Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tilbake til diskusjonen om sportsbiler. Det er ganske utrolig at denne kreasjonen fra Ford, som har en tresylindret 1 liter Ecoboost motor på 170 HK, har skilter og kan kjøres på offentlige veier. Bilen er bygget med utgangspunkt i en Formula Ford som med den samme motoren med 200 HK klarer Nürburgring på 7:22. Umiddelbart liker jeg Ariel Atom bedre (bl.a er den mer praktisk med to seter), men denne bilen er sikkert også ganske morsom... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så videoen om Ford Formula EcoBoost her om dagen. Den virker å gi en helt spesiell kjøreopplevelse! Og den turbolyden...! Men ble den egentlig noen gang produsert for salg? I videoen omtales den som en "one-of" konseptbil.

 

Morgan Three Wheeler virker også som en veldig artig konstruksjon. Denne var også med i en TopGear-episode, kjørt av Hammond, der de skulle teste veiregistrerte "banebiler" både på bane og til hverdagsbruk. Ser det ligger noen forholdsvis nye slike på Finn med priser rundt 500k. Det blir såpass mye penger at det er ganske mye annet som da kommer med i betraktningen for min del, bl.a. et greit utvalg 2002-2004 Porsche 911. (bimmerR: Takk for tipset om mulige svakheter på motorene! Kommer til å konsultere dette forumet den dagen et kjøp blir aktuelt. :) )

 

Uansett vil nok åpne biler primært tiltenkt banebruk bli en del hakk for "hard-core" for meg som evt. bil nr. 2. En slik bil måtte kunne brukes komfortabelt også i regnvær, og ha nok plass til bagasje for to til en tur nedover på kontinentet den dagen barna ikke lenger gidder å være med oss på sommerferie. Om 4-5 år vil nok en 2009-modell 911 koste omtrent det samme som en 2004-modell koster i dag... :smile:

 

Vedr. 3D-printing: Det stemmer nok ikke at BMW har utviklet 3D-printing i metall, det har vært forskning og utvikling på dette i hvert fall siden 80-tallet. Men de er en av mange aktører som enten jobber med å ta i bruk eller har tatt slik teknologi i bruk kommersielt. Koenigsegg er kanskje enda lengre framme med å ta i bruk 3D-printing, f.eks. i modellen One:1, der både deler i karbonfiber og titan er produsert på denne måten (ok, så driver ikke akkurat Koenigsegg masseproduksjon, all den tid de lager et relativt relativt lite antall av hver modell i forhold til f.eks. BMW, men teknologien brukes i hvert fall på en ganske avansert måte):

 

 

Ellers kan 3D-printing av reservedeler potensielt revolusjonere drift og vedlikehold innen mange sektorer, fra bilindustrien, via maritim sektor, til forsvarsindustri. Maersk har allerede 3D-printere for plastikk i en del av sine skip, og jobber med muligheten for å også installere 3D-printere for metall. På den måten kan besetningen potensielt i framtiden skrive ut reservedeler ved behov, noe som dramatisk vil redusere tid og kost for å få utført reparasjoner.

 

Kan ellers nevne at for 2-3.000 kroner kan man i dag få kjøpt 3D-printere til hjemmebruk (da åpenbart for å skrive i plast). Disse kan brukes til å f.eks. skrive ut nye spillbrikker til brettspill som mangler brikker, eller alle mulige slags reservedeler i plast som behøves til det daglige vedlikehold av huset. Vil anslå at en slik skriver kan skrive ut deler opp til ca. 15 x 15 x 15 cm. Det finnes store biblioteker med 3D-filer på nett, og det finnes også apper til smarttelefon for å interpolere en 3D-modell fra en serie digitalbilder tatt av en gjenstand fra forskjellige vinkler.

 

Masse interessant lesestoff om temaet på http://3dprint.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... jeg tror faktisk ikke at Ford Formula Ecoboost kan kjøpes idag, men bare det faktum at den kunne registreres er veldig artig og viser hva som er mulig (iallefall i England). Det mest facinerende er etter min mening selve konseptet og ikke minst motoren. Akkurat denne motoren virker litt rå og uferdig for alminnelige biler, men jeg tror at den viser hvilken vei utviklingen går. Idag har de beste små tresylindrede motorene rundt 1,5 liter slagvolum, men om noen få år holder det med 1 liter slagvolum for å få like mye effekt og raffinement. Med vår tidligere VW Up! motor (75 HK) i friskt minne er jeg ikke i tvil om potensialet i disse små motorene. Selv den motoren som ikke har ladeluft går overraskende bra og slår alle fordommer man måtte ha vedr. disse motorene til jorden. Når dette er sagt ser jeg ikke hvorfor man evt. ikke kan slå to av disse motorene sammen til en V6 motor eller rekkesekser med signifikant mer effekt. Jeg tror at dette kommer, men at tiden bare må bli moden... :)

