Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mye bra som blir sagt her... Men hele poenget med å finne en riktig bil er nettop det...Å finne den riktige bilen..Være seg i Norge sverige eller afrika... Som mange andre entusiaster har jeg visse krav til hva den neste kosebilen skal inneholde... Både farge, interiør utstyr etc.. Derfor kan det ta alt fra en uke til ett år... ja bilene blir "nyere og nyere"...Men de blir også dyrere og vanskeligere å få tak i... 

Visse biler er faktisk dyrere i tyskland enn i Norge, slik som den SLC kompisen min kjøpte...Kom på 50k for den her...billigste tilsvarende bil koster 8tusen euro i tyskland... Signifikant forskjell faktisk...

Jeg har alltid impulskjøpt biler..både bruksbiler og kosebiler (sett bort ifra kjøpselgtjenpenger-bilene mine).. Men denne gangen skal jeg ta det med ro..og finne den riktige bilen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv det høres noe voldsomt ut med 530hk I Carrera S. (Her var kilden/ryktet)

Blir litt rart om neste 911 Turbo heter "911 Turbo" når innstegsmodellen også har turbo. :D Lurer på hva som skjer der. Går vel kanskje ikke så lang tid før man der ser turbo + el motor?

Jeg hadde likt å sett noe rimeligere enn Boxster/Cayman. En Porsche med FR-layout. Jeg tviler på at det kommer til å skje. Markedet for slike biler er ikke så stort lengre. Porsche vil tjene penger og samtidig være eksklusiv. Boxster/Cayman er vel til en viss grad ansett som dagens svar på 912, 914, 924 og 968?

Vi får vel se hva BMW kommer til gjøre med fremtidige Z-biler. Men for min del så virker ikke ryktene jeg har sett så veldig lovende.

Z1 med fremhjulstrekk?

Z5 i samarbeid med Toyota (Supra/FT1 stil?) Alt for dyr.

Da sitter man igjen med Z3/Z4. Basert på dagens Z4 og den veien BMW går om dagen så kommer jeg ikke til å være positivt innstilt før de har laget noe lovende.

Jeg har mer tro på Alfa Romeo og Mazda/Fiat sine fremtidige biler.

På temaet om klassiske biler og fremtidige klassikere. Noen som har tanker å dele om Z3 Coupe og Z4 Coupe priser?

Strøkne Z3 Coupe ligger rimelig høyt i pris i Tyskland selv i "non-M" utgave. Er ikke mange slike biler med lav km og høy stand å oppdrive i Norge.

Akkurat 968 var og er en tildels veldig kostbar bil selv om den slekter på 944. Det ble ikke produsert flere enn ca. 13000 stk, så jeg tror at den modellen har et visst verdipotensiale i fremtiden... spesielt som cabriolet (knapt 4400 stk. produsert). Jeg er ellers enig i at Boxster/Cayman til en viss grad er dagens ekvivalent til 912/914/924, men de begynner å bli for komplekse og dyre til at de kan fungere som en Porsche for "folket". Hvorvidt Porsche ønsker å senke terskelen prismessig tror jeg mest er et spørsmål om hva slags planer de har med 911.

Hvis 911 blir enda mer premium (som f.eks at 911 Carrera S med rundt 500 HK blir innstegsmodellen i 911 programmet) gir dette muligheter for at Boxster/Cayman kan få et bredere modellprogram med motorer mellom 300 og 400 hestekrefter. Gjør Porsche dette vil det bli plass til en enklere Porsche/Cayman eller en helt ny modell under dette nivået med 250 til 300 hestekrefter. Volkswagen har gitt uttrykk for at de ønsker å utvikle en Z4 konkurrent til Audi (dog enklere, lettere og mer fokusert enn dagens Z4) og dette gir muligheter for at også Porsche evt. kan dele plattformen. E85 Z4 med rekkesekser er forøvrig også på min liste over modeller med et visst verdipotensiale i fremtiden... :)

Det er forøvrig ingen tvil om at bilene i relativt nær fremtid får elektrisk drift. Enten som en hybridløsning der den elektriske motoren er en slags hjelpemotor eller med en i3 løsning der bensinmotoren kun produserer strøm til en eller flere elektriske hovedmotorer. Denne løsningen er imidlertid kun en overgangsløsning frem til batteriene blir mer effektive og lettere. Allerede nå har Tesla teknologien på plass for rekkevidder opp til ca. 500 Km, så utviklingen på dette området går rimelig hurtig fremover.

