsk bilforum med mange E92 M3 eiere bl.a) som heller ikke liker nye F80 M3.

http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=181&t=1459432&mid=428774&i=0&nmt=Has+BMW+dropped+a+clanger+with+the+M3%3F&mid=428774

Nye AMG GT låter jo gromt, så på dette området ligger BMW langt bak Mercedes. De har en stor jobb å gjøre ( hvis de fremdeles konkurrerer i dette segmentet)

Nå ser jeg det Lasseh mener, du har jo ikke snøring Axel...

Hvor får du de 25 % M deler og resterende ordinere deler i en M motor ifra? hvor får du de dårlige salgstallene ifra? Jeg har også til gode å lese en biltest der F80 M3 slaktes slik som du sier, du kan jo ta en titt her hva Chris Harris synes om nyeste M3:

http://www.dailymotion.com/video/x24s3pc_2015-bmw-m3-chris-harris-on-cars_auto

Hvis det er så utrolig viktig for deg at MB er bedre enn BMW på noe så kan vi vel alle være enige i at eksoslyden er bedre på en AMG kontra en BMW M :) Men ellers så kan du ikke bare trolle frem en oppdiktet realitet selv om det er slik du ønsker at det skulle være...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The engine shares 75% of its components with the N55 engine on which it is based. The "new" 25% however includes a few major components like crankcase, pistons, crankshaft, cylinder heads, turbos, camshaft, oil system, valves, exhaust. I guess they are counting every nut bolt and washer to get that figure as all the major components are new as far as I can see.

 

 

 

Fredrik 90, Les Evo Car of the Year  - er ute nå :) Bare å fiske med seg på vei hjem fra jobb det vet du:) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg synes ikke dette låter spesiellt bra. Det var jo motorlyden i BMW som fikk alle til å løpe til butikkene med depositumene før i tiden. Motoren var midtpunktet.

Slik er det ikke lenger for BMW. Dessverre.

 

Klikker du på pistonheads linken kommer du fram til 7-8 sider med erfaringer fra eiere og folk som faktisk har prøvd bilen, ikke bare fanboys som kjører diesel til daglig ;)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot, jeg synes jeg fremlegger argumentene mine på en fornuftig måte og henviser til både videoer og andres erfaringer.

 

At det ikke passer agaendaen til enkelte her inne at BMW ikke er best på alle områder, får stå på deres regning :)

 

Jeg får personlig vondt i huet av å høre motorlyden, minner meg om broren min sin gamle 116d. Man får håpe at BMW tar til seg kritikken og at neste versjon låter bedre :)

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være vrang, så har BMW i all tid basert motorene sine på de mer normale plattformene.. Ikke noe man bør henge seg opp i som noe negativt!

 

E60 M5 og E92 M3 er vel i mye større grad unike konstruksjoner du ikke finner i de vanlige modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, de motorene var fantastiske og "spitzen-klasse". Det er jo nettopp poenget mitt, motoren var det bankende hjertet i M-bilene før. Naturlig aspirerte biler med en "engine note to die for". 

Det er jo nettopp dette som etter min mening mangler i den nyeste M3en. Den høres jo forferdelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...