 

Apropos mer moderne Porscher er synes jeg personlig at både Boxster (987 II og 981) og Cayman (987C og 981C) på mange måter er mer interessant enn 911 (997). Spesielt S-versjonene har nok effekt til å briljere sammen med midtmotorkonseptet. Med Boxster får man i tillegg en åpen bil og med Cayman får man en bil som kjøredynamisk overgår 911. Just my 5 cents... :)

 

Vedr. min siste kommentar vedr. 3D scanning/printing ordla jeg meg litt upresist. BMW har selvfølgelig ikke utviklet teknikken innenfor metall, men blandt de store bilprodusentene ligger de langt fremme på området (som nesten alltid med ny teknologi). Det er heller ikke helt korrekt at de lager vannpumper i et metallstykke, men selve roteren/propellen (impelleren) er i et stykke. Mon ikke motivasjonen for å utvikle denne i et metallstykke går tilbake til problemene BMW hadde for rundt 10 år siden med at plastimpelleren i enkelte av vannpumpene gikk istykker. Ikke vet jeg, men det er iallefall helt klart noen åpenbare fordeler ved at impelleren er i et stykke solid metall.

 

For et par år siden var jeg på en større messe i regi av LEGO i København der de faktisk demonstrerte hvordan man kunne scanne og printe legoklosser med 3D teknologien. At dette pga. copyright ikke er lovlig var morsomt nok bare en mindre detalje. Såvidt jeg husker var det et firma fra Tsjekkia som sto bak den aktuelle 3D scanneren/printeren og de forklarte at det hele kun var en gimmick på messen for å vise alle mulighetene 3D teknologien tilbyr. Hensikten var å knytte disse mulighetene til LEGO Mindstorms  der man i mange tilfeller har bruk for å utvikle spesielle deler i forbindelse med utvikling og forskning. LEGO Mindstorms er et populært verktøy i mange ulike forskningsmiljøer. 3D scanning/printing brukes sogar på den internasjonale romstasjonen (ISS) av samme årsak som Maersk bruker teknologien på deres skip (takk for den opplysningen)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer googling fant jeg ut at både BMW og Koeningsegg bruker 3D-printerteknologi fra Stratasys:

 

http://www.stratasys.com/resources/case-studies/automotive/bmw

http://www.stratasys.com/resources/case-studies/automotive/koenigsegg

 

Koenigsegg lager pr. april 2014 ikke 3D-printede deler av karbonfiber, slik jeg skriver, men slik printerteknologi er rett rundt hjørnet. Her et eksempel på en 3D-printer som kan skrive ut nylon/plastikk forsterket med enten karbon- eller glassfiber:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nylig ut Morgan 3 Wheeler på finn.no selv. Jeg vil tro verditapet på 3 wheeler bilene er ganske lavt når de går ned til 400K, noe visse modeller ikke er så langt unna selv med veldig lav km-stand. Setter man bilen opp mot ny MX-5 2.0 og GT86 så tror jeg Morgan 3 wheeler er veldig økonomisk å eie med tanke på verdifall.

Ellers er jo Morgan knyttet til BMW. Da i form av motorer/drivverket som brukes i de dyrere bilene. :)

 

Jeg tviler sterkt på at en 911 (997.2) fra 2009 kommer til å falle til dagens 996 prisnivå om en 4-5års tid. De er langt mer ettertraktet noe jeg tror prisnedgangen vil vise. Disse har det klassiske utseendet, bedre kvalitet, er også siste 911 med hydraulisk styring og håndbrekk. For mange er disse regnet som den beste moderne (vannavkjølte) 911. Jeg tror ikke det kommer til å endre seg når 991.2 går over til turbo motorer.

Ser man på 996 så er prisene langt lavere enn forgjengeren 933 og etterfølgeren 997. 996 er på en måte blitt det sorte får i 911 rekken. Men, akkurat det kan man også utnytte. Jethro Bovingdon (EVO Magazine) har forsatt sin 996 som han kjøpte for en tid tilbake. Han skrev:

".. I`ve finally bought a 991. And not just any 991, but an early 996. Which is The Worst 911 Ever according to, well, everybody. Funnily enough, that`s not how I remember it. Looking back, the 996 won three eCotys (EVO Car Of The Year) in various forms (carrera, GT3, Turbo) and only missed out on the fourth because of the subline NSX-R in 2002. Not so bad, after all."