Det britiske bilmagasinet CAR har jeg generelt stor tillit til at bringer nogenlunde korrekte opplysninger, så det de skriver om 911 er spennende saker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det haster med å kjøpe en klassiker mener jeg er et spørsmål om hva slags bil man ønsker å kjøpe. Noen modeller fra 70 og 80-tallet begynner uten tvil å bli veldig kostbare (911 urmodellen, 964, 993 og tildels G-serien som de mest prominente), men spesielt urmodellen viser bobletendenser når det gjelder prisen. Det er grenser for hvor dyr denne modellen kan og bør være vis a vis andre interessante bilmodeller fra den samme tiden. Men selvfølgelig... skal man på død og liv ha en 911 urmodell er det ingen vei utenom å betale det den koster. Ergo mener jeg at man bør ha flere forskjellige bilmodeller på ønskelisten og ihvertfall ikke bare tyske bilmodeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng...MEN... finnes det egentlig noe særlig annet interessant enn tyske/britiske merker fra "veteran"-tiden? Amcars er...amcars...kule...men tiltrekker seg en spesiell skare med fans... 

911 SL SLC XJ12 etc er biler som de aller fleste snur seg etter når de er originale og pene... En Peugeot er vel ikke helt den samme fancye bilen? 

Men igjen...hvordan skal man gjette seg frem til hvilken bil som skal få den store prisøkningen? Jeg tviler på at en S-klasse/7serie fra 2014 vil være like "overprisa" i strøken stand i 2044....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det er iallefall et ganske artig tankeeksperiment. Jeg tviler, men det kan virke som om dagens store interesse for 30-40 år gamle biler er en motegreie som plutselig oppsto for 5-10 år siden. Jeg husker at da jeg begynte å jobbe i Norge igjen i 2008/09 kunne man nærmest få slengt fine eksemplarer av W124 og W126 etter seg. De kostet nærmest ingenting og det er jo et tankekors idag. Hvorfor denne plutselige store interessen for disse gamle bilene? Min teori er at i en verden der alt kan kjøpes for penger og folk har nok av penger skal det annet til enn moderne dyre biler for å få oppmerksomhet. Ergo vil gammel luksus være mer eksklusivt og sjeldent... en annen måte å gjøre seg bemerket på. Når det gjelder eldre 911'er er dette fenomenet helt klart et tema for mange selv om ekte bilentusiaster selvfølgelig vil protestere mot en slik utlegning.

Det finnes mange potensielle klassikere eller i det minste interessante biler der ute som ikke koster så mye... Audi (f.eks 90 2,3 20V Quattro), BMW tilbyr flere hvis man f.eks liker E28/E34/E32 med litt store motorer... samt f.eks E36/46 cabriolet med rekkesekser, Maserati (f.eks biturbo), Citroën (f.eks XM med V6 24V), Peugeot (f.eks 505 Turbo - har til og med bakhjulstrekk), Jaguar (f.eks XJ), Saab (f.eks 900 cabriolet), Volvo (f,eks 850 med rekkefemmeren på 2,5 liter) og en drøss med japanske biler hvis man liker dette alternativet. Hva man oppfatter som interessante biler i denne sammenhengen er imidlertid mest opp til personlige preferanser og smak & behag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg plutselig kom til å tenke på denne låten av David & David (USA), men trolig handler det om at 80-tallet ofte assosieres med den såkalte "jappetiden" som markerte den ekstreme økonomiske oppgangstiden på 80-tallet (YAP = kort for Young Ambitious People). Teksten på denne låten er på mange måter mer aktuell enn noen gang tidligere... :-k

Denne har jeg spilt mye... Jeg er vel på andre eller tredje CD nå (les: utslitt). Den ble massekopiert fra CD til kassett i leiren nå jeg var i militæret i 90/91, (Boomtown ble utgitt i -86).