Han kjøpte en standard 996 Carrera med høy km-stand og noen modifiseringer. Blant annet var motoren overhalt med nytt IMS lager. 996 er på mange måter spesiell med tanke på at mange fraråder å kjøpe en, men samtidig så er det det som gjør at den også har potensialle til å gi veldig mye 911 for pengene.

Kan trekke frem at 996 GT3 ikke har motorproblemene, og fremstår som et veldig godt kjøp for en bil av slikt kaliber. Selv i Norge koster disse "bare" halvparten av en ny Cayman GTS. Noe som gjør at jeg nok en gang må trekke frem denne flotte sammenligningen. :)

 

Når vi snakker om entusiastbil/ relativt lav pris på eksotisk bil. Hvor mye er en Ferrari 465 M GT fra 1999 med 5,5l motor V12 motor på 448hk verdt? Kan legge til, nettopp EU godkjent, ikke vinterkjørt, manuell gir, aluminiumskarroseri, diverse eksosanlegg, under 100.000km.  Hør lyden og tipp prisen på denne bilen:

Annonse.

 

Apropos V12 og imponerende Nurburgring tider, men da motor som har en del slagvolum. :D

Aventador LP 750-4 SV faller nok litt i skyggen til de tre hyperbilene, noe den kanskje ikke burde?

lamborghini-aventador-lp-750-4-supervelo

6,5L V12

750hk @8400rpm (rødmerking på 8500)

690nm@5500rpm

370g CO2 (Euro 6 - lev 2)

Pirelli PZERO Corsa 255/30 ZR20 og 355/25 ZR21 bak.

Vektfordeling: 43/57

Mer specs her

 

Under 7 minutter på ringen, og det uten å være avhengig av fulladet batteri. 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Umiddelbart liker jeg Ariel Atom bedre (bl.a er den mer praktisk med to seter), men denne bilen er sikkert også ganske morsom... :)

 

Denne er jo enda mer praktisk og garantert morsom å kjøre! Perfekt helårsbil for Norske forhold og veier? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill vedr. sommerbil, Fredrik og bimmerR! Hvis jeg skulle kjøpt noe nå, hadde nok valget falt på 5-10 år gammel Boxster/Cayman. Disse virker som et godt kompromiss mellom pris og kjøreopplevelse, samtidig som de kan brukes mer enn bare på de beste godværsdagene. En 911 GT3 tror jeg blir litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg, i hvert fall fram til jeg evt. kommer i kontakt med min "indre racerfører". Prisen på den Ferrarien er nesten overraskende lav... men jeg tipper vedlikeholds/reparasjonskostnadene på en sånn bil hadde blitt i overkant store.

 

Ellers godt å se at Ariel endelig har kastet seg på SUV-bølgen... ;-)

 

Litt nerdestoff: Arduino er en åpen plattform for å lage systemer som kommuniserer og interagerer med omverdenen, basert på små mikrokontrollerkort og et utviklingsmiljø for å skrive programvare. Fenomenet har tatt helt av på nettet, og man kan få kjøpt enorme mengder forskjellige Arduino-kompatible utbyggingskort, sensorer, servomotorer, etc. Det er bl.a. mulig å koble sammen Lego Mindstorms med Arduino, og det finnes utrolig mange kreative prosjekter som er beskrevet i blogger og på YouTube.

 

Her er en video om et spesielt imponerende prosjekt. Fyren har bygget om en RC Mini slik at han kan styre den med ratt og pedaler fra PCen sin, samtidig som han får opp bildet ut av frontruta på RC-bilen på skjermen sin. Som prikken over i-en har han montert et akselerometer i RC-bilen som mater PC-rattet med informasjon som gjenskaper ristingen fra underlaget...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Arduino er kult. Jeg har lekt litt med systemet i forbindelse med bygging av en drone og det er veldig interessant når man også har gyro, gps og kamera på dronen. Dessverre krasjet jeg dronen i et stort tre... dyrt. Dronen er imidlertid reparert nå, men det er en kamerat som har tatt over prosjektet.

 

Vedr. Porsche 996 kan den som bimmerR er inne på være et godt kjøp... hvis man kan bære over med designet (eksteriør/interiør). Jeg har ikke helt sansen, men jeg skal ikke se bort fra at jeg kan endre holdning (spesielt når man ser hva andre 911'er koster). Personlig tror jeg at jeg lettere kan leve med den aktuelle designlinjen på Boxster. Den koster mindre og er mer unik i relasjon til at det ikke finnes tidligere modeller som man kan sammenligne med. Dette er det primære problemet med designet på 996 synes jeg. Jeg tror ganske mange pustet lettet ut i denne sammenhengen da 997 modellen kom på markedet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT3 ble mer nevnt for sammenligningen av 996 og Cayman/Boxster. Uten tvil en bil for spesielt interesserte som er best egnet for de som har en del  penger å bruke på en nr 2 bil. Men også en bil som kanskje ikke koster stort utover vedlikehold. Jeg har vanskelig for å forestille f.eks en slik GT3 som er velholdt kommer til å falle særlig i pris. 996 GT3 koster mye i utlandet også.

Jeg synes det er litt interessant å følge med på prisutviklingen på en del biler, så får se hvordan det går med tiden.

 

Er man ute etter åpen sommerbil så er det jo mye morro å velge i opptil 400K. :) Personlig hadde jeg styrt unna Boxster i perioden frem til facelift i 2009. Er mye fint fra BMW og andre man heller kan vurdere som er prismessig ganske nært en noe eldre Boxster. (E85) Z4 f.eks. Godt utvalg av gode rekkeseksere og rimeligere vedlikehold enn Boxster dersom man ikke trenger en fullt så sportslig bil. Man får veldig mye fin E85 for 200-250K.

Fra 2009 derimot så ble skillet mellom BMW og Porsche langt større. BMW kom med ny Z4 (E89) som til enda høyere grad ble en "cruise-bil". Porsche derimot gav entusiaster raske PDK-kasser for de som vil ha sportsligere automatkasser, og mekanisk diff brems  for de som ønsket enda sportsligere understell/drivverk. (Option 220 er LSD. Option 219 er åpen diff)

For de som vil ha brukt Porsche med manuell girkasse så er det en liten ulempe, veldig mange kunder gikk for 7-trinns PDK girkasser når disse kom. Noe som var litt forståelig, spesielt siden Boxster og Cayman har noe lang utveksling med manuell girkasse. I standard utgaven (Ikke S) så har den også bare 5-gir.

Utvalget av 987.2 med manuell girkasse og option 220 er ikke så lett å komme over. Ihvertfall ikke i Norge.

 

For meg er 993, 996 og 991 de utgavene av 911 jeg liker minst med tanke på design og litt generelt også. Jeg sier liker minst, liker egentlig alle 911 generasjonene ganske godt. :)

996 er ingen hit designmessig hovedsaklig grunnet frontlyktene, men med tanke på prisene så er de attraktive til tross for noen kvalitetsproblemer og interiør som heller ikke har har aldret så godt. GT3 er i mine øyner så kul at designet blir lett glemt. Man må lære å akseptere at bilen er litt annerledes enn en typisk 911. Det er det jeg sliter med når det kommer til 993. Den ser i mine øyner ut som en ganske så klassisk 911 hvor det er gått litt galt med designet. Tenker da på de mer aerodynamiske lyktene og linjene i fronten.

991 er flott, men for stor, og hakket mindre mekanisk enn 997.

997.2 (Carrera 2) og 987.2 (Cayman) er for meg de mest attraktive moderne Porschene som ikke ligger så langt unna hva som kan bli realistisk å kjøpe med tiden. Cayman står ganske høyt på ønskelisten, men når jeg ser prisene og sammenligner med BMW så lurer jeg på om sylindrene helst bør være lett tilgjengelig og stå på en lang rekke.... I BMW historie så er dette motorrommet og denne rumpa en innertier hos meg.