Når jeg nå har kvittet meg med både Bluerayspilleren og PS3'n så har jeg ikke noe medie å spille av CD på. Ikke er den på Spotify og Wimp. De eneste alternativene er å kjøpe den som MP3 format fra Amazon (noe jeg ikke fikk til) eller som Apple/Mac mann så har en jo iTunes, problemet er at den kun er på US iTunes. Dvs jeg må lage en ny "amerikansk" bruker på US App Store for så kjøpe iTunes Gift Card på ebay. Problemet er at hvis Apple oppdager at jeg har en falsk amerikansk App Store/iTunes konto så vil de slette den fordi jeg har brutt brukervilkårene og dermed vil jeg miste musikken jeg har kjøpt.. Meeen, sjansen for dette er visst minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull det!!! Sier hjertelig takk... :smile: PM sendt..

Edit1; lager ikke ny post... Men vil takke for filene. Har hatt fri i dag, så jeg har kjørt rundtomkring i byen i formiddag og koset meg med David & David i bilen. Det låt veldig bra. Litt lavt volum, men det er generelt når jeg spiller av fra iPhone på AUX inngangen.

Igjen, takk takk...

Edit2: Her er nok løsningen for å få litt mere boost ut av iPhonen.

http://www.soundgarden.no/hodetelefon/tilbehor/fiio-e02i-hodetelefonforsterker-sort.html

Endret av fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er albumet som Mp3 sendt til deg. Jeg håper at filene virker og at lyden er ok (allefall så bra som Mp3 kan være). Jeg hørte albumet første gang da jeg gikk på daværende Oslo Handelshøyskole - OHH (senere BI) det samme året som du var i militæret og det var fantastisk. Selve produksjonen kan virke litt gammeldags idag, men det er stadig glimrende poplåter. Albumet er forøvrig produsert av Davitt Sigerson som også har produsert for The Bangles (de med "Manic Mondays") og bl.a Gene Simmons i Kiss. Sommeren da jeg var ferdig på OHH kjørte jeg og noen venner vår MB W124 ned til Marbella i Spania og da sto Boomtown CD'en i spilleren mye av tiden. Det var en fin tur og en enda finere ferie (skikkelig rotbløyte)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var lett å kjøpe billige biler med stor verdiøkning så hadde alle gjort det. Folk flest taper penger selv på klassiske biler. Det til tross for at klassiske biler har hatt en veldig høy verdiøkning i senere år.

Når det er sagt. Jeg har generelt mer tro på biler som er enkle, mest mulig mekaniske og som egner seg som en sportslig weekend bil eller "sportscruiser". Første generasjon, siste og "beste" utgave av visse generasjoner, spesialutgaver  i begrenset antall er ofte biler som kan ende opp med høyere verdi. At bilen har en viss historisk betydning og riktig utseende er jo ting som uten tvil hjelper. Biler som ikke ruster og har god historikk blir jo alltid mer attraktive som samleobjekter. Om en type bil ikke har noe moderne alternativ så kan det også hjelpe på prisen i noen tilfeller.

Av eldre dyre biler som kan ta helt av.

RUF Yellowbird. Denne var nok en meget god investering.

Jaguar JX220 har ikke tatt helt av enda føler jeg.

Ferrari F40 tror jeg kommer til å ende opp i skyene. Det har jeg trodd i flere år og så langt har jeg hatt rett. Kommer nok ikke til å stoppe.

Til tross for den kraftige pris økningen på biler som E30 M3 Evolution, så tror jeg fortsatt pilen kommer til å peke oppover i lang tid fremover.

Skal man handle E30, E36 eller E46 M3 så tror jeg det er på tide å hoppe på toget nå. Samme med Z3 (M) Coupe. Z4 (M) Coupe skal nok fortsatt noe mer ned i pris før de stabiliserer seg. Alle disse er jo fremtidige klassikere ilag med mange andre M-biler.

NSX kommer kanskje til å få en "boost" i pris når folk begynner å få øynene opp for nye NSX. Tror disse bilene er en god investering.

Som alltid, må finne rett utgave, eller kjøpe til rett pris. Gjør man det så har jeg tro på verdiøkning. Hvor god den verdiøkningen er i forhold til inflasjon, renter, vedlikehold og slikt er en annen sak. Det er jo det som er problemet med bil som "investering".

Til og med moderne nybiler kan stå stille eller øke fort i pris i det rette marked. (I Norge er det jo stort sett tap uansett siden vi betaler så mye i engangsavgift)

Lurer på hva som skjer med 1M Coupe priser (I usa)  når M2 kommer. Jeg antar M2 kommer til å være en bedre bil på alle punkter. Kombinert med god tilgjengelighet så kan det kanskje sørge for at 1M Coupe får et prisfall?

911 GT3 RS 4.0 har jo tatt helt av. Delvis pga at den blir ansett som den siste rene og ultimate GT3 RS med manuell girkasse. Men hva om Porsche overrasker med manuell girkasse på en kommende 911 RS modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cayman GT4 fikk jo manuelt gear og såvidt jeg har fått med meg kommer M2 også med manuelt gear. Den nye Ford Focus RS har forøvrig også manuelt gear... så tre pedaler er ikke helt dødt ennå... :)

Jeg er ikke så bekymret som mange andre når det gjelder hvor teknisk enkle og rene bilene er idag kontra for noen år siden. Det store skillet gikk mellom de "analoge" og "digitale" bilene på slutten av 90-tallet. Det som kan tenkes å være et nytt skille er overgangen til hybriddrift med en ekstra elektrisk motor iom. at mange nye biler fremover får dette. Det er også viktig å skille mellom biler som en ren investering og biler som en del av primært ren bilinteresse. Jeg tilhører den siste gruppen og derfor har jeg heller ikke problemer med å synes at f.eks Citroën XM med V6 motor er en veldig artig bil. 

Når dette er nevn finnes det selvfølgelig varianter av disse gruppene. Det skader jo ikke at bilen evt. blir mer verdt med tiden og det er definitivt kult ha ha et klenodie i garasjen. Mange nyere biler blir trolig klassikere med tiden og du har nevnt noen. Bilprodusentene bygger heldigvis stadig fine og interessante biler og Cayman GT4 er et glimrende eksempel på dette. Prisen er heller ikke direkte avskrekkende (selv om den isolert sett er temmelig dyr i forhold til de andre Cayman modellene) og det er bra. Superbiler og biler fra ulike spesialister som f.eks RUF er et eget marked som nesten holder på å bli ødelagt av finansielle spekulanter. I en verden som tørster etter sikre steder å plassere penger er dessverre disse bilene havnet i en dum situasjon sett med en bilintusiasts øyne. Det at disse bilene mange ganger knapt blir kjørt fordi de er for dyre og kostbare er en skam. Biler skal kjøres... det er det de er bygget for... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok...for 5 - 10 år siden fikk man klassiske biler slengt etter seg... S-klassen her betalte jeg 7tusen for... Prøv å finn en tilsvarende til den prisen idag...

S5030472.jpg

Blir nok å lete etter en riktig bil som jeg skrev... Men når den kommer vet jeg ikke...har så mange andre planer itillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe miljøverneren i kollektivfeltet bør lese? Bra lokalt? Ja. Globalt? Neppe.

http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html 

Dette er et viktig poeng, men det er et par værstinger som ødelegger hvor rent strømmarkedet er i Europa. Polen og Danmark produserer mye strøm med kull, men ellers er atomkraft, vindmøller og faktisk solceller (Tyskland) svært vanlig og dette er i utgangspunktet ren energi. Jeg vil derfor mene at Europa og USA har et godt utgangspunkt for overgang til elbiler. Vår Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 har forøvrig et utslipp av CO2 på 82 gram/Km... :)