BMW-Z4_M_Coupe_2006_1280x960_wallpaper_3

 

engine_m_differentiallock.jpg

 

 

EVO har en  fin guide til Porsche 911. Kan legge til at jeg har lest og observert at folk har noe varierende oppfatning av de forskjellige 911 modellene. En ettertraktet 911 generasjon i en test/guide er ikke alltid like ettertraktet i en annen.

car_photo_559774.jpg?itok=zEB__e24

 

EVO har også Buyers Guide for mange modeller om man søker. Her for 996 f.eks, den er delt inn i to deler som går mer inn i detaljer enn "hurtig-guiden" ovenfor. :)

 

Kan legge til en ganske fin sammenligning/anmeldelse av de to Cayman generasjonene her.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for et veldig fornuftig og nyttig innlegg i tråden. Jeg sier meg helt enig i mange av dine synspunkter når det gjelder Porsche og E85 Z4 bør definitivt også tas med i betraktningen når man kikker på artige og nogenlunde prisgunstige sportsbiler (akkurat dette har jeg også vært innom ganske mange ganger i tråden). Jeg har alltid likt E85 og mener at den modellen helt klart er en kommende klassiker... iallefall med rekkesekser. Selv Z4 2,2 går bra og har et fabelaktig lydbilde (gurglende og deilig når man slipper gassen), men iom. at den kun har 5-trinns manuell gearkasse med ganske lav utveksling kan den oppleves som litt slitsom på motorveier (den ble også levert med automatgear, men det er ineffektivt i forhold til moderne automatgear). Såvidt jeg forstår ble E85 også levert med ganske mange spesielle valgmuligheter inkl. et par ulike isolasjonspakker som påvirker støynivået i bilen. Dette kan være en ting å tenke på hvis man f.eks skal bruke bilen på langturer nedover kontinentet. Mrk. også at M54B30 motoren etter sigende bruker endel olje.

 

Ellers har jeg registrert at 911 SC modellen (g-serien) iallefall frem til nylig jevnt over er priset noe lavere enn hva man ellers kunne forvente av en klassisk 911. Dette var innstegsmodellen i 911 programmet og iom. at det ble produsert ganske mange av den (ca. 60000 stk.) kombinert med en lavere effekt (180-204 HK) enn f.eks Carrera Coupé 3,2 er nok dette årsaken til at den er litt lavere prissatt. Jeg er imidlertid ikke helt oppdatert når det gjelder prisen idag så det er mulig at denne modellen nå også koster mer enn den smaker (min generelle mening når det gjelder klassiske 911'er).

 

Vedr. din kommentar om at skillet mellom BMW og Porsche ble større etter 2009 (iallefall når det gjelder Z4 vs. 911 og Boxster/Cayman) er jeg også helt enig og på mange måter gjelder dette også BMW vs. Porsche generelt hvis vi holder SUV'ene og Panamera utenfor. Porsche har definitivt skjerpet sportsbilprofilen på modellene med boxersekser... også selv om 991 er mindre "mekanisk" enn 997. Kan jeg velge på øverste hylle står 997 II høyt i kurs, men den er dyr (forståelig nok)... kanskje for dyr i forhold til mange andre fine sportsbiler. Dermed fremstår Boxster 987 II og Cayman 987C II som fornuftige kompromisser iallefall i min bok... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På temaet 3D printing. Utrolig hva man kan få til med Ikea bord

_______

 

Klassiske 911 priser er vanskelig å bli klok på. Spesielt Carrara 3.2 varierer mye. Her er en del indikasjoner på priser.

Priser gjelder hovedsaklig for Coupe med bakhjulstrekk, manuell girkasse og standardutgaver, eventuelt S-utgave på nyere biler. Jeg ser bort fra Turbo priser.

 

911SC ca 180-310K

Carrera 3.2 tidlig modell med 915 girkasse ca 220-360K

Carrera 3.2 sen modell  G50 girkasse ca 280-480K

964 350-530K

993 400-600K (4S er kan være oppi 700K)

996 250-380K (godt under 250k om motor er dårlig)

997 470-800K 

 

996.1 GT3 600-720K

997.1 GT3 ca 900K

997.1 GT3 RS 1300-1400K

 

987.2 Cayman fra 2009-2010 begynner på ca 500-550K med 265hk 2.9, da får man fint eksemplar med lav km-stand. Til sammenligning kan en tidlig (06-07) Z4 M Coupe importeres for ca 450K-500K fra Tyskland.

Z4 3.0SI Coupe er for tiden priset til ca 300-350K for tidlige modeller. Lett å spare 40-70K om man importerer fra Tyskland, det til tross noe svak krone.

Z3 3.2 M Coupe ligger på rundt 240K

Z3 2.8 Coupe ligger på rundt 150K

Z3 Coupe er relativt billig i Norge, selv om markedet ikke tar så mye hensyn til det. Begynner å bli samlestatus på fine eksemplar i Tyskland. Noe som gjør at fine eksemplar av Z3 Coupe og Z4 Coupe ikke har så store prisforskjeller.

Norges Z4 Coupe priser er mer preget av engangsavgiften i tillegg litt "oppblåste" priser. Jevnt over så er det et lite nisjemarket for Z-Coupe i Norge, så markedet kan være litt spesielt. 

Legger igjen til at prisindikasjoner ovenfor er mine observasjoner og inntrykk, noen kan være litt feil.

_____

 

991 GT3 RS omtale av Chris Harris her. Video skal etter planen komme ut senere idag. :)

Porsche_911_GT3_RS_1905201506.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark er prisene temmelig varierende etter standard og tilgjengelighet. Følgende prisbilde illustrerer dette:

 

Boxster (986) 200-300 DKK

Boxster (987) 400-650 DKK

Cayman (986C) 450-700 DKK

Cayman (987C) 750-1,2 mill DKK

 

911 (g-serie) 230-600 DKK

911 (964) 900 DKK

911 (993) 900 DKK

911 (996) 380-700 DKK

911 (997) 650-2,2 mill DKK

 

944 100-150 DKK (1984-85 2,5 liter med 163 HK)

928 150-400 DKK (alt fra 928 S til 928 S4)

 

Z3 (E36/7 og E36/8) 85-300 DKK

Z4 (E85 og E86) 200-390 DKK

 

Umiddelbart ser det ut til at spesielt den første generasjonen av Boxster (986), 911'er fra g-serien, 911 (996) og Z3 (spesielt 36/7) generelt er litt billigere enn de andre modellene, men mange av 986 modellene er 2,5 liter versjonen med 204 HK og da snakker vi 0-100 Km/t på ca. 7 sekunder. Dette er ikke spesielt opphissende idag selv om bilen isolert sett allikevel er en fin sportsbil. 911'ene fra g-serien er mildt sagt hummer & kanari... mye uoriginalt og lite attraktivt, men også noen ganske fine eksemplarer. 996 eksemplarene virker imidlertid ærlige og jeg tror at man kan gjøre ganske fornuftige kjøp med den modellen. Z3 er ikke attraktivt for min del, men knapt 300 DKK for en M Roadster i fin stand med 65K på klokken er definitivt ikke å forakte... :)

 

Over til en litt nyere 911. Det kan se ut til at 911 Carrera GTS/4 GTS (991) for tiden er en favoritt blandt biljournalistene og de tyske er intet unntak. Jeg liker at de tyske biljournalistene er såpass grundige som de er selv om det ikke er like mye "action" som hos f.eks Chris Harris. God trening i å høre tysk er det også... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

whoops. Skulle stå 993 i mine forrige innlegg, ikke 933. Får korrigere litt (mer).

 

Finnes det et sted hvor man kan se nøyaktig hvordan det Danske avgiftssystemet for biler fungerer?

Ekstrem stor forskjell på 987 og 987C f.eks.

 

 

For noen år siden så sammenlignet jeg priser på Toyota Aygo og GT86 i forskjellige land. Prisene/kursene er dermed ikke riktige nå. Ellers er det faktorer som at standard/base GT86 er fullspekket i land som Norge, men kan komme med litt mindre utstyr i noen andre land..

 

Differense i pris/hvor mange Aygo kan man kjøpe til prisen av en GT86

Sweden (SEK): 101.900 vs 304.900= 3
United K. (GBP): 7999 vs 24999 = 3,1
France (euro): 9.400 vs 29.900 = 3,2
Germany (euro): 8.990 vs 29.990 = 3,3
Norway (nok): 131.400 vs 459.000= 3,5
Iceland (isk) 2.195.000 vs 8.090.000 = 3,7
Finland (euro): 10.844 vs 46.624 = 4,3
Netherlands (euro): 7.990 vs 39.990= 5
Denmark (dkk): 79.990 vs 539.997 = 6,7

____

Priser konvertert til USD - Høyest GT86 pris sist.
Germany :10903 vs 36371
France : 11400 vs 36371
United k.: 12384 vs 38705
Sweden: 14631 vs 43778
Netherlands: 9690 vs 48499
Finland : 13151 vs 56545
Iceland : 17057 vs 62867
Norway: 21648 vs 75620
Denmark:13074 vs 88263

___

 

Pris differanse mellom Aygo og GT86 i USD
France: 24971
Germany: 25468
United k.: 26321
Sweden: 29147
Netherlands: 38809
Finland: 43394
Iceland 45810
Norway: 53972
Denmark: 75189

 

__________________

 

Edit: Weeee! :)

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...