Hvis man sletter tegnene bak html i adressen på den aktuelle linken virker den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å merke seg spesielt to ting ved forderaget til David Deutsch og det er at foredraget hverken utelukker at Gud kan være opphavet til universet og at utenomjordisk liv finnes. Tvert imot forutsetter mange forskere at livet på jorden ikke er den eneste formen for liv i universet (iallefall slik vi definerer liv). Dette er viktig størrelser selv om man diskuterer hardcore fysikk på et intergalaktisk nivå som både kan etterprøves og bevises. Mitt poeng er imidlertid universets vannvittige størrelse og dermed den minimale sjansen for at vi kommer til å oppleve kontakt med fremmede vesener slik de ofte er representert i Hollywood versjonene (type: hvite/grønne med store øyner i runde diskoslignende romfartøyer). Liv i form av amøber i en vulkansk gjørmelignede suppe på en av månene til de store gassplanetene tror jeg på, men ikke Hollywood versjonen der vi plutselig får besøk av uidentifiserbare flygende objekter (UFO) fra fremmede solsystemer.

Solens nærmeste slektning i vår egen galakse Melkeveien er Proxima Centauri. Avstanden til den stjernen er ca. 4,2 lysår. Dette vil si 4,2 ganger den distansen lyset beveger seg på et år. Lyset fra vår egen sol bruker ca. 8 minutter på å nå jorden selv om lyset i form av fotoner beveger seg ca. 300000 Km/s. Dette svarer til ca. 1,1 milliard Km/t. Som man forstår er selv avstanden til vår nabosol vannvitig stor og sjansen for at vi noen gang i overskuelig fremtid kommer i kontakt med dette solsystemet er derfor ganske liten.

Romsonden Voyager I, som ble skutt opp fra jorden i 1977 (forøvrig det samme året som da den første Star Wars filmen kom), har nå beveget seg ut av heliosfæren og mot den såkalte Oorts skyen. Dette er et område på kanten av vårt eget solsystem, nærmere bestemt den ytre delen av solsystemet der solen gradvis mister sin gravitasjonsmessige inflydelse på andre objekter/masse. Voyager I holder nå en hastighet på ca. en halv milliard kilometer pr. år. Allikevel har det tatt over 37 år å nå ut til den ytre delen av vårt eget solsystem. Det skal imidlertid sies at romsonden ikke har tatt den korteste veien, men brukt ulike baner rundt ulike planeter for å kunne øke/korrigere hastigheten/kursen ved hjelp av gravitasjonskreftene. Radiosignalene fra Voyager I tar nå 18 timer før de når jorden og det tiltross for at radiosignaler i verdensrommet (vakum) har lysets hastighet... altså ca.1,1 milliard Km/t. Voyager I er med andre ord ca. 20 milliarder kilometer fra jorden.

Avstandene i universet er enorme og Andromeda, som er vår nabogalakse, befinner seg ca. 2,5 millioner lysår borte. Vår egen sol er en av langt over 200 milliarder stjerner i vår egen galakse. Andromeda er ca. 20% større enn Melkeveien og har derfor trolig flere stjerner. Selvfølgelig finnes det liv der ute, men det er enormt langt borte og vi er bare en ubetydelig prikk i et enormt område av ingenting bortsett fra mørk materie og kosmiske stråler... :)

Dette er en ganske artig animasjon som på en god måte viser hvor enorme avtandene er i verdensrommet. Animasjonen tar utgangspunkt i hvor lang tid lyset bruker fra solen til å nå bl.a jorden. Lyset (fotoner) farer igjennom verdensrommet i lysets hastighet (ingen overraskelse der) som er ca. 1,1 milliard Km/t (eller ca. 300000 Km/s som er en mer vanlig måte å yttrykke hastigheten på). Lyset fra solen bruker derfor 8:20 minutter på å nå jorden, 12:40 minutter på å nå Mars, 43:16 minutter på å nå Jupiter... og hele 5:50 timer på å nå Pluto. Den relative hastigheten på filmen er altså lysets hastighet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...